Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسلمانان به ویژه شیعیان، انتظار دارند که رحلت تمامی اولیاء الله را در شهادت ببینند. البته همین طور هم است، چرا که شهادت بالاترین نوع و درجه‌ی مرگ است اما آیا رحلت پیامبر(ص) با شهادت همراه است؟

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ قاعده ای وجود دارد درباره ارزش شناسی یک چیز و آن اینکه انسان قدر منزلت یک چیز را به هنگام فقدان آن بیشتر درک می کند.

بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

به تعبیر دیگر ارزش یک چیز زمانی دانسته می شود که اگر از بین برود در زندگی ما تغییر شگرف و بی بدیل ایجاد کند وگرنه معلوم می شود که در زمان حضور آن چیز هم ارزش و اثرگذاری مهمی نداشت. این قاعده درباره همه چیز و همه کس مصداق دارد.

در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری پیامبر(ص) از میان مردم رخت برچید و به سوی محبوب ازلی رفت؛ در حالی این جهان فانی را ترک کرد که سر در دامن علی(ع) داشت و امیرمومنان غزل خداحافظی را خواند. پس از ساعاتی خود را برای غسل پیامبر(ص) آماده کرد و او را برای دفن مهیا ساخت. او به آنجایی که بایسته اش بود، رفت و به مقامی که می خواست، دست یافت، اما این رحلت برای بازماندگان در رده های مختلف اثرگذار شد. به طبع کسانی که بیشترین بهره را از آن حضرت می بردند و بیشتر به آن حضرت وابسته بودند و ارادت بیشتری به او می ورزیدند فقدانش را بیشتر احساس می کردند.

آشنایی با جزییات احوال رحلت پیامبر(ص) و تأثیرات آن بر جهان اسلام موضوعی است که ما را برآن داشت تا گفت وگویی با حجت‌الاسلام الله اکبری، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه و پژوهشگر برجسته  حوزه و دانشگاه ترتیب دهیم که بخش اول آن از نظرتان می گذرد:

 

*مسلمانان به ویژه شیعیان، انتظار دارند که رحلت تمامی اولیاء الله را در شهادت ببینند. البته همین طور هم است، چرا که شهادت بالاترین نوع و درجه‌ی مرگ است.شما به عنوان یک پژوهشگر برجسته علت رحلت پیامبر(ص) چه می دانید؟

 

 هرچند در منابع و اخبار های صدر اسلام پیرامون موضوع شهادت پیامبر عظیم الشأن اسلام مطالبی وجود دارد اما به اتفاق اغلب عالمان سنی و شیعه بر این اخبار صحنه گذاشتند و مشهور است که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مرگ طبیعی از این جهان رخت بستند. بر همین اساس در برخی از منابع منقول است که زن یهودی در هفتمین سال اجرت در یکی از جنگهای صدر اسلام به پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم سم مهلکی خوراند اما برایشان اتفاقی نیفتاد و پس از سه سال آخرین پیامبر خداوند متعال از دنیا رفت بر همین اساس است که برخی از علما فوت پیامبر را در اثر سم آن زن یهودی می‌دانند.

پس از ماجرای خیبر، توطئه یهود در همدستی با کفار و شکست‌شان، این زن یهودی، بزغاله‌ای را ذبح نمود و آن را بریان کرد. سپس آن را مسموم نموده و به عنوان هدیه به نزد رسول خدا آورد. و چون شنیده بود که آن حضرت پاچه بزغاله را بیش از جاهای دیگر آن دوست دارد؛ زهر بیشتری در قسمت پاچه آن ریخت. بدین وسیله خواست؛ آن حضرت را مسموم سازد .

*از لحاظ سند تارخی و روایی کدام قول در مورد وفات پیامبر عظیم الشأن اسلام صحیح تر است؟

ما علل و اسباب برخی از کشته شدن‌ها را به حسب ظاهر می‌بینیم و نام «مقتول یا شهید» را بر آن می‌گذاریم، اما علل و اسباب برخی دیگر را نمی‌بینیم و می‌گوییم: «به مرگ طبیعی از دنیا رفت»! اما کدام مرگ طبیعی؟ و اساساً مرگ طبیعی یعنی چه؟ بالاخره علل و اسبابی سبب آن فرسودگی و مرگ شده است و یا به تعبیری سبب "قتل" شده است.

 در طول ۱۴۰۰ سال پس از رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام اغلب مورخین پژوهشگران و عالمان دینی توجهی به شهادت پیامبر نداشتند و در کتابشان از رحلت پیامبر سخن گفتند در طی چند سال اخیر در میان برخی از مداحان کشور بحث شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بسیار داغ شده است اما به نظر این حقیر نظر مشهور یعنی وفات ایشان به مرگ طبیعی متقن تر خواهد بود.

*حضرت علی(ع) به عنوان یکی از مریدان خاص بلکه مرید ویژه آن حضرت در سوگ آخرین پیامبر(ص) ناله هایی کرده که میزان اثرگذاری شخصیت پیامبر در او حکایت دارداز منظر امیر مؤمنان رحلت رسول اکرم را چه می توان توصیف کرد؟

در این میان توجه به سخنان امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد رحلت پیامبر و تاثیر این مصیبت جانگداز حائز اهمیت است اگر به فرمایشات حضرت علی علیه السلام مراجعه شود رحلت پیامبر در آن زمان مصیبتی بزرگ برای جامعه بشری محسوب می‌شود و بر همین اساس حضرت علی علیه السلام می فرماید خداوند پیامبر را برای هدایت انسانها برگزید

*چرا رحلت رسول اکرم بزرگترین مصیبت در این عالم است؟

 خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سفارش آن بود که همه انسانها را به صورت عمومی و آن به دین اسلام دعوت کند از طرف دیگر می‌فرماید که حضرت رسول آخرین فرستاده خداوند بر روی زمین است این سخن بدین معناست که انسان‌ها و بشریت با آخرین واسطه و ارتباط مستقیم با خدا از طریق رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در برهه زمانی خاص مواجه هستند. فرمود: پدر و مادرم فدایت ای پیامبر خدا(ص). با مرگ تو چیزی قطع شد که با مرگ دیگری قطع نگشت و آن، نبوت و اخبار و آگاهی از آسمان بود.

امیرمؤمنان(ع) در خطبه ۲۲۶ نهج البلاغه درباره ارتحال پیامبر رحمت(ص) فرمود: اگر نبود که امر به صبر و شکیبایی فرموده ای و از بی تابی نهی نموده ای، آنقدر گریه می کردم که اشک هایم تمام شود و این درد جانکاه همیشه برای من باقی بود و حزن و اندوهم دائمی و تازه اینها در مصیبت تو کم بود؛ اما حیف نمی توان مرگ را بازگرداند و آن را دفع نمود. پدر و مادرم فدایت باد ما را در پیشگاه پروردگارت یاد کن و ما را هرگز فراموش منما.

*از فرمایشات امیر المؤمنین پیرامون رحلت پیامبر(ص) چه چیزی را می توان استنباط کرد؟

 از سخنان امیرالمومنین علی علیه السلام چنین می توان استنباط کرد که مردم زمان پیامبر نمی‌توانستند مصیبت از دست دادن رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را درک کنند. پس از گذر زمان ها می‌توان به خوبی درک کرد که عمق این مصیبت چقدر بزرگ و جانکاه است.

پایان پیام/296 صرافی ارز دیجیتال

منبع: شبستان

کلیدواژه: رحلت پیامبر رحلت پیامبر اسلام خبرگزاری شبستان اکرم صلی الله علیه و آله و سلم علی علیه السلام رحلت پیامبر ص شهادت پیامبر حضرت علی ع مرگ طبیعی رسول اکرم آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۳۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست توطئه علیه تیم ملی فوتبال

نورانی‌نژاد عملا به یک جمع محدود اغتشاشگر خیابانی که ترکیبی از فریب‌خوردگان و اوباش بوده‌اند؛ کلمات "مردم و جامعه و ایران" را اطلاق کرده است و به طرح مطالبات آنها می‌پردازد!

به گزارش مشرق، حسین نورانی‌نژاد، فعال چپ و معاون حزب اتحاد ملت اخیراً طی یادداشتی که در کانال تلگرامی امتداد منتشر شد، به تیم ملی فوتبال ایران اشاره کرده و نوشته است:

البته بازیکن‌ها که در این روزها فشارهای بی‌سابقه دیگری تا حد افشای چت‌ها و گفت‌وگوهای خصوصی‌شان را تحمل کرده بودند، به اعتبار برخاستن از درون جامعه و مسئولیت اجتماعی که کمابیش در این شرایط در وجود هر ایرانی به‌وجود می‌آید، همراهی‌های بی‌سابقه‌ای را با مردم رنجدیده و به حق متوقع نشان دادند که اگر خشم و پرتوقعی‌های موجود اجازه دهد، از اهمیت بالایی برای توجه برخوردارند.

او می‌افزاید: بازیکن‌هایی که طبق شنیده‌ها با وجود فشارها، از ادای برخی مراسم و تشریفات مرسوم مانند خواندن سرود سر باز زدند و در مصاحبه‌های پیش از بازی، بارها بر همراهی و همدلی با مردم تاکید کردند، شایسته پاسخ بهتر و مهربانانه‌تری هستند...آنها هم از همین مردمند با احساسات و عواطفی مشابه‌.

عضو کادر حزب اتحاد ملت تصریح کرده است: این تیم به جای ایجاد شکاف، می‌توانست و می‌تواند تا یکی از مولفه‌های همبستگی مردم در این روزهای سخت باشد. می‌تواند آزمونی باشد برای تمرین انصاف در شرایط خشم و اعتراض. تمرینی برای گم نکردن خط درست از فریب و دوست از غیر دوست.

اگرچه توطئه‌چینی آقای نورانی‌نژاد برای تیم ملی فوتبال ایران با سرود ملی خواندن بازیکنان و پیروزی تیم کشورمان در مقابل ولز شکست خورد لکن از حیث سیاسی؛ ما پیش از این نیز بخشی از یک یادداشت یک روزنامه اصلاح‌طلب پیرامون حوادث اخیر کشور را منتشر و این قضاوت را بر عهده مخاطبان محترم گذاشتیم که این قبیل یادداشت‌های حمایت‌کننده از اغتشاش و معاند با اهتزاز پرچم و سرود ملی ایران را چه کسی می‌نویسد؟ پژاک و نیوزویک و اینترنشنال یا کسانی برنشسته در اردوگاه اصلاحات؟!

یادداشت نورانی‌نژاد نیز خالی از همین سؤال مهم نیست...

دقت شود که نورانی‌نژاد اگرچه در یادداشت خود کلمات بسیاری را به مسلخ کشیده است اما در یکی از پربسامدترین رخدادهای این جنایت؛ شاهد به مذبح بردن کلمات "ایرانی، جامعه و مردم" هستیم.

نورانی‌نژاد عملا به یک جمع محدود اغتشاشگر خیابانی که ترکیبی از فریب‌خوردگان و اوباش بوده‌اند؛ کلمات "مردم و جامعه و ایران" را اطلاق کرده است و به طرح مطالبات آنها می‌پردازد!

و حتی خواستار اعطای اعانه به فریب‌خوردگانی می‌شود که با مطالبات این جمع بد سگال و البته معدود همراهی کرده‌اند!

این فاجعه تحلیلی و امنیتی اگرچه برآمده از یک جمع محدود و یک مانیفست غلط و براندازانه است و در برخی ابعاد هیچ اهمیتی ندارد؛ اما از آنجا که یک آفت است و آفت نیز به هر میزان مخلّ امنیت و سلامت؛ الزام عقلی آنست که با چنین القائات غلطی از دو وجه امنیتی و تبیینی تقابل اصولی و عقلانی صورت گیرد.

آن قبیله محدودی که امروز در کوچه‌پس‌کوچه‌های رسانه ترکتازی می‌کند و برای پیروزی دشمن دعا می‌کند؛ از هیچ خباثتی علیه ایران و ایرانی فروگذار نیست و این مسئله الزام برخورد و پیگیری را عیان می‌کند.

حسین نورانی‌نژاد و حزب متبوع او از عاملان اصلی تحریم انتخابات سال 1400 بوده‌اند.

ما پیش از این هشدار داده بودیم که تحریم انتخابات به برداشتن سلاح در کف خیابان‌ها منجر خواهد شد. و آنچه که اخیرا در برخی خیابان‌ها دیدیم مؤید همین تحلیل راهبردی بود.

باید از بروز فاجعه پیشگیری کرد. پیش از آنکه یاخته سرطانی دچار وسعت اندامی شود.

دیگر خبرها

  • ابعاد توطئه های دشمن در جنگ ترکیبی را می‌شناسیم
  • خرید آنلاین طرح لایه باز شب قدر و شهادت حضرت علی و بررسی مزایای آن
  • گل آرایی ضریح جدید حرم حضرت زینب (س)
  • آیت‌الله رئیسی: ۴۳ سال توطئه دشمنان، ما را از اهداف خود بازنداشته است
  • آیت‌الله رئیسی: ۴۳ سال توطئه دشمنان، ما را از اهداف خود بازنذاشته است
  • فهمیدن پیام پیامبران به برکت عقل
  • شکست توطئه علیه تیم ملی فوتبال
  • مژده آیت الله بهجت(ره) درباره حضور امام زمان (عج) در برابر سلام‌کننده به حضرت
  • انتقام پیامبر از قاتل حضرت حمزه
  • ماجرای یک دیدار پر از حرف‌های شنیدنی