Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@16:32:02 GMT

رزق‌های معنوی‌ که برای ظهور به آنها نیاز داریم

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۵۷۹۹

رزق‌های معنوی‌ که برای ظهور به آنها نیاز داریم

یک کارشناس مهدوی با اشاره به رزق‌های معنوی‌ای که در زیارت عاشورا طلب می‌کنیم، گفت: سربازی امام زمان(عج) در خونخواهی امام حسین (ع)، شفاعت و اعلام برائت از دشمنان اهل بیت(ع) ازجمله این رزق‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه های محرم و صفر و ایام عزاداری های سید و سالار شهیدان(ع)، در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت  آموزه های مهدوی و امام شناسانه زیارت عاشورا را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه پانزدهمین بخش آن تقدیمحضورتان می شود:

 

حجت الاسلام «محمدرضا نصوری» با بیان اینکه زیارت عاشورا به سرمایه معنوی مومنان اشاره دارد، اظهار کرد: این زیارت به سرمایه اصلی ما یعنی محبت و موالات محمد(ص) و آل محمد(ص) اشاره دارد، باید توجه داشت عشق به اهل بیت(ع) حلقه وصل رسالت و امامت و نیروی تحرک آفرین حرکت به سوی خدا است که انسان را برای پذیرش ولایت پیشوایان دین آماده می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) ادامه داد: واژه موالات برگرفته از کلیدواژه ولایت است و بر محبت ورزی و عشق کامل به آل الله و امام‌ حسین(ع) و در دوران فعلی به امام زمان (ع) دلالت دارد. قبول ولایت به زعامت اهل بیت(ع) در همه امور دلالت دارد یعنی همانطور که پیامبر(ص) در خطبه غدیر فرمودند: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ» زعامت سیاسی و مقام امامت و خلافت امیـرالمومنین (ع) در تمـام شئونات را شامل می شود.

 

وی با بیان اینکه واژه محبت و ولایت در زیارت عاشورا سه بار تکرار شده است، گفت: این تکرارها نخست تاکید دارند موالات و دوستی با امام حسین(ع) بهترین و سریع ترین عامل قرب به خدا و سایر پیشوایان دینی است همچنین، اگر کسی عاشق امام حسین(ع) است و دوست دارد محبت ایشان را در زندگی داشته باشد، باید در عمل همچون یاران سیدالشهداء(ع) باشد و همانطور که آنها ولایت امام حسین(ع) را پذیرفتند تا پای جان بر این عهد ایستادند ما نیز بر عهد خویش با سیدالشهداء(ع) و امروز نسبت به امام زمان(عج) باقی بمانیم.

 

حجت‌ الاسلام نصوری با اشاره به معارف ظلم ستیزانه و عدالت طلبانه زیارت عاشورا، بیان کرد: ظلم و‌ عدالت دو واژه بین المللی و دو مفهوم انسانی هستند چراکه خداوند فطرت انسان ها را طوری آفریده که دوستدار عدالت بوده و از ظلم بدشان می آید. زیارت عاشورا در واقع چکیده ای از فرهنگ عدالت محوری تشیع است و بر عنصر ظلم ستیزی و مبارزه با همه ی مصادیق ظلم تأکید دارد. در این زیارت می کوشیم با حفظ روحیه ظلم ستیزی پرچم مبارزه با جبهه ستمگران را همواره برافراشته نگاه داریم.

 

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در زیارت عاشورا عنصر ظلم به عنوان اصلی ترین جرم منافقین و ظالمین مطرح شده و شخصیت های ظالم تاریخ در کنار معرفی جبهه مدافعان مکتب حق به تشریح جنایات ظالمان پرداخته است؛ این زیارت در واقع منشور ظلم ستیزی در همه اعصار است وقتی در زیارت عاشورا می خوانیم: «یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ» تا به اینجا می رسیم «وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْر عَلَیْکُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَی اللّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِکَ»؛ حضرت هنگامی که سپاهیان عمر سعد قصد تعرض به خیام حرم ایشان را داشتن خطاب به آنها فرمودند: ای پیروان آل ابوسفیان! اگر دین ندارید و از معاد و‌ روز آخرت نمی ترسید پس در دنیایتان آزاده باشید

 

وی درباره دیگر رزق ‌های معنوی در زیارت عاشورا ابراز کرد: با توجه به وجود مراتب ناسوتی و ملکوتی و جسمانی و روحانی برای انسان، خدا دو گونه رزق مادی و معنوی را برای بشر وضع کرده است. رزق مادی برای تأمین نیازهای مادی و جسمانی بشر و رزق معنوی برای تأمین نیازهای روحی و اخروی او است. در مناجات و ادعیه به درخواست رزق معنوی سفرش بسیار شده چنان که در دعای امام زمان (عج) می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ».

 

حجت الاسلام نصوری درباره رزق های معنوی ای که در زیارت عاشورا طلب می کنیم، خاطرنشان کرد: در این زیارت می خوانیم: «اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ» یعنی طلب رزق معنوی سربازی امام زمان(عج) در خونخواهی امام حسین (ع) از طریق رجعت به این دنیا؛ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَینِ یوْمَ الْوُرُودِ» طلب رزق معنوی شفاعت و نیز طلب رزق برائت از دشمنان اهل بیت(ع) با عبارت «وَ رَزَقَنِی البَرائَةَ مِن اَعدائِکُم» را نیز در این زیارت از خدا مسئلت می داریم.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: سبک زندگی منتظرانه زیارت عاشورا مهدویت زیارت عاشورا امام زمان امام حسین رزق معنوی اهل بیت ع حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۵۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز مساجد و مدارس به توجه ویژه‌ای نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حبیب الله شعبانی در جمع امامان جماعت ادارات، با بیان اینکه نباید تنها به نماز خواندن در ادارات اکتفا شود، اظهار داشت: خوب است که نیم ساعت قبل از اذان در ادارات حاضر شوید تا با کارمندان و افراد حاضر در آنجا به گفت‌وگو بپردازید.

وی با تأکید بر اینکه این حضور فرصت مغتنمی است که باید به نحو احسن از آن استفاده شود، گفت: پیامبر گرامی اسلام و امام علی (ع) نه با سخنرانی تنها که با لبخند و مهربانی، بسیاری از افراد را جذب کردند.

امام جمعه همدان، با اشاره به اینکه در سیره علمای ما نیز این رفتار وجود داشته است، یادآور شد: مرحوم آیت الله آخوند (ره) نام فرزندان افرادی که در مسجد حضور داشتند را نیز می‌دانستند و پیگیری احوال آنها بودند.

وی با تاکید بر اینکه این کشور متعلق به همه مردم است و همه ما در کنار هم برای پیشرفت آن تلاش می‌کنیم، خاطرنشان کرد: خوب است اگر خدای نکرده یک نفر از کارکنان اداره که در آن حضور دارید بیمار شد، به عیادت او بروید و پیگیر درمان او شوید.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه از این فرصت برای تبلیغ دین خدا استفاده کنید، اظهار کرد: میزان موفقیت در این کار را در نمازخانه ادارات می‌توان مشاهده کرد.

وی همچنین با بیان اینکه نسبت به نماز مساجد و مدارس نیز باید توجه ویژه‌ای شود، ابراز کرد: در طول هفته یک روز را در مسجد و یا مدرسه‌ای که در نزدیک اداره قرار دارد نیز حاضر شوید.

کد خبر 6083981

دیگر خبرها

  • اهمیت اجرای برنامه‌های دهه کرامت با محوریت جوانان
  • توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان
  • آغاز حج عمره پس از ۹ سال انتظار
  • نخستین کاروان عمره مفرده پس از ۹ سال انتظار عازم مدینه شد
  • اولین اعزام زائران حج عمره پس از ۹ سال انجام شد | اعلام زمان نخستین پرواز حج تمتع | مدت حضور حجاج در عربستان چند روز است؟
  • نخستین کاروان عمره گزاران ایرانی عازم سرزمین وحی شد 
  • درخواست حسینی از عمره‌گزاران ایرانی برای احترام به قوانین عربستان
  • اعزام عمره گزاران ایرانی پس از ۹ سال انتظار
  • نماز مساجد و مدارس به توجه ویژه‌ای نیاز دارد
  • سپاه پاسداران به عنوان بازوان معنوی ولایت فقیه عمل می‌کند