Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی، این یافته‌ها بر اساس بررسی بیماری در چین است که پس از بهبودی از کووید-۱۹ دچار افزایش حاد فشار داخل چشمی (گلوکوم یا آب‌سیاه حاد) شد. پزشکان برای کاهش فشار داخل چشمی و درمان این بیمار مجبور شدند که او را جراحی کنند و آزمایش‌ نمونه بافت‌های چشم او شواهدی از عفونت با کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ را نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پزشکان که نتیجه کارشان را در ژورنال JAMA Ophtalmology منتشر کرده‌اند، می‌گویند این مورد دلیلی بر اثبات این موضوع است که «سارس-کوو-۲ علاوه بر دستگاه تنفسی می‌تواند در بافت‌های چشمی عفونت ایجاد کند.»

کارشناسان می‌گویند قبلا حدس زده می‌شد که هم امکان عفونت‌ چشم‌ّها با کروناویروس وجود داشته باشد و هم چشم‌ها بتوانند منشا انتقال این ویروس باشند. به همین خاطر است که کارکنان بهداشتی چشم‌هایشان را عینک یا طلق محافظ می‌پوشانند.

گرچه نمی‌توان با اطیمنان گفت این بیمار از طریق چشم‌هایش به ویروس آلوده شده است یا نه، اما ممکن است ذرات ویروسی معلق در هوا یا لمس کردن چشم‌ّ‌ها با دست‌های آلوده به ذرات ویروسی باعث انتقال ویروس به این بیمار شده‌ باشند.

یک پرسش پاسخ ‌داده نشده دیگر این است آیا عفونت چشم با ویروس کرونا سلامت آن را به خطر می‌اندازد یا نه.

تا به حال مشکلات چشمی محدودی در بیماران کووید-۱۹ دیده شده است: شمار اندکی از بیماران دچار التهاب ملتحمه چشم (کنژکتیویت) می‌شوند که در آن بخشی از چشم درون پلک‌ها قرار دارد، متورم، قرمز و دچار خارش می‌شود.

این بیماردچار «گلوکوم حاد زاویه بسته» شده بود- عارضه‌ای وخیم که در آن فشار دون چشم به علت تجمع مایع به طور ناگهانی افزایش می‌یابد. این عارضه نیاز به درمان فوری برای کاهش فشار چشم و گاهی جراحی برای برقراری دوباره جریان طبیعی مایع در چشم دارد.

کارشناسان می‌گویند بعید است کروناویروس به طور مستقیم باعث این عراضه چشمی باشد. گلوکوم زاویه بسته عموما ناشی از برخی از اشکالات کالبدشناختی چشم است که برخی افراد را مستعد این عارضه می‌کند و همچنین برخی از داروها ممکن است باعث بروز آن شوند.

این بیمار در بیمارستان بستری شده بود و احتمالا داروهای گوناگونی دریافت کرده بود که ممکن است به ایجاد عارضه چشمی انجامیده باشد.

بر اساس دکتر یینگ یان و همکارانش در بیمارستان عمومی مرکز فرماندهی مرکزی در ووهان چین، این بیمار زن ۶۴ ساله‌ای بود که در ۳۱ ژانویه در بیمارستان بستری شده  و ۱۸ روز بعد علائمش کاملا بهبود یافته بود و آزمایش ترشحات حلقی‌اش برطرف شدن عفونت سارس-کوو-۲ را نشان داده بود.

اما او یک هفته بعد، دچار درد و نابینایی در یک چشم شده بود و پس از چند روز چشم دیگرش به طور مشابهی گرفتار شده بود.

بیمار به بیمارستان برگردانده شده و با تشخیص گلوکوم حاد زاویه بسته و کاتاراکت (أب مروارید) بستری شده بود. داروها نتوانسته بودند فشار داخل چشمی او را پایین بیاورند، بنابراین پزشکان برای درمان او را جراحی کرده و در این جریان نمونه‌های بافتی هم از چشم او برداشته بودند.

آزمایش این نمونه‌های بافتی نشان داد که ویروس کرونا به بافت‌های چشمی تهاجم کرده است.

کارشناسان می‌گویند با اینگه معلوم نیست چگونه ویروس وارد چشم‌های این بیمار شده است، اما این مورد اهمیت حفاظت چشم در برابر ویروس کرونا را نشان می‌دهد. این محافظت در کارکنان بهداشتی با استفاده از عینک و طلق محافظ صورت و برای افراد معمولی با شستن مرتب دست‌ها و پرهیز از دست زدن به چشم‌ها قابل انجام است.

کد خبر 556255 برچسب‌ها كروناويروس چشم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس چشم چشم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۱۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان آلوده شد

آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۲ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۹ صبح پنجشنبه ۳۰ فروردین با میانگین ۱۰۳ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه پارک زمزم با عدد ۸۶، بزرگراه خرازی ۷۸، دانشگاه صنعتی و خیابان فرشادی ۱۰۰، رهنان ۹۹، خیابان زینبیه و بولوار کاوه ۹۷، خیابان میرزا طاهر ۷۳ و ایستگاه ولدان ۹۳ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه انقلاب با عدد ۱۲۲ و سپاهان‌شهر ۱۲۱ AQI وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و ایستگاه کردآباد با عدد ۱۶۹ وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در زرین‌شهر با میانگین ۸۲، شاهین‌شهر ۵۴ و مبارکه با میانگین ۷۹ در وضعیت قابل قبول و قهجاورستان با میانگین ۱۶۵ AQI ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر‌های مجاور اصفهان از جمله نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • عفونت گوش در کودکان (فیلم)
  • اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران
  • هوای اصفهان آلوده شد
  • عفونت گوش در کودکان + فیلم
  • هوای اصفهان آلوده است
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • (عکس) قاب به یادماندنی استقلالی ها با آقای رکورددار
  • عکس| قاب به یادماندنی استقلالی ها با آقای رکورد دار