Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-28@17:20:43 GMT

بورس در ماه‌های پیش‌رو چطور خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۰۰۰۰

بورس در ماه‌های پیش‌رو چطور خواهد بود؟

رویداد۲۴ این روز‌ها بورس تهران در حال نوسان و درجا زدن در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی است و تاکنون چندباری نتوانسته این سقف را بکشند. این در حالی است که بعد از معروف شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی، به دلار جهانگیری، اظهار نظر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در مورد اینکه مقاومت شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی قرار دارد، این روز‌ها اهالی بازار سهام می‌گویند که شاخص کل توان عبور از مقاومت واعظی را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دو ماهی است که شاهد فاصله گرفتن شاخص سهام از قله ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد و عقبگرد بیش از ۲۷درصدی این نماگر بودیم. در این میان برخی سهام حتی تا ۷۰ درصد افت قیمت داشتند. از این‌رو به اعتقاد فعالان بازار اکنون بسیاری از سهم‌ها در کف‌های جذاب و زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند و بهترین زمان برای ورود به بازار محسوب می‌شود.

این روز‌ها فعالان تالار شیشه‌ای نیم‌نگاهی نیز به تحولات سیاسی آمریکا دارند. جایی که دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری آمریکا در حال رقابت بوده و کمتر از یک ماه آینده رئیس کاخ‌سفید برگزیده می‌شود.

در این میان در صورت انتخاب جو بایدن نامزد دموکرات هر چند دلار کاهش خواهد یافت، اما به نظر می‌رسد خوش‌بینی‌های سیاسی در کوتاه‌مدت می‌تواند رشد قیمت سهام را به دنبال داشته باشد و در میان‌مدت کاهش درآمد شرکت‌های دلاری بازار (به دنبال کاهش نرخ دلار)، وضعیت عکسی را بر تالار شیشه‌ای حاکم کند.

در صورت انتخاب مجدد ترامپ، رشد سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت محتمل است. از این رو انتخابات آمریکا با هر نتیجه‌ای در کوتاه‌مدت صعود نماگر‌های سهام را به دنبال خواهد داشت. حقوقی‌ها از بازار نوسان می‌گیرند حمید میر معینی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه دو عامل اصلی این روز‌ها مانع از رشد بورس می‌شوند، اظهار داشت: اولین عامل عملکرد حقوقی‌های بازار و سهام داران نهادی است، که مشغول نوسان گرفتن هستند، این در حالی است که آن‌ها استراتژی معاملاتی درستی ندارند و اغلب هم زمانی که نوسان می‌گیرند، بعد از آن با ضرر وزیان روبرو می‌شوند، در صورتی که آن‌ها باید بر اساس استراتژی معاملاتی میان مدت و بلند مدت در بازار فعالیت کنند، اما این ایام با دید کوتاه مدت در بورس به فعالیت می‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه حقوقی‌های بازار با توجه به جایگاهی که دارند، نباید تنها به فکر کسب سود به هر قیمتی باشند، گفت: بر عملکرد این نهادی‌ها هیچگونه نظارتی نمی‌شود، در صورتی که اگر آن‌ها مورد بازخواست قرار می‌گرفتند، امروز وضعیت بازار این نبود، آن‌ها همیشه طی این سال‌ها هر کاری که دلشان خواسته انجام داده اند، بدون اینکه به جایی جواب بدهند، این در حالی است که این اواخر زیاد از طرف مسئولان بورس و برخی از کارشناسان نسبت به عملکرد سهام داران خُرد و حقیقی انتقاد شده و آن‌ها را به خاطر دید کوتاه مدتی که داشته اند، مورد شماتت قرار داده اند.

میرمعینی افزود:، اما در معاملات دو روز اخیر قدرت حقیقی‌های خرد را مشاهده کردیم که هر قدر حقوقی‌ها سهام عرضه کردند، در طرف تقاضا حقیقی‌ها خریدار سهام بودند، این نیز طبیعی است، زیرا که بیشتر نماد‌ها با افت بیش از ۵۰ درصدی روبرو بوده اند و واقعا برای سرمایه گذاری به دید میان مدت و حتی بلند مدت جذاب شده اند، اما متاسفانه با کاری که حقوقی‌ها انجام می‌دهند، بازار را خراب کرده اند و با عرضه گاه و بی گاه سهام، روند بازار را تغییر می‌دهند و بورس قرمز پوش می‌شود.

این فعال بازار سهام با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت‌ها برای سرمایه گذاری بسیار جذاب است، بیان داشت: با توجه به این موضوع نیز شاهد هستیم به مرور نقدینگی در حال بازگشت به بورس است، اما در این بین شاهد برخی حرکات هستیم از جمله اقداماتی که حقوقی‌ها انجام می‌دهند، از سوی دیگر در حال حاضر در مورد بازار‌های مختلف از جمله بازار سرمایه راهبرد مشخص و بلند مدتی وجود ندارد و همه چیز در یک حالت بلاتکلیفی، ابهام و تعلیق قرار دارد، البته این موضوع نشات گرفته از فضای کلی اقتصادی کشور است که منتظر مشخص شدن تکلیف انتخابات آمریکا است. تاثیر انتخابات آمریکا بر عملکرد بورس   این کارشناس بورس ادامه داد: هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، فضای احتیاط در معاملات بازار سهام بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد، برخی‌ها می‌خواهند تا زمان مشخص شدن، تکلیف این مسئله فقط نظاره‌گر باشند، از سویی باید این نکته را به معامله گران خرد متذکر شد آن‌ها نیز باید، در معاملات خود دقت کنند، با توجه به فضایی که وجود دارد اسیر جو و هیجانی که در بازار وجود دارد، نشوند، زیرا ممکن است با مشکل روبرو شوند، این موضوع را به خصوص معامله گرانی که به تازگی وارد بازار شده‌اند، باید مدنظر خود قرار دهند.

میرمعینی با اشاره به اینکه دومین عامل عدم رشد پایدار بورس طی این روز‌ها فروش سهام عدالت است، یادآور شد: حجم فروش دارایی‌های سهام عدالت در برخی از گروه‌های بازار بسیار زیاد است و بعضا با عرضه‌های آبشاری که انجام می‌شود، قدرت رشد را از سهم‌ها گرفته می‌شود، با توجه به این موضوع در حال حاضر دو مسئله عملکرد حقوقی‌ها در بازار و عرضه‌های غیر منطقی که آن‌ها انجام می‌دهند و همچنین فروش سهام عدالت دو عاملی هستند، باعث عدم رشد بازار سهام شده اند.بیشتر بخوانید: ۳ عامل تردید سهامداران در بورسوی خاطر نشان ساحت: اگر کسی به دید میان مدت و بلند مدت به بازار سهام ورود کند، جدا از اینکه بایدن رئیس جمهوری آمریکا شود یا ترامپ به سود منطقی دست خواهد یافت، چرا که بازار راه خود را خواهد رفت، جدا از هر موضوع دیگر، اما در کوتاه مدت افزایش نرخ دلار و آینده آن و همچنین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دو موضوعی هستند که می‌توانند آینده بازار سهام در کوتاه مدت را رقم بزنند. منبع: فرارو لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بازار بورس بازار سرمایه قیمت سکه جمهوری آمریکا کوتاه مدت بازار سهام روز ها میان مدت بلند مدت حقوقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۰۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه

سهام بیمه ملت با نماد «ملت» در بازار اول بورس تهران معامله می‌شود. روند حرکتی قیمت سهام این شرکت در ۱۲ ماه گذشته منتهی به ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲، با توجه به نوسانات شدید و عمدتا رکودی بازار سرمایه، حالت متعادلی داشته و با ۱۱۹ روز مثبت و ۱۱۳ روز منفی، ۲۳۵ روز معاملاتی باز را پشت سر گذاشته است. در این مدت تنها ۹ روز بدون معامله داشته است.

در اولین روز معاملاتی فروردین ۱۴۰۲، قیمت سهم این شرکت بیمه‌ای ۱۴۲ تومان بود و با نوسانات مثبتی که طی این دوره کسب کرد، در روز ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ به ۲۵۳ تومان رسید که نشان دهند رشد ۷۸ درصدی سهام این شرکت است.

بر اساس این گزارش، شاخص صنعت بیمه در بازار سرمایه در مدت زمان مذکور سال جاری از ۸۲ هزار و ۱۹۸ هزار واحد به ۱۰۷ هزار و ۲۲۱ واحد رسیده و تنها ۳۰ درصد رشد کرده است.

در این بازه زمانی، شاخص کل هم‌وزن نیز که نشان دهنده آهنگ رشد کلیه سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران است نیز به رشد ۲۵ درصدی اکتفا کرده و نهایتا مقایسه رشد قیمت سهم «ملت» با شاخص کل نیز که تنها ۹ درصد رشد داشته است، روند مناسب وضعیت حرکتی این سهم را نشان می‌دهد.

میانگین ارزش معاملات «ملت» نیز در ۱۲ ماه اخیر بالغ بر ۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده و میانگین حجم معاملات نیز از رقم ۳۴.۶ میلیون عبور کرده است.

شرکت بیمه ملت با سرمایه ثبتی افزون بر ۳۰۶۵ میلیارد تومانی در کنار ظرفیت مجاز ۱.۴ هزار میلیارد تومانی نگهداری ریسک، به عنوان یکی از برترین شرکت‌های بیمه کشور به شمار می‌آید. این ادعا با نگاهی به رتبه توانگری این شرکت بیمه‌ای که اکنون به رقم ۴۵۷ رسیده و تفاوت معناداری با شرکت بیمه‌ای بعدی در صنعت بیمه کشور دارد، اثبات می‌شود.

توانگری مالی در واقع به معنای جبران خسارت و سرعت شرکت بیمه به منظور پرداخت خسارت به زیان‌دیده تلقی می‌شود. در علم اقتصاد به نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز، توانگری مالی گفته می‌شود. هر چقدر سطح توانگری شرکت بیمه بالاتر باشد، امکان آن شرکت برای پرداخت خسارت بالاتر است.

نگاهی به روند سودآوری شرکت بیمه ملت طی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در صورت‌های مالی، حکایت از رشد ۱۵۵ درصدی سودآوری این شرکت در مدت زمان مذکور دارد.

بیمه ملت از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفندماه، مانند عمده شرکت‌های بیمه‌ای کشور، بیشترین میزان درآمد و خسارت پرداختی را ابتدا در حوزه بیمه نامه‌های شخص ثالث اجباری و سپس در بخش درمان کسب کرد. با این حال در ارتقاء سبد محصولات بیمه‌ای خود نیز فعال بوده و توانسته است لاین بیمه‌های مهندسی و انرژی را فعال کرده و به عنوان بیمه‌های حائز نقش در پرتفوی درآمدی خود قرار دهد، به نحوی که اکنون بیمه نفت و انرژی سهم ۸ درصدی از حق بیمه‌های صادر شده این شرکت را به خود اختصاص داده است، بیمه مهندسی سهم ۴ درصدی دارد، بیمه کشتی و هواپیما نیز به ترتیب سهم ۹ و ۴ درصدی دارند که این موضوع حاکی از ارتقاء نگاه مدیران این شرکت بزرگ بیمه‌ای برای آینده فعالیت بیمه ملت است.

پیش‌بینی می‌شود که بازار بورس در سال جدید نیز دچار نوسانات شدید باشد، اما با توجه به عملکرد مثبت شرکت بیمه ملت در زمینه جذب پرتفوی متوازن، کنترل و مدیریت ریسک و کاهش نسبت خسارت، سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآوری مناسب در سال ۱۴۰۳ نیز سهم بیمه ملت جز سهم‌های ارزشمند بازار سرمایه باشد و این شرکت یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در این بازار به حساب آید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888628

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • تحلیل سهام برکت ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • بی‌خبری پرسپولیس از نامه بورس به بانک ملت
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • سازمان بورس از بانک ملت در مورد خرید پرسپولیس توضیح خواست/ بوی انصراف می آید؟
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • خروج ۶۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌های بازار سهام در روز منفی شاخص کل بورس
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • پیش بینی بورس سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