Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قاچاق سوخت، موضوعی قدیمی که از سالها قبل دغدغه  تمام مسئولان بوده و کشف آن لب هر مرزی تبدیل به عادتی سالانه شده است.

اما یکی از موضوعات مورد توجه این است که کشف سوخت‌های قاچاق یک لیتر یا ۲ لیتر نیستند بلکه از مرز صدها و هزاران لیتر عبور کرده و به میلیون‌ها لیتر قاچاق رسیده است بر اساس آمار اعلامی تنها در سال ۹۸ حدود ۱۵ میلیون فرآورده سوختی قاچاق لب مرزهای همین کشور کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق سوخت چیست؟

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روزانه یازده و نیم میلیون لیتر سوخت که حدود ۸۰ درصد آن را گازوئیل تشکیل می‌دهد به جای آنکه در باک خودرو ایرانیان بسوزد در باک خودرو همسایگان می رود و آنجا می سوزد.

این سوخت که نیاز اصلی مردمان همین کشور است به دست قاچاقچیان و مجرمانه به آن سوی مرزها می رود و مشکلات متعددی را به وجود می آورد.

 با یک سفر کوتاه به یکی از استان‌های مرزی کشور به راحتی نمونه‌های متعددی از این قاچاق را می‌توان مشاهده کرد؛ قاچاقچیان سوخت پس از جمع‌آوری گازوئیل آنها را در مخازن بزرگی که در خاک قرار دارد می‌ریزند.

به گفته یکی از قاچاقچیان خودروهایی که به مرز می‌آید این سوخت‌ها را بار می‌زنند و به آن طرف مرزها انتقال می‌دهند؛ به گفته این قاچاقچیان هر خودرو ۱۲ بشکه را در خود جای می‌دهد و  با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد ۱۲ بشکه ۲۲۰ لیتری در مجموع به ۲۶۴۰ لیتر می‌رسند که  با هر بار سفر خودروهای حامل سوخت، قاچاق می‌شوند.

 ۱۶روز سفر برای درآمدی وسوسه انگیز

قیمت هر لیتر گازوئیل در ایران لیتری ۳۰۰ تومان است و در پاکستان با نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی حدوداً به قیمت لیتری ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رود یعنی می‌توان به این نتیجه رسید که قاچاقچیان با هر بار سفر خود  حدود ۳۸ میلیون تومان به جیب می‌زنند.

یکی از قاچاقچیان سوخت درباره کار خود می‌گوید از زاهدان بارها زده می‌شود و به خاش می آید و سپس از اینجا دوباره بار زده می‌شود به سراوان می‌رود و سپس به مرز منتقل می‌شود.

در روند قاچاق سوخت افراد متعددی دخیل هستند تعدادی هم این محموله قاچاق را حمل می‌کنند به  گفته قاچاقچیان برای رساندن بار قاچاق به مقصد آنها حدود ۱۶ روز در راه هستند و پس از سختی فراوان 15 میلیون تومان نصیب آنها می‌شود.

همین درآمد وسوسه‌انگیز منجر به آن شده که حتی افراد کم سن و سال هم به کار قاچاق روی بیاورند و به تصور خود راه صد ساله را یک شبه طی کنند در این میان و نوجوان ۱۴ ساله هم دیده می‌شود نوجوانی که به سر سودای درآمد بسیار دارد و نمی داند که چه کار خطرناکی در انتظارش است.

چه سرانجامی در انتظار قاچاقچیان سوخت است؟

اما پول و ثروت تنها ظاهر این کار است زیرا بسیاری از قاچاقچیان بدون آنکه پولی در جیبشان برود جان خود را در این راه از دست داده‌اند و قاچاقچیان می‌گویند وقتی استارت خودرو را می‌زنند دیگر هیچ اعتمادی به بازگشت ندارند؛ این افراد یا به دست ماموران قانون میفتند یا به دلیل سرعت بالا خودرویشان واژگون می شود و زنده زنده در آتش می‌سوزند.

محلیان منطقه می‌گویند جان قاچاقچیان کف دستشان است و تمام جوانانی که در این راه قدم گذاشته‌اند سوخته‌اند ؛ اما نکته قابل توجه این است خودروهایی که کار حمل قاچاق سوخت را انجام می‌دهند شاید در ظاهر نیسان به نظر برسند اما در باطن تویوتا های آخرین مدل هستند.

دلیل اصلی روی آوردن جوانان به این شغل چیست؟

کمبود شغل مناسب، درآمد پایین در این منطقه منجر به آن شده که جوانان تصمیم بگیرند تا جانشان را در این راه تقدیم کنند و درآمدهای میلیونی که برای سودجویان ایجاد شده جوانان را به این راه می‌کشاند.

به گفته کارشناسان ریشه اصلی قاچاق سوخت اختلاف قیمت در ایران و کشورهای همسایه است و این اختلاف ناشی از نوسانات بازار ارز و بالارفتن قیمت آن به صورت روزانه است.

امثال این خودرو ها کم نیستند اما باید دید تا چه زمانی مسئولان بالاخره فکری به حال آن می کنند و راهی برای آن می اندیشند.

بیشتر بخوانید

جزای ۹.۶ میلیاردی برای قاچاقچیان لوازم خانگی در کردستان رفع مشکل تأمین ارز کالاهای دپو شده در گمرک

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قاچاق سوخت قاچاقچی قاچاق سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۰۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰ میلیارد ریال سوخت قاچاق در بندرلنگه

ایسنا/هرمزگان فرمانده انتظامی شهرستان بندر لنگه از شناسایی محل دپوی بیش از ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در یک چهار دیواری در بندر گنگ خبر داد.

سرهنگ محمد امین نوروزی، امروز (ششم اردیبهشت ماه)، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ادامه طرح مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی ماموران انتظامی  کلانتری ۱۲ با کسب خبری مبنی بر دپوی بیش از ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در بندر گنگ، عازم این محل شدند. 

وی افزود: ماموران با انجام اقدامات پلیسی محل دپو و تخلیه سوخت قاچاق را در  یک چهار دیواری شناسایی و در بازرسی از محل ۳۳ هزار و ۵۰ لیتر گازوئیل قاچاق از داخل مخازن کشف کردند. 

فرمانده انتظامی شهرستان بندرلنگه تصریح کرد: ارزش سوخت های کشف شده برابر نظر کارشناسان ۱۰میلیارد ریال برآورد شده و پرونده مقدماتی تشکیل و به مرجع قضایی ارسال شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • کشف ۱۰ میلیارد ریال سوخت قاچاق در بندرلنگه
  • کشف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در یک چهار دیواری
  • کشف ۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ماهشهر
  •  کشف بیش از ۵۶۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان سمنان
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندرکلاهی شهرستان میناب
  • کشف هزار و ۹۰۰ لیتر سوخت قاچاق در نهبندان
  • ضربه ۳ هزار میلیاردی پلیس به قاچاقچیان سوخت
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان
  • کشف ۱۰ هزار لیتر سوخت قاچاق