Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: نقش و اهمیت آبخیزداری در کنترل سیلاب بسیار حائز اهمیت است.

مرتضی محمودوند در حاشیه بازدید از فاز دوم ساختمان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان و اجرای عملیات‌های آبخیزداری در حوزه آبخیز شمال شهر خرم‌آباد، اظهار کرد: آبخیزداری یک عملیات مکانیکی و بیولوژیکی جهت استحصال آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با به‌کارگیری صحیح از اجرای عملیات آبخیزداری می‌توان خسارت‌های ناشی از سیل را به حداقل رساند.

محمودوند با بیان اینکه عملیات آبخیزداری اهمیت بسزایی در کاهش خسارات سیل و فرسایش خاک دارد، خاطرنشان کرد: اقداماتی نظیر جنگل‌کاری، حفاظت، عملیات بیولوژیکی، بیومکانیکی و... می‌تواند باعث کاهش خسارت سیل شود.

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این بازدید ضمن بیان گزارش کاملی از سیمای منابع طبیعی استان، خصوصاً کارهای صورت گرفته در حوزه آبخیزداری اظهار کرد: با اجرای این عملیات، می‌توان تا حد زیادی از سیلاب ورودی به شهر خرم‌آباد جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰۰ هزار هکتار از شمال، شرق و حومه خرم‌آباد آب وارد مرکز شهر می‌شود، اضافه کرد: با انجام یکسری عملیات آبخیزداری از قبیل خشکه چین، بندهای سنگی ملاتی، بندهای گابیونی، بندهای خاکی، بانکت و دیگر روش‌های مختلف آبخیزداری می‌توان رواناب وارده به شهر خرم‌آباد را کنترل کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: حوزه آبخیز سرمرغ به دلیل نزدیکی به خرم‌آباد در اولویت قرار گرفته که با وجود این بند سنگی ملاتی، می‌توان ۶۰ هزار مترمکعب آب را نگهداری کرد و آبی که در چند دقیقه به خرم‌آباد می‌رسد را تا ۲۴ ساعت به تأخیر انداخت.

نجفی مزایای بندهای آبخیزداری خصوصاً بند سرمرغ را کاهش سرعت آب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، جمع‌آوری رسوب، مبارزه با خشکسالی، بحث ایجاد تفرجگاه، احداث سکوهای تفریحی و ... دانست و افزود: با انجام اجرای عملیات‌های آبخیزداری، بسیار خوش‌بین هستیم که منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در راستای کاهش سیلاب و تلطیف هوا بسیار مؤثر واقع شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مجلس شورای اسلامی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان سیلاب منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۸۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ، علیرضا ابوالحسنی گفت:با کاهش سرعت سیلاب‌ها این امکان داده شده که آب ذخیره شده و سفره‌های آب زیرزمینی ما تغذیه شود و خسارتی در پایین‌دست سازه‌های آبخیزداری شمال کرمان نداشتیم.

وی با اشاره به وجود 10.6 میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز در شمال استان کرمان، اظهار داشت: از این میزان 2.7 میلیون هکتار آن دارای مطالعات تفصیلی و اجرایی است و در حوزه‌هایی که مطالعه تفصیلی داشته باشیم امکان اجرای طرح‌های آبخیزداری وجود دارد.

وی بیان کرد: در سنوات گذشته 8 هزار سازه آبخیز در نزدیک به 1.8 میلیون هکتار حوزه آبخیز شمال استان کرمان که دارای مطالعات تفصیلی بودند، احداث شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در بارندگی‌های هفته گذشته در استان نزدیک به 207 میلیون مترمکعب از روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها مدیریت شده است، ادامه داد: با کاهش سرعت سیلاب‌ها این امکان داده شده که آب ذخیره شده و سفره‌های آب زیرزمینی ما تغذیه شود.

وی با بیان اینکه در کنار مدیریت سیلاب‌ها، نزدیک به 90 میلیون تن کنترل فرسایش خاک را داشتیم، گفت: با این اقدامات مانع از دسترس خارج شدن خاک و خسارت به مناطق پایین دست شدیم و بارندگی‌های اخیر در شمال استان کرمان خسارت و مشکلی در پایین‌دست سازه‌های آبخیزداری مشاهده نکردیم.

دیگر خبرها

  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری