Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-18@10:57:43 GMT

بهترین درمان رگ سیاتیک چیست/ درمان غیرجراحی سیاتیک

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۵۷۷۲



برآورد شده است که حدود ۵ تا ۱۰ درصد از بیمارانی که دچار درد پایین کمر هستند به سیاتیک مبتلا هستند اما خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که می‌توان در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از موارد به طور موفقیت آمیز و بدون نیاز به انجام روش‌های درمانی تهاجمی‌از قبیل جراحی به کنترل علائم درد سیاتیک پرداخت. اکثر بیمارانی که دچار درد سیاتیک هستند طی مدت ۶ تا هشت هفته پس از شروع جلسات فیزیوتراپی شاهد بهبود درد و کاهش التهاب خود خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاتیک چیست؟

سیاتیک به اختلال عصب سیاتیک گفته می‌‌شود که یکی از بلندترین و بزرگترین اعصاب در بدن انسان محسوب می‌شود. عصب سیاتیک از دو طرف ستون فقرات پایین کمر شروع می‌‌شود و به پنج شاخه تبدیل می‌‌شود که از قسمت باسن به سمت ساق و پاها می‌رود. عصب سیاتیک و وظیفه حس در پاها را برعهده دارد. درد عصب سیاتیک به علت تحت فشار قرار گرفتن ریشه‌های عصب سیاتیک به وجود می‌آید و معمولاً بیمار دچار درد و ضعف در یک یا هر دو پای خود خواهد شد. علائم این اختلال به صورت سوزن سوزن شدن، درد تیر کشنده یا درد انتشار دهنده، بی حسی ساق پا، ران و کف پا خود را نشان می‌دهد. معمولاً درد در ناحیه زیر زانو احساس می‌‌شود که فاصله زیادی با منبع بروز درد دارد. سرفه کردن و عطسه کردن یا حرکات ناگهانی و حتی نشستن به مدت طولانی می‌‌تواند باعث بدتر شدن درد سیاتیک شود.

علل شایع درد سیاتیک چیست؟



اگرچه از عبارت درد سیاتیک برای توصیف یک مجموعه از علائم و نشانه‌ها استفاده می‌شود این اختلال در تعداد زیادی از بیماران علائم متعددی را به وجود می‌آورد. درد سیاتیک معمولا به علت استفاده بیش از حد یا نامناسب از عضلات قسمت پایین کمر و ستون فقرات پایین کمر یا حتی تحلیل رفتگی آنها به وجود آید. از هر ده مورد نه مورد از افراد مبتلا به درد سیاتیک دچار بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر هستند علت بروز درد سیاتیک مشکلات دیسک می‌باشد. درد سیاتیک معمولا به علت آسیب دیدگی به وجود نمی‌آید. سایر علل درد سیاتیک عبارتند از آسیب دیدگی مفاصل ستون فقرات یا عضلات ران، به وجود آمدن زائده‌های استخوانی در ستون فقرات، تنگ شدن کانال نخاعی و در برخی موارد تومور ستون فقرات. همه این موارد باعث می‌شود که ریشه‌های عصب سیاتیک تحت فشار قرار بگیرد و بیمار دچار درد و التهاب شود. درد سیاتیک می‌تواند به طور ناگهانی به وجود بیاید و باعث بروز علائم و نشانه‌های خفیف تا متوسط شود و عدم درمان آنها علائم بیشتری را به وجود خواهد آورد.

چه افرادی دچار درد رگ سیاتیک می‌شوند؟

احتمال بروز سیاتیک در بیماران مختلف وجود دارد ولی معمولاً این اختلال در سن ۳۰ تا ۵۰ سالگی به وجود می‌‌آید و برخی از فاکتورهای خطر در بروز این اختلال عبارتند از تغییرات ستون فقرات ناشی از بالا رفتن سن، تحت فشار قرار گرفتن ستون فقرات ناشی از چاقی و اضافه وزن، تحلیل رفتگی دیسک و بروز درد کمر ناشی از سیگار کشیدن، استرس ذهنی، نداشتن فعالیت جسمانی، دیابت که باعث افزایش ریسک آسیب دیدگی عصب می‌شود.

 

درد رگ سیاتیک چگونه درمان می‌شود؟

پزشک در ابتدا به طور کامل به بررسی سابقه پزشکی بیمار می‌‌پردازد تا به این نتیجه برسد که آیا بیمار دچار درد رگ سیاتیک است یا آن که درد او علل دیگری دارد. به این ترتیب پزشک سوالات متعددی را در ارتباط با شدت و تعداد دفعات بروز درد و در خصوص علائم و نشانه‌هایی که دارد سوال خواهد پرسید. پزشک از معاینات فیزیکی و نورولوژیکی از قبیل تست رفلاکس و قدرت عضلانی نیز استفاده خواهد کرد تا بتواند اطلاعات بهتری در ارتباط با علائم و نشانه‌های بیمار به دست بیاورد.

