Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: اوقاف اصفهان حدود ۵۰ هزار رقبه شامل واحد صنفی، صنعتی، درمانی، آموزشی، خدماتی، گردشگری و مسکونی دارد که بخش قابل‌توجی از آنها در شهر اصفهان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر اصفهان اظهار داشت: وقف در آیات قرآن کریم گاهی به عنوان صدقه و گاهی قرض برای خدا مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: واقفان افرادی هستند که بخشی از ثروت و داشته‌های خود را در راه خدا تقدیم کرده‌اند. واقف مال خود را از زوال و فنا حفظ می‌کند و خوشبختانه واقفان در اصفهان میراث‌های ارزشمندی از خود برجا گذاشته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان حدود 50 هزار رقبه شامل واحد صنفی، صنعتی، درمانی، آموزشی، خدماتی، گردشگری و مسکونی دارد که هر کدام یک واحد وقفی محسوب می‌شود. درصد قابل‌ توجهی از این واحدهای وقفی در شهر اصفهان قرار دارد که مایه افتخار است.

وی ادامه داد: از واقفان موقوفات اصفهان بیش از 800 نوع نیت احصا شده است که موضوعاتی مانند درمان، کمک به ایتام و فقرا، اطعام، روضه‌خوانی، معارف اسلامی، تولید، امنیت و غیره را شامل می‌شود که واقفان برای خدمت‌رسانی به جامعه تدبیر کرده‌اند.

بلک با اشاره به نگاه عمیق واقفان گفت: واقفان مانند جامعه‌شناس دردهای جامعه را تشخیص داده و راه درمان آنها را نیز فراهم کرده‌اند.

وی بیان کرد: در بخش مسکن 20 هزار مشترک از زمین‌های وقفی استفاده می‌کنند و بیش از 4 هزار واحد صنفی وقفی نیز میزبان کسب و کار مردم است. از طرف دیگر 700 مرکز آموزشی تحت اختیار آموزش و پرورش است و در بخش گردشگری نیز برخی اقامتگاه‌ها و بازارهای سرپوشیده جزو موقوفات استان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه بخشی از پارک‌ها و فضای سبز شهر اصفهان نیز از بخشش واقفان بوده است، تصریح کرد: بخشی از جاده‌ها، پل‌ها و پروژه‌های عمرانی شهری نیز از زمین‌های وقفی عبور کرده که در این زمینه با مدیریت شهری همکاری داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: در بخش خدمات شهری و شهروندی 15 پیشنهاد را احصا کرده‌ایم که می‌توان در راه خدمت‌رسانی به مردم از آنها استفاده کرد که از جمله آنها اعلام آمادگی برای اجرای پروژه‌ها به صورت مشارکتی میان شهرداری، اوقاف و سرمایه‌گذار است.

بلک گفت: بیماران پروانه‌ای و اوتیسم دردمندانی بی‌پناه هستند و پیشنهاد می‌کنم با اجرای طرحی مشترک، سرمایه‌گذاری پایداری ایجاد شود و از محل درآمد آن مشکلات این بیماران و خانواده‌های آنها را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمایل داریم طرح مشارکتی وقف را با همکاری شورای شهر و شهرداری اصفهان راه‌اندازی کنیم تا در جهت این سنت ماندگار اسلامی و الهی قدم برداریم. نگاه ما تعاملی است تا در مسائل شهری از تمام ظرفیت‌ها در فضایی دوستانه بهره بیشتری ببریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان درباره تعیین تکلیف زمین‌های وقفی محله حصه اظهار داشت: امروز وقف هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نکرده و به بالینی امن برای مردمی که سرپناهی ندارند تبدیل شده است، چون یک ریال از حقوق این موقوفه استیفا نمی‌شود و در اختیار مردم است. امروز سوال اینجاست که مسئولان شهری برای رفع مشکلات حصه چه پیشنهادی دارند؟ آغوش وقف برای رفع مشکلات محله حصه اصفهان باز است. راهکارهای مناسبی داریم و مشکلات این منطقه باید به صورت دقیق بررسی شود.

وی درباره املاک بلاتکلیف وقفی در شهر اصفهان افزود: ما نیز به دنبال رفع مشکلات این املاک هستیم تا به زیبایی و آبادانی شهر کمک شود اما باید حقوق موقوفه نیز رعایت شود.

بلک درباره دفن متوفیان در امامزادگان بیان کرد: محیط امامزادگان و بقاع متبرکه قبرستان عمومی نیست و برای دفن اموات در واقع بخشی از موقوفه را واگذار می‌کنیم و کل درآمد آن به حساب عمرانی امامزاده واریز می‌شود. بنابراین اگر نرخ این واگذاری پایین باشد زمین وقفی پر از مقبره می‌شود و منفعت عمرانی نیز به امامزاده نمی‌رسد.

3000 سبد غذایی و 15000 اقلام بهداشتی اوقاف در استان کرمان توزیع شد اوقاف استان بوشهر 2.5 میلیارد تومان بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع کرد + فیلم اصفهان| موقوفه "مک‌الدین" به نام اوقاف سند خورد

وی گفت: مکاتبات متعددی با شهرداری انجام داده‌ و پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات ارائه داده‌ایم اما هنوز محقق نشده است. فرصت برای رفع اصولی و مسالمت‌آمیز مشکلات وجود دارد و امیدوارم شهردار اصفهان به برگزاری نشستی مشترک اهتمام کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: 80 درصد موقوفات شهر اصفهان به صورت منفعتی و 20 درصد به صورت انتفاعی است و در راستای اهداف بهداشتی و درمانی، رفاهی و تفریحی، آموزشی و ورزشی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

حجت‌الاسلام اصغر توسلی افزود: موقوفات ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند که امیدوارم با سرمایه‌گذاری از سوی شهرداری انتفاع آن به مردم برسد. در این خصوص ظرفیت‌های بسیاری بدون استفاده مانده که برای سرمایه‌گذاری و مشارکت با شهرداری برای استفاده از آنها اعلام آمادگی می‌کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان اصفهان نیز گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی یکی از دغدغه‌های مهم اعضای شورای شهر و یکی از رویکردهای مهم این شورا است و اداره اوقاف می‌تواند در این زمینه بازوی شورای شهر و همراه آن باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله بیدرام افزود: مساجد، اماکن مذهبی و متبرکه نیز جزء قطب‌های فرهنگی شهر هستند و اقدامات فرهنگی می‌تواند با محوریت آنها انجام شود. بنابراین امیدوارم در بودجه‌های فرهنگی شهر نقش مساجد و بقاع متبرکه نیز به روشنی مشخص باشد.

وی ادامه داد: با توجه به نقش نظارتی شورا بر عملکرد شهرداری لازم است در راستای احیای موقوفات اهتمام شود و در جایی که موقوفه‌ای در حال از بین رفتن است یاریگر اوقاف شود تا با احیای آنها، نیت واقف به ثمر برسد و اثرات آن در جامعه دیده شود. همچنین درباره موقوفاتی که بر سر راه طرح‌های عمرانی شهرداری قرار گرفته است آمادگی داریم که موارد اختلافی میان شهرداری و اوقاف برطرف شود.

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) گفت: امروز رسالت ما این است که سفارش پیامبر اکرم(ص) برای تمسک به قرآن و عترت را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.

علیرضا نصر اصفهانی با تسلیت شهادت عزیزالله اکبری آتشنشان اصفهانی در هنگام اجرای مانور افزود: امیدوارم سازمان آتشنشانی علت فوت ایشان را بررسی و اعلام کند و اگر در این زمینه قصوری صورت گرفته با خاطیان برخورد شود.

