Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@00:36:01 GMT

هشدار نماینده مجلس در خصوص لزوم تامین امنیت غذایی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۸۴۵۰

هشدار نماینده مجلس در خصوص لزوم تامین امنیت غذایی

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در اعتراض به قیمت چهار هزار تومانی گندم برای سال زراعی جاری گفت: قیمت واردات گندم در حال حاضر بیش از ۶۵۰۰ تومان است و دولت نباید با تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی زمینه واردات را فراهم کند.

علی خضریان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به قیمت تعیین شده گندم برای سال زراعی جاری اظهار کرد: نباید با تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی زمینه واردات آن فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به عدم اجرای قانون خرید تضمینی طی سال‌های اخیر توسط دولت خواستار اصلاح نرخ تعیین شده خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به قانون خرید تضمینی تاکید کرد: بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، وزارت جهاد کشاورزی مسئول پیشنهاد قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی است و در پایان شورای اقتصاد باید قیمت محصولات را در پایان شهریور ماه اعلام کند.

خضریان ادامه داد: طی سال‌های اخیر اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه باعث عدم تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی گندم و دیگر محصولات اساسی می‌شد. به همین منظور نمایندگان مجلس در سال جاری اقدام به اصلاح قانون خرید تضمینی کردند.

وی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم سال جاری نیز گفت: با توجه به طولانی شدن روند تصویب طرح اصلاحی مجلس برای قانون خرید تضمینی، شورای اقتصاد اقدام به انتشار قیمت‌های خرید تضمینی کرد. با توجه به قیمت‌های اعلام شده، قیمت چهار هزار تومانی گندم برای سال زراعی آینده اصلاً مناسب نیست.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ هر تصمیمی مبنی بر عدم تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی نظیر گندم برای سال جاری را اشتباه دانست و گفت: تأمین امنیت غذایی و تولید محصولات استراتژیک برای جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نباید اجازه دهیم سطح تولیدات ما هر سال کاهش داشته باشد. بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دولت موظف به افزایش کمی و کیفی تولید محصولات اساسی نظیر گندم است و نباید به نحوی اقدام کند که میزان تولید این محصولات و ذخایر استراتژیک کشور با کاهش جدی روبرو شود.

خضریان تصریح کرد: در سال آینده چنانچه کشاورزان حاضر به کشت گندم نشوند و یا گندم‌های تولیدی خود را به دولت نفروشند، در آن صورت مجبور به واردات خواهیم شد. بررسی قیمت‌های واردات نشان می‌دهد دولت برای واردات گندم با احتساب نرخ ارز نیمایی حداقل ۶,۵۰۰ تومان پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به میزان گندم خریداری شده از سوی دولت در سال گذشته از کشاورزان، هزینه واردات و هزینه تأمین ذخایر استراتژیک کشور برای دولت را نیز یادآور شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: تخلف در زمینه اجرای قانون خرید تضمینی گندم برای مجلس محرز شده و در سال ۱۳۹۷ نیز نمایندگان مجلس بر اساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس اقدام به معرفی مسببین اصلی عدم اجرای قانون خرید تضمینی به قوه قضائیه کرده است. به همین منظور نمایندگان مجلس تا قبل از تصویب طرح اصلاحی مجلس برای قانون خرید تضمینی باید نسبت به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم اقدام جدی انجام دهند تا کشور در شرایط تحریم دچار مشکل نشود.

کد خبر 449381

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خرید تضمینی گندم گندم گندمکاران کشت گندم خودکفایی گندم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گندم برای سال زراعی قانون خرید تضمینی قیمت خرید تضمینی خرید تضمینی گندم محصولات اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۸۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی خرید تضمینی ۸۰۰هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه

علی ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس نیاز و پیش بینی‌های صورت گرفته ۶۰ مرکز خرید تضمینی گندم از کشاورزان را در کرمانشاه تدارک دیده‌ایم.

وی افزود: از این مراکز ۷ مرکز دولتی و ۵۳ مرکز خصوصی است که کار خرید گندم از کشاورزان کرمانشاهی را بر عهده خواهند داشت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته امکان افزایش مراکز در صورت شلوغی مراکز نیز دیده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به میزان سطح زیر کشت و اعلام‌های انجام شده پیش بینی می‌شود در فصل زراعی جاری بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم توسط کشاورزان کرمانشاهی تحویل مراکز خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه شود.

کد خبر 6080414

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم در فارس
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی جاری
  • خرید تضمینی گندم به ۲۰۰ هزار تن رسید
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • پیش بینی خرید تضمینی ۸۰۰هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه
  • قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