Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته به صورت ویژه مصرف انرژی و اقدامات لازم را انجام داده‌ایم، گفت: برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل و نقل و همچنین بخش ساختمان تاکنون اقدامات لازم صورت گرفته، اماکاهش بیشتر مصرف سوخت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: ما نیاز داریم تا ناوگان حمل و نقل به ویژه در بخش جاده‌ای و همچنین در بخش ریلی را با کاهش و مصرف بهینه انرژی هماهنگ کنیم که البته در بخش ریلی تاکنون موفقیت‌های خوبی صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس توافقی که چندی پیش با وزیر نفت انجام شد، مقرر شد که مصرف سوخت دیزل ناوگان ریلی را تغییر دهیم و چندی پیش هم یک گام دیگر در حوزه سوخت را دنبال کردیم.

اسلامی بیان کرد: در گام بعدی نوسازی ناوگان ریلی را دنبال می‌کنیم و ما سعی داریم از تمامی ظرفیت‌های داخلی خود در این بخش استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید

قیمت انرژی در ایران ارزان است؛ اما مصرف انرژی چند برابر جهان!

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در حوزه راه آهن، نمایشگاه رونمایی از خودکفایی در حوزه ریلی را به صورت دائمی برگزار کردیم و در حوزه مصرف انرژی شرکت‌های دانش بنیانگام‌های بلندی را برداشته‌اند.

او با بیان اینکه باید سهم حمل و نقل ریلی را در کشور افزایش دهیم، گفت: در حوزه جاده‌ا‌ی ما نوسازی ناوگان را در برنامه خود قرار داده‌ایم و اقدامات گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته به طوری که ثبت نام آن‌ها انجام شده و این اقدام به زودی به مرحله اجرایی در می‌آید.

اوگفت: با نوسازی ناوگان جاده‌ای شاهد برون‌رفت ناوگان فرسوده از چرخه حمل و نقل جاده‌ای خواهیم شد و از طرف دیگر شاهد بهینه سازی مصرف انرژی در این زمینه خواهیم بود.

او گفت: در بخش ساختمان هم این اقدامات صورت گرفته و و سعی می‌شود که وزارت نفت هم از این طرح ما حمایت کند مبحث ۱۹ و ویرایش مبحث ۱۹ و ویرایش چهارم آن هم ابلاغ شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مهمترین اقدامات در حوزه وزارت راه و شهرسازی آن است که بتوانیم فرآیند‌های لازم را در این زمینه طراحی و مستقر کنیم.

او تصریح کرد: مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه دنبال می‌کنیم به طوری که در حوزه مصرف انرژی ساختمان اقدامات گسترده‌ای را دستور کار خود قرار داده‌ایم که اولین اقدام آن نشر مقررات و توجه به آموزش سازندگان است.

آموزش مقررات ملی ساختمان در رشته‌های مهندسی باید اجباری شود

او تاکید کرد: از وزیر علوم در این زمینه درخواست کرده‌ایم که مقررات ملی ساختمان را در درون رشته‌های مهندسی لحاظ کنند تا دانشجویانی  در حوزه مهندسی و عمران با مقررات ملی ساختمان آشنا شوند. البته این اقدام هم مورد استقبال قرار گرفته و امیدواریم این اتصال و کسب اطمینان از آموزش مقررات ملی ساختمان در بین مهندسان کشور نهادینه شود.

او افزود: مصالح و لوازم ساختمانی هم در حوزه ساخت و ساز استفاده می‌شوند باید منطبق با مصرف انرژی باشند، ما برای مصرف بهینه انرژی باید اعمال مقررات در حوزه مصالح ساختمانی را به کاربگیریم.

او ادامه داد: صلاحیت سازندگان و مهارت سازندگان در استفاده از تکنولوژی‌ها را هم باید در دستور کار خود قرار دهیم و امیدواریم این موضوع را به صورت گسترده‌تر دنبال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برچسب انرژی ساختمان بسیار موثر است و ما با رونمایی از این سامانه تازه در ابتدای راه هستیم و باید با هماهنگی تمامی دستگاه‌ها این اقدامات را دنبال کنیم.

اسلامی اضافه کرد: برچسب انرژی ساختمان و مطالبی که شهرداری در رابطه با دریافت هزینه‌ها اعلام کرده باید اعلام کنیم تا تمامی دستگاه‌ها در این زمینه مقررات را رعایت کنند.

این مقام مسئول افزود: از لحاظ تنظیم مقررات ما این اقدامات را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و تلاش روز افزون خود را انجام می‌دهیم تا بتوانیم با استفاده از این سامانه این مباحث را دنبال کنیم‌.

او تاکید کرد: کشور هم اکنون در شرایط کرونا است و در این شرایط استفاده از فضای مجازی باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود، اما از سوی دیگر باید برای جا به جایی‌ها هم اقدامات لازم برای مصرف بهینه انرژی صورت گیرد تا ساختمان‌ها بتوانند مصرف بهینه داشته باشند.

اسلامی بیان کرد: موضوع دیگر استفاده از مصالح و لوازمی است که باید بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی را دنبال کند و نکته مهم دیگر دانش ساخت است که می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی شود و همچنین تمام این موضوعات باید توسط سازندگان ذی‌صلاح به خدمت گرفته شود.

این مقام مسئول  تاکید کرد: اگر این موضوع با برچسب‌های انرژی دنبال شود می‌توانیم در بحث پرداخت یارانه رفتار متفاوتی با افراد پرمصرف و کم مصرف داشته باشیم همچنین در این مرحله می‌توان بیمه را هم متصل کرد.

اسلامی در پایان گفت: تمام این عوامل باعث می‌شود تا یک کشور پاک با حداقل مصرف انرژی داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راه و شهرسازی مصرف انرژی حمل و نقل مقررات ملی ساختمان وزیر راه و شهرسازی دستور کار خود قرار خود قرار داده ایم مصرف بهینه انرژی مصرف انرژی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۷۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد

استاندار سمنان گفت: اقدامات ایجابی و اقناعی در قالب مجموعه برنامه های فرهنگی به منظور آگاه‌سازی جامعه برای جلوگیری از قرار گرفتن در دام اعتیاد توسط مجموعه های فرهنگی متولی امر در اولویت باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی، امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان اظهار کرد: اقدامات ایجابی و اقناعی در قالب مجموعه برنامه‌های فرهنگی به منظور آگاه‌سازی جامعه برای جلوگیری از قرار گرفتن در دام اعتیاد توسط مجموعه‌های فرهنگی متولی امر در اولویت باشد.

وی افزود: در بحث کاهش مصرف مواد مخدر و در بلندمدت ریشه‌کنی این مقوله، می‌توان از ظرفیت مشارکت مردم به بهترین نوع ممکن استفاده کرد.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: حجم کار شناسایی و کشف در راه‌های مواصلاتی استان مدنظر است و برخورد و جمع‌آوری خرده‌فروشان مواد مخدر در سطح استان با جدیت در دستور کار قرار دارد.

هاشمی تصریح کرد: برگزاری اقدامات فرهنگی متنوع برای تقویت رویکرد جوانان به برنامه‌های اجتماعی و در راستای تقویت نشاط اجتماعی در دستور کار شورا در سال ۱۴۰۳ باشد.

کد خبر 747138

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • شمار متوفیان ناشی از حوادث گاز در زنجان کاهش یافت
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • رییس سازمان انرژی اتمی: نیاز به غنی‌سازی بالاتر داشتیم/ به دنیا هم اعلام کرده‌ایم که محل مصرف ما حوزه سلامت و پزشکی است
  • رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی در حوزه امنیت غذایی
  • توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف می‌کند