Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ میثم سعادت: بازداشت محمدعلی پورمختار تایید شد. به این ترتیب او چهارمین نماینده مجلس دهم است که بازداشت می‌شود. ظاهرا بازداشت او در همدان صورت گرفته است؛ مصطفی آزادبخت معاون سیاسی، امنیتی استاندار همدان گفته خبر بازداشت پورمختار چند روزی است منتشر شده و آن را تأیید می‌کنم.

وی با بیان اینکه کار رسیدگی به تخلفات نمایندگان در تهران انجام می گیرد، تصریح کرد: رسیدگی و بررسی همه جانبه پرونده ها زمانبر است به همین علت رسیدگی به پرونده وی طول کشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پورمختار البته زندگی پرفراز و نشیبی داشته است. اما مشخص نیست این بازداشت به کدام دوره زندگی سردار پورمختار مربوط باشد!

۱- پورمختار از سپاه شروع کرد؛ محمدعلی پورمختار سابقه فرماندهی سپاه را داشته است. یکی از مسئولیت‌های جالب او در سپاه، نماینده فرمانده کل سپاه در کمیسیون رسیدگی به فرمان امامراجع به منع گروه‌گرایی بوده است. او چند مسئولیت مرتبط با نظارت و بازرسی هم در سپاه بر عهده داشته است. او معتقد است باید سردار گفته شود نه دکتر، چون سردار شدن کار ساده‌ای نیست.

۲- پورمختار و کوی دانشگاه؛ پورمختار از فرماندهان سپاهی بود که به نیروی انتظامی رفت او معاون حقوقی سردار لطفیان و سردار قالیباف بود و در زمان حوادث کوی دانشگاه به عنوان نماینده‌ حقوقی ناجا، از حقوق فرماندهان نیروی انتظامی در برخورد با معترضین حمایت می‌کرد: «وقتی که بنده به این پرونده‌ها ورود کردم، دیدیم که حقیقتاً اینگونه نیست که این افراد مقصر باشند. بالاخره فضا، فضای سنگینی بود و روزنامه‌ها هر روز درباره این موضوع مطلب می‌نوشتند و همین احمد باطبی که فرار کرد و رفت و آن عکس معروف را از آن گرفته بودند که پیراهن خونی را به دست گرفته بود، به دست همین عوامل ساخته شده بود؛ و بعد هم همان عکس را هر روز چاپ می‌کردند. یادم هست روزنامه نشاط واقعاً در این مسئله خیلی نقش داشت که بعداً ما شکایت‌هایی را علیه این‌ها مطرح کردیم و همه آن‌ها محکوم شدند. نهایتاً ۱۷ تن تبرئه شدند الا یک نفر از آن ۱۸ تن که گروهبان بود. برخی از روزنامه‌ها اعم از روزنامه (امروز، بهار و یاس) علیه نظام و احزاب می‌نوشتند و این افراد که دست به قلم بودند و مطلبی به قلمشان منتشر می‌شد از افرادی بودند که میانه‌ای با نظام و انقلاب نداشتند.»

۳- پورمختار و سردار دهقان؛ در زمان ریاست سردار حسین دهقان در بنیاد شهید در دوره اول احمدی نژاد، پورمختار مدیر کل دفتر حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران بود. به گزارش رویداد۲۴ پورمختار البته از افرادی بود که به شدت از ریاست جمهوری نظامیان حمایت می‌کرد: «رسانه‌ها این را تشدید می‌کنند و گسترش می‌دهند که نظامی‌ها نباید رئیس‌جمهور شوند؛ من اعتقاد دارم اگر یک نظامی رئیس‌جمهور شود، حتما می‌تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد»

۴- تکذیب بازداشت پورمختار؛ خبر بازداشت پورمختار یکبار سال گذشته در شهریور ۹۸ شنیده شد. برخی منابع خبری گفتند او بازداشت شده اما به سرعت برایش وثیقه گذاشته‌اند و بیرون آمده است؛ اما آن زمان علی القاصی‌مهر گفته بود «بازداشت و آزادی پورمختار با قید وثیقه صحت ندارد.»

۵- مرگ رقیب؛ در انتخابات مجلس یازدهم، پورمختار رد صلاحیت شد و عیسی جعفری که در مجلس هشتم هم نماینده حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ بود به مجلس رفت. اما عیسی جعفری به خاطر ابتلا به کرونا، مرداد ماه امسال درگذشت! در این حوزه انتخابیه به جز سیدکاظم اکرمی، نماینده دور نخست، ۴ نماینده دیگر یعنی حجت‌الاسلام علی مثبت فاضل همدانی، علی یعقوبی، رضا طلایی‌نیک و محمدعلی پورمختار همه ۲ دوره نماینده بودند.

۶- آپارتمان حق نماینده است! وقتی در مجلس دهم گفته شد برخی نمایندگان آپارتمان گرفته‌اند تا استیضاح یکی از وزیران را متوقف کنند، پورمختار گفته بود «من هم این خبر را شنیده‌ام، اما طبق اطلاعی که من دارم، این واگذاری‌ها مربوط به مجلس هشتم و نهم بوده و در مجلس دهم چنین اتفاق رخ نداده است. این کار ظاهراً معمول است که وزارت شهرسازی آپارتمان‌هایی به مردم و مسئولان واگذار می‌کند که نمایندگان مجلس هم جزئی از آن‌ها بوده‌اند و این که فروش این آپارتمان‌ها بابت معامله پشت پرده‌ای باشد چنین نیست.»

بیشتر بخوانید: مدیران جمهوری اسلامی و مجمع خیریه‌ها/ یک سر و هزار سودای موسسات خیریه در کشور +اسناد

۷- خیریه را که همه دارند! پورمختار هم مثل سایر اصولگرایان مشهور یک خیریه دارد. «خیریه رایحه شمیم ولایت» که ظاهرا هزار نفر را تحت پوشش دارد و به هر کدام ششصد هزار تومان کمک مالی کرده است. پیدا کردن جزئیات بیشتر از این خیریه امکان پذیر نبود.

محمدعلی پورمختار در کنار سردار رویانیان؛ تصویر مربوط به دوره حضور در نیروی انتظامی

۸- شراکت‌های رسمی؛ پورمختار رئیس هیات مدیره دامداری و کشاورزی دام رخش پارس است. همچنین نائب رئیس هیئت مدیره طلایه‌داران افق کانسار است. همه این شرکت‌ها بعد از نمایندگی پورمختار تاسیس شده‌اند و بعد از نمایندگی او هم ظاهرا فعالیت این شرکت‌ها متوقف شده است.

فعالیت این شرکت در زمینه معدن بوده و در اساسنامه آن اینگونه آمده است: «اکتشاف استخراج فرآوری پژوهش و تولید و فروش مواد معدنی پس از اخذ مجوز لازم تولید و ساخت و صادرات و واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی طراحی و تولید سازه‌های بزرگ صنعتی از قبیل کارخانجات سدسازی مجتمع‌سازی پل‌سازی و شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی اخذ وام و اعتبار از بانکها و موسسات مالی دولتی و خصوصی صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی اخذ و اعطای نمایندگی در داخل و خارج ازکشور»

۹- پور مختار و احمدی نژاد؛ حالا که پورمختار بازداشت شده، حامیان احمدی نژاد اصرار دارند بگویند او مخالف شماره یک احمدی نژاد در مجلس و از نیرو‌های علی لاریجانی بود. ادعایی که با توجه به مسئولیت پورمختار در دولت احمدی نژاد، باور کردنی نیست. پورمختار البته در دوره بعد از احمدی نژاد فاصله گرفت و به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود، مصاحبه‌های فراوانی به خصوص علیه بقایی و مشایی انجام داده بود.

۱۰- پورمختار و قالیباف؛ محمدعلی پورمختار بعد از نیروی انتظامی ارتباط نزدیکی با قالیباف برقرار کرد و بعضی از کاربران بازداشت او را به این رفاقت قدیمی گره زده‌اند. سایت دیده‌بان ایران مدعی شده که «محمدعلی پورمختار» گزینه قالیباف برای یکی از معاونت‌ها در مجلس بود که گویا با توصیه برخی نهاد‌ها این انتخاب از سوی قالیباف صورت نگرفت. یک کاربر توییتر هم نوشت  «در زمان همین آقای پورمختار، کمیسیون اصل۹۰ پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری در زمان قالیباف را از دستور کار خارج کرد؛ در همین رابطه چند ماه پیش یک نماینده دیگر که در ارتباط با این پرونده رشوه گرفته بود بازداشت شد.»

۱۱- پورمختار و بابک زنجانی؛ روز شنبه ۱ تیرماه ۹۸ علیرضا رحیمی نماینده تهران در توئیتی گلایه‌آمیز خبر از دیدار برخی نمایندگان با بابک زنجانی در زندان داد. خبری که وکیل زنجانی آن را رد کرد و ابوالفضل ابوترابی که نامش در بین دیدار کنندگان با متهم نفتی بود هم آن را تایید نکرد. اما با این حال رئیس کمیسیون حقوقی مجلس در مصاحبه‌ای به دفاع از این دیدار پرداخت. به اعتقاد او اگر این «دیدار‌های شخصی هم بوده باشد آن‌ها حق این دیدار را داشتند.»

به گزارش رویداد۲۴ ظاهرا پرونده بابک زنجانی برای او از اهمیت متفاوتی برخوردار بود. تا آنجا که حتی در سال ۹۲ که آغاز پرونده بابک زنجانی بود، پورمختار با آنکه در کمیسیون اصل نود ریاست را برعهده داشت، به طور بی‌سابقه‌ای در حمایت و حل پرونده بابک زنجانی مصاحبه می‌کرد. در یک نمونه به روزنامه شرق گفته بود «من در مورد پرونده بابک زنجانی هنوز مستنداتی مبنی بر تخلف ایشان ندیده‌ام. باید کمک کرد مساله ایشان حل شود»

سایت الف متعلق به احمد توکلی در تاریخ ۲۸ آذر ۹۲ در گزارشی این رفتار را عجیب خواند و ضمن اشاره به لیست مصاحبه‌های حمایتی پورمختار از بابک زنجانی نوشت: «اگر تصور می‌کنید، این فرد، وکیل آقای بابک زنجانی یا مدیر روابط عمومی شرکت توسعه هلدینگ سورینت قشم است، اشتباه می‌کنید، گوینده جملات فوق، محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی است.»

بیشتر بخوانید: انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود مهندسی شد/ دستکاری آرا کار امیرآبادی، پورمختار و محمدی بود

۱۲- پورمختار و مهندسی انتخابات!: محمدعلی پورمختار در دوره‌ای به دستکاری در آرای انتخاب رییس کمیسیون اصل نود متهم شده بود. فرهاد تجری نماینده قصر شیرین به رویداد۲۴ گفته بود: «روز رای‌گیری برای ریاست بنده بر کمیسیون اصل ۹۰، آرای مخدوش زیادی در گلدان‌ها ریخته شد. برخی اسم من را در برگه رای نوشته بودند، اما سپس همه خط‌ خوردگی داشتند و آرایی دیگر هم سفید به گلدان ریخته شده بود که این اتفاق تا کنون در تاریخ مجلس سابقه نداشته که برای کرسی‌ای که تنها یک نفر معرفی می‌شود، عده‌ای به دنبال جمع کردن آرای منفی باشند. در این ماجرا، ردپای داوود محمدی نماینده قزوین و محمدعلی پورمختار دیده می‌شود زیرا دیدم که همان روز آقای پورمختار رای آقای محجوب را می‌گیرد، اما نظر خود را اعمال می‌کند که وقتی آقای محجوب متوجه این کار می‌شود تا آستانه درگیری فیزیکی با ایشان پیش می‌رود.»

۱۳- ماجرای آزمون زبان؛ در دوره نمایندگی مجلس پورمختار، زمانی این موضوع مطرح شد که او فردی دیگر را به جای خود سر آزمون زبان انگلیسی فرستاده است. ظاهرا این فرد بازداشت می‌شود اما موضوع آهسته و آرام جمع می‌شود و خبری از آن به بیرون درز نمی‌کند. کسی درباره این موضوع صحبتی نکرد و همان زمان کسانی که خبر شنیدند، به عنوان شایعه از کنار آن گذشتند یا ترجیح دادند درباره آن سکوت کنند.

۱۴- ماجرای رد صلاحیت؛ زمانی که محمدرضا خاتمی در دادگاه محکوم شد، بعضی نمایندگان مجلس از او حمایت کردند. پورمختار مخالف این رویه بود و هشدار داد این افراد باید رد صلاحیت شوند. «اقدامات این روز‌های خاتمی و همفکران او در مقابل روند قانونی و صدور رأی، یادآور همان اتفاقات تلخ سال ۸۸ است که این افراد قصد داشتند با فشار و اردوکشی خیابانی، نظام را وادار به زیر پا گذاشتن حق و قانون و رأی مردم بکنند. شورای نگهبان باید با دقت افرادی را که به دنبال لشکرکشی سیاسی علیه قانون و نهاد‌های قانونی هستند، رصد کند، چرا که این اقدام سند قطعی برای عدم پایبندی این افراد به قانون است و نشان می‌دهد چنین افرادی صلاحیت قرار گرفتن در معرض رأی مردم برای انتخابات آینده را نخواهند داشت.» با این حال شتر رد صلاحیت در مجلس یازدهم مقابل منزل پورمختار خوابید.

۱۵- فرزندان پورمختار؛ آذر ۹۷ خبرگزاری فارس نوشت فرزند محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس در زمان بازگشت به منزل مورد حمله سه نفر قرار می‌گیرد که این افراد بدون هیچ‌گونه خواسته یا توضیحی به وی حمله کرده و با ضربات متعدد چاقو او را مورد جراحت شدید قرار دادند. ابعاد این پرونده هیچوقت برای افکار عمومی روشن نشد.

یکی از اعضای حاضر در شرکت‌های پورمختار، فردی به نام محمدجواد پورمختار است که بعید نیست فرزند او باشد. محمدجواد متولد تهران است.

۱۶- پورمختار و ماجرای ملی پوشان؛ بعد از اینکه مسعود شجاعی در مسابقات باشگاهی با یک تیم اسرائیلی بازی کرد، مدتی از حضور در تیم ملی محروم شد. بعد از مدتی مقدمات حضور او در تیم ملی فراهم شد، اما محمدعلی پورمختار به فارس گفت: «بحث عدم مصاف با نمایندگان رژیم صهیونیستی یک بحث سیاسی نیست بلکه یک موضوع اعتقادی است و فراکسیون ورزش باید بازیکنان را در این باره توجیه کند. دعوت مجدد از مسعود شجاعی برای حضور در تیم ملی فوتبال نشان داد که فدراسیون فوتبال اقدام جدی در این باره نکرده است. توقع من این بود که در ارتباط با اقدام مسعود شجاعی وزارت ورزش برخورد جدی داشته باشد»

اگر مصاحبه‌های محمدعلی پورمختار را بار دیگر جستجو کنیم و بخوانیم، احتمالا به این نتیجه می‌رسیم که او دلسوزترین فرد برای نظام بوده است و هشدارهایی که او داده، جز در راستای منافع ملی نبوده است. بازداشت او اما چیز دیگری را نشان می‌دهد! نهادهای امنیتی و قوه قضاییه کوچکترین علاقه‌ای ندارند درباره چنین پرونده‌هایی اظهار نظر کنند و احتمالا آن را با ادبیاتی همچون «سوءاستفاده ضد انقلاب» و «شادی دشمنان نظام» و حرف‌هایی از این دست توجیه می‌کنند. 

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 محمدعلی پورمختار کمیسیون اصل 90 آیت الله سیستانی پرونده بابک زنجانی محمدعلی پورمختار کمیسیون اصل نود نیروی انتظامی رئیس کمیسیون احمدی نژاد رد صلاحیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۹۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت لایحه مدیریت تعارض منافع در مجلس چه می‌شود؟

زمان زیادی تا پایان عمر مجلس یازدهم و آغاز به کار مجلس دوازدهم باقی نمانده، اما نمایندگان مجلس یازدهم هنوز دستور کار‌های مهمی دارند که فرصت رسیدگی به آن در صحن مجلس نرسیده و باید ببینیم در مدت باقی مانده از عمر مجلس یازدهم مجال رسیدگی به این موارد وجود خواهد داشت یا خیر.

یکی از مواردی که مدت‌ها است در مجلس یازدهم در نوبت رسیدگی مانده و در دستور جلسات مجلس پرتکرار بوده است، «لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» است.

پیش‌نویس «لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» اولین بار در سال ۱۳۹۶ توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به منظور دریافت نظرات نخبگان منتشر شد.

پس از دریافت نظر خبرگان و ارجاع لایحه به کمیسیون لوایح دولت یازدهم، لایحه به منظور رفع ایراد‌ها به معاونت حقوقی ریاست جمهوری عودت داده شد تا ارتباط لایحه با سایر قوانین و مقررات حوزه مبارزه با فساد و همچنین لایحه «ارتقای سلامت نظام اداری مبارزه با فساد» مشخص شود.

در نهایت این لایحه در آبان سال ۹۸ با قید دو فوریت در هیأت وزیران وقت به تصویب رسید و در چهار بخش و ۴۰ ماده به مجلس شورای اسلامی ارسال گردید، اما تا پایان دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول نشد.

همزمان با بررسی لایحه مدیریت تعارض منافع در دولت، در اسفند ماه ۱۳۹۷ طرحی با عنوان «مدیریت تعارض منافع» در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، با این حال تا پایان دوره دهم مجلس شورای اسلامی نه طرح و نه لایحه به سرانجام مشخصی نرسید.

پس از آغاز به کار مجلس یازدهم طرح قبلی بدون هیچ گونه تغییری در قالب سه فصل و ۲۷ ماده، در تاریخ سوم تیر ماه ۱۳۹۹ اعلام وصول شد و به تصویب کمیسیون اجتماعی رسید و در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت.

این طرح در آبان ماه ۱۴۰۰ به صورت دو شوری در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب و برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون اجتماعی عودت داده شد. همچنین در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۱۶ طرحی با نام «ارتقای سلامت اداری و پیشگیری از فساد» در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که شباهت بسیاری به طرح مدیریت تعارض منافع داشت.

در هنگام بررسی طرح «مدیریت تعارض منافع» در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، مجدداً لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» در فروردین ماه ۱۴۰۱ در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و یک فوریت آن تصویب شد و به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که مشغول بررسی ماده به ماده طرح مدیریت تعارض منافع در کمیته تخصصی اشتغال و روابط کار بود، با اعلام وصول و تصویب لایحه دولت، بررسی طرح را متوقف و تلاش کرد که متنی واحد از لایحه و طرح ایجاد و به نوعی این دو را در یکدیگر ادغام کند.

هماهنگی میان کمیسیون اجتماعی و دولت در نهاد ریاست جمهوری با حضور معاون حقوقی ریاست جمهوری، ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، سازمان اداری و استخدامی کشور و بازرسی ویژه رئیس جمهور برای ایجاد یک متن واحد صورت پذیرفت و مسؤولیت آماده سازی متن واحد از طرح و لایحه به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی واگذار شد.

دفتر مطالعات مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با برگزاری بیش از ۳۰ ساعت جلسه با تمامی دستگاه‌های ذی ربط در این حوزه، متنی واحد و اولیه از لایحه و طرح به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بررسی و تصویب متن آماده شده، نهایتاً متن تلفیقی از طرح‌های «مدیریت تعارض منافع»، «ارتقای سلامت اداری و پیشگیری از فساد» و لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» را در قالب لایحه به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که باید منتظر ماند و دید آیا این لایحه که مدت‌ها است در نوبت رسیدگی صحن مجلس قرار دارد، در مجلس یازدهم تعیین تکلیف می‌شود یا خیر.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • جاده پلدختر معمولان خرم‌آباد نیازمند توجه فوری و بسیار جدی دولت است
  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • نماینده کهنوج: تشکیل استان کرمان جنوبی یک اتفاق تاریخی خواهد بود/ مردم منتظر تحقق قول رییس جمهور هستند
  • سرنوشت لایحه مدیریت تعارض منافع در مجلس چه می‌شود؟
  • حکم حبس ابد برای رییس پیشین فدراسیون فوتبال چین به جرم دریافت رشوه
  • خشم انگلیس از حملات سایبری چین