فضای سبز برند شهر اصفهان است

وی ادامه داد: از مجموع 5 هزار هکتار فضای سبز موجود در شهر اصفهان، وظیفه نگهداری از 3 هزار و 700 هکتار از آن بر عهده شهرداری اصفهان است. فضای سبز برند شهر اصفهان است و امیدوارم سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری در حراست از آن کوشا باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قرار بود پس از تعویض چند سرمایه‌گذار عملیات ساخت و ساز پروژه منارجنبان آغاز شود. موانع میراثی این پروژه بزرگ برطرف شده و گودبرداری هم انجام شده است اما عملیات احداث آن متوقف شده که امیدوارم به زودی آغاز شود.

وی با اشاره به نامگذاری 24 مهرماه به عنوان روز وقف، بیان کرد: این سنت حسنه از دیرباز به اشکال مختلف در کشور ما رواج داشته و دین مبین اسلام نیز آن را به سنتی روشن، منطقی، هدفدار و مترقی تبدیل کرده و همواره از این راه بسیاری از مشکلات موجود رفع شده است.

نصر اصفهانی تصریح کرد: امیدوارم فرصتی برای تشکیل جلسه مشترک میان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، شهردار اصفهان و شهرداران مناطق 15گانه فراهم و زمینه تعامل بیشتر فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری اصفهان به بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نگاه جدی دارد اما یکی از چالش‌های مدیریت شهری در این راستا، زمین است. همچنین شهرداری برای برخی آزادسازی‌ها به موقوفات برخورد می‌کند و امیدوارم با حفظ نیات واقفان در راستای رفع مشکلات مردم تدبیر شود.

عملکرد بازارهای کوثر شهرداری با انتقاد مواجه است

در ادامه، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از نحوه نظارت بر عملکرد بازارهای روز کوثر شهرداری اصفهان اظهار داشت: فلسفه وجودی بازارهای کوثر مشخص است اما نارضایتی مردم و تعطیلی برخی غرفه‌ها این فلسفه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

رضا امینی افزود: رقابتی بین بازارهای روز کوثر وجود ندارد و برخی اهداف مانند عرضه مستقیم و حذف واسطه‌ها محقق نشده و این بازارها به محلی برای عرض اندام شرکت‌های پخش و فروشندگان عمده تبدیل شده است.

وی ادامه داد: درباره عملکرد این بازارها، از 82 تا 96 امتیاز ارزیابی از سوی بازرسان به غرفه‌ها داده شده و تمام آنها مشمول تمدید قرارداد شده‌اند در حالی که شاهد نارضاتی مردم و برخی مشکلات هستیم.

انتهای پیام/165/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان شهر اصفهان رفع مشکلات فضای سبز برای رفع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۸۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاداز تکمیل نشدن ساخت تقاطع غیر همسطح سه راه هفشجان

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، در حالیکه مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری روز گذشته (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت: تقاطع غیر هم سطح سه راهی هفشجان به یک کارگاه فعال تبدیل شده و تا کنون به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. شهروند خبرنگاری از کندی پیشرفت این پروژه  که از سال ۹۷ کلید خورده است انتقاد کرده است.

متن پیام شهروند خبرنگار ما : 
با سلام
می‌خواستم پیگیری کنم چرا نزدیک به سه ماه در تقاطع سه راهی هفشجان هیچ گونه اقدامی جهت تکمیل این پروژه صورت نمی‌گیره و کسی هم پاسخگو در این زمینه نیست
باید چند تا تصادف دیگه برای مکان صورت بگیره تا مسئولین محترم فکری برای تکمیل این پروژه چندین ساله بکنند
با تشکر
محمدرضا بهیم از هفشجان

دیگر خبرها

  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • تثبیت مالکیت و حد نگاری املاک و اراضی ادامه‌دار باشد
  • اجرای ۳۰ برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان/ برگزاری جشنواره «نون و نمک» در فرهنگسرای کوثر
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • توسعه بازارهای روز ، اولویت شهرداری شهرکرد
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • انتقاداز تکمیل نشدن ساخت تقاطع غیر همسطح سه راه هفشجان
  • وزارت کشور و شهرداری تهران، صلاحیت یکدیگر را برای واردات واگن مترو قبول ندارند / سفارشی که ۷سال پیش به چینی ها داده شده، بلاتکلیف است