Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@00:01:50 GMT

تلاش برای پیوستن جاماندگان قافله سهام عدالت

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۸۰۵۳

تلاش برای پیوستن جاماندگان قافله سهام عدالت

ایسنا/زنجان نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش بر این است دو میلیون نفر از جاماندگان ثبت‌نام دوره قبل، مشمول سهام عدالت شوند.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی ظهر امروز (۲۲ مهرماه) در نشست خبری که سالن شهید شهریاری جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، با تاکید بر ظرفیت‌سازی برای اقدامات منطقه‌ای، استانی و ملی، اظهار کرد: همه نمایندگان در پایتخت حضور دارند و ظرفیت‌های عظیمی در مرکز وجود دارد و هر نماینده به ‌میزان نفوذی که دارد، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مرحله اول باید ظرفیت‌سازی در خود مجلس انجام شود تا فرصت بیشتری برای خدمت وجود داشته باشد که این اقدام را انجام دادیم تا سهم بیشتری را در مجلس داشته باشیم.

وی با اشاره به عضویت در کمیسیون اصل ۹۰، افزود: این کمیسیون هشت نفر عضو دارد که توسط هیئت رئیسه مجلس انتخاب شده‌اند و کمیسیونی است که پایگاه آن، قانون اساسی بوده و ظرفیت بزرگی دارد. در گذشته شاهد آن بودیم که کمیسیون اصل ۹۰ گرفتار انگیزه شخصی و سیاسی می‌شد، ولی در دوره فعلی سعی بر آن است که این کمیسیون دوباره با این مشکلات مواجه نشده و از همه ظرفیت آن در راستای نظارت بر قوای سه‌گانه استفاده کنیم.

این مسئول در رابطه با عضویت در هیئت نظارت رفتار نمایندگان، ادامه داد: این هیئت یکی از بخش‌هایی است که رهبر معظم انقلاب پس از مرکز پژوهش بر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بر آن تاکید دارند و به دنبال آن هستیم که این هیئت تقویت شده و توسعه یابد.

حجت‌الاسلام شجاعی، در ادامه در رابطه با آخرین وضعیت سهام عدالت، تصریح کرد: در ابتدا نامه‌ای برای آزادسازی این سهام به رئیس‌جمهور نوشته شد و پس از آزادسازی بهدنبال رفع ابهامات موجود در این طرح هستیم؛ به ‌طوری که این سهام در طول ۱۰ سال، فقط ۵۰۰ هزار تومان سود داده و دولت از دارندگان سهام خواست تا برای آزادسازی کامل سهام خود ۵۰۰ هزار تومان دیگر واریز کنند. ابهامی که وجود دارد این است که چرا در طول ۱۰ سال، این شرکت‌ها فقط ۵۰۰ هزار تومان سود داشته‌اند و در سال‌های بعد این نرخ ۲۲ برابر بیشتر شد؛ همچنین برخی شرکت‌های سهام عدالت در بورس نیستند؟ به همین دلیل نمی‌توان ارزش آن را دقیقا ارزیابی کرد و مدیریت ضعیف سبب شد که بازار سرمایه هنگام آزادسازی متلاطم شود.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در خانه ملت یادآور شد: در حال حاضر ۵۰ میلیون ایرانی با سهام عدالت درگیر هستند و بخش زیادی از افرادی که درآمد بالایی ندارند نیز، مشمول سهام عدالت نشده‌اند. تلاش‌ها بر این است که با ایجاد مجدد ثبت‌نام، دو میلیون نفری که در گذشته ثبت‌نام کرده ولی مشمول نشده ‌بودند، به علاوه‌ مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به جمعیت مشمولان بپیوندند و افرادی که درآمد بالایی دارند، از این جمع خارج شوند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در رابطه با اجرای طرح ملی کاداستر نیز گفت: در خصوص قانون کاداستر نیز شکایتی در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده که مسئولیت آن برعهده بنده است که قطعا حل این مشکل موجب حل میلیون‌ها پرونده در قوه قضائیه می‌شود؛ به طوری که این قانون در سال ۹۳ تدوین و مقرر شده بود که پنج ساله به اتمام برسد ولی متاسفانه آن‌گونه که باید انجام نشد. در حال حاضر اجرای آن کلید خورده ولی از زمان‌بندی عقب است.

وی بر اتحاد و انسجام نمایندگان استان تاکید کرد و ادامه داد: در دوره‌های گذشته اتحاد و انسجام حداکثری در بین مجمع نمایندگان استان وجود نداشت که متاسفانه این رویه به استان آسیب زده و بخش مهمی از عقب‌ماندگی‌های استان زنجان به این دلیل است و تصمیم اصلی نمایندگان استان بر این است که این وضعیت تکرار نشود؛ چراکه در استان‌های پیشرفته شاهد آن هستیم که نمایندگان فارغ از طیف فکری در مسائل مربوط به استان‌شان، هماهنگی بالایی دارند.

این مسئول عنوان کرد: استان زنجان به لحاظ درآمدی در رتبه ۱۵ و به لحاظ جذب بودجه در رتبه ۲۸ است که تناسبی بین این دو شاخص مهم وجود ندارد و همین موضوع عقب‌ماندگی‌های زیادی را به همراه داشته است و نمایندگان استان باید تلاش کنند که حداقل چند رتبه وضعیت جذب بودجه استان را تقویت کنند. همچنین نیاز است که نگاه و تمرکز بر مرکز استان باشد و این ارتباط برای پیشرفت استان ضروری است.

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در یک سال پیشرو به سراغ کارهایی که شدنی است می‌روم. در ماه‌های گذشته در زمینه پروژه‌های عمرانی، تلاش شد با استفاده از ظرفیت‌ها، از این پروژه‌ها گره‌گشایی شود. همچنین مردم دارای مشکلات خردی هستند که حل نشدن آن‌ها ناراحتی ایجاد می‌کند که می‌توان به مشکلاتی از جمله جابه‌جایی تیر چراغ برق، آب شرب و ریزش جاده اشاره کرد.

حجت‌الاسلام شجاعی در ادامه و در رابطه با افزایش مدت زمان سربازی به ۲۴ ماه، بیان کرد: در حال حاضر، سربازی به دغدغه‌ای برای نسل امروز تبدیل شده است. در دوره حاضر با نسل بسیار پراستعدادی مواجه هستیم و تدوام سربازی به شکل فعلی اسراف عمر است. در برخی کشورها، سربازی اجباری نداریم، بلکه دولت‌ و حکومت‌ها با قرار دادن مشوق‌هایی موجبات حضور افراد را در دوره‌های سربازی فراهم می‌کنند. البته اعتقاد بر این است که دوره آموزشی باید برای همه برگزار شود.

وی افزود: سربازی باید آورده‌ای برای سرباز داشته و قوای نظامی از این ظرفیت استفاده کند و به نحوی ساماندهی شود که به پیشرفت کشور منجر شود. از هر خلاقیتی از ناحیه هر جوانی استقبال می‌کنم؛ اگرچه شجاعتی را در برخی از مسئولان در حمایت از جوانان نمی‌بینم و این مهم باید تقویت شود.

این مسئول با بیان اینکه مبارزه جدی و بی‌امان با فساد از ماموریت‌های من است که لازمه آن داشتن تقوا است و اگر با فساد مقابله نشود فساد منتشر می‌شود، عنوان کرد: حساسیت مدیران نسبت به فساد کم بوده و سوابقی از فساد در استان وجود دارد که موجب راه‌اندازی پرونده‌هایی در قوه قضائیه شده است؛ به همین دلیل باید از منبعی که بوی فساد می‌آید، حساس بود.

نایب‌رئیس ‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در رابطه با موارد مطرح شده در دخالت در امور دستگاه‌های اجرایی استان، یادآور شد: صیانت از دستگاه‌های اجرایی را وظیفه خود می‌دانم و به حدود دخالت واقفم؛ برخی انتصاب‌ها در آموزش و پرورش با سفارش خارجی اتفاق افتاده است. شخصا کسی را برای بهکارگیری در هیچیک از پست‌های مدیریتی استان ندارم و گرایش سیاسی افراد به دلیل مشکلات موجود برایم مهم نیست اما برخی مدیران عملکرد ضعیفی دارند.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رئیس‌جمهور ،حاضر به حضور در بین مردم مردم و نمایندگان آنان نیست، تصریح کرد: با وجود زخم خوردن مردم از مسائل اقتصادی، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور در دفاع از رئیس‌جمهور دفاع بدی کرد. انتظار می‌رود رئیس‌جمهور در مجلس حضور یافته و توضیح دهد؛ کما اینکه ممکن است با توضیح رئیس‌جمهور نمایندگان اقناع شوند.

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه واکسن دریافت نکردیم و خودروهای اختصاص داده شده به نمایندگان مجلس بیشتر جنبه اقتصادی داشت تا جنبه اجتماعی و این خودرو به صورت امانتی چهار ساله در اختیار نمایندگان قرار گرفته است، یادآور شد: امید مردم به مجلس نباید ناامید شود؛ احساس می‌کنم گاهی اقداماتی انجام می‌شود که خلاف این موضوع است.

این مسئول به وضعیت شیوع کرونا در کشور نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در موضوع کرونا همه بخش‌ها باید به مدیریت کمک کنند تا زنجیره ابتلا قطع شود و در این رابطه حاشیه‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که مجلس به متن نپردازد و بهترین واکنش مجلس به این حاشیه‌ها افزایش ارتباط مستقیم با مردم و بیشتر کار کردن است. دشمنان برای پیشبرد اهداف‌شان به این فضاسازی‌های رسانه‌ای امیدوار هستند ولی مردم ثابت کردند که با این چیزها دیدگاه‌شان تغییر نمی‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سهام عدالت کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی قانون کاداستر زنجان مجلس شورای اسلامی رفتار نمایندگان نمایندگان استان کمیسیون اصل ۹۰ رئیس جمهور هیئت نظارت سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۸۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟

محمد علی شاه حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد در جلسه هماهنگی برگزاری مجمع‌عمومی شرکت سرمایه‌گذاری (سهام عدالت) استان گفت: جامعه هدف ما در این انتخابات و مجمع عمومی سهامدارانی هستند که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند. دستگاه‌های اجرایی نیز باید در این زمینه همکاری داشته باشند و سهام عدالت یکی از مهم‌ترین بخش‌های اصل ۴۴ و مردمی‌سازی اقتصاد است که بخش خصوص در دولت سیزدهم مورد حمایت قرار داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سود سهام عدالتی که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا سود سال مالی ۱۴۰۳ سه مرحله‌ای شود. در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفته بود: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده اند شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت خرداد ماه خواهد بود؛ در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.

