Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، امروز (یکشنبه) در توئیت به مصاحبه روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با یک روزنامه اتریشی واکنش نشان داد.

وی عنوان کرد: ترسیم معیارهای خودساخته مانند «گریز» و «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» برای کشورهایی که تحت نظارت آژانس به غنی سازی اورانیوم می پردازند، غیرمرتبط بوده، ضمن اینکه در اسناد حقوقی آژانس نیز هیچ جایگاهی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غریب آبادی اضافه کرد: بیش از ۱۳۰۰ تن اورانیوم با غنای بالا و ۳۰۰ تن پلوتونیوم در جهان وجود دارد، و برابر گزارش اجرای پادمان های آژانس در سال ۲۰۱۹ نیز  «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» در سطح جهانی افزون بر ۲۱۶۴۴۸ بوده است. اگر اینگونه باشد، در جهان بسیار خطرناکی زندگی می کنیم!

نماینده ایران در آژانس بیان کرد: آیا مدیرکل گروسی می تواند به ما بگوید که «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» برای پنج کشور ‌دارنده سلاح و همچنین کشورهایی مانند هلند، آلمان، ژاپن، برزیل و آرژانتین چقدر هست؟! آیا بهتر نیست فعالیت های هسته ای تحت پادمان را اینگونه اندازه گیری نکنیم؟!

لازم به توضیح است مدیرکل آژانس در مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که زمان گریز هسته ای برای ایران چه زمانی هست و این کشور چقدر با ساخت بمب هسته ای فاصله دارد، گفته بود: در آژانس، ما در مورد زمان «گریز هسته ای» صحبت نمی کنیم، بلکه به «کیفیت قابل توجه» مواد هسته ای که حداقل مقدار لازم اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم مورد‌ نیاز برای ساخت یک بمب است، نگاه می کنیم. ایران در حال حاضر «کیفیت قابل توجه» مواد هسته ای را ندارد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: رافائل گروسی آژانس بین المللی انرژی اتمی غریب آبادی آژانس بین المللی انرژی اتمی غنی سازی اورانیوم غریب آبادی رافائل گروسی کیفیت قابل توجه مواد هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۴۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد

به گزارش جماران؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که ایران «هفته‌ها به جای ماه‌ها» با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد.

ایلنا به نقل از دویچه وله نوشت: «رافائل گروسی»‌، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که ایران «هفته‌ها به جای ماه‌ها» با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد.

وی افزود: «اما این بدان معنا نیست که ایران در آن فاصله زمانی سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت».

گروسی در مصاحبه با دویچه وله گفت که اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

وی همچنین مدعی شد که اهداف ایران در برنامه هسته‌ای خود «موضوع حدس و گمان» است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به تشدید تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی، ضمن محکوم کردن هر نوع حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای، گفت: «حمله به تأسیسات هسته‌ای ممنوع است.»

گروسی گفت: «مسئله‌ای که به آن علاقه دارم، گفتمان بین ماست؛ بین آژانس و ایران. زیرا خیلی از موضوعات نیاز به شفاف‌سازی دارد و به همین دلیل قصد دارم به‌زودی به تهران سفر کنم.

دیگر خبرها

  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای