Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@13:01:59 GMT

آنچه بهتر است درباره سهام عدالت بدانید

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۹۸۱۷

آنچه بهتر است درباره سهام عدالت بدانید

سهام عدالت، مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی است که در دهه 80 توسط دولت وقت به مردم واگذار شد و بیش از 49 میلیون ایرانی مشمول دریافت آن شدند. در سال 99 به افرادی که سهام عدالت دریافت کرده بودند، این اختیار داده شد که مدیریت سهام عدالت خود را شخصا به عهده گیرند. در ماه‌های اخیر موارد زیادی درباره نگهداری یا فروش سهام عدالت مطرح که در ادامه بیشتر درباره آن می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

***

فروش سهام عدالت در سال 99 طی دو مرحله اجرا شده و در حال حاضر، مشمولان سهام عدالت می‌توانند ۶۰ درصد از سهام خود را بفروشند.

با اصلاح اخیر شاخص بورس، بسیاری از دارندگان سهام عدالت تصمیم به فروش سهام خود گرفته‌اند، این در حالیست که مسئولان و نهادهای فعال در بازار سرمایه نگهداری و حفظ سهام عدالت را به دارندگان آن توصیه می‌کنند.

کارشناسان درباره سهام عدالت معتقدند، این سهام یکی از با ارزش‌ترین انواع سهام موجود در بازار سرمایه است و تاکید می‌کنند نوسانات اخیر بازار سرمایه طبیعی است. در واقع آنچه هر از چندگاهی از اُفت و صعود‌ها در بازار شاهد هستیم، مربوط به ذات بازار سرمایه است و سهامداران باید دیدگاه بلندمدت نسبت به سهام عدالت خود داشته باشند.

همان‌طور که می‌دانید با آزادسازی سهام عدالت، هر فرد سهامدار می‌تواند مدیریت سهام خود را به عهده گیرد و در صورت تمایل اقدام به فروش سهام عدالت خود کند.

گفتنی است جهت آزادسازی سهام عدالت - در یک بازه زمانی مشخص - سهامداران می‌توانستند با مراجعه به سامانه سهام عدالت، روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کنند.

آن دسته از سهامداران  که تمایل داشتند مدیریت سهام عدالت خود را شخصاً به عهده بگیرند، می‌توانستند با انتخاب گزینه آزادسازی به روش مستقیم در سامانه سهام عدالت، اختیار فروش سهام خود را به دست آورند و در صورت تمایل اقدام به نگهداری یا فروش آن کنند.

اگر سهامداری تمایل به آزادسازی مدیریت سهام عدالت خود به روش مستقیم نداشت، به‌صورت پیش‌فرض مدیریت سهام عدالت فرد، توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی صورت می‌پذیرفت و سهامدار همانند گذشته از امتیاز سهام عدالت خود استفاده می‌کرد.

با پایان زمان آزادسازی، سهامداران می‌توانند از طریق سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری فارابی یا همان سامانه سعدی، اقدام به فروش یا مشاهده ارزش روز دارایی‌هایشان کنند.

در سامانه فروش سهام عدالت سعدی، ارزش روز دارایی سهامدار قابل‌رؤیت بوده و درصورتی‌که سهامدار تمایل به فروش بخشی از سهام عدالت خود را داشته باشد، می‌تواند با انتخاب گزینه فروش، آن بخش از سهام خود را بفروشد.

جهت استفاده از امکانات سامانه سعدی می‌توانید به نشانی https://edalat.farabixo.com مراجعه کرده و با ورود کد ملی و شماره تلفن همراه خود، وارد این سامانه شوید.

نکته‌ای که هنگام ورود اطلاعات به سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری فارابی باید مدنظر قرار گیرد، شماره تلفن‌همراه متقاضی است؛ به‌طوری‌که شماره تلفن وارد شده در سامانه سعدی باید با شماره‌ای که در زمان ثبت‌نام سهام عدالت ارائه کرده‌اید، یکسان بوده و به نام سهامدار باشد.

در صورت مغایرت شماره وارد شده در این سامانه با شماره ارائه شده در هنگام ثبت‌نام سهام عدالت، سهامدار می‌تواند با مراجعه به سامانه سهام عدالت، مشخصات خود را اصلاح کند و پس از آن وارد سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری فارابی شود.

سهامدارانی که گزینه فروش سهام عدالت را در سامانه سعدی انتخاب می‌کنند، پس از فروش بخشی از سهام خود، وجه حاصل از فروش را توسط این سامانه دریافت می‌کنند.

 

منبع: فارس

کلیدواژه: سهام عدالت بورس بازار سرمایه مدیریت سامانه فروش سهام عدالت مدیریت سهام عدالت خود سهام عدالت خود بازار سرمایه سامانه سعدی سهام خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۹۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز ۹۴۱میلیارد تومان سود به حساب سهامداران

هفته گذشته بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری و سنواتی به حساب سهامداران واریز شد.

به گزارش مشرق، بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، در هفته چهارم فروردین ۱۴۰۳، سه شرکت پخش رازی، مجتمع جهان فولاد سیرجان، شرکت ایران دارو، سود سنواتی سود سنواتی و حق تقدم بیش از ۳۸۷ هزار سهامدار را شامل ۱۱۳ میلیارد و ۹۶۳ میلیون تومان از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان یعنی سجام واریز کردند.

در همین مدت هم ۱۱ شرکت سود جاری بیش از ۲۵۲ هزار سهامدار را به مبلغ ۸۲۸ میلیارد و ۱۸ میلیون تومان از طریق سامانه سجام پرداخت کردند.

سجام سامانه‌ای زیر ساختی که فعالان بازار با ثبت اطلاعات و احراز هویت در آن خدمات در یافت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • چرا در پروژه ها از سینی کابل گالوانیزه برق استفاده می کنند؟
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • آنچه که باید درباره شصتمین دوسالانه هنر ونیز بدانید از زبان امیر عبدالحسینی، کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران
  • گام پایانی برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس
  • واریز ۹۴۱میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • واریز ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران