Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، تانک‌ها یکی از ادوات مهم و موثر در نبردهای زمینی هستند که در ارتش‌های همه کشورهای دنیا مشاهده می‌شوند؛ تجهیزاتی که هر کدام از آن‌ها در عرصه‌های مختلف نبرد نقش مهم و تاثیرگذاری داشته و دارند. تانک‌ها در ساختار نیروهای زمینی ایران نیز نقش مهمی دارند و این نقش در دوران دفاع مقدس متجلی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در جنگ تحمیلی توانست با تانک‌های خود در برابر ارتش بعثی ایستادگی کند و آن‌ها را به عقب براند که یکی از این تانک‌ها؛ تانک‌های تی ۵۵ بودند.

  تی ۵۵ یکی از تانک‌های اصلی ارتش شوروی در دهه ۵۰ میلادی بود که پر تیراژ ترین و معروف‌ترین تانک تاریخ شوروی است. از این تانک تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نمونه ساخته شده که بسیاری از آن‌ها با بهینه سازی هنوز در جهان فعال هستند. ایران در سال‌های دفاع مقدس تعدادی از این تانک‌ها را در سال ۶۵ از لیبی، چین و روسیه خریداری کرد و بعدها با بهینه سازی تحت پروژه سفیر ۷۴ آن‌ها را عملیاتی نگه داشت. تعداد تانک‌های تی ۵۵ که در نیروهای مسلح فعال هستند طبق برآورد سال ۲۰۱۰ حدود ۵۴۰ دستگاه می باشد که  از هر تانک دیگری بیشتر است.

 تانک سفیر ۷۴ با تانک تی ۵۵ چه تفاوت‌هایی دارد؟

تانک سفیر ۷۴ در رده تانک‌های اصلی میدان نبرد قرار می‌گیرد که ساخت سازمان صنایع دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان است و از سال ۱۳۷۴ تاکنون در خدمت نیروهای مسلح ایران قرار دارد. ابعاد این تانک عبارتند از  ۶/۴۵ متر طول،   ۳/۳۷ متر عرض و ۳/۳۷ متر ارتقاع که ظرفیت نشستن ۴ نفر خدمه را در خود دارد.

سلاح اصلی یا توپ تانک تی ۵۵ ؛ توپ ۱۰۰ میلی متری است که این توپ در تانک سفیر ۷۴ به توپ ۱۰۵ میلی‌متری آمریکایی ام ۶۸ تغییر پیداکرده است و مهماتی که شلیک می‌کند توان نفوذ در زره‌هایی با ضخامت ۶۰۰ میلی متری را دارند. ویژگی خاص این توپ قابلیت شلیک ضد تانک روسی ای ‌تی ۱۰ (AT-۱۰/ Bastion) است که برد آن در حدود ۴ کیلومتری تخمین زده می‌شود. سیستم کنترل آتش این تانک ساخت شرکت اسلوونیایی فونتانا و مدل EFCS-۳ نام دارد. این در حالی است که تانک تی ۵۵ فاقد هر گونه کامپیوتر و سیستم کنترل آتش است که دقت شلیک این توپ را در حدود ۲ کیلومتر با ۸۰ درصد احتمال موفقیت در اصابت به اهداف خود رسانده است.

تانک سفیر ۷۴ برای شناسایی اهداف خود در میدان‌های نبرد از یک سامانه دید حرارتی بهره می‌برد که دقت آن در طول روز حدود ۴ هزار متر و این برد در شب نیز در حدود ۱۵۰۰ متر برآورد می‌شود. بر روی تانک سفیر ۷۴ دو تیربار نصب شده که تیربار سبک بر روی این تانک از نوع ۷/۶۲ PKT هم محور با سلاح اصلی بوده و تیربار سنگین این تانک نیز از نوع تیربار دوشکا با کالیبر ۱۲/۷ بر روی سقف این تانک قرار گرفته است.

موتور تانک سفیر از انواع موتورهای دیزلی وی ۴۶، ۶ وی ۱۲ است که قدرتی در حدود ۸۰۰ اسب بخار تولید می‌کند و سرعت آن در بیشترین حالت به ۶۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد، تعبیه یک اگزوز بزرگ در عقب این تانک سبب شده تا در هنگام رسیدن به سرعت حداکثر به راحتی دود ناشی از سوختن گازوئیل را از موتور آن خارج کند. این موتور همان موتوری است که بر روی نسل اولیه تانک‌های تی ۷۲ نصب شده و هم اکنون نیز بر روی تانک‌های تی ۷۲ موجود در ایران فعال است.

نسبت قدرت به وزن تانک سفیر ۷۴؛   ۲۱/۶۶ اسب بخار به تن است که این معیار در تی ۵۵ به نسبت ۱۶/۱۱ بود.  

تانک سفیر ۷۴ از حیث تجهیزات حفاظتی نیز از یک زره بومی ساخت صنایع شهید کلاهدوز بهره می‌برد. زره محافظتی این تانک، یک زره انفجاری واکنشی است که می‌توان به سرعت آن را بر روی این تانک و دیگر تانک‌های شرقی مانند تی ۵۴، تی ۵۵ و تی ۷۲ نصب کرد تا توانایی بقاپذیری سفیر ۷۴ را در میدان جنگ افزایش دهد.

زره تانک سفیر ۷۴ از یک لایه کامپوزیتی تشکیل شده که از تانک در مقابل انرژی شیمیایی و انرژی جنبشی جسم شلیک شده به سوی تانک محافظت می‌کند. این زره واکنشی از یک سیستم انفجاری در مقابل گلوله‌های کوچک یا نارنجک‌های با کالیبر کم‌تر از ۳۰ میلی‌متری فعال نمی‌شود و نسبت به مهمات از نوع ناپالم مقاوم است. در تی ۷۲‌های دارای زره واکنشی یک دامن زرهی بر روی شنی‌های تانک نیز قرار دارد که به دامن زرهی تایپ ۵۹ شبیه است.

کارشناسان درباره تانک سفیر ۷۴ چه می‌گویند؟

پایگاه خبری ARMY RECOGNITION  در مطلبی تانک سفیر ۷۴ را مورد بررسی قرار داده و آن را یک تانک بومی ساخت صنایع دفاعی کشورمان نامیده است. 

پایگاه خبری army guide نیز در مطلبی این تانک را با نمونه خارجی خود مقایسه کرده و آن را دارای ویژگی های بروز تری  نسبت به نمونه های شرقی خود دانسته است. 

کد خبر 557503 برچسب‌ها دفاع - ارتش جمهوری اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دفاع ارتش جمهوری اسلامی تانک سفیر ۷۴ تانک های تی میلی متری تانک ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۶۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴.۶ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال

  آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت ­در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، درباره آخرین وضعیت تأمین سوخت در کشور گفت: در دوره سرد سال علاوه بر بخش حمل‌ونقل، باید سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها را نیز تأمین می‌کردیم که سه میلیارد لیتر سوخت در حوزه نیروگاه‌ها مصرف شد و به موازات آن، تأمین بنزین برای سفر‌های نوروزی را انجام دادیم.   وی افزود: مصرف ۱۵۹ میلیون لیتر بنزین که در ۲۹ اسفند ثبت شد، هشت میلیون لیتر نسبت به روز مشابه در سال قبل از آن افزایش داشت؛ در مجموع، حدود ۳۷۰ میلیون لیتر جا‌به‌جایی و توزیع فرآورده‌های نفتی بنزین و گازوئیل در اسفند صورت گرفت که ۲۴ میلیون لیتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش نشان می‌دهد.   این مقام مسئول با اشاره به اینکه­ پلیس راهور میزان سفر‌ها در پنج روز ابتدایی امسال را ۱۳۹ میلیون تردد اعلام کرده، اضافه کرد: این تردد‌ها عمدتاً ثبت جاده‌ای شده که نشان می‌دهد، حمل‌ونقل عمومی در کشور فاقد ظرفیت و کارایی لازم است و از سوی دیگر، شرایط قیمتی حمل‌ونقل عمومی به شکلی است که مردم ترجیح می‌دهند از خودرو‌های شخصی استفاده کنند.   وی همچنین درباره سایر دلایل افزایش مصرف سوخت، اظهار کرد: خودرو‌های موجود در چرخه حمل‌ونقل، عمدتاً فرسوده هستند یا مصارف آن‌ها نسبت به استاندارد‌های جهانی بسیار بالاتر است. پایشی که در سامانه هوشمند سوخت انجام دادیم، نشان می‌دهد که روند مصرف سوخت خودرو‌های جدیدی که وارد چرخه می‌شوند، نسبت به سال گذشته افزایشی است.   آقای ­سالاری با تأکید بر این که باید توجه ویژه‌ای به بهینه‌سازی مصرف سوخت شود، ادامه داد: متنوع کردن سبد سوخت، اجرایی کردن سامانه پایش در حوزه گازوئیل که سال‌هاست انجام نشده، تمرکز بر استفاده از کارت‌های سوخت شخصی و جلوگیری از جابه‌جایی این کارت‌ها، از برنامه‌های مهم مدیریت مصرف در سال ۱۴۰۳ است.   وی تأکید کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ بحث استفاده از کارت‌های سوخت شخصی آمده و باید اجرا شود؛ همچنین بحث مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن، از مسیر سیاست‌های غیرقیمتی در دستور کار و برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ­قرار دارد.   معاون وزیر نفت­ در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین در ۶ روز ابتدایی امسال نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر بوده که ۴.۶ درصد نسبت به سال گذشته که حدود ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف داشتیم، افزایش یافته است.   وی افزود: به علت­ محدودیت‌­ چرخه حمل‌ونقل خودرو‌های سنگین و این که صرفاً خودرو‌های حامل کالا‌های اساسی اجازه تردد جاده‌ای دارند، ­مصرف گازوئیل بخش حمل‌ونقل در ایام سفر‌های نوروزی کاهش پیدا می‌کند که اکنون میانگین مصرف روزانه آن، از ۶۵ میلیون لیتری که قبل از این ایام بود، به حدود ۴۵ میلیون لیتر کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • عکس سفیر ایران با یک زن خارجی جنجالی شد!
  • تنیس مقدماتی جهان - مالزی؛ برتری پسران ایران مقابل هنگ کنگ
  • کاهش ۶ درصدی مراجعان به اورژانس بیمارستان‌ها
  • فوت ۱۰ نفر در حادثه رانندگی نوروز امسال در کردستان
  • ظریف: روسیه، ایران را فدای آمریکا می‌کند
  • افزایش ۴.۶ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال
  • ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان
  • این کشورهای جهان بیشترین بدهی عمومی را دارند (+جزئیات)
  • تردد حدود ۱۲ میلیون خودرو از محورهای استان قزوین
  • افزایش ۳ درصدی اعمال جراحی در نوروز ۱۴۰۳