Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه برای متناسب سازی آموزش باید با دستگاه های مرتبط در ارتباط باشیم به عنوان مثال برای متناسب سازی آزمون سراسری با سازمان سنجش در ارتباط ایم و این کار انجام می شود گفت: اما برای نابینایان، المپیادها، آزمون سمپاد و جشنواره خوارزمی متناسب سازی انجام نمی شد که هفته گذشته جلسه ای برای حل این موضوع برگزار و قول مساعد داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی در نشستی مجازی که با حضور سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه نابینایان در آستانه روز جهانی نابینایان برگزار شد، با بیان اینکه این مناسبت ها باید به ما یادآوری کند که جهت گیری مان به چه سمتی باشد گفت: ما معتقدیم که آرمان بشر ایجاد یک جامعه دوستدار انسان است و همچنین معتقدیم که آرمان بشر، جامعه دوستدار معلول است.

وی افزود: قانونی که اکنون در دسترس ماست، قانون جامع حمایت از معلولان است که بر برابری فرصت های آموزشی و شغلی و دسترسی پذیری فضا، معابر، تجهیزات و امکانات کارگاهی و ... است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که در روز عصای سفید به این سمت و سو حرکت کنیم گفت: آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم عادلانه شدن و برابرسازی جامعه است. بدون شک اگر سوال کنند جامعه توسعه یافته، کمال جو و دوستدار انسان چه ارکان مهمی دارد پاسخ این است که عادلانه سازی آموزش و کیفیت بخشی به نظام یاددهی یادگیری از مهمترین محورها است.

حسینی ادامه داد: اگر نظام تعلیم و تربیت مناسب سازی شده و تطابق یافته رقم بخورد، جامعه تطابق یافته نیز ایجاد می شود. ۱۰۰ سال گذشته در شهر تبریز آموزش نابینایان در ایران آغاز شد. درست ۲۶ سال بعد یعنی سال ۱۳۲۵ در اصفهان آموزشگاهی برای دختران نابینا شروع به کار کرد و چهار بعد از آن نخستین درس کلاس نابینایان در سال ۱۳۲۹ در آموزشگاه رودکی شکل گرفت. ۱۴ سال بعد در فارس، هشت سال بعد در شهرری و به همین ترتیب آموزشگاه هایی دایر شدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: سال ۱۳۷۰ اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب شد و هفت گروه مخاطب را تحت پوشش قرار داد که یکی از آنها نابینایان هستند. بیش از ۳۳۰۰ دانش آموز نابینا در ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان در ۳۰ رشته تحصیل می کنند. ۴۹۸۵ دانش آموز نیز در ۷۷ رشته و ۹۱۳ مدرسه پذیرا در طرح تلفیقی مشغول به تحصیل هستند. در مجموع ۸۳۷۳ دانش آموز در ۹۳۶ مدرسه و ۱۰۷ رشته داریم که ۹ مدرسه شبانه روزی است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما تحقق عدالت آموزشی برای نابینایان است گفت: فضا، تجهیزات، معلم، محتوا باید متناسب سازی شوند. کتاب های درشت خط برای کم بینایان و برای نابینایان خط بریل و کتب صوتی را به کار گرفته ایم.

حسینی با بیان اینکه در ۱۳ استان کشور مدرسه ویژه نابینایان و در  ۵ استان کشور مدارس شبانه روزی نابینایان داریم گفت: ۱۲۰۰ معلم ما کار آموزش و پرورش نابینایان و کم بینایان را برعهده دارند و ۳۵۰ تن خودشان آسیب دیده بینایی هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: از ۱۴۹ نفر از شرکت کنندگان در کنکور که نابینا بودند ۱۰۹ نفر موفق به انتخاب رشته شدند و از این تعداد ۷ نفر رتبه زیر ۱۰ کسب کردند.

وی با بیان اینکه در سه قلمرو آموزشی، حمایتی و مشارکتی برون سازمانی فعالیت می کنیم گفت: در بخش حمایتی پوشش تهیه عصا، عینک و ... انجام  می شود. در بخش آموزش در هفت حیطه مناسب سازی کتب، تهیه راهنمای معلم، گسترش رشته های مورد نیاز، برگزاری کارگاه های آموزشی، تهیه ابزار آموزشی، تولید محتوای مجازی و مناسب سازی و تهیه فضا های ویژه نابینایان اقداماتی انجام می شود.

حسینی افزود: سالانه حداقل ۱۲۰ کتاب درسی را به شکل بریل، صوتی و درشت نما مناسب سازی می کنیم. تولید محتوا در بستر شبکه شاد شروع شده و بیش از ۱۱۰۰ محتوا ارزیابی شده و ۱۳۷ محتوا فقط برای دانش آموزان نابینا و کم بینا بارگذاری شده است. این روند برای تمام مقاطع ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به ضرورت وجود معلمان با کیفیت اظهار کرد: ۲۷ راهنمای معلم و دستورالعمل ویژه معلمان در حوزه آسیب دیدگان بینایی تهیه شده و ۱۰ عنوان بسته همراه معلم تهیه شده و در دسترس معلمان قرار داده ایم.

وی افزود: باید تلاش کنیم دانش آموز آسیب دیده بینایی ما متناسب علاقه، نیاز جامعه و استعدادی که دارد انتخاب رشته کند و در همین راستا گسترش رشته های تحصیلی در مدارس خاص مان را در دستور کار قرار دادیم. یک نکته مهم دیگر این است که جامعه از زبان ارتباطی نابینایان و ناشنوایان آگاه بشود و آموزش ببیند. نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل را آغاز کرده ایم و ۵۰۰۰ معلم  آموزش خواهند دید.

حسینی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلمان گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده برپایی نهضت توان افزایی است. آمایش سرزمینی انجام دادیم. کل هفت گروه معلولان تحت پوشش ما به ۱۷۰ هزار قلم وسیله در ۱۰۵ گروه نیاز دارند. بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه این اقلام آموزشی و ورزشی نیاز است و می طلبد جامعه و خیرین به این حیطه ورود کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: برای نابینایان و کم بینایان خدمات حمایتی عصا با رقم ۲۰۰ هزار تومان و عینک ۴۰۰ هزار تومان و تبلت ۸۰۰ هزار تومان به دانش آموزان ارائه می کنیم. تا کنون ۹۰۰۰ قلم با ارزش بالای ۳۰ میلیارد تومان به دانش آموزان کم بینا و نابینا تقدیم شده است. در حوزه خدمات درمانی چون داروهای مستمر، دندانپزشکی، پاراکلینکی و مانند آن نیز تحت پوشش است.

وی افزود: برای متناسب سازی آموزش باید با دستگاه های مرتبط در ارتباط باشیم. به عنوان مثال برای متناسب سازی آزمون سراسری با سازمان سنجش در ارتباط ایم و این کار انجام می شود. اما برای نابینایان، المپیادها، آزمون سمپاد و جشنواره خوارزمی متناسب سازی انجام نمی شده است که هفته گذشته جلسه ای برای حل این موضوع برگزار و قول مساعد داده شده است.

حسینی افزود: دست کمک به دستگاه های حمایتی، عمومی و خیرین و به ویژه تشکل های نابینایان دراز می کنیم تا به ما در ارتقای امور مربوط یاری کنند. قصد داریم یک یا دو نماینده از جامعه نابینایان به عنوان مشاور انتخاب کنیم که حلقه اتصال ما با جامعه نابینایان و کم بینایان باشند.

وی افزود: ۲۳ مدرسه نابینایان داریم و دومدرسه دیگر در دست احداث است. در تمام مدارس نابینایان اتاق بازی راه اندازی کردیم. کودکان نابینا نیازمند اتاق های چندحسی هستند که باید تلاش کنیم همه مدارس ما مجهز به این اتاق شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عصای سفید روز جهانی عصای سفید رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای متناسب سازی برای نابینایان مناسب سازی کم بینایان دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۵۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با حجاب

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری؛ رئیس دیوان عالی کشور با بیان سخنانی در جلسه هیئت عمومی دیوان عالی اظهار کرد: در حال حاضر بحث حجاب و صیانت از آن در جامعه مطرح است و متأسفانه برخی از کسانی که داعیه آشنایی با مفاهیم دینی و احکام الهی را دارند، سخنانی در این رابطه بر زبان جاری می‌کنند که موجب شگفت و تأسف است.

بیشتر بخوانید: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد

وی با تأکید بر اینکه علامت سؤال گذاشتن روی مسأله ضرورت حجاب برای بانوان غیرقابل توجیه است، عنوان کرد: برخی می‌گویند آیا در اسلام بحث حجاب ضروری و واجب است! در حالی که امر حجاب یکی از ضروریات دین است و در آیات شریفه قرآن برای همه زنان مسلمان یک تکلیف شرعی است.

منتظری ادامه داد: در روایات و احادیث در باب موضوع حجاب مطالب بی‌شماری بیان شده است و این مسأله به قدری مورد تأکید است که در شب معراج پیامبر اسلام(ص) نیز به مسأله حجاب اشاره شده است.

وی با بیان اینکه در ادیان آسمانی نیز حجاب بر زنان امری لازم و ضروری بوده است، افزود: اصولاً ویژگی و ساختار وجودی که خداوند در بانوان قرار داده اقتضا می‌کند که زن مصون از تعرض باشد و این امر از طریق حجاب محقق می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور تأکید کرد: حجاب یک تکلیف شرعی و قانونی است و در جامعه اسلامی و به خصوص در نظام جمهوری اسلامی ایران، این انتظار وجود دارد که حتی کسانی که مسلمان نیستند و یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند تابع قانون باشند، زیرا قانون در کشور برای همه لازم‌الاتباع است.

منتظری خاطرنشان کرد: مسأله حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها یک امر عقیدتی و دینی نیست و یک امر قانونی است و تمام شهروندان چه معتقد به مبانی دینی باشند و چه نباشند بایستی به قانون عمل کنند.

وی با بیان اینکه امروز کیان خانواده در دنیای غرب در حال اضمحلال است، گفت: تجربه نشان داده که بی‌بندوباری و روابط بدون قیدوشرط، چه بر سر جوامع بشری آورده است. دست اجانب به دنبال برداشتن امر مهم حجاب، عفاف، حیا و شرم در جامعه اسلامی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ دشمن روی این مسأله مدیریت و برنامه‌ریزی کرده است.

رئیس دیوان عالی کشور اضافه کرد: مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند بدانند؛ این مردم با تقدیم 300 هزار شهید انتظار حاکمیت احکام اسلام و اجرای دستورات اسلام را در جامعه دارند؛ لذا همه دلسوران نظام و دلبستگان اسلام باید بر مسأله حجاب توجه لازم را داشته باشند.

وی با تأکید بر اجرای قانون توسط همه دستگاه‌های حاکمیتی و با توجه به وظایف و مسئولیت‌های نیروی انتظامی در تأمین امنیت جامعه در کشور، بر پشتیبانی و حمایت قاطع از آنان به خصوص در مسأله حجاب گفت: تأمین امنیت اخلاقی جامعه امری ضروری است که در این زمینه ضمن اینکه باید جلوی برخی تخلفات و تندروی‌ها گرفته شود، می‌بایست با برنامه‌ریزی و تدبیر عمل شود و قطعاً همراهی و همکاری مردم نیز در اجرای قانون تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان با اشاره به لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با صیانت جامعه و حجاب خاطرنشان کرد: قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228297 برچسب‌ها حجاب

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های آموزش محور در حوزه سلامت، تقویت می‌شود
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد
  • جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند
  • لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با حجاب
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • ضرورت آموزش جمع‌آوری و تفکیک پسماند در مدارس
  • مدارس، کانون مردمی‌سازی سلامت است
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود