Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مدتی است بیشتر شهرهای دنیا در تلاطم هوشمند شدن هستند و همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست و مسئولان شهر می‌کوشند از همدان شهری هوشمند بسازند اما یک شهر هوشمند تنها در ایجاد چند سایت و برقراری ارتباط اینترنتی خلاصه نمی‌شود.

یکی از مصادیق شهر هوشمند کنترل ترافیک و راهنمایی گردشگران و شهروندان برای عبور و مرور سریع‌تر و امن‌تر و هدایت برای پارک خودرو با استفاده از پارکینگ هوشمند با تکیه بر اینترنت اشیاء است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان بر هوشمندسازی شهر تاکید دارند و استفاده از فناوری در مدیریت شهر را مهم می‌شمارند؛ شهرداری و پلیس راهور نیز همواره برای کنترل ترافیک همدان کوشیده‌اند و شهرداری ساخت پارکینگ را به عنوان یکی از راه‌های کنترل ترافیک پیگیری می‌کند اما ساخت پارکینگ‌ها مانند پارکینگ طبقاتی آقاجانی‌بیگ موافقان و مخالفانی دارد.

ساخت پارکینگ هوشمند مورد غفلت واقع شده در حالی‌که می‌تواند برای شهر همدان بسیار راهگشا باشد، مشاغل جدیدی را تعریف کند و برای شهر درآمدزا باشد آنچه مسلم است ساخت پارکینگ هوشمند مورد غفلت واقع شده در حالی‌که می‌تواند برای شهر همدان بسیار راهگشا باشد، مشاغل جدیدی را تعریف کند و برای شهر درآمدزا باشد.

در مورد این فناوری با سینا سوادکوهی کارشناس فناوری اطلاعات و امنیت شبکه به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سوادکوهی با این توضیح که مدتی است بحث ترافیک، جای پارک و شلوغی‌های شهرها در کل دنیا به گوش می‌رسد و ایران هم در بین این کشورها دیده می‌شود؛ گفت: از کلان شهرهای تهران و اصفهان و تبریز که بگذریم به همدان می رسیم که در جایگاه خودش هم شلوغی دارد و هم برای جای پارک خودرو به خصوص در روزهای تعطیلات رسمی و یا زمان‌هایی که شهر همدان میزبان مسافران و توریست‌هاست دچار مشکل است.

وی با بیان اینکه مردم شهر هم از این مشکلات به دور نیستند، گفت: قطعاً شهرداری، استانداری، فرمانداری و مسئولان شهر با این موضوع درگیر و در جریان مشکلات هستند و تلاش خود را در راستای بهبود کیفیت شهر با ایجاد انواع پل‌ها، تقاطع‌ها، گذرگاه‌ها، یک‌طرفه کردن خیابان‌هایی که موجب ترافیک هستند یا ایجاد دسترسی‌های جدید بین خیابان‌ها یا مکان‌های ارتباطی بین شهر انجام می‌دهند.

وی با اعلام این هشدار که روز به روز این چالش بیشتر خواهد شد و با طرح این سوال که واقعاً کار دیگری نمی‌توان انجام داد؟، افزود: به نظر می‌رسد وقتش رسیده به سراغ علم و تکنولوژی برویم تا ببینیم فناوری چه راهکار و ایده‌ای در این زمینه وجود دارد.

سوادکوهی با بیان اینکه پاسخ و راهکار چالش ترافیک پارکینگ هوشمند در زیر شاخه علم نوظهور اینترنت اشیا یا iot است، گفت:یکی از شرکت‌های معتبر و معروف آلمان اعلام کرده که پیدا کردن فضای مناسب پارک خودرو در شهرهای شلوغ چه در خیابان‌های اصلی و خیابان‌های مجاور آنچه در سازه‌های پارکینگی موجود بسیار مشکل است؛ پس ما به کمک سیستم‌های راداری که در این حوزه موجود است می‌توانیم به کاربران شهری این امکان را بدهیم که اطلاعات فضاهای پارکینگ هوشمند موجود در خیابان‌های مجاور را از طریق اپلیکیشن‌های موجود در تلفن همراه یا سیستم ناوبری خودرو به صورت لحظه‌ای دریافت کنند.

این کارشناس فناوری‌های نوین ادامه داد: پیدا کردن مکان مناسب پارک خودرو در اغلب اوقات بسیار رنج آور است؛ کاری که اغلب منجر به این می‌شود که به مکان مورد نظر رانندگی کرده و بدون داشتن مکان مناسبی برای پارک خودرو به آنجا برسید که در بهترین حالت با صرف زمان و مصرف سوخت بی‌حد، خودرو خود را پارک خواهید کرد؛ اما طبق آخرین مطالعات بین‌المللی مدیریت حمل و نقل، پیدا کردن مکان مناسب در کشور توسعه یافته‌ای مثل آلمان حدود ۱۰ دقیقه و در کشور ایتالیا حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد که چیزی حدود ۴.۵ کیلومتر میزان پیمایش از خیابان‌های مجاور را در بر دارد.

سوادکوهی در ادامه افزود: بررسی‌ها همچنین نشان داده که حدود ۳۰ درصد رانندگان در مناطق متراکم داخل شهر به دنبال جای پارک مناسب هستند؛ یک تعبیر جالب از کل مسافتی که در یک محدوده کوچک شهری توسط این رانندگان طی می‌شود برابر با ۱۴ سفر در تمام جاده‌های کل کره زمین است.

پارکینگ هوشمند قرار است به کاربران شهری این امکان را بدهد که بدون هیچ گونه تلاش و هزینه اضافه از اطلاعات جای پارک‌های موجود بین مبدا و مقصد سفرشان مطلع شوند سوادکوهی افزود: پارکینگ هوشمند قرار است به کاربران شهری این امکان را بدهد که بدون هیچ گونه تلاش و هزینه اضافه از اطلاعات جای پارک‌های موجود بین مبدا و مقصد سفرشان مطلع شوند.

وی گفت: انواع مختلفی از سنسورها و سیستم‌های پیچیده الکترونیکی در سامانه مدیریت پارکینگ طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند که متناسب با نیازهای مناطق مختلف شهری و گزینه‌های مختلف پارکینگ‌های موجود بهینه سازی شده‌اند.

سوادکوهی درباره عملکرد سیستم پارکینگ هوشمند ادامه داد: خروجی سنسورها به‌وسیله شبکه تلفن همراه به مرکز کنترل ارسال می‌شود و در آنجا مورد تحلیل قرار می‌گیرد به طوری که وضعیت پارک‌های خالی مشخص شده و اطلاعات مناسب برای بهبود وضعیت پیدا کردن فضای پارک خودرو از طریق اینترنت به اپلیکیشن‌های مرتبط از جمله دیوایس که می‌تواند گوشی تلفن همراه، ماشین، تب‌لت، لپ‌تاپ و حتی ساعت هوشمند هم باشد و سیستم‌های ناوبری ماشین‌ها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم با پردازش اطلاعات از طریق داده‌هایی که به‌دست می‌آوریم توسط نرم‌افزاری که زمان‌بندی خالی شدن فضاهای پارکینگ در نقاط پرتردد را تحلیل می‌کند و براساس اطلاعات آماری و زمان واقعی، پیش‌بینی‌های صحیحی را برای زمان‌های آتی به‌دست آوریم که این موارد برای همه رانندگان ارسال می‌شود.

وی گفت: سامانه به رانندگان در انتخاب شیوه مناسب حمل و نقل کمک می‌کند بهطوری که قبل از سوار شدن به خودرو و حرکت آن به سمت مقصد، اطلاعاتی را به راننده ارسال می‌کند که بر اساس آنها راننده در صورت شلوغی و عدم وجود فضای پارک کافی در خیابان‌های مجاور مقصد رانندگی؛ از رانندگی با خودرو شخصی منع شده و نرم‌افزار پیشنهاد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ارائه می‌کند.

سوادکوهی با تاکید بر اینکه همه مطالب یاد شده دقیقاً موضوعاتی است که در تمامی شهرها باید استفاده شود؛ گفت: همدان به شدت در داخل شهر و تمامی خیابان‌های منتهی به میدان اصلی و میدان بوعلی و مسیر گنج‌نامه که همیشه درگیر شلوغی و ترافیک و سردرگمی است به آن نیازمند است و حتی مسافرانی که قصد مسافرت به همدان و یا شهرستان‌های همدان را دارند به این فناوری نیاز دارند.

همدان دارای زیرساخت برای هوشمندسازی است

وی با بیان اینکه طراحی زیبای شهر همدان همیشه القاءکننده این است که دارای زیرساخت برای هوشمندسازی است، در مورد اولین قدم برای ایجاد شهر هوشمند در زمینه کنترل ترافیک، گفت: راهکار مدیریت پارکینگ یا به‌طور واضح‌تر زیرساخت پارکینگ هوشمند یک شبکه سنسوری ماژولار فراسازه ای است که به کمک بستر اینترنت اشیا IOT، ارتباط سنسورها با مرکز کنترل را امکان پذیر می‌کند.

این کارشناس امنیت شبکه افزود: در واقع ساختار مد نظر یکی از اساسی‌ترین سامانه‌ها برای شکل گیری مفهوم یک شهر هوشمند است که در صورت اضافه شدن سامانه RFID به هرکدام از فضاهای پارکینگ موجود، امکان اضافه کردن دستگاه‌های اعتبار سنج نیز وجود دارد، به طور نمونه امکان استفاده کاربران اماکن مشخص از فضاهای پارکینگ اختصاصی آن مکان و یا محاسبه زمان پارکینگ و ارائه قبض پارکینگ از امکانات این سامانه خواهد بود.

سوادکوهی افزود: سامانه‌هایی نظیر مدیریت ترافیک شهری، مدیریت روشنایی تطبیقی، سامانه تحلیل اطلاعات آلودگی مناطق شهری و خدمات شهری عمومی ارائه شده که نتیجه و برآورد کلی منجر به داشتن یک شهر هوشمند و نوآورانه با مدیریت کلان هوشمند است.

وی بیان کرد: با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا و پارکینگ هوشمند و در نهایت شهر هوشمند، شهرداری و استانداری و فرمانداری همدان بسیار بهتر و راحت تر همچنین با دقت، و مهم‌تر اینکه خیلی با کیفیت‌تر می‌توانند به مدیریت شهری بپردازند.

وی با تاکید بر صرفه‌جویی در تمامی هزینه‌ها گفت: مدیریت شهری می‌تواند حتی درآمد جدیدی را با عنوان‌های دیجیتال مارکتینگ پیاده سازی کند که البته در مراحل بعدی به عقیده من همدان اولین شهر هوشمند ایران خواهد بود.

در نهایت باید گفت با توجه به نیازهای جدید شهری تغییر ساختار و نوع خدمت‌رسانی‌ها گریزناپذیر است و با توجه به این‌که شهرداری‌ها نیاز به تعریف منابع درآمدی جدید و پایدار دارند هوشمندسازی شهرها علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی تعریف منابع درآمدی پایدار را به همراه دارد.

از طرف دیگر در همدان کارشناسان و نیروهای نخبه و متخصصی داریم که می‌توان با تکیه بر دانش آنان شهر الگو و نمونه‌ای برای کشور در زمینه شهر هوشمند شد.

دانش متخصصان داخلی به طور قطع امکان صادر شدن به کشورهای همسایه را خواهد داشت و به این ترتیب تکیه بر توان و دانش داخلی می‌تواند علاوه بر ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی، حل معضلات شهری و ایجاد اشتغال در کشور، به صادر کردن نیروی کار به دیگر کشورها منجر شود که صدور دانش را نیز در پی خواهد داشت.

کد خبر 5044686

منبع: مهر

کلیدواژه: پارکینگ پارکینگ عمومی هوشمندسازی ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر گرگان کرمانشاه شهرکرد مجلس شورای اسلامی ستاد ملی مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بارش باران خیابان های مجاور فضاهای پارکینگ پارکینگ هوشمند ساخت پارکینگ کنترل ترافیک پارک خودرو شهر هوشمند پیدا کردن خیابان ها شهر همدان جای پارک برای شهر یک شهر شهر هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۷۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۷۹ درصدی درآمد شهرداری قم در فروردین

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم گفت: درآمد شهرداری قم در فروردین امسال در حوزه نقدی و غیرنقدی، تحقق ۷۹ درصدی داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، محمد وحید نیا، امروز _ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در جلسه شورای مدیران که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد با اشاره به درآمد پیش‌بینی شده برای فروردین ماه مجموعه شهرداری قم اظهار کرد: در مجموع ۷۹ درصد این درآمد محقق شده که در حوزه نقدی ۷۴ درصد و در حوزه غیر نقدی ۹۶ درصد تحقق داشتیم.

وی با اشاره به عملکرد مناطق هشت‌گانه شهرداری قم در حوزه درآمد نقدی فروردین ماه افزود: منطقه یک شهرداری قم ۸۶ درصد، منطقه دو ۸۵ درصد، منطقه سه ۱۰۲ درصد، منطقه چهار ۱۰۴ درصد، منطقه پنج ۶۵ درصد، منطقه شش ۱۰۱ درصد، منطقه هفت ۳۱ درصد و منطقه هشت شهرداری قم به ۷۰ درصد درآمد پیش بینی شده برای فروردین رسیده‌اند.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم با اشاره به اینکه مجموع درآمد وصولی شهرداری قم در فروردین ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه نقدی است، خاطرنشان کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۲ میلیارد تومان درآمد در شهرداری قم ایجاد شده است.

وحیدنیا با اشاره به درآمد غیرنقدی مجموعه شهرداری قم در فروردین، گفت: در این زمینه منطقه سه شهرداری قم ۱۵۶۳ درصد تحقق بودجه داشته است.

وی با اشاره به عملکرد ۸۵ درصدی منطقه چهار شهرداری قم در حوزه درآمد غیرنقدی، افزود: منطقه هشت شهرداری قم نیز ۱۰۵ درصد تحقق درآمد غیر نقدی را در فروردین رقم زده است.

کد خبر 747466

دیگر خبرها

  • اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی
  • بازدید مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری تهران از سه پروژه
  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • محور‌های بزرگراهی برای متخلفان نا امن می‌شود
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود
  • تحقق ۷۹ درصدی درآمد شهرداری قم در فروردین
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
  • تهران هفتاد سال پیش از نمای آسمان / چگونه از تلفن همراه هوشمند کمتر استفاده کنیم؟ / چرا بهتر است آپشن پارک اتوماتیک را انتخاب کنید؟ / ژن‌هایی که بعد از مرگ فعال می‌شوند
  • وضعیت پارکینگ‌های کرمانشاه صدای فرماندار را درآورد
  • احداث بزرگترین پارکینگ مکانیزه کشور در اصفهان