Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس_ همدان: خبرساز شدن همدان در حوزه مسکن و املاک اتفاق جدیدی نیست، اما همیشه این مسأله در حوزه قیمت ملک و املاک رخ می‌داد چراکه به گفته بسیاری از کارشناسان قیمت ملک در این کهن‌شهر با پایتخت پهلو می‌زند. دلیل این امر را نبود صنعت و تجارتی می‌دانند که باعث شده نقدینگی به سمت بازار مسکن سوق یابد و خانه از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای بدل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این بار قیمت مسکن و ملک در همدان در صدر جدول مقایسه‌ها قرار نگرفته است بلکه نرخ رشد قیمت اجاره‌بها بود که باعث شد دوباره همدان در صدر اخبار قرار گیرد.

روزنامه دنیای اقتصاد در آخرین گزارش خود اعلام کرد که همدان بیشترین افزایش نرخ اجاره بها در تابستان ۹۹ را نسبت به تابستان ۹۸ در کشور به خود اختصاص داده است.

افزایش نرخ اجاره‌بها در همدان رابطه مستقیمی با سود سپرده‌های بانکی دارد، زمانی که دولت نرخ سپرده‌های بانکی را افزایش می‌دهد، مالکان نیز کمتر در فکر دریافت اجاره‌بها هستند اما زمانی که بنا بر هر دلیلی دولت به دنبال کاهش قیمت تمام شده پول می‌افتد تا بتواند تسهیلات را با نرخ کمتری در اختیار مردم به ویژه تولید قرار دهد، نرخ سود سپرده‌ها  را کاهش می‌دهد و این اتفاق منجر به این می‌شود که مالکان تقاضای اجاره‌بهای بیشتری کنند. اتفاقی که در عمل باعث می‌شود دولت را را در یک دوراهی قرار دهد و برخی از بار به دوش مستأجران بیافتد.

البته در شرایط فعلی تورم افسارگسیخته نیز مزید بر علت شده است تا مالکان تقاضای اجاره بهای بیشتری داشته باشند، اجاره‌بهایی که پرداخت آن در توان مستأجران نیست و آنها را با چالش جدی مواجه کرده است.

نقدینگی در همدان اغلب به سمت کالاهای چون مسکن، طلا و ارز سوق می‌یابد و با افزایش قیمت دلار نیز هر روز هر کالایی افزایش قیمت پیدا می‌کند. البته  خبرگزاری فارس در گزارشی این هشدار را داد که ممکن است اجاره‌نشین‌ها با مشکلات عجیب و غریبی مواجه شوند اما همان موقع کسی آن را جدی نگرفت.

برای حل این موضوع لازم است که ابتدا قبول کرد که مشکلی به نام اجاره‌بها وجود دارد، اما به نظر می‌رسد به این اتفاق به صورت جدی دقت نشده است زیرا با تشکیل چند جلسه نمی‌توان نسبت به بررسی این موضوع مهم پرداخت و راه حل کاربردی و مناسبی ارائه کرد، پس این وضعیت نشان از بی‌توجهی و در نگاه خوش‌بینانه، کم‌توجهی دولتمردان به قشری دارد به نام «اجاره‌نشین‌ها»!

اجاره‌نشین‌هایی که به خاطر وضعیت مالی نامناسب و افزایش کرایه‌ها اغلب مجبور شده‌اند از مناطق متوسط شهر به مناطق حاشیه‌ و پایین شهر کوچ کنند هرچند اجاره‌بها در این مناطق نیز بالاست آن هم با برخی خانه‌های قدیمی و دارای مشکلات اساسی!

امروز در کوتاه‌مدت باید چارچوبی برای قیمت‌گذاری خرید و فروش و اجاره‌بها را تعیین کرد تا حداقل این روند منطق و اصولی پیدا کند، به نظر می‌رسد تشکیل کمیته‌ای با مشارکت بخش خصوصی و فعالان بازار می‌تواند منجر به یک تصمیم‌سازی در این حوزه شود و مقامات استانی از مسولان کشوری درخواست کمک کنند.

اجاره بها به طور مستقیم با اقشاری مرتبط است که قدرت خرید به آنها اجازه نداده که تا کنون سرپناهی از آن خود تهیه کنند، بنابراین از اقشار کم‌درآمد جامعه به حساب می‌آیند و باید هرچه زودتر به کمک آنها شتافت، کمکی که به نظر می‌رسد اگر دیر شود، عواقب مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

انتهای پیام/89040/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان اجاره بها دنیای اقتصاد مسکن گرانی مسکن اجاره بها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۰۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی استان با پیگیری‌های انجام شده وارد چرخه تولید و پرورش ماهی شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، احمد بختیاری مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز اجرای طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در استان همدان و ضرورت تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم افزود: دستورالعمل این طرح به دستور مقام عالی وزارت توسط سازمان شیلات ایران با مشارکت شیلات استان‌ها تهیه و به تایید وزیر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح جهادی با اهدافی همچون استفاده بهینه و دو منظوره و افزایش بهره‌وری آب اجرا می‌شود افزود: همچنین افزایش تولید گوشت ماهی به عنوان غذای سلامت، ایجاد و تثبیت اشتغال در مناطق روستایی، افزایش محصولات زراعی و درآمد روستائیان، جلوگیری از مهاجرت و افزایش سرانه مصرف آبزیان شمار دیگری از اهداف است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه این طرح نقش موثری در امنیت غذایی جامعه خواهد داشت یادآور شد: در کشور ۵۰۰ هزار چاه کشاورزی و ۶۵ هزار استخر ذخیره آب ساخته شده وجود دارد که تاکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ استخر ماهی دار شده و با اجرای این طرح ۱۵ هزار استخر دیگر ماهی دار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در استان همدان نیز طبق آخرین آمار‌ها حدود ۱۵ هزار چاه، چشمه قنات و رودخانه وجود دارد همچنین طبق برآورد‌ها حداقل ۲ هزار استخر ذخیره آب کشاورزی خاکی، بتونی و ژئوممبران موجود است که با اندک تغییراتی قابلیت استفاده در پرورش انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی را دارد.

بختیاری با اشاره به اینکه با وجود همه فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته کمتر از پنج درصد منابع آبی استان در زمینه تولید آبزیان به کار گرفته شده است تصریح کرد: با تامین تسهیلات مورد نیاز، تامین نیروی کارشناس و متخصص و اجرای برنامه‌های ترویجی به منظور آشنایی کشاورزان و مشارکت آنها، قابلیت افزایش تعداد واحد‌های دو منظور شیلاتی به مرز ۱۰ درصد منابع موجود و جهش تولید در پرورش آبزیان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶ هزار و ۹۰۰ تن انواع ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در ۵۰۲ مزرعه و استخر‌های ذخیره تولید شده است گفت: ۲۲ میلیون بچه ماهی قزل‌آلا در ۱۰ مرکز حد واسط تولید و ۱۰۰ هزار بچه ماهی گرم‌آبی نیز رهاسازی شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: در ۶۵ واحد پرورش ماهیان زینتی و زالوی طبی حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی و زالوی طبی در سال گذشته تولید شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و ۳۸۰ شغل در این صنعت فراهم شده است یادآور شد: از سوی دیگر سرانه مصرف آبزیان استان حدود ۸.۶ کیلوگرم است به طوری که در راستای افزایش سرانه مصرف، ۱۱ جشنواره طبخ آبزیان در شهرستان‌های استان با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی اجرا شده است.

بختیاری از برگزاری ۱۲۸ دوره آموزشی عملی و تئوری طبخ آبزیان با شرکت سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان طی سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: یک‌هزار نفر از آبزی پروران و متقاضیان پرورش ماهی دوره عمومی و تخصصی آبزیان را با استفاده از اعتبارات عمرانی شیلات گذراندند.

وی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی با پیگیری‌های انجام شده وارد چرخه تولید شده‌اند افزود: ۲۲ فقره پرونده اخذ تسهیلات بانکی به مدیریت سرمایه گذاری ارجاع شده که از این میزان تنها به چهار فقره تسهیلات تعلق گرفته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در تشریح برنامه سال جاری اضافه کرد: تولید حداقل ۷ هزار و ۵۰۰ تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی از طریق گسترش پرورش ماهی در استخر‌های دو منظوره، قنوات، تلفیق آبزی‌پروری با گلخانه‌ها و افزایش تولید در واحد سطح با مکانیزاسیون طی امسال پیش‌بینی می‌شود.

وی در پایان به پیش‌بینی تولید ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه ماهیان زینتی و زالوی طبی طی سال جاری اشاره کرد و گفت: تولید ۲۵ میلیون بچه ماهی قزل‌آلا در مراکز حد واسط، دستیابی به سرانه حدود ۹ کیلوگرمی مصرف آبزیان و اجرای جشنواره‌ها و دوره‌های طبخ آبزیان و توسعه بازار آبزیان از دیگر برنامه‌های این واحد در سال ۱۴۰۳ است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تحقیر رژیم صهیونیستی توسط جرج گلوی سیاست‌مدار انگلیسی
  • شور زندگی در جمعه بازار همدان
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ حق انتخاب با مشتری است سامانه خودنویس یا مشاور املاک؟
  • ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری
  • پیگیری اجرای طرح ساماندهی اجاره و فروش مسکن در همدان
  • اجاره آپارتمان های در مناطق۲۲گانه تهران چقدر است ؟ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی