Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@17:57:53 GMT

مجلس از جایگاه دانشگاهی طب سنتی حمایت می کند

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۸۳۷۰

مجلس از جایگاه دانشگاهی طب سنتی حمایت می کند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از این نقش تمدنی وزارت بهداشت در حمایت از طب سنتی و جایگاه دانشگاهی این رشته پربار حمایت خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا زاکانی رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر بهداشت تاکید کرد تاکنون 1048 مقاله علمی ایرانی در دنیا به ثبت رسیده و در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ رتبه پنجم جهانی را در تولید علم و چاپ مقالات مرتبط با داروشناسی بومی، طب سنتی و گیاهان دارویی کسب کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متن این نامه به شرح ذیل است: 

جناب آقای دکتر نمکی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

احتراماً مستحضرید از سال 2002 و با تأکید سازمان جهانی بهداشت بر گسترش مکاتب طب سنتی و مکمل، توجه سیاستگذاران سلامت در دنیا  به استفاده روشمند از ظرفیت های این مکاتب طبی در نظام سلامت کشورها افزایش چشمگیری یافته است. برابر اعلام رسمی WHO در Global Report طب سنتی و مکمل 2019، تا سال 2018، 98 کشور دنیا به طور رسمی سیاست‌های کلی خود را در حوزه طب سنتی و مکمل توسعه داده‌اند و 109 کشور نیز قوانین و مقررات مرتبط با آن را وضع کرده و 124 کشور نیز مقررات مربوط به گیاهان دارویی را اجرایی کرده‌اند.

طب سنتی ایران نیز یک مکتب مستقل طبی و با نگاهی متفاوت است که ریشه در هزاره‌های قبل دارد تا آنجا که مورخان غربی پزشکی، اذعان می‌کنند که این مکتب، قبل از طب یونانی وجود داشته است. طب سنتی ایران، برگرفته از حکمت و بر پایه خرد جمعی و تجربیات پزشکی قرون مختلف و محصول اندیشه‌ها و تجربیات گرانقدر به جای مانده از تلاش حکیمانه، تحقیقات عالمانه و تجارب ارزشمند حکماء و ستارگان پرفروغ طب سنتی ایران همانند شیخ الرئیس ابن سینا، محمد بن زکریای رازی، علی بن عباس اهوازی، سید اسماعیل جرجانی، بهاءالدوله رازی و ... است که حدود هشت قرن مرجع دانشگاه های طب در غرب و شرق جهان بوده است. بدین ترتیب واضح است که سهم ایران در شکل گیری و بالندگی دانش پزشکی، بی­نظیر است و طب سنتی ایران به عنوان بخشی از حرکت عظیم علمی طب سنتی و مکمل در دنیا، قابل توجه و احترام است و به عنوان یک مزیت علمی فرهنگی کشور، ظرفیت تعاملات آموزشی-پژوهشی بین‌المللی بالایی دارد و اخیراً و به دنبال پیگیری وزارت بهداشت و ارزیابی مستندات مربوطه از سوی سازمان جهانی بهداشت، به عنوان یک مکتب طبی مستقل با نام Persian Medicine به رسمیت شناخته شده است که یک موفقیت بین‌المللی بزرگ محسوب می شود.

لذا همگام با سیاست‌های جهانی، در ایران نیز اسناد و قوانین محکم و شفاف متعددی بر ضرورت توسعه هدفمند و روشمند طب سنتی و این دانش بومی کشور تأکید می‌کنند از جمله: بند 12 سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، سند نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع سلامت کشور، قانون برنامه توسعه پنجم و ششم، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و ...

خوشبختانه از سال ۸۶ و با تأسیس دانشکده های طب سنتی و راه‌اندازی گروه‌های آموزشی طب سنتی و داروسازی سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و به مدد بهره‌مندی از دانش بومی طب ایرانی و در سایه نگاه تعاملی و تلفیقی با سایر رشته‌های پایه و بالینی، روند تولید محصولات علمی در این حوزه پرشتاب و افتخار آمیز بوده است به‌ گونه‌ای که علی‌رغم همه محدودیت‌ها و عِدّه و عُدّه اندک، هم اکنون تعداد 1048 مقاله علمی در پایگاه استنادی اسکوپوس با وابستگی دانشکده های طب ایرانی به ثبت رسیده است و برابر گزارش مجله اتنوفارماکولوژی در مه ۲۰۲۰، ایران در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ رتبه پنجم جهانی را در تولید علم و چاپ مقالات مرتبط با داروشناسی بومی، طب سنتی و گیاهان دارویی کسب کرده است.

طب سنتی ایران با تکیه بر مؤلّفه‌های  تمدنی اسلامی ایرانی، ظرفیتی است که در تلفیق با طب رایج، می‌تواند نظام سلامت را به پیامدهای اثربخش‌تر برساند. به ویژه آنکه مزیت اصلی آموزه‌های طب سنتی ایران، اصلاح سبک زندگی و پیشگیری و کمک به درمان بیماری های مزمن و غیرواگیر است که این بیماری‌ها هزینه کمرشکنی به نظام سلامت تحمیل می‌کنند. ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه نیز با الهام از همین نگاه، وزارت بهداشت را مکلف کرده است نسبت به ادغام خدمات تأیید شده طب سنتی در نظام سلامت اقدام نماید.

طب سنتی در میان توده‌های مختلف مردم از نوعی مقبولیت فرهنگی برخوردار است و در صورت عدم پاسخ علمی و نظارت شده به مطالبه رو به تزاید مردم برای دریافت خدمات طب سنتی، زمینه برای گروهی از فعالان در نهادهای غیرآکادمیک و ارائه خدمات غیرعلمی و آسیب‌رسان به سلامت مردم فراهم می‌شود.

مجلس شورای اسلامی با ورود مداخله گران فاقد صلاحیت در حیطه طب سنتی، مخالف بوده و آن را برخلاف قوانین جاری کشور و مضر برای نظام سلامت قلمداد می‌نماید و بر این باور است که تضعیف جایگاه دانشگاهی طب ایرانی و کمرنگ نمودن پژوهش و کارهای بین‌رشته‌ای در مقوله طب سنتی، نه تنها کمکی به حل مساله ننموده بلکه بستر را برای بروز و نمود جریان‌های غیرعلمی، بیش از پیش فراهم خواهد ساخت لذا مجلس شورای اسلامی از این نقش تمدنی وزارت بهداشت در حمایت از طب سنتی و جایگاه دانشگاهی این رشته پربار حمایت خواهد کرد.

فراکسیون طب سنتی مجلس در راستای ایفای نقش تقنینی ـ نظارتی مجلس شورای اسلامی، از نقطه نظرات همه فرهیختگان و نخبگان علمی کشور برای وضع قوانین لازم با هدف توسعه روشمند و منطقی طب سنتی استقبال می‌کند تا انشاءالله نظام سلامت کشور بتواند زمینه ارائه خدمات امن و تایید شده طب سنتی و مکمل را به مردم عزیز کشور فراهم نماید.

 

انتهای پیام/ ک

منبع: دانا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی جایگاه دانشگاهی طب سنتی و مکمل گیاهان دارویی طب سنتی ایران وزارت بهداشت نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۸۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقاء جایگاه ایران در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات

ه گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت امروز چهارشنبه (هشتم فروردین ۱۴۰۳) با حضور خبرنگاران گفت: گزارش اتحادیه بین المللی مخابرات در مورد توسعه زیر ساخت های ارتباطاتی کشور ها منتشر شده است که شاخصی به نام «آی دی آی» یا شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد کشور ها است که در این گزارش که مربوط به سال ۲۰۲۳ ایران ۶ پله ارتقا پیدا کرده است و در بین حدود ۱۷۰ کشور از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده است.

وی‌افزود: شاخص های مورد بررسی فراگیر بودن ارتباطات و کیفیت و میزان استفاده مردم از زیر ساخت های ارتباطی است.

کد خبر 6063507

دیگر خبرها

  • سه رئیس‌جمهور و یک هدف؛ شکست ترامپ
  • ضرورت ساخت همراه‌سرا در نزدیکی بیمارستان‌های پایتخت
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • حدود ۲هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • ارتقاء جایگاه ایران در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • جایگاه اسفناج در طب سنتی
  • آمریکا با تحریم دارو‌های کودکان سرطانی و پروانه‌ای ناجوانمردی را به اوج رسانده است
  • «علم و فناوری» کلیدواژه مهم رهبری در سال ۱۴۰۲/ از پیشرفت‌های ایران در نانو و زیست فناوری تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.