Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسماعیل نجار  روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار بحران ایرنا در پاسخ به این سوال که چه سازوکاری در خصوص میزان آمادگی و اقدامات پیشگیرانه در خصوص مواجهه با سیلاب احتمالی برای جلوگیری از خسارات به بخش کشاورزی در دستور کار دارید، این مطلب را عنوان و با اشاره به ارائه گزارش تحلیلی سازمان هواشناسی در خصوص پیش‌بینی میزان بارش‌ها و وضعیت جوی در نیمه دوم سال جاری افزود: وزارت نیرو و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص وضعیت لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌های کشور، وضعیت ظرفیت موجود سدهای کشور جهت کنترل سیلاب‌ها، شبکه‌های توزیع برق و آب، اعلام ساز و کارهای لازم به منظور کنترل آبهای سطحی و میزان آمادگی در مواجهه با سیلاب احتمالی گزارش دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر آمادگی کشور در زمان وقوع حوادث اظهار داشت: میزان موجودی و ذخایر انبارها، تعیین نقاط امن برای برپایی سایت‌های اسکان اضطراری، تعداد و وضعیت موجود بالگردها جهت انجام عملیات امدادی و سایر موارد مرتبط به طور مستمر پایش می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین به پایش وضعیت راه‌های کشور، اقدامات پیشگیرانه انجام شده و میزان آمادگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت مواجهه با حوادث احتمالی اشاره کرد و گفت: یگان‌های مستقر در استان‌ها جهت پشتیانی از سازمان‌های امدادی و تأمین تجهیزات مناسب برای آنها در شرایط اضطراری از سوی ستاد کل نیروهای مسلح پیش بینی شده است.

دبیر ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با اشاره به تنگناهای مراکز بهداشتی کشور در موج جدید انتشار ویروس کرونا گفت: مدیریت ظرفیت پذیرش بیمارستانی در کشور، میزان آمادگی سازمان اورژانس و سایر موارد مرتبط بسته به میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و ایمنی هموطنان در مقطع کنونی است که دست مریزاد و خداقوت به پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و کادر درمانی می گویم که انصافا از خودگذشتگی و ایثار کردند.

نجار توضیح داد: مطابق بند الف ماده ۱۰ و جزء ۳ و ۴ بند الف ماده ۱۲ قانون مدیریت بحران کشور و با توجه به شروع فصل بارش، لزوم آمادگی و برنامه‌ریزی دستگاه‌ها به منظور مواجهه با مخاطرات احتمالی طبیعی، جلسه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قرار است عصر امروز شنبه ۱۹ مهر ماه به ریاست وزیر کشور و نائب‌رئیس شورای عالی مدیریت بحران در محل سالن پیامبر اعظم(ص) ساختمان وزارت کشور برگزار شود.

سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگذار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی اسماعیل نجار سازمان مدیریت بحران کشور وزارت کشور ستاد کل نیروهای مسلح سیل وزارت نیرو سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اسماعیل نجار سازمان مدیریت بحران کشور وزارت کشور ستاد کل نیروهای مسلح سیل وزارت نیرو سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سازمان هواشناسی وزارت جهاد کشاورزی اسماعیل نجار سازمان مدیریت بحران کشور وزارت کشور ستاد کل نیروهای مسلح سیل وزارت نیرو سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سازمان هواشناسی اخبار کنکور مدیریت بحران کشور میزان آمادگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۴۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل بحران‌آفرین معرفی شوند

 اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در جلسه مشترک با رییس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن تبریک فرا رسیدن روز تشکیل سپاه، گفت: مدیریت بحران، بحث جهانی است و همه کشور‌ها درگیر بحران و نحوه مدیریت بحران هستند.

وی افزود: در کشور ما اولین قانون در ۱۱۵ سال پیش در ایران تصویب شده و تاکنون بیش از ۱۳ هزار قانون توسط مجلس و سایر نهاد‌های قانونگذاری تصویب و ابلاغ شده است؛ در حالی که برخی از این قوانین دچار نسخ و اجمال شدند و از سال ۸۹ معاونت تنقیح مجلس تلاش کرده تا قوانینی که ناسخ و منسوخ هستند را بازنگری کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: از آنجا که با مشکلات و بحران‌هایی روبرو بوده و هستیم؛ لذا باید قوانین در این عرصه ساماندهی شود.

وی اگفت: یکی از اولین کار‌هایی که باید سازمان مدیریت بحران انجام دهد، جمع آوری داده‌های بحرانی و روز جامعه است و این داده‌ها می‌تواند امکان سیاست گذاری واحد را فراهم کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به مدیریت‌های مدیریتی یا نقطه‌ای گفت: این بحران‌ها با برداشتن فرد از بین می‌رود لذا این جابجایی‌ها می‌تواند از بحران جلوگیری کند. این بحران ناشی از سوء مدیریت است و این مدیریت فقط اجرایی نیست بلکه قضایی حتی مردمی هم می‌تواند باشد؛ لذا در مدیریت بحران‌ها باید به مسائل ناشی از سوء مدیریت‌ها هم توجه کرد. 

جهانگیر گفت: به طور کلی نگاه قانونگذار در سنوات گذشته تا کنون بر اساس روح نظام مسایل بحرانی نبوده است و قوانین و مقرراتی که تصویب شده در دل خود مشکلات و بحران‌هایی ایجاد کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: زمانی که قانونی نگارش می‌شود باید پیوست‌های نظام مسائل بحرانی آن نیز دیده شود که متاسفانه تا کنون اینگونه نبوده است و در این زمینه ما نیاز به داده‌های واقعی داریم. متاسفانه بسیاری از داده‌ها در کشور غیر واقعی است.

جهانگیر افزود: بحران‌ها را می‌توان با برش‌های مختلف در نظر گرفت. گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل و بالقوه تبدیل می‌شود. باید مدل بحران‌ها را مشخص کنیم و آن را بشناسیم چرا که با منابع محدود روبرو هستیم. در حوزه بحران هم می‌توان بحران را با برش فرایندی هم مدیریتی بررسی کرد. بحران‌های مدیریتی ناشی از ترک فعل‌ها باید مورد بررسی قرار گرفته و به تصمیم گیری و تصمیم سازی منجر شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: به عنوان نمونه اکنون ۱۵ سال است که هدفمندی یارانه‌ها در حال اجرا است، اما همچنان دهک‌بندی‌ها به درستی صورت نگرفته است؛ در حالی که توزیع منابع نیز در این حوزه در حال انجام است. واقعیت این است که مشکلات انباشته شده‌ای داریم که تبدیل به معضلات شده است و برخی به مرحله بحران رسیده است؛ بنابراین ابتدا باید مدل‌های بحران را بشناسیم و اولویت‌ها را تعیین کنیم، زیرا منابع و زمان محدود است.

جهانگیر ادامه داد: برخی افراد برای اینکه منافع اقتصادی خود را ببرند قانون را دور می‌زنند که همین زمینه ایجاد بحران برای سیستم‌ها را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه خطاب به سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از مجموعه‌های استانی خود بخواهید عوامل بحران‌آفرین را معرفی کنند تا اقدام پیشگیرانه و در صورت نیاز ورود دادستانی و مجموعه‌های قضایی یا اصلاح قانون در دستور کار قرار گیرد و انجام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: در بحث مدیریت بحران بلندمدت و ساختاری هم باید این را مورد توجه قرار داد که ما امروز در محیطی به سر می‌بریم که از سیستم‌های پیچیده فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی تشکیل شده که روی هم اثر دارند و از هم اثر می‌پذیرند و گاهی به نفع هم کنار می‌روند. مثلاً گاهی کرونا می‌آید و سیستم بهداشتی در اولویت قرار می‌گیرد، اما اگر همگان در موضوعات مختلف بسیج شویم، نتیجه این می‌شود که بحران‌ها و آسیب‌ها از سیاستگذاری‌ها پیشی می‌گیرد. پس ما نباید پس از رویداد اقدام کنیم، چون بحث پیشگیری مغفول می‌ماند.

جهانگیر افزود: کار سازمان مدیریت بحران کشور و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه این نیست که پس از اتفاق سراغ کار بروند. ما تشکیلات را درست کردیم تا در موضوعات مختلف سیاستگذاری و پیشگیری از حوادث کنیم و لازمه‌اش این است که از آسیب‌ها پیشی بگیریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اعلام موافقت خود با راه‌اندازی کارگروه مشترک با سازمان مدیریت بحران کشور، ایجاد زیرگروه‌های تخصصی را مورد تاکید قرار داد و گفت: شروع کارگروه باید از جایی باشد که وقتی ترک فعل‌ها و تصمیمات مدیریتی ایجاد مسأله می‌کند و جا‌هایی که بی‌قانونی ایجاد مشکل می‌کند را معرفی کند تا با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور گزارشات و اطلاعات آماری را به صورت روزانه و لحظه‌ای به دستگاه قضایی ارسال کند. ما می‌توانیم با مشارکت مردم همکاری عمیقی داشته باشیم. هم‌اکنون معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از طریق سامانه سجام از مشارکت مردم بهره می‌برد و این مشارکت نتایج خوبی به همراه دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: سازمان مدیریت بحران به مانند معاونت پیشگیری از وقوع جرم یک سازمان سیاست‌گذار است که می‌توانیم مطالبه‌گری کنیم تا مشکلات مردم کاسته شود، زیرا کاهش مشکلات مردم که به ارتقای کارآمدی در حوزه حکمرانی کمک خواهد کرد.

جهانگیر در پایان گفت: باید مسائل برجسته را مد نظر قرار داد و بحران‌های تحمیلی و طبیعی و مدیریتی را به درستی تبیین کرد و به مجموعه‌های مختلف ارائه داد تا با یک حرکت جهادی و هم‌افزایی قوای سه گانه، کشور با جایگاه اصلی خود برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین
  • ترک فعل احتمالی در مدیریت بحران پیگیری می‌شود
  • ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت هفته معلم اجرا می‌شود
  • عوامل بحران‌آفرین معرفی شوند
  • آمادگی دستگاه‌ های اجرایی استان سمنان در مدیریت بحران هشدار نارنجی
  • آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در مدیریت بحران هشدار نارنجی
  • آماده‌باش مدیریت بحران استان
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز/ مدیرآن آماده‌باش شدند
  • آماده باش مدیریت بحران در استان یزد