Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان_ ابراهیم بارانی بیرانوند نویسنده و پژوهشگر لرستانی در قسمت سوم سلسله مطالب «تحلیلی بر جنگ تحمیلی و هشت ساله احزاب کفر و نفاق» به بررسی نقش عوامل رژیم پهلوی در کمک به بعثی‌ها در جنگ علیه کشورمان پرداخته است.

مقدمه:
در دو قسمت قبلی به دو عامل مهم وقوع جنگ تحمیلی و هشت ساله احزاب کفر و نفاق و تحریک رژیم بعث حاکم بر عراق برعلیه انقلاب نوپای اسلامی ایران اشاره کردیم:

یکی تضاد ایدئولوژیکی و سیاسی دو تفکر سوسیالیستی و لیبرالیستیِ حاکم بر شرق و غرب جهانِ آن دوران به سرکردگی آمریکا و شوروی با تفکر اسلام انقلابی و شعار نه شرقی و نه غربیِ آن و دیگری سقوط رژیمِ غربگرا و وابسته پهلوی و عصبانیت آمریکا و همپیمانانش برای از دست دادن این مهره مهم خود در منطقه و ترس آنها از متصل شدن هلال شیعی از ایران تا عراق و سوریه و لبنان و در نتیجه بیداری و قیام ملت‌های منطقه و جلوگیری از غارت چاه‌های نفت توسط آنها و بخصوص به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی و اشغالگر اسرائیل که همیشه برای آنها خیلی مهم بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتراف اسحق رابین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی دلیل دیگریست در اثبات این موضوع ، آنجا که سه روز پس از آغاز حمله عراق به ایران گفته بود: «یکی از عواقب و نتایج فوری جنگ ایران و عراق این است که جبهه شرقی، سوریه اردن و عراق دیگر برای اسرائیل یک تهدید نیست زیرا عراق کاملاً مقابل ایران ایستاده است.‏‎(جراید کشور ۳ / ۷ / ۵۹).

در ادامه سومین عاملِ تشویق و تحریک رئیس رژیم بعث حاکم بر عراق در حمله به ایران را بررسی می‌کنیم که اختصاص دارد به نقش سران وطن فروش رژیم پهلوی در این زمینه :

۳_ نقش سلطنت طلب‌ها و سران رژیم پهلوی در تحریک صدام

پس از امضای قرارداد ۱۹۷۵ ( ۱۳۵۳) الجزایر ،دولتهای ایران و عراق اختلافات خود را کنار گذاشتند و از آن به بعد همکاری‌های دو دولت برای سرکوب مخالفان تشدید گردید. یک نمونه مهم آن تبعید امام خمینی (ره) بعد از ۱۳ سال سکونت در عراق در ۱۳ مهرماه ۱۳۵۷ بود که با واسطه گری و شیطنت آمریکا و پس از ملاقات وزرای خارجه ایران و عراق در شهریور ۵۷ در آمریکا انجام گرفت.

همچنین به دلیل ضدیت دو رژیم پهلوی و بعثی حاکم بر ایران و عراق با اسلامِ انقلابی و قیام امام خمینی (ره) ، لذا سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، همکاری‌هائی بین سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور برای سرکوب مخالفان دو حکومت وجود داشته است. در این خصوص به یک نمونه دیگر توجه فرمائید:

«غسان الشریل» روزنامه نگار شهیر لبنانی و سردبیر روزنامه معروف «الحیات» کتابی نوشته تحت عنوان: «العراق من حرب الی حرب / صدام مُرَّ من هنا» که در ایران با عناوین: «صدام از اینجا عبور کرد» و «خانه دیکتاتور؛ کاخ یا گور» ترجمه و منتشر شده است. بخش عمده این کتاب متن مصاحبه‌های مفصل نویسنده است با چهار نفر از مقامات بلند پایه عراقی در مورد جنگ عراق علیه ایران. یکی از این چهار مقام ارشد عراقی « دکتر احمد چلبی» رئیس کنگره ملی عراق است که از آن به عنوان عامل سیا و معمار حمله آمریکا و متحدانش به عراق و اشغال آن که از ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) آغاز شد و تا آذرماه ۱۳۹۰ (دسامبر ۲۰۱۱) ادامه یافت، یاد می‌شود.

وی در بخشی از مصاحبه‌اش به فعالیت‌های خود بر علیه رژیم بعث و سفرش به ایران در زمان پهلوی دوم برای ملاقات با برخی سران ضد رژیم بعث که به ایران فرار کرده بودند، اشاره و از حماقت و اقدام ساواک در لو دادن این تیم ، شکوه کرده و می‌گوید: «یک ماه بعد از برگشتن ما از تهران به بیروت، عملیات لو رفت و ده‌ها تن اعدام شدند.» ( غسان الشربیل ، ص ۳۵۸).

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سلطنت طلب‌ها و ژنرال‌های شاه و خانواده سلطنتی و سران فراریِ رژیم پهلوی که رویای بازگشت به قدرت را داشتند، نقش عمده‌ای را هم در تحریک صدام در حمله به ایران داشتند و با استفاده از اموال به غارت برده و سرمایه ملت ایران، در ادامه اشغالگری و جنگ به یاری صدام شتافتند.

در ذیل به چند مورد از این وطن فروشی‌ها اشاره می‌کنیم؛

طبق اسناد بدست آمده، تیمسار اویسی و تیمسار پالیزبان و شاهپور بختیار، همراه با تعداد دیگری از سران رژیم پهلوی با همکاری پادشاهان حاکم بر عربستان و اردن و سایر کشورهای منطقه، قصد داشتند همزمان با حمله عراق و اشغال استانهای غربی و جنوبی ایران ، با سرکردگی شاهپور بختیار «حکومت ایران آزاد» را تاسیس کنند و طبق هماهنگی با سران ضد انقلاب ، ابتدا کردستان و مناطق کرد نشین کشور به این حکومت ملحق شود و پس از سرنگون کردن نظام جمهوری اسلامی ، بخاطر همکاری دولت عراق ، استان خوزستان به عراق ملحق شود.!!!

این اوج وطن فروشی سران طاغوت را می‌رساند که برای باز گشت خود به قدرت، حاضر می‌شوند با کمک یک دولت متجاوز ،کشور خود را به خاک و خون بکشانند و دست آخر هم مهمترین استان زرخیز کشور یعنی خوزستان را به عنوان پاداش به دشمن تقدیم کنند!!!.
حال به شواهد و مدارک ذیل در تایید و اثبات این واقعیت تلخ توجه بفرمائید:
«سِر شاهپور ریپورتر» معروف به شاهپورخان دوست صمیمی پهلوی دوم و عامل سازمان جاسوسی انگلیس، همراه با ارتشبد آریانا (زرتشتی و باستان گرا، عامل سرکوب وکشتار مردم و عشایر فارس و جنوب، رئیس ستاد بزرگ ارتشداران پهلوی دوم)، سپهبد رضوانی، سردار جاف، دکتر حسن جاف و سروان مختاری، از جمله اولین فرماندهان رژیم پهلوی بودند که قبل از شروع جنگ، با گرفتن پول از انگلیس و صدام، اردوگاه آموزش نظامی را در جنوب شرقی کرکوک تاسیس کردند و در آنجا عناصر ضد انقلاب را آموزش داده و آنها را برای خرابکاری به مرزهای غربی و شمال غربی ایران روانه می‌کردند.

فرح پهلوی در خاطراتش با اعتراف به این فراز تاریخی می‌گوید: «شاپورخان (شاپور ریپورتر، عامل اطلاعاتی انگلیسی‌ها و دوست نزدیک شاه) اگرچه نتوانست اجازه اقامت همسر فقیدم را در انگلستان کسب کند، اما سپهبد سعید رضوانی را با یک میلیون پوند پول نقد نزد ارتشبد بهرام آریانا فرستاد تا آنها در مرزهای غربی ایران اقدام به تشکیل کانون‌های مقاومت کنند». ( به نقل از : غلامعلی سلیمانی ، مجله پاسدار اسلام ، شهریور و مهر ۱۳۹۷)

همچنین «احمدعلی مسعود انصاری» از مسئولان دربار رژیم پهلوی و پسرخاله فرح دیبا همسر پهلوی دوم و رابط شاه با آیت الله سیدکاظم شریعتمداری بود. وی بعد از انقلاب به خارج از کشور فرار کرد و بعد از فرار شاه از ایران، در مصر و مراکش و آمریکا و مکزیک و پاناما با او ارتباط داشت، چندین سال هم مشاور مالی و شخصی رضا پهلوی بود. گرچه به گفته خودش از سال ۱۳۶۴ از سلطنت طلبان جدا شد، ولی در سال ۱۳۶۵ با همکاری حاکمان وقت آمریکا و عربستان و همراه با سایر سلطنت طلبان، در طرح آمریکائیِ براندازی جمهوری اسلامی مشارکت داشت.

وی که هم اکنون ساکن آمریکاست، به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلیِ هشت ساله احزابِ کفر و نفاق علیه انقلاب اسلامی، در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۹ در گفتگوئی تصویری با خبرگزاری تسنیم ، نقش برخی از عوامل خاندان پهلوی در تحریک صدام برای جنگ با ایران را افشاء کرد.

وی در این مصاحبه یکی از علل وقوع جنگ علیه ایران را نقش وابستگان به رژیم پهلوی دانست که کمتر به آن توجه شده و معتقد است این اشتباهات تاریخی درسهایی برای مردم دارد تا بار دیگر حمله‌ای به ایران نشود؛ فلذا در این خصوص به نقش تیمسار غلامعلی اویسی ( عامل کشتار مردم در ۱۵ خرداد ۴۲ و ۱۷ شهریور ۵۷) ، تیمسار بهرام آریانا، شاهپور بختیار، سید حسین نصر، هوشنگ انصاری (وزیر اقتصاد و دارایی در دولتهای هویدا و آموزگار)، هوشنگ نهاوندی ( فراماسونر ، وزیر علوم ومسکن ورئیس دفتر فرح پهلوی ) اشاره کرده و می‌گوید: « پس از انقلاب من ابتدا در آبان سال ۵۸ شاه را در مراکش و سپس در مکزیک دیدم. در مکزیک پیش ایشان رفتم و گفتم "شما که مملکت را دادید و رفتید. آیا برنامه‌ای دارید که بایستید و پس بگیرید؟ اگر برنامه‌ای ندارید که من بروم."، شاه به من گفت: "احمد، ما ایستاده‌ایم و شورایی تشکیل خواهیم داد که اعضای آن تیمسار اویسی، تیمسار پالیزبان (او آن زمان در کردستان مشغول جنگ بود)، شاهپور بختیار، سیدحسین نصر، هوشنگ انصاری، نهاوندی و دو افسر جوان خواهند بود". اگرچه بنده برای تشکیل این شورا پیش آقایان بختیار، اویسی، انصاری و ملک حسین (پادشاه اردن) رفتم، اما چون موضوع لو رفت، این شورا شکل نگرفت. هدف این شورا براندازی نظام جمهوری اسلامی و بازگرداندن سلطنت به ایران بود. وقتی که از پیش ملک حسین برگشتم، شاه در نیویورک بود .. و تیمسار اویسی از سوی شاه به‌عنوان رئیس گروه‌های اپوزیسیون معرفی شد و قرار شد همه از او حمایت کنند.»

وی در جای دیگر از مصاحبه مذکور می‌گوید: «اویسی تا پیش از (آنکه طرح فوق شکست بخورد) حدود ۱۷ میلیون دلار از عراق پول دریافت کرد. بختیار هم طبق شنیده‌های من حدود ۷۰ــ۶۰ میلیون دلار دریافت کرد.»

او به ارتباط اویسی و بختیار و دولت عربستان با صدام اشاره کرده و می‌گوید: «زمانی که شاه به پاناما رفت، اویسی و بختیار میلیون‌ها دلار از سوی عراق دریافت کردند. اویسی به‌طور دائم به من پیام می‌داد تا به او در پاریس بپیوندم. آن زمان به فرانسه نرفتم و همراه با شاه به مصر رفتم. سپس از مصر به‌عنوان نماینده شاه، پیش سعودی‌ها، بختیار و اویسی رفتم. در فرانسه که بودم جلسات بسیاری برگزار شد و مشاهده کردم که عراق پول‌های بسیاری با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران به اویسی و بختیار پرداخت می‌کند.»

وی به نقش تیمسار اویسی و سایر تیمسارهای شاهنشاهی و همسر شاه و دیگر عوامل پهلوی در تحریک صدام و حمله به ایران و مخالفت خود به این وطن فروشی اشاره کرده و می‌گوید :

«زمانی که آمریکا بودم، عراق به ایران حمله کرد. پس از آغاز جنگ، فرح و سپس هوشنگ انصاری به من زنگ زدند و گفتند "چرا تیمسار اویسی نمی‌رود؟ به او بگویید برود!"، آنجا تازه فهمیدم قرار این بوده که عراق به ایران حمله کند، قسمتی از خاک ایران را بگیرد، سپس اویسی آن قسمت را از عراقی‌ها تحویل بگیرد. آنجا "ایران آزاد" نام بگیرد و ارتشی‌های وابسته و دل‌بسته به شاهنشاهی به اویسی بپیوندند و نظام جمهوری اسلامی سقوط کند.... اویسی پیش از آغاز جنگ به‌همراه تیسمارهایی از ارتش سفرهای متعددی به عراق و آمریکا داشت و نقش زیادی در ضعیف نشان دادن ایران داشت، در واقع همان کاری که احمد چلبی در مورد عراق انجام داد و آمریکا را تحریک کرد که به عراق حمله کند، اویسی در رابطه با ایران انجام داد.»

وی در خصوص اینکه صدام برای حمله به ایران روی فرماندهان فراری ارتش شاهنشاهی حساب باز کرده بود ، با نقل قول از یکی از فرماندهان و مسئولان بلند پایه ارتش عراقی به نام:«رعد الحمدانی» می‌گوید : «اعتماد صدام به ارتشیان ایرانی در خارج بود. بنا بود به داخل ایران بروند و با همیاری هم‌رده‌های پیشینِ مخالف و باقی‌مانده در داخل و اعضای جبهه ملی (منظور بختیار است) رژیم انقلابی را سرنگون کنند. این جنگ را به‌مدت ۴ تا ۶ هفته پیش‌بینی کرده بود. ادامه جنگ به‌مدت هشت سال را هرگز نمی‌توانستیم در ذهن خود تصور نماییم».

آقای مسعود انصاری در ادامه همان مصاحبه تصویری خود با خبرگزاری تسنیم، به همکاری آمریکا و سران رژیم پهلوی در کمک به صدام در ادامه جنگ اعتراف کرده و می گوید :
«در سال ۱۹۸۶ ( ۱۳۶۵) و در جریان جنگ ایران و عراق از سوی نیکسون رئیس‌جمهور سابق آمریکا با من تماس گرفتند که رضا پهلوی به کیش برود و از سوی آمریکایی‌ها نیز حمایت دریایی و هوایی شود و ارتشی‌های سابق به او بپیوندند. این یکی از برنامه‌های احتمالی آمریکا برای فشار به ایران برای پایان یافتن جنگ بود. من موضوع را به اطلاع رضا پهلوی رساندم، او موافقت کرد، در نتیجه طی چهار ماه برنامه‌ای در واشنگتن طراحی شد، وقتی طرح نهایی شد، من نزد رضا آمدم. رضا پهلوی بدون آنکه طرح را نگاه کند، گفت "احمد، اگر رفتیم چگونه فرار کنیم؟!"، در نهایت هم طرح اجرا نشد.».

وی ضمن اعتراف به دریافت کمک مالی از آل سعود، به ادامه همکاری سران رژیم شاه و آل سعود وآمریکا از صدام در طول دوران جنگ پرداخته و می‌گوید: «.... آن زمان (سال ۱۹۸۶ (۱۳۶۵) یعنی سال ششم جنگ تحمیلی ) فرح به من گفت که در آن دوره‌ای که من نبودم، ۸۰۰ هزار دلار به اویسی داده است. احمدعلی اویسی (برادر تیمسار اویسی) که هم‌اکنون نیز همه‌کاره رضا پهلوی است، تلاش داشت برادرش را به قدرت برساند. ما هم از آن هفت میلیون دلاری که سعودی‌ها دادند، به او پول دادیم، اما چون من سخت‌گیر بودم، احمد اویسی یکی از فامیل‌های همسرش به‌نام شهریار آهی را آورد کنار رضا پهلوی و تیسمار اویسی گذاشت تا جایگاه اویسی محکم‌تر شود.»

آقای مسعود انصاری مجدداً به رابطه صمیمی رضا پهلوی و خودش با حامیان صدام از جمله حسنی مبارک مصری و ملک حسین اردنی و آل سعود و دریافت پول از آنها اعتراف کرده و به تلاش آمریکا و عربستان و اپوزیسیون خارج از کشور برای تجزیه ایران اشاره کرده و می گوید: «کشورهای عربی چون از ایران هراس دارند، خواستار تجزیه ایران و به‌راه‌اندازی جنگ داخلی در کشور هستند. سردمدار این کار هم عربستان سعودی است. چشم و گوش ما باید باز باشد. من این را نه به‌خاطر جمهوری اسلامی که برای مردم ایران می‌گویم. من در این سال‌ها خیلی سعی کردم این را بگویم. کشورهای عربی آمریکا را تشویق به تجزیه ایران می‌کنند. اپوزیسیون نیز اکنون از این‌ها پول می‌گیرد و آن اپوزیسیونی که پول می‌گیرد تا ایران تجزیه شود، وطن‌فروش است. من این هشدار را می‌دهم که این مسئله را باید جدی گرفت، چون هزینه‌اش برای کشور زیاد است و جنایت و فاجعه روی خواهد داد.»