درمان رگ سیاتیک

به طور طبیعی بهترین درمان رگ سیاتیک در چند هفته طول می‌کشد که در این دوران پزشک برای تسکین درد به تجویز قرص مسکن می‌‌پردازد و استفاده از کمپرس سرد یا گرم را نیز توصیه خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که روش‌های درمانی فعال با تاثیرات مثبت در کنترل درد رگ سیاتیک همراه هستند به این ترتیب پزشک به بیمار توصیه می‌کند استراحت کند و از انجام دادن فعالیت‌هایی که باعث بروز درد می‌‌شوند خودداری نماید. اگر شما دچار درد سیاتیک هستید می‌توانید به کمک چند اقدام ساده از بدتر شدن مشکل خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال در هنگام نشستن پاهای خود را روی هم قرار ندهید، کیف یا ساک خرید خود را با هر دو دست تان حمل کنید، به حفظ حالت صحیح بدن خود توجه کنید و از تکنیک‌های صحیح برداشتن اشیا پیروی کنید، از نشستن یا دراز کشیدن به مدت طولانی خودداری کنید، به طور منظم ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

درمان دستی رگ سیاتیک



پزشک درمان دستی را برای بهبود درد رگ سیاتیک توصیه می‌کند. درمان درد رگ سیاتیک شامل یک مجموعه از حرکات اصلاحی می‌باشد که با هدف کنترل درد سیاتیک و مشکلات عضلات اطراف ستون فقرات ناحیه لومبر و لگن انجام می‌‌شوند. درمان دستی و کنترل استرس در سیستم عصبی بدن می‌تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند.

کفش طبی برای درمان سیاتیک

 

استفاده از کفش طبی مناسب که قابلیت جذب ضربه بسیار خوبی دارد می‌تواند به تسکین درد کمک نماید. در اکثر موارد کفشی که با توجه به مشکلات سیاتیک تجویز می‌‌شود از مواد باکیفیت و قابل تنفس ساخته شده‌ اند. در حقیقت شما باید کفش طبی یا کفی طبی را جایگزین کفش و کفی معمولی خود نمایید. تهیه کفش و کفی طبی یک سرمایه گذاری بلند مدت است که شما پس از مدتی شاهد نتایج مثبت حاصل از آن در ارتباط با کنترل درد خود خواهید بود.

شاک ویوتراپی

روش‌های درمانی متعددی برای کنترل درد افراد مبتلا به سیاتیک وجود دارد که شاک ویو تراپی یکی از این روش‌های درمانی بسیار موثر است. شاک ویو تراپی می‌تواند به کنترل درد ناشی از آسیب دیدگی عصب کمک کند و باعث تقویت عضلات و تاندون‌ها شود. در این روش درمانی پزشک دستگاه شاک ویو تراپی را روی بافت آسیب دیده قرار می‌‌دهند تا امواج شوک علاوه بر تسکین درد باعث افزایش توانایی بدن برای ترمیم خود شوند. ترمیم و بازسازی اعصاب باعث افزایش توانایی عملکردی آنها می‌‌شود و نتایج مثبتی را در ارتباط با بهبود درد عصب سیاتیک ایجاد خواهد کرد.

منبع: الف

کلیدواژه: روش های درمانی علائم و نشانه آسیب دیدگی ستون فقرات درد سیاتیک عصب سیاتیک پایین کمر کنترل درد دچار درد بروز درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۵۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت مصدومان استقلال مشخص شد

آفتاب‌‌نیوز :

تیم فوتبال استقلال جمعه هفته جاری در چارچوب هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر فوتبال در ورزشگاه آزادی به مصاف شمس آذر قزوین می‌رود. استقلال برای این دیدار مهدی مهدی‌پور را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد. مهدی‌پور در بازی با مس رفسنجان دچار پارگی رباط صلیبی شد و چند ماهی دور از میادین خواهد بود.

صالح حردانی و رافائل سیلوا دیگر مصدومان استقلال هستند که حردانی مشکل خاصی ندارد، اما قرار گرفتن نامش در لیست آبی‌پوشان بستگی به نظر نهایی پزشک و کادر فنی دارد. سیلوا که این هفته با آبی‌پوشان تمرینی نکرده هم از ناحیه عضله دوقلوی پا دچار مصدومیت است و بازی با شمس آذر را از دست می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ۲۰۲ تیربرق در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب دچار خسارت شد
  • کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد
  • حریق یک ساختمان مسکونی در تهران جان مرد میانسال را گرفت
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • آخرین وضعیت مصدومان استقلال مشخص شد
  • آخرین وضعیت مصدومان استقلال
  • واژگونی اتوبوس در یزد/ ۱۳ نفر مصدوم شدند
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • واژگونی اتوبوس عازم تهران/ عکس
  • اتفاقی نادر در برزیل/ سلاح جدید فاطمه امینی دچار نقص شد