Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - حجم تجارت خارجی کشور در شهریور ماه امسال به 5 میلیارد و 767 میلیون دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا ، سیدروح اله لطیفی اظهار داشت: از کل تجارت 11 میلیون تنی، 8 میلیون و 252 هزار تن به ارزش دو میلیارد و 691 میلیون دلار شامل صادرات و دو میلیون و 690 هزار تن کالا به ارزش 3 میلیارد و 76 میلیون دلار سهم واردات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنگوی گمرک افزود: صادرات کشور در شهریور ماه سال 99 نسبت به مرداد ماه از لحاظ وزنی 6 درصد و از لحاظ ارزش 24.5 درصد رشد داشته که این خود نشان عادی شدن تجارت پس از بحران کرونا و بسته شدن مرزها دارد.
لطیفی در خصوص پنج مقصد صادراتی کالاهای ایرانی گفت: چین با دو میلیون 267 هزار تن و ارزش 669 میلیون دلار مقصد نخست، عراق با یک میلیون و 415 هزار تن و به ارزش 565 میلیون دلار، امارات با یک میلیون و 215 هزار تن و به ارزش 379 میلیون دلار، افغانستان با 704 هزار تن و به ارزش 232 میلیون دلار و ترکیه با 380 هزار تن و ارزش 218 میلیون دلار به ترتیب مقاصد اصلی صادرات کالای ایرانی در شهریور ماه بودند.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: بیش از 72 درصد وزن و 76 درصد ارزش کالاهای صادراتی کشور در شهریور ماه به این پنج کشور اختصاص دارد. سخنگوی گمرک در خصوص واردات در شهریور ماه اظهار داشت: واردات کالاهای مورد نیاز کشور که عمدتا کالای اساسی و نهاده ها و ماشین آلات تولید است، در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه از لحاظ وزنی 31 درصد و از لحاظ ارزش 10.5 درصد افزایش داشته است.
وی در خصوص پنج کشور طرف معامله کشورمان برای واردات کالا گفت: امارات متحده عربی با 396 هزار تن و ارزش 775 میلیون دلاری در جایگاه نخست، چین با 262 هزار تن به ارزش 743 میلیون دلار در جایگاه دوم، ترکیه با 305 هزار تن به ارزش 339 میلیون دلار در جایگاه سوم، آلمان با 226 هزار تن به ارزش 174 میلیون دلار در جایگاه چهارم و هند با 176 هزارتن کالا به ارزش 156 میلیون دلار در جایگاه پنجم قرار دارد.
لطیفی افزود: بیش از 50 درصد وزن و 71 درصد ارزش کالاهای وارداتی به این پنج کشور اختصاص دارد. سخنگوی گمرک در پایان تصریح کرد: با وجود دشواری های ناشی از شرایط جنگ اقتصادی و فراگیری بیماری کووید 19، عملکرد تجاری کشور در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال 98، در حوزه صادرات کاهش 5.4 درصدی ارزش و 11 درصدی وزنی و در حوزه واردات نیز افزایش 6.6 درصدی وزن و کاهش 15 درصدی ارزش را شاهد هستیم در صورتی که آمار 6 ماهه حاکی از کاهش 34 درصدی ارزش و 33 درصدی وزن صادراتی و کاهش 1.2 درصدی وزن و 21 درصدی ارزش وارداتی است که این نشانگر بهبود تجارت کشور پس از دوره ای رکود به دلایل موصوف است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: میلیون دلار در جایگاه کشور در شهریور ماه هزار تن به ارزش درصدی ارزش درصدی وزن هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۸۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۳ درصدی واردات قطعات و اجزای خودرو و موتور سیکلت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کل گمرک در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی، درباره میزان واردات و صادرات اجزا و قطعات مربوط به وسایل نقلیه گفت: از تعداد ۲۶۱ کد تعرفه گمرکی واردات قطعات و اجزای مربوط به وسایل نقلیه در سال گذشته، از نظر وزنی ۸۶۰ هزار تن و به ارزش ۸/۴ دهم میلیارد دلار بودند، که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۳۳ درصدی در ارزش و ۲۴ درصدی در وزن داشته است.

رضوانی فر در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات قطعات و تجهیزات خودرو و موتورسیکلت ۱۴۱ میلیون دلار بود، که بیش از ۲۵ درصد نسبت به ساله ۱۴۰۱ افزایش را نشان می‌دهد.

وی با تفکیک دو وسیله نقلیه خودرو و موتورسیکلت از هم، اظهار داشت: در بخش خودرو که حدود ۲۱۷ کد تعرفه گمرکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پارسال صادرات کشورمان حدود ۱۳۳ میلیون دلار بوده، که افزایش بیش از ۲۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. بزرگترین صادرکنندگان اجزا و قطعات خودرو شرکت‌های ایران خودرو، سپاهان خودرو و ایساکو بودند. مهمترین بازار‌های صادراتی این محصولات هم عراق، تاجیکستان، ونزوئلا و روسیه بودند.

رئیس کل گمرک درباره میزان واردات قطعات و اجزای خودرو هم بیان داشت: ۷۶۹ هزار تن قطعات و اجزای خودرو به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار در سال گذشته وارد کشور شد، که از نظر ارزش ۳۲ درصد و از لحاظ وزنی ۲۴ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشت. کرمان موتور، مدیران خودرو و کوروش موتور آریا بالاترین آمار واردات قطعات و اجزای خودرو را به خود اختصاص دادند. چین با ۷۱ درصد، بزرگترین مبدا وارداتی این محصولات به کشورمان بود، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

وی درباره صادرات قطعات موتور سیکلت هم گفت: میزان صادرات قطعات موتور سیکلت در سال گذشته حدود ۱۴ درصد از نظر وزنی و ۱۲.۵ درصد از لحاظ ارزشی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته، که این میزان حدود ۸.۶ میلیون دلار بوده است. بازار‌های اصلی این محصولات کشور‌های عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بودند.

رئیس کل گمرک در ادامه افزود: واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۸۲ میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش ۴۱ درصدی داشته است. شرکت‌های کویر موتور، نیرو موتور سامان و نیرو موتور سهند بزرگترین واردکنندگان این محصولات بودند. مبادی اصلی واردات قطعات و اجزای موتور سیکلت چین، امارات و تایلند بودند. چین ۶۲ درصد، امارات متحده عربی ۳۳ درصد و تایلند ۳ درصد از واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند.

دیگر خبرها

  • واردات ۸.۴ میلیارد دلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • پیش‌بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات گاز ایران به عراق
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • افزایش ۳۳ درصدی واردات قطعات و اجزای خودرو و موتور سیکلت
  • درآمد ۵میلیارد دلاری از صادرات خدمات فنی و مهندسی
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده