Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@22:02:23 GMT

سبک مقتدر، بهترین گزینه برای فرزندپروری است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۴۲۹۵

سبک مقتدر، بهترین گزینه برای فرزندپروری است

ایسنا/آذربایجان شرقی یک روانشناس بالینی تاکید کرد: سبک مقتدر، بهترین گزینه برای فرزندپروری است، چرا که در این سبک، کودک قانونمندی خوبی داشته و احساس اعتماد به نفس در کودک بالا است.

مریم موسی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سبک فرزندپروری، نوع رابطه والد و کودک را مدنظر قرار می‌دهد، اظهار کرد: نوع سبک انتخابی والدین باعث ایجاد تغییرات زیادی در فرزندشان می‌شود؛ محققان با تلاش برای یافتن ویژگی‌های مشترک تربیت والدین، چهار سبک فرزندپروری را شناسایی کرده‌اند، اما هر والدی رابطه منحصر به فردی در ارتباط با فرزندش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سبک‌های فرزندپروری در چهار زمینه نظم، ارتباط، انتظارات و بیان احساسات و عواطف با هم متفاوت هستند، اظهار کرد: سبک مستبدانه به کنترل بالا، محبت کم، سبک سهل گیرانه به کنترل کم، محبت زیاد، سبک طرد کننده به کنترل کم و محبت کم و سبک مقتدرانه به کنترل زیاد و محبت زیاد اشاره دارد.

وی خاطرنشان کرد: والدینی با سبک مستبد برای انظباط ارزش زیادی قائلن،  قوانین سخت گیرانه و کنترل خیلی بالایی برکودک داشته و  توضیحات چندان منطقی در مورد تربیت خود به کودک نمی‌دهند و در مقابل اشتباهات کودکان بیشتر از تنبیه و سرزنش استفاده می‌کنند؛ کودک در سبک مستبد به شدت قانونمند می‌شود، ولی این سبک باعث ایجاد ترس و کاهش اعتماد به نفس کودک شده و در فضاهایی که والدین حضور ندارند، باعث پرخاشگری و برون ریزی هیجانات منفی کودک می‌شوند.

موسی‌پور با اشاره به ویژگی‌های سبک سهل گیرانه، گفت: در این سبک کودک اجازه دارد، هر کاری دوست دارد انجام دهد و والدین  با کودک خود بیشتر دوست هستند تا والدین، پدر و مادر در این سبک، خیلی بخشنده هستند و از هر چیزی در مورد رفتار کودک به راحتی می‌گذرند. این والدین به حرف‌های کودکان در مورد مشکلاتشان گوش می‌دهند، اما تلاشی نمی‌کنند که انتخاب‌های اشتباه یا رفتارهای کودک را اصلاح کنند، کودک در این سبک، میزان رضایت بالایی دارد؛چرا که هر آنچه می‌خواهد می‌تواند انجام دهد، اما نبود قانونمندی  باعث عدم انعطاف پذیری در فضاهای اجتماعی و عدم پذیرش در گروه می‌شود.

این روانشناس بالینی متذکر شد: والدینی با سبک طردکننده، نه تنها هدایت زیادی دریافت نمی‌کنند، بلکه رغبت و توجه زیادی هم نمی‌گیرند؛ در سبک طرد کننده کودک به شدت احساس عدم اعتماد به نفس و غیر مهم بودن از طرف والدین دارد و حس انزوای کودک بسیار بالا است، والدینی با این سبک درگیری کمی داشته و کاری به کودک ندارند و زمان خیلی کمی را با کودک خود می‌گذرانند. 

وی ادامه داد: والدین در سبک مقتدرانه، تلاش زیادی برای ایجاد و حفظ یک رابطه مثبت با کودکشان کرده و وقت و انرژی زیادی را صرف جلوگیری از مشکل رفتاری، پیش از وقوع آن می‌کنند؛ برای مثال دلایل قوانین را توضیح داده و از پاداش و تشویق استفاده می‌کنند؛ گاهی بعضی از رفتارها در کودک به موجب سبک فرزندپروری انتخابی والدین بوده که می‌توان با کمک یک مشاور، سبک مفیدتری را با توجه به نیازهای رفتاری خود و کودکشان انتخاب کرد.

وی خاطرنشان کرد: والدین در سبک مقتدر به صورت مکرر در حال گفت‌وگو و ارتباط موثر با کودک بوده و کودک در این رویه همیشه در حال گفت‌وگو و حل مسئله با والدین خویش است؛ والدین با این روش، اعتماد به نفس، عزت نفس و قدرت حل مسئله و قانون‌پذیری کودک را بالا می‌برند؛ سبک مقتدر برای روش تربیتی توصیه می‌شود، چرا که ما نیازمند افرادی با اعتماد به نفس، عزت نفس و قدرت حل مسئله بالا هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اعتماد به نفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وحید شمسایی» در حال حاضر بهترین گزینه سرمربیگری تیم ملی فوتسال است

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، حمید طیبی در گفتگویی با بیان اینکه فوتسال در قاره آسیا پیشرفت‌های بسیاری داشته، اظهارکرد: حضور و نقش‌آفرینی مربیان بنام و سرشناس فوتسال دنیا در این دستاورد و پیشرفت بسیار ملموس و مشهود است.

طیبی در ادامه فوتسال ایران را قدرتی بلامنازع در آسیا دانست و گفت: امروز، تیم‌ها با تمام توان و قوا و با انگیزه‌های چند برابری مقابل تیم ملی کشورمان قرار می‌گیرند و به دنبال عرض اندام هستند؛ طبیعتا این موضوع کار را برای بازیکنان و کادر فنی دشوار می‌کند؛ مصداق بارز این اتفاق را در دیدار اخیر تیم ملی فوتسال مقابل بحرین شاهد بودیم.

کارشناس و پیشکسوت فوتسال کشورمان با اشاره به غیبت «حسین طیبی» در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴، افزود: این غیبت قطعا در روند تیم اثرگذار است چراکه طیبی، بازیکنی بین‌المللی است.

طیبی با بیان اینکه بازیکنانی که امروز در تیم ملی مشغول فعالیت هستند، بهترین‌های فوتسال کشور هستند، تصریح کرد: در این برهه زمانی، تیم ملی نیاز به حمایت همه اهالی فوتسال دارد و آنچه مسلم بوده این است که باید به نظرات وحید شمسایی، به‌عنوان سرمربی تیم و سایر نفرات کادر فنی احترام گذاشت.

مسوول کمیته فوتسال هیات فوتبال خراسان رضوی با آرزوی موفقیت برای تیم ملی فوتسال ایران، گفت: با توجه به اینکه «شمسایی» شناخت کامل و کافی نسبت به نفرات تیم ملی دارد، در حال حاضر بهترین گزینه برای سرمربیگری تیم ملی محسوب می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898247

دیگر خبرها

  • راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه | شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه/ شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی
  • مشاوره؛ حریمی امن برای بازیابی، تقویت و پیشرفت
  • «وحید شمسایی» در حال حاضر بهترین گزینه سرمربیگری تیم ملی فوتسال است
  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • اصول مراقبت از دندان‌های شیری در کودکان
  • کودکتان را در گرداب بازی‌های رایانه‌ای رها نکنید
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب