فرمول داستانی «بچه مهندس4» مثل فصلهای قبلی است/ دنبال سلبریتی نبودیم، خودمان ستارهسازی کردیم
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۵۸۵۰
نویسنده فیلمنامه سریال «بچه مهندس4» از روند تولید این مجموعه تلویزیونی میگوید.
حسن وارسته در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با اشاره به این که حدود دوازده قسمت از فیلمنامه فصل چهارم سریال بچهمهندس آماده شده است افزود: همچنان در حال نگارش قسمتهای باقیمانده هستم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار کرد: در فصل چهارم هم شخصیت اصلی سریال همچنان «جواد جوادی» است. در قسمت های قبلی هم دیدیم که و شخصیتهای فرعی به اقتضای داستان به سریال ملحق شدند؛ مأموریتی داشتند که شخصیت اصلی را در مسیر داستان قرار دهند و به تدریج در فصلهای بعدی کنار گذاشته شدند. همان فرمول در فصل چهار هم اتفاق میافتد.
این فیلمنامهنویس درباره این که به عنوان نویسنده این سریال چگونه جذابیت داستان را در یک اثر دنبالهدار حفظ میکند نیز گفت:به هر صورت تجربه نشان داده که خدا را شکر اغلب کارهایی که دنبالهدار بوده، کارهای موفقی بودهاند. در «بچه مهندس» هم سعی کردم شخصیتهایی را خلق کنم که ملموس بوده و پایشان روی زمین باشد.در این سریال ما بازیگر سلبریتی نداشتیم که آن نقش را بالا بکشد، این نقش است که باعث شده بعضی از بازیگرانی که کمنام یا گمنام هستند دیده شوند.
وی افزود: سعی کردیم آن شخصیتها و قصهها درست باشد. قهرمانی که میسازیم را مردم باورش کنند، حرف مردم را بزنند، حرف نماینده همان نسلی را بزند که هستش. اگر نوجوان است، حرف نماینده آن نسل را بزند و اگر جوان است حرفهایی را بزند که مطالبات جوانان است و خواستههای آنهاست، نقدی دارد، بالاخره شور جوانی دارد، عشق است، بالاخره مباحثی که در روانشناسی جوانان وجود دارد را ما آوردیم و سعی کردیم صادقانه رفتار کنیم، ماجرا بگوییم، در آن آب نبندیم. اینها باعث شده که شخصیتها و قصه مورد استقبال مردم و برخی از مدیرانمان قرار بگیرد.
وارسته عنوان کرد: میتوانم بگویم ما در این سریال سلبریتیسازی کردیم. سریالهایی را می شناسم که در چینش بازیگران به دنبال بازیگرانی با فالوور میلیونی در فضای مجازی هستند، اما فرمول «بچه مهندس» این نبود. فرمول بچه مهندس بازیگران توانمندی بود که توانستند بار این نقش را به دوش بکشند.
نویسنده سریال «بچهمهندس» گفت: ما اصل و مبنا را روی توانمندی بازیگران گذاشتیم. بازیگران «بچه مهندس» شاید رنگ و جذابیت آن سلبریتیها را نداشتند، اما توانمند بودند. به هر حال نقش هم آنها را به چالش انداخت و باعث شد یک ویژگی جدید از آن بازیگر دیده شود و تبدیل به چهرههای محبوب شوند.
لازم به یادآوری است 10 روز پیش هم تهیهکننده این مجموعه تلویزیونی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا از تولید فصل چهارم سریال بچه مهندس در 30 قسمت خبرداده بود. سعید سعدی در این گفتگو عنوان کرد که پیش تولید این سریال آغاز شده اما زمان آغاز فیلمبرداری آن هنوز مشخص نیست.
فصل اول «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری و محصول شبکه دو سیمادر سال ۹۶ پخش شد و رمضان سال ۹۷ نیز فصل دوم آن روی آنتن شبکه دو سیما رفته بود. سری سوم این مجموعه نیز در ماه رمضان ۹۹ روی آنتن سیما رفت. این شبکه به دلیل استقبال مخاطبان همچنان ساخت سریهای دیگری از آن را در دستور کار گذاشته و اینگونه هم قرار است با حفظ بازیگران اصلی خود، قصه خود را در زمان حال روایت کند.
کارگردانی سری چهارم همچنان برعهده علی غفاری است و روزبه حصاری بازیگر نقش اصلی (جواد جوادی) نیز در سری جدید حضور دارد.
ثریا قاسمی، بهاره رهنما، بهناز جعفری، پرویز پورحسینی، فرهاد قائمیان، کامران تفتی، سیما تیرانداز، محمد کاسبی، روزبه حصاری، سیاوش چراغیپور، سعید کریمی، مهشید جوادی، کاوه سماکباشی، فرناز رهنما، سیدمهرداد ضیایی، کریم اکبریمبارکه، عباس جمشیدی، فرید قبادی، کریم قربانی، اتابک نادری، افشین نخعی، سلمان فرخنده، شیوا خسرومهر و ... از بازیگران چند فصل اخیر این مجموعه بودهاند.
