Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@01:43:29 GMT

چرا کپسول گاز در کشور کمیاب شد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۹۶۱۳

چرا کپسول گاز در کشور کمیاب شد؟

آفتاب‌‌نیوز :

آمار‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران به شبکه گاز متصل هستند و گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی این حجم از جمعیت شناخته می‌شود. بر اساس این آمار حدود ۸۰ میلیون نفر از جمعیت ایران به گاز دسترسی دارند و گاز، سوخت مورد نیاز برای گرمایش و پخت و پز آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه وزارت نفت به دنبال آن است تا گازرسانی را توسعه دهد و جمعیت بیشتری را به شبکه گاز متصل کند با این حال خانوار‌هایی که به شبکه گاز دسترسی ندارند از سوخت‌های جایگزین مانند نفت سفید و گاز مایع استفاده می‌کنند.

از همین رو، توزیع این سوخت‌ها در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار دارد، اما هر از چند گاهی صحبت‌هایی از کمبود کپسول گاز مایع در استان‌هایی که پوشش کمتر شبکه گاز را دارا هستند به گوش می‌رسد.

این در شرایطی است که با وجود افزایش گازرسانی‌ها در ۷ سال گذشته و رشد ۱۲۳ درصدی گازرسانی روستایی در این مدت، توزیع کپسول گاز مایع نیز رشدی ۲.۵ درصدی را در یک سال گذشته به ثبت رسانده است.

این امر نشان می‌دهد که این کپسول‌ها تنها راهی خانه‌ها نمی‌شود، زیرا در این صورت باید تقاضا برای آن در یک سال گذشته با توجه به اتصال خانوار‌های بیشتر به شبکه گاز کمتر می‌شد، اما خلاف این اتفاق رخ داده است.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه میانگین مصرف روزانه گاز مایع درشش ماهه اول سال ۹۹ بیش از پنج هزار و ۲۰۰ تن بوده، گفت: این عدد در مقایسه با سال ۹۸ درهمین بازه زمانی ۲.۵ درصد رشد داشته است.

«فاطمه کاهی» با اشاره به اینکه مشکلی در تامین و توزیع گاز مایع برای خانوار‌ها و مصرف‌کنندگان مجاز وجود ندارد، افزود: احتمالا بخشی از تقاضا مربوط به افرادی می‌شود که از گاز مایع به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌کنند که کاری غیر استاندارد و ناایمن است.

به گفته کاهی، هدف از توزیع گاز مایع، تامین سوخت بخش عشایری و روستایی و خانوار‌هایی است که دسترسی به شبکه گاز ندارند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سدف» ادامه داد: صنایعی که به صورت قانون‌مند در سامانه سدف ثبت‌نام کرده‌اند نیز می‌توانند سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

نگاهی به آمار و ارقام اعلام شده حکایت از این دارد که چهار میلیون ایرانی به شبکه گاز متصل نیستند. از سوی دیگر بنابر اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روزانه پنج هزار و ۲۰۰ تن گاز مایع در ۶ ماه اول سال ۹۹ مصرف شده است.

با در نظر گرفتن کپسول‌های ۱۱ کیلویی برای مصرف خانگی، این به معنای آن است که روزانه حدود ۴۷۵ هزار کپسول گاز مایع در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

از سوی دیگر میانگین تعداد اعضای خانوار‌ها در سال ۹۵ حدود ۳.۳ نفر است، یعنی در هر خانوار به طور متوسط حدود سه نفر زندگی می‌کنند. با توجه به اینکه چهار میلیون ایرانی جامعه هدف توزیع گاز مایع هستند، این به معنای آن است که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار از گاز مایع استفاده می‌کنند.

این آمار در کنار گاز مایع مصرف شده نشان می‌دهد که به ازای هر خانواده که به شبکه گاز متصل نیستند هر ۲.۵ روز یک کپسول گاز و یا در ماه ۱۲ کپسول تامین شده است.

این در حالی است که بر اساس مطالعات انجام شده، هر خانواده ماهانه به ۴ کپسول گاز برای پخت و پز نیاز دارد و از آنجا که آمار‌ها برای ۶ ماهه اول سال است، بنابراین در این مدت، کپسولی صرف گرمایش نشده است.

در واقع وزارت نفت بیش از تعهد خود گاز مایع مورد نیاز را تامین و به شرکت‌های توزیع کننده که زیر نظر وزارت صنعت فعالیت می‌کنند، تحویل داده است.

با این حال کپسول‌ها به جای آنکه به دست جامعه هدف برسد در میانه مسیر یا راهی مخازن خودرو‌ها می‌شود، یا به عنوان سوخت قاچاق به آن سوی مرز‌ها می‌رود و یا با بی توجهی و صعب العبور بودن مسیر‌های روستایی به دست ۴ میلیون ایرانی فاقد شبکه گاز نمی‌رسد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کپسول گاز گاز شبکه گاز متصل گاز مایع کپسول گاز خانوار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۹۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین گام جدیدی را برای پیشرفت موشک قابل استفاده مجدد خود برداشت

چین دوره جدیدی را از آزمایش‌های موتور سوخت مایع برای موشک قابل استفاده مجدد خود تکمیل کرد.

به گزارش ایسنا، چین گام دیگری را به سوی پیشبرد موشک قابل استفاده مجدد خود برداشته است.

به نقل از چاینا دیلی، چین در سال‌های اخیر به طور فعال در حال توسعه فناوری نیروی محرکه فضایی بوده و جدیدترین دستاورد آن، آزمایش‌های موفقیت‌آمیز اشتعال زمینی یک موتور سوخت اکسیژن مایع و نفت سفید به وزن ۱۳۰ تن است که به موشک‌های حامل قابل استفاده مجدد این کشور نیرو می‌دهد.

این موتور قابل استفاده مجدد که توسط یک مؤسسه زیر نظر «شرکت علوم و فناوری هوافضای چین»(CASC) ساخته شده است، روز جمعه دو بار در یک محل آزمایش واقع در شمال غربی استان شنشی روشن شد.

این موتور تاکنون در مجموع ۱۵ آزمایش تکراری را با ۳۰ احتراق انجام داده است که زمان کلی آزمایش آن به بیش از ۳۹۰۰ ثانیه می‌رسد. مؤسسه توسعه‌دهنده این موتور روز یکشنبه اعلام کرد که تعداد آزمایش‌های تکرارشده روی موتور، از رکورد پیشین آزمایش موتور اصلی موشک سوخت مایع چین فراتر رفته است.

این مدل موتور که به عنوان سیستم پیش‌ران اصلی موشک‌های قابل استفاده مجدد چین عمل می‌کند، از قابلیت اطمینان جامع و برجسته‌ای برخوردار است.

مؤسسه سازنده موتور، به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در روند تولید هوشمند نیز اشاره کرد و گفت که گروه پژوهش و توسعه، یک سیستم فناوری اصلی را برای تولید موتورهای قابل استفاده مجدد ابداع کرده است. این امر به طور قابل توجهی پیشرفت و پایداری فناوری ساخت موتور را افزایش می‌دهد و کیفیت و قابلیت اطمینان محصول را تضمین می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • چرا شیرخشک در بازار خوزستان کمیاب شده؟
  • سهم بالای خانوار از هزینه‌های سلامت، مانع تحقق سیاست‌گذاری‌ها
  • ۱۶۶ خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند
  • گران‌‌فروشی داروی کمیاب به بهانه یک بخشنامه
  • حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز
  • بهترین کود مایع خارجی
  • پولیش رنگ نانویی به کمک خودروسازان آمد
  • چین گام جدیدی را برای پیشرفت موشک قابل استفاده مجدد خود برداشت
  • ایمن از آتش تفاوت بین کپسول آتش نشانی co2 و کپسول پوری را فاش کرد !