او افزود: این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

اما آیا با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند برخوردی خواهد شد؟ در همین راستا هم، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مورد دیگر این که اگر ۸ ماهی که در قانون تجارت تعیین شده و بر اساس مصوبه سازمان بورس این ۸ ماه به ۴ ماه کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند هم زمان بندی رعایت نشود این نیز یک موضوع قابل پیگیری است. در کل دو موضوع عدم رعایت زمانبندی پرداخت سود که در سامانه کدال منتشر شده و هم عدم رعایت زمانبندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس پیگیر این موضوع خواهد بود.

نحوه دریافت سود سهام عدالت

ما همین که بحث واریز سود سهام عدالت داغ می‌شود برخی از سود جویان هم فرصت را غنیمت می‌شمارند که در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفته بود: هر زمان که موضوعات مربوط به سهام عدالت مطرح می‌شود عده‌ای از این فرصت جهت کلاهبرداری استفاده می‌کنند که لازم است سهامداران عدالت به چند نکته دقت داشته باشند. معمولا کلاهبرداران چند روش دارند؛ آن‌ها یا به افراد پیامک ارسال می‌کنند و می‌گویند برای دریافت سود سهام عدالت با این شماره تماس گرفته یا روی لینک خاصی کلیک کنید که در این خصوص باید گفت برای دریافت سهام عدالت به هیچ فردی پیامک زده نمی‌شود.

او افزود: مورد دیگر این که کلاهبرداران ممکن است در فضای مجازی سایتی را معرفی کنند که قطعا هیچ سایتی برای دریافت سود سهام عدالت وجود ندارد. نکته بعدی این که برخی از کلاهبرداران حرفه‌ای‌تر هستند و حساب کاربری افراد را هک و از طریق آن‌ها برای اطرافیان پیامکی مبنی بر این که "سود سهام عدالت را دریافت کردم به این لینک بروید و شما هم سود دریافت کنید" ارسال می‌کنند. بر همین اساس در این زمینه هوشیاری افراد بسیار مهم خواهد بود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ادامه اظهار کرد: در مجموع برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ فردی پیامی داده نخواهد شد و از افراد هیچ مدرکی درخواست نمی‌شود و همچنین مراجعه به سایت و لینکی نیاز نیست.

نحوه ورود به سامانه سجام سهام عدالت با اپلیکیشن تاپ

با نصب و اجرای اپلیکیشن تاپ و ورود به صفحه اصلی، کافی است به پایین صفحه مراجعه، و آیکون بازار سرمایه را لمس کنید. بعد از ورود به بخش ثبت‌نام سجام، تایید شماره‌تلفن و واردکردن کد ملی خود، می‌توانید در سامانه توسعه ابزار بازار سرمایه، ثبت‌نام خود را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که ورود به این سامانه برای یکپارچگی اطلاعات فعالان بازار سرمایه الزامی است.

با لمس آیکون ثبت‌نام در سجام، به صفحه جدیدی هدایت می‌شوید که باید اطلاعات هویتی خود را در آن وارد کنید. شما در مراحل مختلف، ملزم به وارد کردن بخشی از مشخصات خود برای تایید هویت هستید تا در نهایت، اجازه ورود به سامانه به شما داده شود.

ورود به سامانه سجام برای هرکسی که می‌خواهد در بازار سهام سرمایه‌گذاری کند و دارایی خود را رشد دهد، ضروری خواهد بود. خیلی‌ها دوست دارند سرمایه‌گذاری در بازار سهام را به‌عنوان شغل دوم خود و رسیدن به درآمد‌های چند میلیونی انتخاب کنند. آن‌ها باید بدانند که اجرای این تصمیم نیازمند انجام اصول و قوانینی است که حتما باید به آن پایبند باشند.

دیگر خبرها

  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • کنایه ذوالنوری به قالیباف: اگر رئیس شوم، از بیرون به صورت اتوبوسی جمعیت ناآشنا به مجلس نمی‌آورم
  • تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!
  • انتقادات تند ذوالنوری از قالیباف در صحن مجلس /قدرت باید به نمایندگان برگردد
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • نقشه جبهه پایداری برای رسیدن به هیئت رئیسه چیست؟
  • عضو جبهه پایداری: ما هر هفته جلسه داریم و یکی از موضوعات مورد بحث هم ریاست مجلس است
  • واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس غیرقانونی است