همچنین در بخش دیگری از اسناد باقی مانده از لانه جاسوسی آمریکا در ایران ، به همکاری دو نفر از فرماندهان ارتش شاهنشاهی به اسامی: «سرتیپ حمید شیرازی» و «سرهنگ هاشم کام بخش» در سال ۵۸ (یک سال قبل از حمله عراق به ایران) با سازمان «سیا» اشاره و مشخص می شود که آنها وظیفه داشتند در بین نیروهای مسلح ایران نفوذ کنند تا اطلاعات لازم از نیروی دریائی و هوائی و روحیه خلبانهای ایرانی و نیز میزان توانائی نیروهای مسلح ایرانی در صورت حمله عراق به ایران را  بدست آورند . (توهم براندازی، صص ۱ و ۷۲)
همینطور در سند دیگری آمده است: «قرار بود ارتش عراق با کمک شاپور بختیار و غلامعلی اویسی، ظرف مدت یک هفته استان خوزستان را به اشغال خود درآورند و سپس ”جمهوری آزاد ایران“ را تحت رهبری بختیار تشکیل دهند. پایتخت جمهوری جدید نیز می‌بایست شهر اهواز باشد. کردستان ایران نیز پس از اشغال، به این جمهوری ملحق می شد. طبق این طرح، پس از گذشت یک دوره، خوزستان به طور رسمی ضمیمه عراق می‌گردید.» (کانون‌های بحرانی در خلیج فارس، ص ۷۳)

بنابراین در همان روزهای آغازین جنگ، نشریات غربی هم به وطن فروشی سران رژیم پهلوی اعتراف کردند؛ در این خصوص روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «ژنرال‌های ایرانی که پس از انقلاب از ایران گریخته‌اند، اطلاعات جنگی در اختیار عراقی‌ها قرار داده‌اند.‏‎» (خبرگزاری پارس، نشریه ویژه، ۷ / ۷ / ۵۹).

همچنین همزمان باحمله عراق، شاهپور بختیار نیز از کلیه ایرانیان خواست تا برای سرنگونی جمهوری اسلامی اقدام کنند. (روزنامه انقلاب اسلامی ۳ / ۷ / ۵۹ به نقل از خبرگزاری فرانسه)

نقش خاندان پهلوی در تحویل هواپیماهای ایرانی به صدام و بمباران شهرهای ایران

غمگینانه ترین خیانت خاندان پهلوی آنجائی اتفاق افتاد که به دستور فرح پهلوی همسر شاه، حجم انبوهی از تجهیزات نظامی خریداری شده در زمان شاه که با وقوع انقلاب اسلامی، آمریکا و فرانسه و آلمان از تحویل آنها به ایران خودداری کرده بودند، به صدام داده شد تا جدیدترین تجهیزات نظامی خریداری شده با پول ملت ایران در اختیار دشمن ایران و بر علیه ملت ایران بکار گرفته شود!!!

شبکه خبری « الاتجاه» عراق در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ (۳۱ شهریور ۱۳۹۹) به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلیِ هشت ساله احزاب کفر و نفاق علیه ایران، یک سند مهم و محرمانه سرویس اطلاعاتی رژیم بعث عراق را افشاء کرد. طبق این سند با موافقت فرح پهلوی ، تجهیزات نظامی خریداری شده در دوران محمدرضا پهلوی برای بمباران شهرهای ایران به رژیم بعث عراق تحویل گردید.!!!

در این خبر که با عنوان: «شاه اءیران یساعد صدام فی حرب الثمان سنوات »( شاه ایران در جنگ هشت ساله به صدام کمک می‌کند) منتشر شده، آمده است: « اسناد به دست آمده از سرویس اطلاعات رژیم سابق عراق نشان می‌دهد که محمدرضا پهلوی و برخی نزدیکانش در جریان جنگ هشت سال دفاع مقدس از رژیم بعث حمایت کرده‌اند تا به ایران حمله کند. بر اساس این اسناد، خانواده محمدرضا پهلوی بعد از اینکه از ایران فرار کرده‌اند به همراه نزدیکان تیمور بختیار(رئیس پیشین ساواک) و شاهپور بختیار( آخرین نخست شاه) به صدام کمک کردند تا جنگ به سود او به پایان برسد. این اسناد همچنین نشان می‌دهد که برخی جنگنده‌های آمریکایی و فرانسوی که در زمان محمدرضا شاه خریداری شده بودند با موافقت فرح پهلوی به نظام بعثی عراق تحویل داده شده‌اند تا شهرهای ایران را مورد هدف قرار دهد.» (به نقل از خبرگزاری ایسنا ، ۳۱ شهریور ۱۳۹۹)

البته داستان غم انگیز عدم دریافت تجهیزات نظامیِ مدرن و خریداری شده و یا عودت برخی از آنها، از جمله خیانت های برخی سران نهضت آزادی در دولت موقت هم بود که بدان خواهیم پرداخت.

ابراهیم بارانی بیرانوند_ مهرماه ۱۳۹۹

ادامه دارد...

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ایران عراق جنگ رژیم صهیونیستی جنگ تحمیلی پهلوی نظام جمهوری اسلامی سران رژیم پهلوی انقلاب اسلامی تجهیزات نظامی حمله به ایران رژیم پهلوی عراق به ایران تحریک صدام ایران و عراق خریداری شده جنگ تحمیلی فرح پهلوی وطن فروشی حمله عراق رضا پهلوی پهلوی دوم آغاز جنگ رژیم بعث هشت سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۵۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السودانی: از قلمرو عراق برای حمله به اسرائیل استفاده نشده است

به گزارش همشهری آنلاین، نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی روز گذشته (سه‌شنبه) پس از دیدار روز دوشنبه با رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان»، هرگونه گزارش در ارتباط با حمله ایران از خاک عراق را رد کرد.

السودانی، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق را نقض آشکار و خلاف قوانین بین‌المللی خواند و گفت همین اقدام، ایران را بر آن داشت تا پاسخ دهد.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد «از طریق گزارش‌های نظامی که دریافت کرده‌ایم برای ما ثابت نشد که موشک یا پهپادی از عراق پرتاب شده است».

السودانی سپس با تأکید بر لزوم حفظ امنیت عراق تصریح کرد «قطعاً، موضوع ما روشن است. ما به هیچ نهاد غیردولتی اجازه نمی‌دهیم تا از عراق برای بازگرداندن این کشور به جنگ استفاده کند. ما از رویه‌های قانونی برای حفظ امنیت عراق و دور کردن عراق از صحنه درگیری استفاده می‌کنیم».

نخست‌وزیر عراق با اشاره به این‌که فلسطینیان در مقابل چشمان جهان با نسل‌کشی مواجه هستند اما «جامعه بین‌المللی با سیستم و قوانین خود در محافظت از غیرنظامیان بی‌گناه شکست خورده است».

وی با انتقاد از انفعال جهان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت «ما خواهان اجرای این ارزشها و اصول از سوی جامعه بین‌الملل هستیم. پس، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورالعمل‌های کنفرانس بین‌المللی درباره موضوع فلسطین کجاست؟»

السودانی تأکید کرد که جنگ غزه بر «ثبات منطقه و جهان تأثیر گذاشته است و نادیده گرفتن ریشه این مشکل، پیامدهای بیشتری را به همراه خواهد داشت و در این منطقه حساس از جهان، گستره درگیری‌ها را بیشتر می‌کند».

کد خبر 845285 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و عراق

دیگر خبرها

  • تحقیر فرح توسط محمدرضا شاه در مقابل دوربین / روایت تلخ مقامات پهلوی از واگذاری بحرین / روش آموزشی بی‌نظیر امام موسی صدر / ایران تحت اشغال به روایت تصاویر متفقین
  • سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان
  • سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان
  • قدردانی احزاب ملی لبنان و فلسطین از عملیات «وعده صادق»
  • قدردانی احزاب ملی لبنان و فلسطین از عملیات «وعده صادق»
  • ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی
  • السودانی: از قلمرو عراق برای حمله به اسرائیل استفاده نشده است
  • فیلم | ماجرای هدیه صدام به همسر وزیر ایران چه بود؟
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • چه کسانی ندای انحلال ارتش را سر می‌دادند + فیلم