Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در دیگر کشورها گوشت مرغ به دلیل تفاوت ذائقه بیش از دیگر انواع گوشت محبوب‌ شهروندان است. چه این ماده غذایی به شیوه صنعتی تولید شود و چه به شیوه سنتی و روستایی، می‌تواند در عین طبیعی بودن بیماری‌های مختلفی را در بدن انسان ایجاد کند و هرچه میزان مصرف آن بالاتر برود، باید احتیاط بیشتری در روش نگهداری و پخت آن به خرج داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه میلیون‌ها انسان به‌خاطر آلودگی‌های باکتریایی که از طریق گوشت مرغ به انسان منتقل می‌شود، بیمار می‌شوند. همزمان بسیاری از افراد آگاهی درستی از چگونگی محافظت از خود در برابر این نوع بیماری‌ها ندارند. علاوه بر مصرف گوشت مرغ، نگهداری از مرغ در حیاط یا باغچه خانه نیز می‌تواند بیماری‌های مشابهی را به‌دنبال داشته باشد، زیرا دست آلوده‌شده به سطوحی که مرغ آلوده آنها را لمس کرده و تماس دست آلوده با دهان، مساوی است با ابتلا به انواع بیماری  باکتریایی مرغی.

امید سالاری، پزشک عمومی، 4بیماری سالمونلا، عفونت ادراری، هستوپلاسموسیس و عفونت کامپیلوباکتر را با مصرف و نگهداری نادرست از گوشت مرغ و همچنین نگهداری مرغ زنده مرتبط می‌داند. به گفته این متخصص، تأثیر باکتری سالمونلا بر سلامت انسان بالاست، زیرا سالانه بیش از 93.8میلیون نفر در جهان به شیوه‌های مختلف به این عفونت مبتلا می‌‌شوند و بیش از 155هزار نفر در اثر این عفونت جان خود را از دست می‌دهند.

سالاری می‌گوید: سالمونلا، باکتری‌ای است که معمولا در بدن ماکیان وجود دارد و انواع پرندگان پرورشی مانند مرغ‌ها و بوقلمون‌ها ناقل سالمونلا هستند. این باکتری برای مرغ بیماری‌زا نیست، اما برای انسان عوارض مخربی دارد. نحوه انتقال آن از مرغ به انسان، تماس مستقیم با مرغ آلوده یا محیط زندگی این جاندار است. شست‌وشوی نادرست گوشت مرغ، مصرف گوشت مرغ نیم‌پز و نشستن دست‌ها پس از لمس گوشت مرغ هم در بروز این بیماری در انسان مؤثر است و برای جلوگیری از ابتلا، کافی است پس از تماس با مرغ زنده یا گوشت مرغ، دست‌ها را به‌خوبی شست‌ و گوشت را به‌خوبی پخت.

به گفته این پزشک، باکتری انتروکوک فکالیس باکتری بیماری‌زای دیگری است که در روده مرغ وجود دارد و انتقال احتمالی آن به انسان می‌تواند به بروز عفونت ادراری منجر شود. این باکتری ممکن است از طریق مدفوع مرغ وارد محیط‌زیست شود و تماس با این محیط آن را به انسان منتقل سازد.

هستوپلاسموسیس بیماری قارچی وابسته به مرغ است که به‌واسطه انتشار قارچ هیستوپلازما از مایعات بدن مرغ در هوا، وارد سیستم تنفسی انسان می‌شود، از این‌رو بیشتر بر ریه‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. اما به گفته سالاری می‌تواند به چشم‌ها، پوست، سیستم عصبی و کبد هم آسیب وارد کند. با این‌همه این قارچ معمولا در محیط‌های نگهداری از مرغ به وفور یافت می‌شود و تنها کافی است پیش از ورود به چنین محیط‌هایی از تجهیزات محافظتی استفاده کنید.

عفونت کامپیلوباکتر نیز تأثیری مشابه با سالمونلا بر انسان دارد و افراد مبتلا ممکن است نشانه‌هایی مانند درد‌های شکمی، اسهال و استفراغ و تب را تجربه کنند. به گفته سالاری این باکتری مرغی همچنین می‌تواند با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، انسان را در معرض ابتلا به دیگر بیماری‌های عفونی قرار دهد. باکتری ممکن است به‌واسطه مصرف گوشت مرغ آلوده به انسان منتقل شود. اطمینان از پخت درست گوشت مرغ یکی از قابل اعتماد‌ترین شیوه‌های جلوگیری از ابتلا به این عفونت است. همچنین سالاری توصیه می‌کند اگر در باغچه خانه خود از مرغ و خروس نگهداری می‌کنید باید نکات ایمنی به‌ویژه شست‌و‌شوی دست‌ها را به دقت رعایت کنید.

به گفته سالاری، 2عفونت باکتریایی سالمونلا و کامپیلوباکتر شایع‌ترین شکل‌های مسمومیت ناشی از مصرف گوشت مرغ یا تماس مستقیم با گوشت یا حیوان زنده آلوده است که با رعایت توصیه‌های بیان شده می‌توان به‌سادگی از ابتلا به این عفونت‌ها جلوگیری کرد. علاوه بر رعایت نکات بهداشت شخصی، رعایت چند نکته پس از خریدن گوشت مرغ هم می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد. او می‌گوید نباید فراموش کرد که با منجمد کردن گوشت مرغ، باکتری‌ها از بین نمی‌روند؛ از این‌رو باید از پخت کامل گوشت مرغ اطمینان کامل پیدا کرد. قراردادن گوشت تازه درون کیسه پلاستیکی به‌منظور جلوگیری از پخش شدن مایعات گوشت مرغ به اطراف، شست‌وشوی دست‌ها به‌مدت 20ثانیه پیش و پس از دست زدن به گوشت مرغ، استفاده از تخته گوشت مجزا برای گوشت مرغ و نگه نداشتن مابقی غذای پخته شده با گوشت مرغ، از دیگر تمهیداتی است که می‌تواند سلامت افراد را تضمین کند.

پربیننده ترین لطفا این قسمت از مرغ را هرگز نخورید +عکس عجیب‌ترین علامت کرونا در کودکان مهمترین تفاوت آنفلوآنزا با کرونا جزییات جرایم متخلفان کرونایی کروناویروس جدید به چشم‌ها حمله می‌کند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تغذیه مسمومیت گوشت مرغ گوشت گوسفند سالمونلا قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت مصرف گوشت مرغ بیماری ها دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۴۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ هزار بازدید بهداشتی توسط دامپزشکی خوزستان انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر عسکری فرد ظهر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: در زمان اجرای طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی از ۱۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تا ۲۱ فروردین ماه سال‌جاری تعداد ۱۳ هزار بازدید بهداشتی از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در خوزستان صورت گرفته است.

وی افزود: در این بازدیدهای بهداشتی بالغ بر ۱۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی مشکوک توسط کارشناسان بهداشتی خوزستان ضبط شد؛ همچنین از این مقدار بیش از هفت هزار کیلوگرم معدوم سازی و از چرخه مصرف انسانی حذف شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: در این بازه زمانی بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز و حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ کشتار روز در کشتارگاه‌های دام و طیور استان تحت نظارت‌های شرعی و بهداشتی کارشناسان دامپزشکی استان تولید و وارد بازار مصرف شد.

ناصر عسکری فرد با اشاره به پلمب هفت واحد عرضه فرآورده خام دامی متخلف در طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی گفت: این واحدهای متخلف بهداشتی با حکم مراجع قضائی استان پلمب شدند.

کد خبر 6078905

دیگر خبرها

  • این موجودات دوست داشتنی را بخورید!
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند
  • بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی
  • علت عجیب کهیرهای پوستی
  • نگهداری از گربه و ابتلا به یک بیماری روانی
  • درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!
  • انجام حدود۱۰ هزار تست تشخیصی بیماری سل در گاوداری‌های شهرستان تربت حیدریه
  • ۱۳ هزار بازدید بهداشتی توسط دامپزشکی خوزستان انجام شد
  • درمان بیماری کبد با چند دانه‌ کوچک!