Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@09:07:56 GMT

بزرگ‌ترین کاتالوگ سه‌بعدی کهکشان رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۱۹۷۹

بزرگ‌ترین کاتالوگ سه‌بعدی کهکشان رونمایی شد

ستاره‌شناسان برای اولین بار از کاتالوگ سه‌بعدی کهکشان راه‌شیری رونمایی کردند.

 به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، گروهی از محققان دانشگاه هاوایی از بزرگ‌ترین کاتالوگ سه‌بعدی کهکشان راه‌شیری رونمایی کردند. این کاتالوگ شامل تصاویر متعددی از ستاره‌ها، سیارات و کهکشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصاویر منتشر شده در این کاتالوگ حاصل سال‌ها تلاش دانشمندان است. در واقع گردآوردگان اطلاعات موجود در بزرگ‌ترین کاتالوگ سه‌بعدی جهان از هزاران تصویر که به وسیله قوی‌ترین تلسکوپ‌های موجود روی زمین و ماهواره‌های موجود در خارج از مدار زمین تهیه شده است، استفاده کردند. تصاویری که علاقه‌مندان به خبرهای فضایی از اجرام آسمانی مشاهده می‌کنند در واقع تشکیل شده از هزاران عکس کوچک است که به وسیله رایانه‌های پیشرفته در کنار هم قرار گرفته و تصویر قابل درکی را ارائه داده‌اند.

در سال‌های اخیر استفاده از فناوری هوش مصنوعی سرعت جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات ارسال شده از ماهواره‌‌ها را تا حد چشمگیری افزایش داده است و این امکان را برای دانشمندان به وجود آورده که مطالعات گسترده‌تری را برای شناخت هرچه بیشتر نقاط تاریک جهان آغاز کنند. سامانه‌های مجهز به هوش مصنوعی برای طبقه‌بندی داده‌های ارسالی از فضا دارای ویژگی‌های خاصی هستند به طوریکه تا 98.1 تصاویر کهکشان‌ها، 97.8 درصد ستارگان و 96.6 درصد سیارات را شناسایی و تفکیک می‌کنند.

پیش از معرفی و رونمایی از کاتالوگ سه‌بعدی کهکشان راه‌شیری بزرگ‌ترین نقشه فضایی جهان مربوط به مؤسسه SDSS بود که تصاویری از یک سوم جهان شناخته شده کنونی را نشان می‌داد. اخترشناسان معتقدند آینده صنعت فضایی و اکتشاف در آستانه تحول قرار گرفته است و به زودی خبر خوشی از اسرار کهکشان راه‌شیری منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: کاتالوگ منظومه شمسی کهکشان راه شیری کهکشان راه شیری بزرگ ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۱۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع معارضین مسکونی از مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد شیری، با تاکید بر اهمیت ترافیکی این آزادراه در هدایت ترافیک ترانزیتی به معابر برون شهری، به روند تسریع در انجام توافقات و تملک معارضین این پروژه اشاره کرد و گفت: با تلاش همکارانم و نیز حمایت‌های سازمان املاک و معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران خوشبختانه این روند تسریع یافت.

وی افزود: به همین سبب از ابتدای سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۶ معارض تجاری و مسکونی در مسیر آزادراه شهید شوشتری در ناحیه ۶ منطقه ۱۵ تملک و آزادسازی شد.

شیری در ادامه به تملک و آزادسازی آخرین املاک معارض این پروژه اشاره کرد و گفت: یک ملک با عرصه ۱۳۲ مترمربع با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تملک و آزادسازی شد، همچنین برای آخرین معارض مسکونی این پروژه مجوز اعمال ماده ۹ از شورای شهر اخذ و پس از ارجاع به دادستانی و طی مراحل قانونی نظر کارشناسی دریافت و ابلاغ و در انتظار اجرای رأی است، که به محض ابلاغ دستور، پرونده معارضین پروژه شهید شوشتری در منطقه ۱۵ بسته خواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت کلان‌پروژه‌های عمرانی در شهر تهران خاطرنشان کرد: به جهت اهمیت بهره‌برداری هرچه سریع‌تر، آزادراه شهید شوشتری رفع معارضین این پروژه با همت مضاعف و پیگیری ویژه مدیریت شهری منطقه در دستور کار قرار گرفت.

شیری همچنین به تأثیرگذاری این پروژه در منطقه، اشاره کرد و گفت: آزادراه شهید شوشتری، بزرگراه امام رضا (ع)، آزادگان و شهید نجفی رستگار را به بزرگراه شهید یاسینی وصل می‌کند که با بهره برداری آن، بار ترافیکی بسیج و سه راه افسریه کاهش محسوسی خواهد داشت.

کد خبر 6086971

دیگر خبرها

  • عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان رونمایی شد
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • رفع معارضین مسکونی از مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری
  • رفع آخرین معارضان طرح آزادراه شهید شوشتری
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)
  • انگلیس از بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی به اوکراین رونمایی می‌کند
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد