Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@05:26:00 GMT

رسانه‌های عرب زبان از استاد شجریان گفتند

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۲۸۱۹

رسانه‌های عرب زبان از استاد شجریان گفتند

آفتاب‌‌نیوز :

المیادین که شناخته شده‌ترین شبکه خبری لبنان است در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان با تیتر خبر «اسطوره آواز ایران از دنیا رفت... خداحافظ شجریان» درباره این هنرمند نوشته است:

«محمدرضا شجریان پس از طی دوره‌ای بیماری و در حالی‌که استاد آواز و موسیقی فارسی لقب داشت از دنیا رفت.»

المیادین در ادامه نوشته است، «شجریان که در ایران از او با عناوینی چون استاد و خسرو آواز ایران یاد می‌شود، در سن ۸۰ سالگی و در پایتخت ایران دار فانی را وداع گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از کودکی تلاوت قرآن کریم را آغاز کرده است و در موسیقی از استادانی چون جلیل شهناز تاثیر پذیرفته است.»

الجزیره ـ شبکه خبری قطر ـ نیز در گزارشی با تیتر «قیصر موسیقی فارسی، خواننده مردمی محمدرضا شجریان از دنیا رفت» درباره این هنرمند آورده است:

«او خودش را صدای مردم نامید و مردم او را قیصر موسیقی ایران نامیدند. کمتر کسی از میان فارسی زبانان دنیا شجریان را نمی‌شناسد و یا صدایش را نشنیده است. او بیش از نیم قرن برای احیای موسیقی اصیل و سنتی ایرانی تلاش کرده است.»

الجزیره در ادامه با آوردن بیوگرافی مختصری از محمدرضا شجریان و اشاره به قاری قرآن بودن این هنرمند، نوشته است: شجریان در ابتدا به علت اینکه پدرش تمایل چندانی به خواننده شدن او نداشت، مدتی در رادیو با اسم مستعار آواز می‌خواند تا اینکه در تهران با اساتید موسیقی آشنا شده و نزد آنان موسیقی را فرا گرفت.»

الجزیره در پایان آورده است: «مشهورترین اثر شجریان دعای ربنای اوست که یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران آن را اجرا کرد. ربنای شجریان تا سال‌ها نزدیک افطار از تلویزیون ایرانیان پخش می‌شد.»

بر اساس این گزارش، روزنامه لبنانی الاخبار هم در شماره روز شنبه خود با انتشار تصویر و مطلبی از استاد محمدرضا شجریان، به درگذشت خسرو آواز ایران واکنش نشان داد.

در این گزارش تصویر زنده‌یاد استاد شجریان با یکی از سازهای ابداعی خودش منتشر شده و در سرخط آن این جمله به چشم می‌خورد: «محمدرضا شجریان ... ایران زیباترین صدایش را از دست داد.»

پیش‌ از این خبر درگذشت محمدرضا شجریان در بسیاری از رسانه‌های شناخته شده جهان هم بازتاب داده شده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: شجریان محمدرضا شجریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۲۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادراک سعدی از مناسبات لفظ و معنی کاری است کارستان!

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین جلسه از سلسله درس گفتارهای سعدی خوانی روز گذشته شنبه یکم اردیبهشت همزمان با بزرگداشت سعدی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری با حضور قدمعلی سرامی برگزار شد.

سرامی در این جلسه گفت: ادراک مناسبات لفظ و معنی، یکی از وجوه تفاوت سعدی با شاعران معمولی است. سَرّامی در باره ویژگی‌های زبان سعدی گفت: اولین کار بزرگ سعدی همان داشتن زبان سهل و ممتنع است ولی گاهی به واژه‌های غامض و پیچیدگی‌هایی نیز در آثارش برمی‌خوریم. این شاعر و نویسنده در بخش دیگری از این جلسه، ادراک ذهنی جهان مبتنی بر تقابل و تضاد را یک حیرت بزرگ بسیار مشهود در کار سعدی تلقی کرد و گفت: سعدی بیشتر از همه متوجه دوگانگی‌های عالم بوده و جهان را مخلوق حُسن پنداشته است و با همه اقشار هم مدارا کرده است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی، عام و خاص بودن و علاقه ملت‌های مختلف و طبقات گوناگون جامعه به آثار سعدی را از دیگر ویژگی‌های کار سعدی عنوان کرد و افزود: یکی از زیبایی‌های کار سعدی این است که فقط فهم و ادراک به مخاطبش نمی‌دهد بلکه بیشترین حال را هم به خواننده آثارش منتقل می‌کند. این استاد دانشگاه، سعدی را یکی از کسانی عنوان کرد که روی طبقات گوناگون اجتماعی و فرهنگی تأثیر گذاشته و دراین باره ادامه داد: سعدی با وجود پرداخت به زندگی روزمره دوران خود، به یادکرد گذشته هم پرداخته و در زمان می غلتد.

حسین ظاهری، هنرمند نقال و پرده‌خوان، هم در بخشی از این نشست، به استفاده از آثار سعدی در نقالی و پرده‌خوانی به عنوان گریزی جهت ایجاد تنوع در نقالی و تفهیم بهتر موضوع پرداخت و گفت: استفاده از مطایبه‌هایی که در جاهایی از آثار سعدی می‌بینیم، ازجمله مواردی است که نقالان در این گریزها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

معرفی تعدادی از کتاب‌های شاخص درباره سعدی و آثارش توسط سهیل فتاحی دانشجوی مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی، پرداخت به وجوه داستانی مینی‌مالیستی سعدی در حکایات گلستان توسط هما ایران‌پور، داستان‌نویس شیرازی، پرداخت به ابعاد مختلف و شخصیت چند وجهی سعدی، که منجر به شناخته شدن آن در جهان شده، توسط مریم فروزان‌کیا، روزنامه نگار و خوانش چند حکایت از گلستان سعدی توسط یاسر یگانه، روزنامه نگار، از دیگر برنامه‌های ارائه شده در این نشست ویژه بزرگداشت سعدی بود.

نخستین روز اردیبهشت ماه، که سالروز تولد شیخ و استاد سخن سعدی شیرازی است، اول اردیبهشت ۱۳۸۹ و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شد اما پیشینه تعیین این روز، به سال ۱۳۸۱ و به بهانه آغاز نگارش کتاب گلستان توسط مرکز سعدی‌شناسی ایران برمی‌گردد.

کد خبر 6084523 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • ناکامی اپوزیسیون در سفیدشویی از صهیونیست‌ها
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ
  • ادراک سعدی از مناسبات لفظ و معنی کاری است کارستان!
  • قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود
  • تصویرِ سندِ ساواک: هدیه‌ی پدر علی شریعتی، به‌محمدرضا شریفی‌نیا
  • پخش «چهارگاه» از شبکه چهار سیما
  • ادعای عجیب خواننده ایرانی: دو دور دور دنیا چرخیدم