Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-بعد از گذشت حدود ۸ ماه از شیوع کرونا در استان کردستان، بسیاری از فرصت‌های کاری از بین رفته و بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل شده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، استان کردستان یکی از استان‌های کُردنشین در غرب ایران است، اکثریت ساکنان این استان، کُرد زبان هستند. در شهر بسیار زیبا و قدیمی سنندج، بازاری در دل شهر یادگاری از دوران صفویه به سبک معماری اصفهان نهفته که به یکی از بزرگترین بازارهای قدیمی کشور مشهور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌رغم احداث مراکز خرید جدید و پر زرق و برق، این بازار قدیمی سنندج کارکرد اقتصادی بسیار مهمی برای استان و مردم این شهردارد، روزانه هزاران نفر در این بازار انواع کالاها و اجناس خوراکی و غیرخوراکی می‌خریدند اما این روزها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا رونق خود را از دست داده و فضای کسب و کار را بسیار متضرر کرده است.

خبرنگار تسنیم به میان کاسبان و بازاریان قدیمی شهر سنندج رفته تا از نزدیک اوضاع این روزهای بازار و تأثیرات  شیوع ویروس منحوس کرونا بر درآمد و کسب و کارشان بررسی کند.

«یوسف ابراهیمی» یکی از مغازه‌داران قدیمی بازار سرپوشیده سنندج که حدود 50 سال در این بازار کار می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: از اسفندماه سال گذشته تا کنون رونق و تردد در بازار به شدت کاهش یافته و همانند گذشته مردم جرأت حضور درا ین بازار سرپوشیده را ندارند.

وی افزود: میزان درآمد و کسب و کار این روزها به شدت کاهش پیدا کرده و حتی مغازه‌داران توان پرداخت کرایه مغازه‌های خود را ندارند.

ابراهیم وکیلی یکی دیگر از مغازه‌داران با بیان اینکه 42 ساله در بازار سنندج مشغول به کار است، به خبرنگار تسنیم گفت: در طول این چند سال تا کنون، بازار سنندج را این‌گونه غم‌بار ندیده بودم، فروشندگان همه بیکار یا مشغول به گوشی‌های خود هستند، در طول روز کمتر از 10 نفر خریدار نداریم.

وی با ذکر اینکه همه از گرسنگی دارند می‌میرند، افزود: ار روزی که بیماری کرونا در کشور اوج گرفته اعصاب و روان همه مردم به ویژه مغازه‌داران خراب شده و وضعیت گرانی، تورم و کرونا همزمان با هم زندگی را برای همه سخت کرده است.

گزارش| روایت خبرنگار تسنیم از بازار کردستان / انتقاد تند مردم از ‌گرانی‌های لجام‌گسیخته / چرا نظارتی بر بازار نیست؟عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: سودجویی فرصت‌طلبان در کسادی بازار ناشی از کرونا؛ سرمایه‌ها باید به سمت تولید هدایت شود

صلواتی دیگر مغازه‌دار بازار سرپوشیده سنندج نیز با ابراز گلایه و نگرانی از وضعیت اقتصادی کنونی بیان کرد: حدود 40 سال در این بازار مشغول به کار هستم، گرانی و کسادی بازار در این سال‌های اخیر و هم‌اکنون بی‌سابقه بوده، مردم توان خرید نداشته و تحت فشار هستند.

محمدی دیگر فروشنده سنندجی در مغازه خود از بیکاری و نبود مشتری، سرگرم گوشی خود بود. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم وضعیت بازار چطور است؟ توضیح داد: این‌روزها فقط هزینه بخور و نمیری داریم، ما فروشندگان اصلاً از وضعیت فردای خود خبر نداریم، جنسی را که امروز می‌خریم فردا با چند برابر باید خرید کنیم، متأسفانه کرونا نیز به بار مشکلات ما اضافه شده است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی برخی از شهروندان نسبت به عدم استفاده از ماسک بیان کرد: بازار سرپوشیده سنندج به دلیل محوطه‌ای بسته و بزرگ باید حتماً مردم از ماسک استفاده کنند اما این روزها بسیاری از مردم را مشاهده می‌کنیم که سهل‌انگاری کرده و اعتقادی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

این فروشنده سنندجی گفت: مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گرچه وضعیت کسب و کار بسیار نامناسب شده اما اگر همه باهم در کنار همدیگر همکاری داشته باشیم، قطعاً این اوضاع بهتر خواهد شد.

