Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهدای مکه تهران گفت: مسئولان آموزش و پرورش در راستای اجرای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، سخنان رهبر انقلاب را تحریف کرده و به صورت غیر اصولی به جذب نیرو پرداخته‌اند.

محمد جامه‌بزرگ، معاون گفتمان‌سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهدای مکه تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش مدت‌هاست که با کمبود معلم مواجه است و ریشه آن را باید در سال‌های گذشته و در زمان وزارت فانی، وزیر پیشین آموزش‌وپرورش جستجو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در آن زمان ظرفیت ورودی‌های دانشگاه به‌شدت کاهش یافت و اعلام شد که حدود ۲۰۰ هزار نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش وجود دارد. به گفته خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در مهرماه سال ۱۳۹۱، ۲۱ هزار نفر جذب این دانشگاه شدند اما در سال‌های بعد ۱۶ هزار نفر، ۱۱ هزار نفر، ۹ هزار نفر و ۳ هزار نفر به دانشگاه راه پیدا کردند.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهدای مکه تهران با اشاره به اینکه پدید آمدن نیاز شدید به معلم به‌دلیل بی‌تدبیری وزیر وقت است، گفت: در این مدت وزارت آموزش‌وپرورش تصمیم گرفته‌ است با برخی راهکارها مشکل کمبود معلم را جبران کند که می‌توان به مواردی از جمله جذب از طریق ماده (28) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، جذب معلمان نهضتی، سرباز معلم‌ها، معلمان حق‌التدریسی و... اشاره کرد. در واقع امسال ۷۳ هزار نفر از این روش‌ها قرار است جذب آموزش‌وپرورش شوند.

جامه‌بزرگ ادامه داد: به گفته‌ حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش امسال تعداد ۲۰ هزار نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان به صورت چهار ساله و ۲۸ هزار نفر از طریق ماده (28) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به صورت دوره‌ای یک ساله جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد و این موارد را نشانه‌ای از افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان می‌دانند.

وی عنوان کرد: روند جذب در دانشگاه فرهنگیان این‌گونه است که بعد از کسب امتیاز لازم در کنکور، متقاضیان می‌توانند در مصاحبه دانشگاه شرکت کنند و بعد از قبولی به مدت چهار سال در دانشگاه به تحصیل بپردازند. اما متأسفانه به دلیل اینکه امسال ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کاهش یافت، حتی تعدادی از کسانی که رتبه برتر هم بودند به مصاحبه دعوت نشدند؛ اما گروه دیگری که جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند و به عنوان ماده بیست و هشتی شناخته می‌شوند در دانشگاه دیگری تحصیل کرده‌اند و بعد از قبولی در مصاحبه استخدامی به مدت یک سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند تا برای شرکت در کلاس حاضر شوند.

این فعال دانشجویی گفت: ماده (28) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تأکید می‌کند «تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش‌وپرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهش کشور و حوزه‌های علمیه است که مشروط به گذراندن دوره یک‌ساله هستند»؛ نکته قابل‌توجه این است که مسئولان ذی‌ربط از این بند قانون برداشت نادرستی کردند تا بخشی از نیاز آموزش‌وپرورش را این‌گونه برطرف کنند.

جامه‌بزرگ افزود: آنچه ماده ۲۸ طبق قانون اجازه داده به این صورت است که فقط باید نیروهایی جذب دانشگاه شوند که در رشته‌هایی تحصیل کرده باشند که آن رشته‌ها در دانشگاه فرهنگیان موجود نباشد. متأسفانه این قانون به صورت کامل اجرا نشده و نیروهایی که جذب می‌شوند در رشته‌هایی تحصیل کرده‌‌اند که آن رشته‌ها در خود دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و این‌ نوع جذب برخلاف قانون است. نکته تعجب‌برانگیز این است که ماده ۲۸ مگر پیچیده است که مسئولان وزارتخانه برداشت دیگری از آن کرده‌اند؟

وی ادامه داد: نکته‌ دیگری که راجع به جذب نیرو باید به آن اشاره کرد مطالبه رهبر معظم انقلاب است که در بیاناتشان تأکید می‌کنند حتی یک معلم هم از مسیری غیر از دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی وارد آموزش‌وپرورش نشود. اما شاهد هستیم که مسئولان آموزش‌وپرورش، سخنان رهبر انقلاب را تحریف کرده و به صورت غیراصولی به جذب نیرو پرداخته‌اند.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهدای مکه تهران بیان کرد: در طول چند سال اخیر اگر جذب نیرو در آموزش‌وپرورش به صورت اصولی اتفاق می‌افتاد و در این مدت ظرفیت‌های کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان افزایش پیدا می‌کرد دیگر این مشکلات پیش نمی‌آمد. امیدواریم دغدغه مسئولان نسبت به دانشگاه تمدن‌ساز فرهنگیان افزایش یابد و دقت بیشتری در تصمیم‌گیری‌های خود در خصوص جامعه نوظهور دانشجومعلمان داشته باشند.

انتهای پیام/۴۱۱۸/

منبع: آنا

کلیدواژه: بسیج دانشجویی وزارت آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آموزش وپرورش هزار نفر جذب نیرو ماده ۲۸ رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۸۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم برای جبران کمبود معلم، برنامه‌های ویژه‌ای دارد

استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت سیزدهم برای جبران کمبود معلم برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت عصر امروز_ شنبه بیست و پنجم فروردین _در شورای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سواد آموزی استان اظهار کرد: انتظار می‌رود امسال هفته بزرگداشت مقام معلم بهتر از سال‌های گذشته و با برنامه‌های متنوع و جامع برگزار شود.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید در برگزاری مراسم بزرگداشت مقام معلم تلاش و همکاری کنند، گفت: ۲۵۰ میلیون تومان به آموزش و پرورش خراسان جنوبی اختصاص می‌دهیم تا برای بزرگداشت هفته معلم در استان هزینه کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه علاوه بر مرکز استان باید در همه شهرستان‌ها نیز برنامه‌های فاخری برای بزرگداشت مقام معلمان برگزار شود، افزود: همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم با حضور استاندار و فرمانداران از تعدادی از معلمان بازنشسته و خانواده متوفیان فرهنگی بازدید و تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود معلم در استان، تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان نداشت و از این رو میزان جذب معلم به شدت کاهش یافت لذا سال گذشته بیشترین فشار به وزارت آموزش و پرورش وارد شد و با کمبود معلم مواجه شدیم.

قناعت کمبود معلم را حاصل سیاست‌های اشتباه دولت قبلی دانست و یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان در زمان تصدی دولت قبلی به جای جذب ۲۵ هزار نیرو در سال تنها دو تا سه هزار دانشجو پذیرش کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای جبران کمبود معلم، ادامه داد: نهایت تلاش باید صورت گیرد که نیازهای آموزش و پرورش از طریق بکارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تأمین شود که اصولاً برای شغل معلمی و تدریس آموزش می‌بینند.

استاندار خراسان جنوبی در خصوص نقل و انتقال معلمان، بیان کرد: در مناطقی که نیاز به نیروی معلم داریم نقل و انتقال به سایر مناطق به هیچ وجه پذیرفته نشود بلکه حتی به عکس، انتقال نیروی انسانی به این نقطه مورد توجه باشد و در این زمینه هیچ توصیه‌ای پذیرفته نیست.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت امتحانات نهایی دانش‌آموزان، تأکید کرد: همه دستگاه‌ها و ادارات استان باید در زمینه تأمین تجهیزات و پشتیبانی برای برگزاری امتحان نهایی دانش آموزان با آموزش و پرورش همکاری کنند.

قناعت در زمینه اسکان مسافران در مدارس در ایام تعطیلات نوروز و تابستان بیان کرد: در اسکان مسافران در مدارس باید شرایط به گونه‌ای باشد که به سرمایه‌گذار ما که یک مرکز اقامتی برای مسافران تأسیس کرده از نظر اقتصادی آسیب وارد نشود و ملاحظاتی نیز در این زمینه مدنظر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با محکومیت جنایت اسرائیل در بمباران بخش کنسولگری سفارت ایران در سوریه متذکر شد: پاسخ کوبنده ایران به این جنایت هرچه باشد ما تابع نظر ولی فقیه و فرمانده معظم کل قوا در این زمینه هستیم و اصولاً طبق قانون و شرع هر برنامه نظامی باید با نظر مقام معظم رهبری باشد.

به گزارش ایمنا، در این جلسه مطرح شد که در هفته بزرگداشت مقام معلم سال جاری از ۳۷ معلم نمونه استانی و ۵۱ مدیر و معاون تجلیل می‌شود.

کد خبر 744195

دیگر خبرها

  • یک پست حذف شده از دولت قبل در آموزش‌وپرورش دوباره احیا شد
  • معلمان در دایره فقر؛ حقوق ماهانه 5 میلیون تومان
  • گزینش پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار با ۳۰۰۰ نیرو
  • دولت سیزدهم برای جبران کمبود معلم، برنامه‌های ویژه‌ای دارد
  • دولت سیزدهم برای جبران کمبود معلم، برنامه‌های ویژه‌ای دارد.
  • نیاز آموزش و پرورش از طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تأمین شود
  • خبر جدید از نتایج آزمون استخدامی معلمان/ اعلام اولین روز فراخوان برای ارزیابی تکمیلی
  • استان البرز با کمبود معلم مواجه است
  • آموزش و پرورش البرز با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه است
  • البرز با کمبود جدی معلم مواجه است