بچه مهندس داستان کودکی و جوانی فردی به نام جواد جوادی را به تصویر میکشد که در پرورشگاهی به نام خانه خورشید بزرگ شد. نویسندگی فصل اول این سریال را سجاد ابوالحسنی انجام داد، اما فیلمنامه فصلهای دوم و سوم این کار را حسن آراسته نوشت.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: سریال بچه مهندس حسن وارسته سریال بچه مهندس 4 بچه مهندس شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۵۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلبریتیها و سندروم فتوشاپ سازی
طی چند روز گذشته که خبر بیماری ترانه علیدوستی در شبکههای اجتماعی به اصطلاح ترند و وایرال شده شاهد انتشار انواع و اَشکال عکسهایی بودهایم که از طریق فوتوفن فتوشاپ یا تمهیدات هوش مصنوعی، او را بر تخت بیمارستان نشان میدهد که هر بار یکی از بازیگران یا چهرههای سرشناس در کنارش ایستاده است.
به گزارش عصر ایران؛ یکی از مهمترین عکسهایی که دستمایۀ این جعلهای فتوشاپی قرار گرفته است مربوط به بستری شدن «الناز شاکردوست» است که ظاهرا سر صحنه یکی از فیلمها مصدوم و به بیمارستان منتقل شده بود و برخی از بازیگران در آن زمان به عیادتش رفته بودند.
در یکی از این جعلهای فتوشاپی، سر ترانه علیدوستی را به جای الناز شاکردوست گذاشتهاند و سر حمید علیدوستی پدر ترانه را به جای مهران مدیری! جالب اینکه آنقدر این جعل ناشیانه است که حتی موهای مهران مدیری را بر صورت پدر ترانه علیدوستی (که خود نیز به عنوان ستارۀ پیشین فوتبال شهرت و محبوبیت دارد) گذاشته بودند یا به این فکر نمیکردند حمید علیدوستی لباس زمستانی به تن دارد که با هوای بهاری اکنون همخوانی ندارد.
آنچه بر تاسف این سندرم فتوشاپسازی میافراید، استفاده برخی از صفحات سینمایی و خبری در اینستاگرام و تلگرام از همین عکسها و اخبار جعلی است که حتی به اخلاق حرفهای خود هم پایبند نیستند و بدون آزمودن صحت خبر به انتشار آن دست میزنند.
این حجم بالای تولید اخبار و تصاویر جعلی، صرفا برای جذب فالوئر بیشتر و منافع مالی و کاری برآمده از آن صورت گرفته و مصداقی از بی اخلاقی رسانهای است و یا بی اطلاعی و سادهانگاری.
البته زندگی سلبریتیها و کنجکاوی برای کشف رخدادهای آن، در همه جای دنیا وجود دارد، اما جعل عکس و خبر برای جلب فالوئر و دنبالکننده بیشتر را نمیتوان ذیل فرهنگ هواداری قرار داد.
به نظر میرسد این سندروم ناشی از نوعی اختلال عاطفی در بخشی از جامعه ماست که نیازمند توجهاند. توجهی افراطی که برای جلب نظر دیگران به خود، به جعل خبر دست زده و با خبرسازیهای کذب، کمبود توجه خود را جبران و ارضا میکند. ظهور و گسترش هوش مصنوعی و کاربرد عمومی آن هم بر شدت این سندرم افزوده و شاهد جعل انواع و اقسام عکس و ویدئوهایی هستیم که اغلب با تصویری از سلبریتیها گره میخورد و به تولید محتواهای کاذب و جعلی میانجامد که صرفا به مثابه تمهیدات سودجویانه مورد استفاده قرار میگیرد.
واقعیت این است که پاپاراتزیها هم در جهان رسانهای، قواعد و قوانین خود را دارند و در دایره اخلاق حرفهای فعالیت میکنند. آنچه در شبکههای اجتماعی ما به واسطه فناوریهای نوین دیجیتالی صورت میگیرد نوعی دستکاری در واقعیت است و میتواند مصداق فریب افکار عمومی به مثابه جرم هم تعریف شود. این جعلسازیها نه نتها به اعتماد عمومی خدشه وارد میکند بلکه زیست فردی سلبریتیها را هم دچار مخاطراتی میسازد.
اگر بخواهیم این رخداد را در یک خوانش کلیتر جامعهشناسانه مورد تحلیل قرار دهیم باید آن را مصداقی از گفتمان ابتذال بدانیم که متاسفانه بر زیست-مجازی ما حاکم شده و سلامت روایت و سلامت روانی را تهدید میکند.
گاه برخی از این محتواهای ساختگی مصداق شوخی و کمدی است که صرفا برای خنده و سرگرمی تولید میشوند و همه کارکرد آن را میدانند مثل شوخی تصویری که چند سال پیش با عباس جدیدی در گرفتن عکس سلفی شده بود، اما جعل عکسی که در ارتباط با خبر بیماری ترانه علیدوستی صورت گرفته نه شوخی کردن با خبر که شوخی گرفتن خبر و اطلاع رسانی بود و میتواند آسیبهای اجتماعی گزندهای در پی داشته باشد و اخلاق عمومی را در سراشیب سقوط قرار دهد. سوء استفاده از شهرت فقط توسط افراد مشهور صورت نمیگیرد بلکه گاهی با شهرت آنها صورت میگیرد و این هشداری است تا بفهمیم در جهان رسانهای امروز، رعایت اخلاق رسانهای ضرورت بیشتری دارد.