Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله بابلسر و فریدونکنار حاکی از عرضه فراوان ماهی کپور دریایی است که هر قطعه آن در وزن های ۳۰۰ تا ۷۰۰ گرمی بین ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان به فروش می رسد. قیمت هر قطعه ماهی کپور در این وزن ها سال گذشته در همین زمان ۱۴ تا ۲۵ هزار تومان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ماهی قیمت کپور با وزن یک کیلوگرم و بیشتر که سال گذشته حداکثر تا ۳۰ هزار تومان در بازار ماهی فروشان مازندران عرضه می شود ، اکنون ۳۵ هزار تومان است.

قیمت هر قطعه کفال به عنوان یکی از گونه های پرطرفدار ماهیان دریای خزر که همزمان با آغاز فصل صید در سبد صیادان شمال کشور قرار می گیرد در وزن های ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرمی نیز ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان عرضه می شود. قیمت این وزن ماهی های کفال سال گذشته ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان بود. همچنین قیمت همین گونه ماهی در وزن بیش از یک کیلو گرم که سال گذشته تا ۴۰ هزار تومان بود ، اکنون تا ۱۰۰هزار تومان به فروش می رسد. 

یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قیمت انواع ماهی دریایی را نسبت به سال گذشته و در مقایسه با افزایش چشمگیر دیگر محصولات پروتئینی مناسب توصیف کرد و گفت : کپور دریایی با وزن های ۴۰۰ گرمی که به وفور در بازار ماهی فروشان مشاهده می شود از ۱۴ هزار تومان سال گذشته با افزایش فقط هزار تومان اکنون به ۱۵هزار تومان رسیده است.

محمد بخشی اضافه کرد : در سال های گذشته ماهی کپور دریایی  با وزن بالای ۸۰۰ گرم و به مقدار کم در بازار ماهی فروشان استان برای عرضه وجود داشت ، اما در ۲ سال اخیر و بویژه امسال در نخستین هفته شروع صید در وزن های ۴۰۰ تا ۹۰۰ گرمی به وفور وجود دارد.

این فعال بازار ماهی فروشان ، ماهی کپور دریایی را خوش خوراک و پر طرفدار دانست و بیان داشت : وجود کپور درکنار کفال ، سبب رونق بیشتر بازار ماهی فروشی شده است.

بخشی قیمت ماهی کفال با وزن ۴۰۰ گرمی را ۵۰ هزار تومان و کفال های درشت یک کیلو گرم به بالا را ۱۰۰ هزار تومان اعلام و اضافه کرد : البته در حال حاضر ماهی کفال درشت به مراتب کمتر از سال های گذشته صید می شود. 

وی در باره وضعیت ماهی سفید هم توضیح داد : در این فصل سال ماهی سفید به صورت محدود در تور صیادان قرار می گیرد و در حال حاضر هم هر قطعه از این نوع ماهی با وزن ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرمی ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان خرید و فروش می شود که تقریبا برابر با قیمت سال گذشته است.

این فروشنده ماهی در باره قیمت ماهیان پرورشی در مازندران نیز گفت : اگرچه با آغاز فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر قیمت انواع ماهی های پرورشی نیز تا حدودی کاهش می یابد ، اما از آن جایی که عمده ماهیان پرورشی استان به کشورهای همسایه با قیمت مناسب صادر می شود ، فصل صید ماهیان دریایی بر بازار ماهیان پرورشی تاکنون تاثیر محسوسی نداشته است.

وی در عین حال با بیان این که قیمت ماهی سفید و کپور دریایی در مقایسه با ماهی پرورشی همانند قزل آلا بسیار مناسب است ، افزود : در واقع یکی از دلایل رونق بازار ماهیان دریایی نیز همین مقایسه قیمت پرورشی با دریایی توسط مشتریان است.

بخشی توضیح داد : البته ماهی سفید در وزن های پائین به دلیل داشتن تیغ های ریز کمتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرد ، در حالی که ماهی قزل آلا در هر وزنی بدون تیغ است و دیگر ماهیان پرورشی نظیر ماهی سفید ، کپور و آزاد همواره درشت و در وزن های بیش از یک کیلویی عرضه می شود.

 بخشی قیمت هر کیلو گرم ماهی قزل آلا را نیز ۴۵هزار تومان اعلام کرد.

طبق آمار  اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران ، ۲۴۰  واحد پرورش ماهیان سردآبی در کوهستان و جلگه استان فعال است که  ظرفیت تولید هر واحد در یک دوره ۶ ماهه ۱۰ تا ۴۰ تن است.

فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران امسال با مصوبه سازمان شیلات امسال ابتدا ۱۵ مهر ماه در شرق استان شروع شد و از ۲۰ مهر هم صیادان مناطق مرکزی و غربی کار صید را شروع کردند.

چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت صیادی پره در مازندران به کار صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مشغول هستند و طبق آمار به طور میانگین هر یک از شرکت های تعاونی در شرایط مناسب امواج دریا تا سه مرحله تور کشی را انجام می دهند.

صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران به روش پره انجام می شود. در این روش تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهی به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود ، شرایط مناسب آب و هوایی و مواج نبودن دریا یکی از مهم ترین عامل در پهن شدن تور در دریا است.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند. کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

صید ماهیان استخوانی از دریای خزر تا نیمه فروردین سال آینده ادامه دارد.

صیادان مازندران پارسال به خاطر شیوع کرونا در دو ماهه پایانی فصل صید کمتر از چهار هزار تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید کردند در حالی که میزان صید آنها در سال ۹۷ بیشتر از هفت هزار تن بود.

بر اساس آمارهای رسمی ، سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن آنواع آبزیان در مازندران تولید می شود که بیش از نیمی از آن انواع ماهیان گرم آبی است .

برچسب‌ها دریای خزر مازندران سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریای خزر مازندران سازمان شیلات ایران دریای خزر مازندران سازمان شیلات ایران اخبار کنکور صید ماهیان استخوانی بازار ماهی فروشان ماهیان پرورشی بازار ماهی ماهیان دریای قرار می گیرد ماهی کپور کپور دریایی انواع ماهی هزار تومان ماهی سفید دریای خزر سال گذشته فصل صید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۲۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران در راه مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، کارشناس اداره کل هواشناسی مازندران گفت: از فردا دوشنبه ۳ اردیبهشت با تغییر جریانات جوی، آسمان استان نیمه ابری تا ابری با کاهش دما و از سمت غرب رگبار باران، وزش باد و احتمال رعد و برق پیش بینی می‌شود.

شعبانپور با اشاره به اینکه صبح سه شنبه ۴ اردیبهشت، سامانه بارشی نسبتا مناسب همراه با کاهش دما، وزش باد درسطح استان فعال می‌شود گفت: بر اساس نقشه‌های پیش یابی هواشناسی سامانه بارشی به ویژه در ارتفاعات استان قابل ملاحظه خواهد بود که در پی آن احتمال سیلابی شدن مسیلها، ریزش سنگ و رانش زمین در ارتفاعات و محور‌های کوهستانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه بارشی پیش از ظهر چهارشنبه به تدریج با کاهش ابر از استان خارج می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی مازندران، شرایط جوی روز‌های پایان هفته (پنج شنبه و جمعه) را نیز پایدار با روند افزایش دما پیش بینی کرد.

شعبانپور افزود: دریا نیز امروز موج کوتاه دارد و برای فعالیت‌های دریایی مناسب است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز سه شنبه چهارم اردیبهشت
  • قیمت جدید سکه، نیم سکه و ربع سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز دوشنبه سوم اردیبهشت
  • باران در راه مازندران
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز یکشنبه دوم اردیبهشت
  • جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار؛ طلای ۱۸ عیار چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • رکود در بازار برخی اقلام غذایی با تخفیف‌ هم شکسته نشد
  • روز گرم و آفتابی در مازندران
  • صادرات ۲۰ تن ماهی قزل آلای لرستان به خارج از کشور