Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@01:48:39 GMT

روز بزرگداشت حافظ در اوگاندا

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۲۹۶۶

روز بزرگداشت حافظ در اوگاندا

​به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی، نشست ادبی در خصوص زندگی لسان الغیب با تشریح غزل معروف «الا یا ایها الساقی ...» به همت رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی، نشست ادبی در خصوص زندگی لسان الغیب، تشریح غزل معروف «الا یا ایها الساقی .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..» و جایگاه بین‌المللی حافظ شیرازی تحت عنوان «حافظ شناسی» در رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا برگزار و در که در سایت‌های خبری هُملند، جورنالسیت‌های آفریقا، مطالعات فرهنگی ایران ـ آفریقا و صفحات اجتماعی فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ، توییتر منتشر شد.

رایزن فرهنگی ایران در سخنانی در این نشست ادبی، گفت: جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ و انتقال اندیشه‌های سازنده و میراث علمی، فرهنگی، دینی و ادبی به نسل جدید، سالروز تولد هر یک از مشاهیر و مفاخر را با برگزاری مراسمی گرامی می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی شاعر، حافظ قرآن مجید، معروف به حافظ و لسان الغیب از بزرگترین شاعران غزل سرای ایرانی در سطح جهان است.

قزلسفلی افزود: حافظ پس از مرگ پدر در دوران کودکی نزد مادرش زندگی کرد و در سنین نوجوانی به شغل نانوایی پرداخت. در همین ایام به کسب تحصیل علم و دانش نیز پرداخت به طوری که شاعر، ادیب، عالم، عارف با استعداد خارق العاده و ... و از غزل سرایان سرآمد زبان فارسی در سطح جهان شد.

رایزن فرهنگی ایران با بیان اینکه حافظ یکی از محبوب‌ترین شاعران فارسی زبان است، گفت: بسیاری از ایرانیان و ایرانشناسان اگر در جستجوی کتابی در خصوص شعر فارسی هستند به احتمال زیاد آن کتاب، «دیوان حافظ» خواهد بود.

وی با اذعان اینکه این شاعر بلند آوازه ایرانی، قرآن کریم را در کودکی حفظ کرد و لقب «حافظ» را به خود اختصاص داد، بیان کرد: اشعار او بیشتر مضامین عرفانی دارد. مضافا اینکه حافظ شناسان معتقد هستند حافظ نقش سرنوشت سازی در توسعه فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی داشته است.

گفتنی است؛ بخشی از این نشست ادبی به معرفی دیوان حافظ، تأثیرپذیری شدید فارسی زبانان از اشعار او ، استفاده از اشعار او در موسیقی سنتی، هنرهای بصری و خوشنویسی ایرانی و ... اختصاص یافت. 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: اوگاندا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حافظ فرهنگی ایران نشست ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۲۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد آبادان میزبان نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان برگزار شد.

این نشست با حضور محمدمهدی جوکار رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه آزاد اسلامی، محمدجواد فرهنگ مشاور ریاست و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و جمعی از رؤسای دانشکده‌ها، مدیران بین‌الملل و مسئولان آموزش زبان فارسی واحد‌های دانشگاهی سراسر کشور با هدف تبیین دستورالعمل ابلاغ شده جدید مرکز آموزش زبان فارسی، راهبری امور آموزشی و هم‌اندیشی پیرامون برنامه‌های آینده مرکز در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی
  • برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی
  • استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • دانشگاه آزاد آبادان میزبان نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
  • نوجوانان و جوانان تهرانی یک‌ساله حافظ قرآن شوند
  • رییس هیأت داوران بخش زبان‌های فارسی و گیلکی در ایران انتخاب شد
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند