Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-24@09:29:04 GMT

تولید؛ مقاومت بازار مسکن را می‌شکند

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۷۹۱۵۶

تولید؛ مقاومت بازار مسکن را می‌شکند

به گزارش اتاق خبر، با اين حال عده‌اي از کارشناسان معتقدند کاهش قيمت مسکن آن هم بعد از اوج‌گيري قيمتي در اين بازار کمي دور از انتظار است، اما اين وضعيت هم از طريق افزايش ساخت‌وساز مسکن قابل تغيير است. در همين زمينه «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي با عباس زينعلي،‌ کارشناس بازار مسکن، داشته که در ادامه مي‌خوانيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتوجه به اينکه قيمت مسکن در ماه‌هاي گذشته به‌شدت دچار نوسان شده آيا در نيمه دوم سال بايد منتظر افزايش،ثبات يا کاهش قيمت و اتفاقاتي به نفع مردم باشيم؟

به‌نظرم قيمت‌ها در بازار مسکن بيشتر به سمت ثبات پيش خواهد رفت، يعني فعلا جايي براي افزايش قيمت وجود ندارد چراکه قيمت‌هاي بازارهاي موازي به اندازه کافي رشد داشته‌اند و به همين دليل بعيد مي‌دانم حداقل در شش تا هفتماه آينده در قيمت مسکن افزايش قابل‌ملاحظه‌اي به‌وجود بيايد. از طرفي اينکه فکر کنيم چيزي به نفع مردم تغيير خواهد کرد هم خيلي قابل تصور نيست. کلا مردم دو گروهند يکسري صاحبخانه‌اند که مي‌توانند آن را تبديل به احسن کنند و هميشه و در هر شرايطي در بازار حضور دارند، اما کار آنهايي که نيازمندند و مي‌خواهند سرپناه داشته باشند؛ بسيار دشوار شده است. به ‌نظر مي‌رسد با وضع موجود، خانه‌دار شدن با کمک‌هايي که درنظرگرفته شده و تسهيلاتي کهاز آن صحبت مي‌شود، کار سختي آن هم در محدوده تهران باشد. مدتي زمان لازم است تا فاصله به‌وجود آمده رفع شود تا بتوان از منابع بيروني براي تهيه مسکن کمک گرفت. به‌ نظر مي‌رسد که نيمه‌دوم امکان افزايش قيمت مسکن وجود نداشته باشد.

پيامد افزايش وام مسکن تا400ميليون تومان در بازار مسکن مثبت خواهد بود يا منفي؟

تاثيرات اين تصميم بستگي به نحوه بازپرداخت اين تسهيلات دارد و اين موضوع بسيار مهمي است چراکه بايد اقساط با منابع درآمدي مردم نيازمند هماهنگ باشد. ولي فکر مي‌کنم اگر اين عدد در بانک‌ها در نظرگرفته شده باشد بتواند به رونق شهرک‌هاي اطراف تهران کمک کند به اين دليل که در خود شهر تهران قيمت‌ها فاصله زيادي با تسهيلات دارند و نمي‌توان با منابع کوچک مردم واحدي تهيه کرد. باز اين موضوع بستگي به اقساط وام دارد که به‌هرحال بازگشت 400 ميليون تومان به همراه سود آن در پنج سال عدد بسيار بزرگي مي‌شود.

ميانگين قيمت مسکن در شهر تهران چقدر شده است؟

اخيرا شنيده‌ام که ميانگين هر مترمربع مجموعه محلات در شهر تهران 25ميليون تومان شده است، اما خودم اين رقم را محاسبه نکرده و براساس اخبار موجود اين رقم را گفتم.

باتوجه‌به رسيدن ميانگين قيمت مسکن به حدود 25ميليون تومان براي هر مترمربع فکر مي‌کنيد يک خانواده در سطح متوسط چه مدت طول مي‌کشد تا بتواند خانه‌دار شود؟

به‌نظرم با قيمت‌‌هاي موجود بايد بيشتر براي بخش استيجاري کشور خانه توليد کرد چراکه بعيد است با اين قيمت‌ها مردم طبقه‌ کم‌درآمد و بي‌درآمد بتوانند صاحب‌خانه شوند. به‌نظر مي‌رسد خود دولت بايد در بخش اجاره‌نشيني حضور پيدا و اجاره را تسهيل کند وگرنه هيچ‌کدام از اين راه‌ها نمي‌تواند به خانه‌دارشدن مردم کمک کند. الزام به اينکه همه ما بايد صاحبخانه باشيم، شايد الزام خيلي درستي نباشد، اگر خانه‌هاي استيجاري با حمايت دولت توليد و به بازار اجاره‌نشيني کمک کنيم به مردم فشار کمتري وارد خواهد شد وگرنه اگر منتظر باشيم تا مردم استطاعت مالي پيدا کنند به اين معنا که بتوانند با اين قيمت‌ها به‌ويژه در شهرهاي بزرگ خانه بخرند، اين تصوري دور از دسترس است. بايد به فکر ساخت سرپناه‌هايي باشيم که مردم بتوانند به صورت استيجاري در آن زندگي کنند تا سال‌ها بگذرد و با سياست‌هاي مختلف اين افراد را به سمت خانه‌دارشدن ببريم. در سال‌هاي گذشته اقداماتي انجام شده ولي الان با اين اوجي که قيمت‌ها و تورم در همه زمينه‌ها داشته؛ اين مهم به‌نظر دست‌نيافتني است.

چندروز پيش بحثي درمورد مشاوران املاک شکل گرفت که چون اينها خودشان در ساخت‌وساز دست دارند براي افزايش قيمت مسکن تلاش مي‌کنند، مشاوران مسکن چقدر در نوسان بازار مسکن مي‌توانند تاثير بگذارند؟

بدون شک مشاور املاک در بازار مسکن هم از نظر درصدهايي که دريافت مي‌کنند هم به‌دليل اينکه خودشان اکثرا در بخش ساختمان‌سازي فعال هستند، تاثير داشته و دارند. ولي به اين شکل نيست که بگوييم بخش عمده‌اي از اين افزايش‌ها مربوط به مشاوران املاک است. مي‌توان درصدي را براي تاثيرگذاري آنها درنظر گرفت، اما اينکه بگوييم درصد عمده دارند اينطور نيست و اين وضعيت بيشتر متاثر از وضعيت اقتصاد کلان کشور است. حتي اگر مشاوران املاک صاحبخانه هم باشند علاقه‌مند به فروش هستند تا چرخش مالي داشته باشند و سود ببرند، به همين دليل در کوتاه‌مدت نهايتا پنج تا شش درصددر افزايش قيمت تاثير مي‌گذارند.

دولت‌ طرح‌هايي نظير وديعه مسکن و مسکن ملي و ... را در دست دارد با توجه به وضعيت موجود آيا اين اقدامات مي‌تواند به خانه‌دارشدن مردم و ثبات بازار کمک کند؟

طرح‌هاي عمده‌اي که دولت واقعا مصمم به اجراي آن باشد تاثيراتي را در بازار دارد ولي حجم آن به شکلي نيست که بتواند به هدف اصلي که خانه‌دارشدن مردم است، برسد. اين اقدامات يک تاثير عرضه‌اي و يک تاثير رواني در بازار دارد ولي به‌طور کلي اين طرح‌ها نمي‌توانند مشکل اساسي نيازمندي مسکن را حل کنند آن هم با کندي‌اي که در اجراي طرح وجود دارد. بعيد مي‌دانم در ميان‌مدت يعني دو يا سه سال آينده بتواند خيلي موثر باشد.

يکي از دلايل افزايش قيمت‌ها را نوسان ارز عنوان مي‌شود، باتوجه به تزريق22ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات، در آينده قيمت ارز کاهش يابد،‌ قيمت مسکن کاهش خواهديافت؟

خير، زماني که بازار به يک قيمت مي‌رسد، عقب‌نشيني از آن قيمت امر بسيار محالي است، يعني واقعا برگشت به قيمت‌هاي کم و کمتر شدن قيمت‌هايي که بازار به آن رسيده نه قيمتي که دولتي تعيين کرده، دور از انتظار خواهد بود. فقط در يک صورت مي‌توان شاهد کاهش قيمت بود و آن هم اين است که تقاضاي مصرفي براي مسکن کم شود، دراين صورت عرضه‌کننده‌ اجبارا قيمت را کاهش مي‌دهد تا بتواند پولي به‌دست بياورد.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: بازار مسکن افزایش قیمت خانه دارشدن بازار مسکن قیمت مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۹۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن

فرماندار گلپایگان با اشاره به اینکه افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مسکن موجب گلایه‌مندی مردم گلپایگان شده است گفت: تا زمانی که عرضه مناسبی در حوزه مسکن نداشته باشیم گرانی ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، محمدرضا عسگریان امروز- سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌- در کارگروه املاک و مستغلات شهرستان اظهار کرد: افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مسکن موجب گلایه‌مندی مردم گلپایگان شده است.

وی افزود: تعطیلی انبوه‌سازی منجر به افزایش اجاره‌بهای مسکن شد و تا زمانی که عرضه مناسبی در حوزه مسکن نداشته باشیم، گرانی مسکن ادامه دارد.

فرماندار گلپایگان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم با هدف کاهش اجاره‌بها، قیمت خرید و ساخت مسکن، طرح نهضت ملی را اجرا کرد که امید می‌رود همکاری و اقدامات لازم در شهرستان گلپایگان صورت گیرد.

عسگریان تصریح کرد: شهرداری‌ها برای احیای بافت فرسوده شهری ورود پیدا کردند و در این زمینه طرح‌های تشویقی برای صاحبان املاک فرسوده از جمله پرداخت تسهیلات ویژه و بخشودگی عوارض در نظر گرفته شده است، در سطح روستاها نیز بنیاد مسکن برای ساخت مسکن تسهیلات را پرداخت می‌کند.

وی بزرگترین کمک به مستأجر را رعایت انصاف از سوی مالکان دانست و اضافه کرد: سال گذشته متولی ساخت مسکن اداره راه و شهرسازی شده و یکسری قوانین نیز در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است.

فرماندار گلپایگان تاکید کرد: نظارت مستمر بر بازار مسکن موجب کاهش قیمت می‌شود؛ بنابراین باید با همکاری یکدیگر و با ارائه راهکار مناسب به کاهش اجاره بهای مسکن در شهرستان کمک کنیم.

ضرورت نظارت مستمر بر فعالیت معاملات مسکن شهرستان گلپایگان

سلمان جوادی، دادستان گلپایگان ضمن قدردانی از فعالیت اتحادیه مسکن شهرستان گلپایگان اضافه کرد: افزایش دریافت حق بنگاهی توسط مشاوران املاک باید توسط اتاق اصناف و اتحادیه املاک بازنگری شود، زیرا باعث انجام نشدن معامله یا معاملات بدون ثبت می‌شود.

وی با تاکید بر نظارت مستمر بر فعالیت معاملات مسکن و اجرای گشت‌های مشترک از سوی اتحادیه مسکن، ادامه داد: مبلغ نرخ قرارداد حق بنگاه باید مشخص شود تا در صورت تخلف تعزیرات توان برخورد با متصدی املاک را داشته باشد.

مشاوران املاک از سامانه خودنویس استقبال نمی‌کنند

غلامرضا امینی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان گلپایگان تصریح کرد: سال گذشته فعالیت سامانه خودنویس در زیر مجموعه راه و شهرسازی آغاز شده است تا مالک و مستأجر برای قرارداد خرید و فروش و اجاره بهای مسکن در این سامانه به صورت رایگان ثبت نام کنند، اما واحدهای املاک از سامانه خودنویس استقبال نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: قرار بود سال گذشته طرح تنظیم بازار اجاره بهای مسکن در مجلس مصوب شود که هنوز انجام نشده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی گلپایگان ادامه داد: شورای مسکن استان اردیبهشت سال گذشته ۲۰ درصد اجاره بهای مسکن را مصوب و به تمام املاکی‌ها ابلاغ کرده است.

صدور ۱۴ پروانه جدید املاک در گلپایگان

احمد حمزه‌لو، رئیس اتحادیه املاک و مستغلات شهرستان گلپایگان با بیان اینکه طی پنج ماهه گذشته ۴۵ مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده است و واحدهای بدون پروانه اخطار دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: ۳۰ مورد طرح شکایت از بنگاه‌ها ثبت شده است که ۹۰ درصد آن به صلح و سازش منجر شد.

وی از صدور ۱۴ پروانه کسب جدید، و ابطال هشت پروانه کسب در گلپایگان خبر داد و افزود: پس از شش سال، قانون اصلاح نرخ‌نامه طی فرایند قانونی و با همکاری شورای نرخ‌گذاری و انجمن حمایت از مصرف کنندگان و کمیسیون اقتصادی و نظارت اتاق اصناف انجام شد.

رئیس اتحادیه املاک و مستغلات شهرستان گلپایگان با بیان اینکه ۱۵ درصد نرخ اجاره بهای مسکن در شهرستان افزایش یافته است، گفت: نرخ اجاره بهای مسکن از دوم اردیبهشت هر سال به دلیل تورم، قیمت تعمیر و تجهیز و عقب‌ماندگی عرضه از تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 747165

دیگر خبرها

  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • قیمت خانه در تهران چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • کاری کنید امید مردم برای خانه‎دار شدن از بین نرود/بنگاه‌‎داری بانک‌‎ها، آفت بزرگ بازار مسکن کشور است
  • بنگاه داری بانک ها آفت بزرگ بازار مسکن کشور است
  • آقای رئیسی! قرار نبود مشکل بورس و دلار یک هفته ای حل شود؟/مقاومت در برابر تغییر وزرای اقتصادی دولت به قیمت بدترشدن معیشت مردم
  • نرخ خرید بازار مسکن در تهران؛ خرید مسکن در زمزم با ۲.۵ میلیارد