در ادامه تصاویری از وضعیت این روزها و کسادی کسب و کار در بازار قدیمی سنندج را می‌‌بینید:

انتهای پیام/484/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار سرپوشیده خبرنگار تسنیم مغازه داران کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۹۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)

بازار عرضه «فایل فروش آپارتمان» در شروع ماه دوم از سال 1403، با یک تغییر محسوس نسبت به فروردین روبه‌رو شده است؛ افزایش نسبی فروشنده‌‌‌ها.

به گزارش دنیای اقتصاد، نتایج تحقیقات میدانی دنیای‌اقتصاد از بازارهای آنلاین معاملات مسکن در شهر تهران حاکی است، برخلاف هفته‌‌‌های ابتدای سال‌جاری که در برخی از محله‌‌‌های انتخابی متقاضیان خرید آپارتمان، فایل عرضه وجود نداشت و در دیگر محله‌‌‌ها، تعداد فایل‌‌‌ها بسیار ناچیز بود، در حال حاضر نبض عرضه تغییر کرده است.

بازار مسکن به شکل سنتی در شروع هر سال با کاهش شدید عرضه فایل روبه‌رو می‌شود به‌طوری که مالکانی که قصد فروش آپارتمان دارند منتظر رصد چشم‌‌‌انداز قیمت‌ها و متغیرهای موثر بر نبض مسکن می‌‌‌مانند و در میانه بهار به تدریج وارد بازار می‌‌‌شوند. امسال اما علاوه بر این رفتار سنتی، دو متغیر بیرونی بسیار موثر بر نبض قیمت مسکن، در وضعیت بسیار خاص قرار گرفت.

این دو متغیر شامل ریسک‌‌‌ غیراقتصادی مرتبط با اوضاع منطقه –تنش‌‌‌های سیاسی حوزه بین‌الملل همچون جنگ- و همچنین نوسانات نرخ دلار بود.

بازار مسکن طی ۶سال گذشته همواره تحت‌تاثیر متغیرهای بیرونی بوده و تغییر جهت وضعیت این متغیرها یا تشدید نوسانات آنها، ابتدا روی رفتار تقاضای سرمایه‌‌‌ای ملک و سپس روی سمت عرضه و قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

 از وضعیت کنونی فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران و بیش از ۱۰۰محله شهر حاکی است، در حال حاضر میانگین قیمت پیشنهادی فروشنده‌‌‌ها برای واحدهای مسکونی با میانگین مساحت ۸۰ مترمربع و عمربنای ۸ سال، رقمی معادل ۸۶ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان در هر مترمربع است.

در اولین هفته‌‌‌کاری بازار مسکن ۱۴۰۳، در همین ستون، گزارشی از وضعیت فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در محله‌‌‌های منتخب ۲۲ منطقه تهران به چاپ رسید که در آن زمان، میانگین قیمت پیشنهادی در فایل‌‌‌های آپارتمانی، ۸۴ میلیون تومان در مترمربع برآورده شده بود.

به این ترتیب تورم در فایل‌‌‌های فروش آپارتمان طی این مدت حدود ۳‌درصد است.

با این حال، برحسب حجم عرضه و مقایسه آن با حجم تقاضای خرید در بازار فروردین، «قیمت قطعی در معاملات انجام شده»، احتمال خیلی زیاد با «قیمت پیشنهادی» تفاوت داشته است و حتی تورم مسکن نیز نرخ دیگری می‌تواند باشد.

هنوز بانک مرکزی گزارش معاملات مسکن فروردین که «قیمت قطعی» از آن استخراج می‌شود را منتشر نکرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روابط عمومی؛عامل کلیدی در رونق کسب و کار‌ها
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد | روزی روزگاری ۲۱ مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • وضعیت قرمز بازار گوشت
  • جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)
  • تصاویری از محل انفجار گاز در آساوله سنندج | یک نفر مصدوم شد + فیلم
  • انفجار گاز در آساوله سنندج یک مصدوم برجا گذاشت