Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:07:09 GMT

بازکردن گره تحریم‌ها از دو کانال جایگزین بانکی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۸۵۷۰

بازکردن گره تحریم‌ها از دو کانال جایگزین بانکی

در ادامه یادداشت ۲۱ مهر ۱۳۹۹ روزنامه جهان صنعت،‌ می خوانیم:  بر حسب ظاهر و آن طور که آمریکایی‌ها گفته‌اند، معافیت‌ها و مجوزهایی برای نقل‌وانتقال منابع مالی در ازای خرید اقلام بشردوستانه برای ایران وجود دارد که کماکان پابرجاست. چنانچه بتوان به ادعای آمریکا در این خصوص اعتماد کرد در عمل مشکلی در خرید دارو و اقلام غذایی به وجود نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در هر صورت، تاثیر روانی قطع ارتباط سیستم بانکی ایران با جهان می‌تواند بر اقتصاد کشورمان قابل توجه باشد. به احتمال زیاد به دنبال تحریم‌های تازه اعمال شده کانال‌های رسمی و کم هزینه بسته خواهند شد و دور زدن تحریم‌ها غیر از سختی‌ها و دشواری‌هایی که دارد، هم پرهزینه‌تر خواهد بود و هم سرعت جابه‌جایی کالا و پول را کاهش خواهد داد. اگر کانال جایگزینی هم برای تبادلات مالی وجود داشته باشد این کانال مالی نباید آشکارا دست به جابه‌جایی منابع مالی بزند تا از تحریم‌های دولت آمریکا در امان بماند.


هر معامله و تجارتی با دیگر کشورها زمانی برایمان ممکن می‌شود که بتوانیم مراحل تسویه وجوه و یا کالا را تسهیل کنیم. به عبارتی، هم طرف تجاری باید قادر باشد وجه مبادله را به ایران منتقل کند و هم ایران باید بتواند وجه مبادله را با طرف مقابل تسویه کند. اینجاست که می‌بینیم تحریم‌ها درست نقطه مقابل این موضوع قرار گرفته‌اند تا جابه‌جایی منابع مالی به راحتی ممکن نشود. برای کاهش شدت اثر تحریم‌های تازه اعمال شده اما می‌توان به گونه دیگری از مبادلات مالی روی آورد.جابه‌جایی منابع مالی به صورت تهاتری و پایاپای از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به عنوان جایگزین سیستم بانکی معرفی شود. با این حال دایره مبادلات تهاتری چندان وسیع نیست و نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای کشور باشد. در عین حال هر چه شرایط سخت‌تر و حلقه ارتباطات مالی با جهان محدودتر می‌شود نیاز و وابستگی داخلی به کانال صرافی‌ها نیز بیشتر می‌شود و از همین‌رو می‌توان کانال صرافی‌ها را نیز به عنوان یکی از جایگزین‌های اصلی و مهم کانال‌های بانکی معرفی کرد.

استفاده از کانال صرافی‌ها (به عنوان یک کانال مهم و اما پرهزینه) موضوع جدیدی هم نیست و سال‌هاست که جابه‌جایی منابع را عمدتا از طریق صرافی‌ها انجام می‌دهیم. برای مثال صرافی‌هایی که در کشور امارات واقع شده‌اند ‌هاب ایران محسوب می‌شوند و منابع زیادی از طریق آنها در گذشته جابه‌جا می‌شده است.یکی از نقاط قوت کانال صرافی‌ها به عنوان شبکه‌های مالی غیررسمی این است که به اندازه کانال‌های بانکی قابل ردیابی و شناسایی نیستند و تنها نگرانی موجود در خصوص کشورهایی است که بخواهند در این راه برای کشورمان مانع‌تراشی کنند. بدیهی است هر چقدر مسیرها و کانال‌های مالی مسدودتر و محدودتر شود هم هزینه‌های مالی بیشتری بر کشور تحمیل می‌شود و هم جریان تجاری و ورود و خروج کالا می‌تواند برای اقتصاد مشکل‌آفرین باشد.
 

منبع: روزنامه جهان صنعت برچسب‌ها دلار صرافی بانکی تحریم ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار صرافی بانکی تحریم ایالات متحده آمریکا دلار صرافی بانکی تحریم ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور جابه جایی منابع کانال صرافی ها منابع مالی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۸۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند

چندی پیش گروهک تروریستی جیش الظلم جهت دریافت کمک مالی، درگاه رمز ارزی را در کانال رسمی خود درج کرد که در ادامه کانال‌ها و گروه‌های اسرائیلی جهت حمایت مالی از این تروریست‌ها درگاه رمز ارز آنها را بازنشر کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند پیش گروهک تروریستی «جیش الظلم» جهت دریافت کمک مالی، درگاه رمز ارزی در کانال رسمی خود درج کرد که در ادامه کانال‌ها و گروه‌های اسرائیلی جهت حمایت مالی از این تروریست‌ها درگاه رمز ارز را با این متن بازنشر کردند: «این کیف پول الکترونیکی متعلق به مبارزان آزادی در برابر تروریست‌های جمهوری اسلامی ایران است و در داخل ایران با آنها مبارزه می‌کند؛ تا جایی که می‌توانید از آنها حمایت کنید.»

حالا دیگر به طور مستند می‌توان گفت این گروهک تروریستی که فعالیت‌های آنها متمرکز در جنوب شرق کشور است و در اقدامات آنها رد و پای حمایت رژیم صهیونیستی به وضوح مشاهده می‌شود، کاملاً مورد حمایت رژیم کودک‌کش قرار دارد.

پیش از این نیز در هفته‌های اخیر رسانه اسرائیلی «ترور آلارم» با انتشار پستی از تروریست‌های جیش الظلم اعلام حمایت کرد.

گروهک موسوم به جیش العدل که خود را مدافع حقوق مردم بلوچستان معرفی می‌کند، پس از آنکه با واکنش منفی افکار عمومی مردم نسبت به جنایات اخیر در شهرستان‌های چابهار و راسک واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان مواجه شد، برای توجیه جنایات خود در بیانیه‌ای «جلوگیری از توسعه سواحل مکران» را علت اقدام خود خواند؛ هدفی که حالا به وضوح ضدیت این گروهک را با مردم منطقه عیان کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است / هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید ضروری است
  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • بانک های چینی در معرض تحریم
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • راه‌اندازی پلتفرم آموزشی مهارت‌افزایی برای مشمولان نظام وظیفه/ایجاد نئو بانک صنعتی
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + عکس
  • علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند