Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- همزمان با درگذشت محمدرضا شجریان استاد نام‌آشنای موسیقی سنتی ایرانی جستجو‌های مرتبط با او در اینترنت به‌شدت افزایش پیدا کرد. اطلاعات موتور جستجوی گوگل نشان می‌دهد از روز سه‌شنبه که دور تازه‌ای از اخبار درباره بستری شدن او در بیمارستان منتشر شد، میزان سرچ عبارت شجریان افزایش پیدا کرده و در روز پنجشنبه، پس از اعلام و تایید خبر درگذشت او به اوج رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامنه جستجو‌های مرتبط با این موضوع به دیگر اپلیکیشن‌ها هم سرایت کرده است، مثلا اطلاعات مسیریاب بلد نشان می‌دهد در روز پنجشنبه کاربران این اپلیکیشن ۱۱ برابر بیشتر از روز‌های عادی لوکیشن بیمارستان جم را جستجو کرده‌اند تا به تجمع دوستداران شجریان در جلوی بیمارستان بپیوندند. در همان روز جستجوی عبارت بهشت زهرا در مقایسه با پنجشنبه قبل ۵۵ برابر و در مقایسه با روز چهارشنبه همان هفته ۳۳۴ برابر بیشتر شد.

از روز جمعه افراد خود را برای سفر به مشهد و حضور در مراسم خاکسپاری پیکر در آرامگاه فردوسی آماده کردند. اطلاعات بلد نشان می‌دهد عبارت آرامگاه فردوسی هم در این روز ۲۰برابر بیشتر از روز‌های قبل جستجو شده است. به‌شکلی شگفت‌انگیز میزان جستجوی خود عبارت شجریان روی نقشه بلد ۵.۵ برابر شده است.

بررسی اطلاعات گوگل هم نشان می‌دهد در پنج سال گذشته، حتی در زمان‌هایی که شایعه درگذشت او یکی پس از دیگری منتشر می‌شد، جستجو برای کلمه شجریان هرگز تا این اندازه افزایش پیدا نکرده است. تا قبل از اعلام رسمی خبر درگذشت او مردم در گوگل دنبال قطعه‌ها و آهنگ‌هایی بوده‌اند که توسط خودش یا پسر بزرگش همایون شجریان تهیه شده است. در فاصله یک سال گذشته، اما وضع فرق کرده. چون بیماری محمدرضا شجریان به اوج رسید و او را چند بار متوالی در بیمارستان جم بستری کردند. جستجو برای این بیمارستان در همین بازه یک ساله افزایش پیدا کرده است و در کنار این مسئله کاربران گوگل دنبال اطلاع گرفتن از اخبار مربوط به درگذشتش بوده‌اند. انتشار شایعه‌های مختلف که با هر بار بستری شدن شجریان شدت پیدا می‌کردند باعث شده تا عبارت‌هایی مثل «آیا شجریان درگذشت؟»، «فوت شجریان امروز»، «استاد شجریان فوت کرد»، «عکس تسلیت شجریان»، «خاکسپاری شجریان»، «تشییع شجریان» و مهمتر از همه «درگذشت محمدرضا شجریان» به‌طور مداوم در گوگل جستجو شود.

سرانجام در روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه خبر درگذشت شجریان برای آخرین بار منتشر، اما این بار تکذیب نشد. جستجوی عبارت‌های مربوط به این اتفاق از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه شدت پیدا کرد و در ساعت ۱۷ تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه به اوج رسید.

بیمارستان جم، بهشت زهرا و آرامگاه فردوسی دیگر عبارت‌هایی بودند که میزان جستجو برای آن‌ها پس از درگذشت شجریان افزایش پیدا کرد. افرادی که این کلمه‌ها را در کادر جستجوی گوگل نوشته‌اند، در حقیقت با موضوع درگذشت محمدرضا شجریان مرتبط بوده‌اند.

برای همین عبارت «شجریان بهشت‌زهرا»، «مراسم شجریان در بهشت‌زهرا»، «آرامگان شجریان»، «جلوی بیمارستان جم» و «بیمارستان جم شجریان کجاست» در همین بازه زمانی یعنی از روز پنجشنبه به‌شکلی چشمگیر رشد داشته است.

مسئله متفاوت، اما این بار چیز دیگری است؛ برخلاف دیگر وقایع که معمولا انتشار اخبار تنها به تحریک حس کنجکاوی افراد منجر می‌شود و آن‌ها را وادار می‌کند به گوگل مراجعه کنند، اطلاعات مسیریاب بلد نشان می‌دهد مردم پس از درگذشت محمدرضا شجریان علاوه بر سرچ اینترنتی دست به‌کار شده‌اند و با جستجوی عبارت‌های بیمارستان جم، بهشت زهرا و آرامگاه فردوسی قصد داشته‌اند خودشان را به تجمع هواداران داغدار او برسانند. یادتان که نرفته؛ از همان روز پنجشنبه جستجوی کاربران مسیریاب بلد برای بیمارستان جم ۱۱ برابر و جستجو برای محل آرامگاه فردوسی ۲۰ برابر شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: محمد رضا شجریان کرونا قیمت دلار پرسپولیس مسیریاب بلد محمدرضا شجریان درگذشت محمدرضا شجریان افزایش پیدا آرامگاه فردوسی بیمارستان جم روز پنجشنبه نشان می دهد بهشت زهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور

هیئت وزیران آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف را در جلسه ۱۴۰۲.۱۲.۱۶ تصویب کرده بودند که این آیین نامه اکنون جهت اجرا ابلاغ شده است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان با اعلام این خبر گفت: محمد مخبر معاون‌ اول  رئیس جمهور « آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق نواحی و محلات مختلف » را که به پیشنهاد شماره ۱۴۸۴۳۱ مورخ   ۱۴۰۲.۷.۱۰وزارت آموزش و پرورش و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون جمهوری اسلامی ایران ارائه شده بود و در جلسه ۱۴۰۲.۱۲.۱۶  تصویب شد، جهت اجرا ابلاغ کرد.

وی افزود: در ماده (۴) بعد از عبارت «غیر مسکونی» عبارت بدون الزام به تغییر کاربری در موارد غیر استیجاری» اضافه می‌شود.

خان محمدی با اشاره به اینکه در ماده (۶) بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمان‌های موضوع این آیین نامه تغییر کرد، ادامه داد: بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمانهای احداثی یا تکمیلی و تأیید استحکام بنای این ساختمانها با رعایت ضوابط طراحی فضاهای آموزشی برنامه ریزی معماری همسان مدارس ابتدایی و متوسطه موضوع بخشنامه شماره ۹۵/۵۷۶۷۴۹ مورخ ۱۳۹۵.۳.۳۱ سازمان برنامه و بودجه کشور در چارچوب مقررات ملی ساختمان برعهده سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و واحدهای تابع خواهد بود.

وی گفت: همچنین بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمانهای استیجاری و خریداری شده و تأیید استحکام بنای این ساختمانها در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه از جمله مقررات ملی ساختمان و با رعایت ضوابط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور حسب مورد با استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور واجد گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور برعهده سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و واحدهای تابع است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: در ماده (۱۱) بعد از عبارت و بناهای احداثی عبارت تکمیل اضافه می شود و تبصره این ماده حذف و تبصره 1 جدید با عنوان در مورد ساختمان مدارس و یا مراکزی که مطابق فرآیندهای مندرج در این آیین نامه استحکام بنا گرفته اند و توسط مؤسس دیگری اجاره یا خریداری می‌شوند به شرط منقضی نشدن تاریخ تأییدیه لحاظ جوانب فنی و ایمنی و استحکام بنای ساختمان تا زمان اعتبار تأییدیه اخذ مجدد تأییدیه یادشده ضروری نیست.

و تبصره 2  جدید در موارد فوق چنانچه حوادث غیر مترقبه مانند ،زلزله، سیل و طوفان رخ دهد، مؤسسان طبق اعلام سازمان، نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور ملزم به اخذ تأییدیه مجدد استحکام بنای ساختمان خواهند بود. به ماده یادشده الحاق می شوند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ معاون وزیر آموزش و پرورش اصلاح عبارت ظرف سه سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه به عبارت حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۵ را تغییر ماده (۱۲) آیین نامه دانست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گلر شگفت‌انگیز مطرح تر از بیرانوند و سیدحسین!
  • یک کشف شگفت انگیز درباره «بتهوون»
  • بخشی غم‌انگیز از نسل کُشی ارتش تروریستی اسرائیل علیه غزه
  • حسام نژاد یوسفی؛ گرمایی که جان فوتبالیست نوجوان را گرفت! | آن‌هایی که از دست دادیم
  • رابطه شگفت‌ انگیز استراحت ضربان قلب با طول عمر
  • ابلاغ آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲
  • آمادگی شگفت‌انگیز کاپیتان پرسپولیس در سال نو
  • محمدرضا عارف: خانم زهرا شجاعی هم شجاع زیست و هم زیست مومنانه داشت
  • کامبک شگفت‌انگیز فولاد: عطایی اینجاست در فینال