Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-19@07:24:54 GMT

آخرین برنامه‌ها برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۱۸۸۷

آخرین برنامه‌ها برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های دلاری و یورویی را به ۱۱ هزار تومان و ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داد. به گزارش پول نیوز، بانک مرکزی نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای تهیه صورت‌های مالی میان دوره‌ای بانکها را برای هر یورو ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و برای هر دلار 11 هزار تومان تومان اعلام کرد‌، که به ترتیب 26 و 22 درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نرخ تسعیر پایان سال ۹۸، برای هر یورو، 10 هزار و 200 تومان و برای هر دلار 9 هزار تومان بود. در بخشنامه بانک مرکزی تاکید شده که نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در شبکه بانکی در پایان سال ۹۹ مجددا اعلام خواهد شد.

اعلام نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای بانک‌ها

نرخ تسعیر نرخی است که بر مبنای آن معادل ریالی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها در صورت‌های مالی محاسبه می‌شود. این نرخ بر ارقام ترازنامه بانک‌ها اثر می‌گذارد.

اگر بانکی وضعیت باز ارزی مثبتی داشته باشد افزایش نرخ تسعیر می‌تواند به نفع این بانک تمام شود زیرا با نرخ بالاتری دارایی‌های ارزی خود را محاسبه کنند با افزایش دارایی‌ها نیز امکان شناسایی سود در صورت‌های مالی افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر اگر تعهدات ارزی بانک‌ها بالا باشد با تغییر این نرخ سمت چپ ترازنامه بانک‌ها که ستون بدهی‌ها است افزایش یابد. اما برای بانک‌های ایران که در شرایط تورمی با مازاد منابع ارزی روبرو هستند اتفاقی خوبی است زیرا به صورت حسابداری می‌تواند سمت دارایی‌های خود در ترازنامه را منبسط کنند. از این جهت تغییر این نرخ خبر خوبی برای سهامداران بانکی است که به راحتی از این محل با افزایش دارایی مواجه می‌شوند.

افزایش سرمایه به جای تقسیم سود

بر خلاف تصور رایج که با افزایش نرخ تسعیر بانک‌ها امکان شناسایی سود و تقسیم آن بین سهامداران بالا می‌رود بانک مرکزی به دنبال آن است که در سال جاری نیز همانند سال قبل درآمد شناسایی شده از محل نرخ تسعیر صرف افزایش سرمایه شود و این منابع بین سهامداران تقسیم نشود. این اقدام می‌تواند از زیان انباشته بانک‌ها نیز بکاهد و برای سهامداران بانکی نیز خبر خوبی باشد.

رخ دیگر تفاوت نرخ تسعیر

نرخ دلار در سامانه نیما حدود 23 هزار تومان است،بانک مرکزی به بانک‌ها دستور داده که دارایی‌های دلاری خود را با نرخ 11 هزار تومان تسعیر کنند اما در محاسبات بانک مرکزی هنوز نرخ محاسباتی دلار بر پایه 4 هزار 200 تومان است.

با توجه به فاصله گیری نرخ تسعیر بانک‌ها و نرخ نیما از 4 هزار 200 تومان باید گفت بانک مرکزی برای حذف دلار 4200 چراغ سبز نشان داده است و مبنای تسعیر در محاسبات این بانک نیز به زودی تغییر می‌کند. زیرا نرخ تسعیر در بانک مرکزی نیز باید نرخ قابل اتکایی باشد و با واقعیت‌های اقتصادی ایران همخوانی داشته باشد.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بانک مرکزی در حال مذاکره برای زمان اعمال تسعیر و تعیین نرخ آن است.

در صورت تغییر نرخ تسعیر بانک مرکزی دو اتفاق می‌افتد: دلار 4200 به طور رسمی از چرخه ارزی کنار گذاشته می‌شود و دارایی ارزی بانک مرکزی بر پایه نرخ جدیدی به ریال تبدیل می‌شود که این تغییر ترازنامه بانک مرکزی را به صورت حسابداری منبسط می‌کند.

البته یک ریسک نیز وجود دارد دولت به بانک مرکزی فشار آورد برای منابع اضافه شده از محل نرخ تسعیر سود شناسایی کند و سهم دولت از این سود را پرداخت کند. دقیقا مشابه اتفاقی که در پایان دولت احمدی نژاد افتاد و با شکایت برخی نمایندگان و رای دیوان عدالت اداری مصوبه دولت باطل شد. زیرا چنین رویه‌ای به واسطه انکه منابع ارزی در دسترس نیست ریسک تورمی دارد.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: دارایی های بلوکه شده ارز دولتی نرخ دلار سرمایه گذاری دلار بانکی نرخ تسعیر دارایی ها و بدهی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی هزار تومان بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۱۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

به گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اعلام این خبر اظهار داشت: روابط عمومی ‎بانک مرکزی در همین باره مجددا از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر کنند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیررسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.

صبح امروز برخی رسانه‌های غیررسمی مدعی انتشار ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی توسط بانک مرکزی شده بودند.

چک 500 هزار تومانی چک پول 500 هزار تومانی چک پول 500 هزار تومانی جدید چک پول جدید

دیگر خبرها

  • ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس
  • تراول ۵۰۰ هزار تومانی چاپ شده است؟
  • چاپ ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • تکذیب چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد
  • چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد
  • واکنش بانک‌ مرکزی به انتشار تصاویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی
  • گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم