Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@05:26:13 GMT

صادق زیباکلام را چه کسانی و چرا ربودند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۴۰۵۶

صادق زیباکلام را چه کسانی و چرا ربودند؟

آفتاب‌‌نیوز :

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، ضمن انتشار تصویری از روزنامه کیهان در ۲۱ مهرسال ۵۸ که تیترهایی درباره ربوده شدنش، ماجرا را اینگونه بیان کرد: «سخنی به اغراق نرفته اگر گفته شود که بحران کردستان مهمترین بحران بعد از انقلاب بود. بخش های وسیعی از استانهای آذربایجان غربی و کردستان به اشغال نیروهای مسلح اکراد درآمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواست اصلی آنان «خودمختاری»بود. منتهی هیچ تعریف مشخصی از خودمختاری وجود نداشت.

گروه های مارکسیست و چپگراتر، تعریفشان از خودمختاری با جریانات میانه‌روتر همچون حزب دمکرات کردستان فرق می‌کرد. همانقدر که در کردستان جریان واحدی وجود نداشت، در تهران هم هیچ «چه باید کردی؟» و «نقشه راهی» برای کردستان وجود نداشت.برخی معتقد به راه حل نظامی بودند؛ برخی گرایش به گفتگو و برخی هم اساسا حرکت کردها را منبعث ازتوطئه های آمریکایی ها می دانستند.

اواخر اردیبهشت ماه حزب دمکرات کردستان یک گردهمایی بزرگی در نقده که جمعیت آن ترک و کورد بودند براه می اندازد. تیراندازی که در محل میتینگ حزب صورت می گیرد بسرعت تبدیل به یک جنگ داخلی میان کردها و ترکها می شود. نیروهای نظامی که توسط جناب حسنی امام جمعه اورمیه به نقده اعزام می‌شوند باعث عقب نشینی کردها می شوند. جدای از تلفات درگیری، هزاران کرد ساکن نقده و روستاهای کردنشین اطراف آن به مهاباد می گریزند.

من درآن مقطع در معاونت نخست وزیری در امورانقلاب بودم. در ابتدا با دکتر ابراهیم یزدی کار می کردم. با رفتن ایشان به وزارت خارجه، مسئولیت دفتر بر عهده دکتر چمران قرار می گیرد. قرار می‌شود که هیاتی از سوی مهندس بازرگان نخست وزیر به مهاباد رفته و تلاش نماید آوارگان کرد را بازگرداند. قرعه فال بمن اصابت می کند. مهندس بازرگان از چمران می‌پرسند این زیباکلام کیه؟ می‌گن توده‌ای هست. چمران می‌گوید من او را نمی شناسم و دکتر یزدی او را معرفی کرده. ازیزدی می‌پرسند و ایشان هم می‌گویند، من هم اورا نمی شناسم و دکتر ملکی اورا معرفی کرده. هر دو ‌آنان می‌گویند که ماموریتش امنیتی-نظامی نیست. بعلاوه کارهای محوله‌اش را خیلی خوب انجام می‌دهد.

نزدیک یکماه ماندم و یک گزارش جامع پیرامون «چه باید کرد؟» درکردستان تهیه کردم. اماسپاه، خلخالی، حسنی و تیمسار ظهیرنژاد بشدت بهم ظنین بودند که با دمکراتها همکاری میکنم. ایضا کومله، شیخ عزالدین حسینی، چریک‌های فدایی خلق و مجاهدین هم من را یک مامور امنیتی می‌دانستند که وظیفه‌ام شناسایی نیروهای انقلابی کرد برای سپاه است. و همانها هم مرا سرانجام ربودند.

معتقدم بعدازچهل سال،با کمال تاسف چیزی درکردستان عوض نشده است.»

منبع: آفتاب

کلیدواژه: صادق زیباکلام کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۴۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با کسانی که در فضای مجازی امنیت روانی مردم را هدف قرار می‌دهند

ایسنا/کرمان دادستان کرمان با اشاره به عملیات موفقیت‌آمیز و غرورآفرین نیروهای مسلح کشور علیه رژیم غاصب صهیونیستی گفت: عده قلیلی افراد فریب خورده همصدا با رسانه‌های معاند و منافقان خارج از کشور در فضای مجازی به دنبال کمرنگ جلوه دادن این پیروزی بزرگ هستند.

مهدی بخشی امروز ۲۷ فروردین ماه در این رابطه اظهار کرد: در مقطع کنونی با کسانی که در فضای مجازی امنیت روانی مردم را هدف قرار می‌دهند و قصد مخدوش کردن عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی را دارند، برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: رژیم جعلی اسرائیل پس از شکست‌های پی در پی از سوی امت‌های مسلمان برای سرپوش گذاشتن به شکست‌های نظامی خود، با همکاری گروهک منافقین به دنبال ایجاد یک جنگ رسانه‌ای والقای ناکارآمد بودن حملات اخیر است و متاسفانه عده معدودی در داخل کشور نیز فریب این تبلیغات را خورده و اقدام به بازنشر مطالب تولید شده از سوی شبکه‌های معاند می‌نمایند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ضمن قدردانی از وعده صادق ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه‌ای و سپاه پاسداران در خصوص پاسخ به جنایات متعدد رژیم صهیونیستی و حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی و دانشمندان هسته‌ای ایران، بیان کرد: متأسفانه عده‌ قلیلی با دشمن همصدایی کرده و در زمین دشمن بازی می‌کنند و اقدامات آنان در فضای مجازی و غیرمجازی مصداق اعمال مجرمانه است و با عامل یا عاملان، قاطعانه برخورد خواهد شد.

وی افزود: حمایت از دفاع مشروع و پاسخ متناسب نیروهای مسلح کشور به حملات رژیم نامشروع و غاصب صهیونیستی به تمامیت ارضی ایران ضروری است و هرگونه تایید و یا حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی جرم شناخته می‌شود و از سوی مرکز رصد فضای مجازی دادستانی کرمان تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موشک‌هایی که با زنان و کودکان کاری نداشت
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • بعد از عملیات وعده صادق «بی‌حجابی» را عادی سازی کنید/ زیباکلام: تنبیه رژیم صهیونیستی کار اشتباهی است!
  • رژه روز ارتش در سنندج
  • پاسخ کوبنده سپاه به رژیم صهیونیستی، مخالفان نظام را در بهت فرو برد
  • ملت ایران ‌از حمله سپاه به اسرائیل خوشحال شدند
  • غیورمردان سپاه با عملیات «وعده صادق» خواب را از چشمان صهیونیست ها ربودند
  • نمایش ظلم بعثی‌ها بر کردها در تئاتر «un۱۲»
  • با کسانی که در فضای مجازی، امنیت روانی مردم را هدف قرار می‌دهند، برخورد می‌شود
  • برخورد با کسانی که در فضای مجازی امنیت روانی مردم را هدف قرار می‌دهند