Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@06:40:49 GMT

همه چیز درباره اولین تانکر نفتکش ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۹۲۱۳

معمولاً در کشوری که نفت‌خیز است، تاریخچه تانکرهای نفت‌کش آن باید جذابیت و اهمیت خاصی داشته باشد. اما در ایران کمتر از این موضوع شنیده و خوانده‌ایم. حال اینکه عمده اقتصاد ایران بر صنعت نفت بنا شده است. حتی در اسناد تاریخ و موزه‌های مربوط به شرکت یا وزارت نفت نیز به ندرت درباره این اتومبیل‌های تاریخی کشور مطلبی موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مطمئناً برای بسیاری از ما، زمانی که از کشف اولین چاه نفت در کشور و استخراج این طلای سیاه در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۰۸ و در مسجد سلیمان گفته می‌شود، به این فکر می‌کنیم که در آن سال‌ها چگونه نفت خام در ایران جابجا می‌شد.

در سال‌هایی که خطوط لوله انتقال نفتی در کشور موجود نبود و به طور قطع خودرو یا تومبیلی نیز به این منظور در ایران یافت نمی‌شد. بررسی‌های ما درباره تاریخچه اولین نفت‌کش ایرانی به AP1، یک کامیون بزرگ و خاص رسید. تصاویر زیادی از این بچه غول چرخ‌دار در دسترس نیست اما درباره نحوه ساخت و سفارش آن به مستندات جالب و جذابی رسیدیم. ما را دنبال کنید.

 

سازنده AP1

AP1 نتیجه تلاش یک مهندس بریتانیایی متولد مجارستان بود که مأمور ساخت نفتکشی اختصاصی برای شرکت نفت انگلیس-ایران شده بود.

نیکلاس اشتر اوسلر (1966-1891) در امپراتوری اتریش-مجارستان متولد شد، قبل از جنگ جهانی اول به بریتانیا رفت و در طول جنگ به عنوان مشاور در یک شرکت تجهیزاتی نظامی مشغول به کار شد و در دهه ۱۹۲۰ به واسطه طرح‌ها و اختراعات وسایل نقلیه تاشو و دوزیست، مورد توجه ارتش بریتانیا قرار گرفت.

اشتراوس لر در سال ۱۹۳۳ به تابعیت بریتانیا در آمد و در همان سال با مشارکت مجارستانی ویس مانفرید قرارداد طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه خودروهای نظامی را بست. دپارتمان اتومبیل WM به رهبری ژانوس کوربولی که شرکت ویس مانفرید عضوی از آن بود، در سال‌های ۱۹۲۷-۱۹۲۶ یک اتومبیل کوچک طراحی کرده بود که با استقبال خوبی مواجه نشد. لذا از این فرصت جدید به منظور جبران خسارت مالی استقبال کرد.

یکی از دلایل موفقیت طرح‌های اشتر اوسلر در زمینه خودروهای نظامی، نوع سیستم انتقال قدرت و انعطاف‌پذیری محورهای خودروهای طراحی شده توسط او بود. به طوری که هر یک از محورها قابلیت داشتند جداگانه و به صورت مجزا از یکدیگر حرکت کنند و در مسیرهای ناهموار تمام چرخ‌های خودرو به صورت همزمان و کامل روی زمین باشند.

 

مشخصات اولین کامیون نفتکش ایران

شرکت نفت انگلیس-ایران در سال ۱۹۳۵ سفارش ساخت یک خودرو را به اشتراوس لر داد. آن‌ها نفتکشی می‌خواستند که در جاده‌های خاکی و ناهموار ایران به راحتی حرکت کند. در واقع با توجه به عدم وجود راه‌های شوسه در ایران و همچنین عدم توسعه شبکه لوله‌های انتقال نفت، نیاز به خودرویی قدرتمند که بتواند جاده‌های خاکی را به راحتی طی کند بسیار احساس می‌شد.

 AP1 حاصل دسترنج اشتراوس لر و تیمش بود. شاسی این محصول ۷.۵ متر طول داشت و نیروی مورد نیاز برای حرکت دادن آن را یک موتور V8 با حجم ۶ لیتر تأمین می‌کرد. سقف توان این موتور ۲۰۰ اسب بخار بود. این نفتکش برای حرکت از ۴ محور استفاده می‌کرد که در میان آن‌ها ۲ محور جلو فرمان‌پذی بودند.

رانندگی با این غول ۷ تنی که نام اصلی آن Autrotruck Petrol 1 بود به دلیل عدم وجود سیستم فرمان هیدرولیک در زمان تولیدش کار بسیار سختی بود. ویکتور سیمیک از طرف کمپانی ویس مانفرید مأمور شد که این خودرو را به ایران برساند. وی با یک AP1 بدون تانکر (شاسی خالی) به ایران آمد و در ایران آن را تکمیل نمود.

اگرچه اطلاعات دقیقی از سرنوشت این کامیون در دسترس نیست، اما طبق اسناد شرکت نفت انگلیس-ایران این خودرو برای این شرکت چندان مفید نبوده است. البته با این وجود نباید این حقیقت را نادیده گرفت که AP1 اولین نفتکشی است که در یکی از قطب‌های نفتی جهان شروع به کار کرده است. در واقع AP1 را می‌توان جد بزرگ تانکرهای نفتکش ایرانی دانست. (برای مطالعه بیشتر در این زمینه و دیدن تصاویر موجود از AP1 به دیوار خودرو اصفهان مراجعه کنید.)

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای اولین‌بار در تاریخ؛ داور تکواندوی ایرانی به پارالمپیک دعوت شد

مرجان تیموری در پارالمپیک پاریس قضاوت خواهد کرد.

طرفداری | رقابت‌های تکواندوی پارالمپیک ۲۰۲۴، هشتم تا دهم شهریور در کاخ بزرگ (گرند پالاس) شهر پاریس برگزار خواهد شد.

پس از پایان مسابقات انتخابی پارالمپیک و مشخص شدن هوگوپوشان حاضر در این مسابقات، فدراسیون جهانی ۳۰ داور را برای قضاوت در این بازی‌ها انتخاب و معرفی کرد. بر همین اساس WT با ارسال نامه‌ای به تهران، مرجان تیموری، داور بین المللی تکواندو کشورمان را برای قضاوت این مسابقات به پاریس دعوت کرد. این برای نخستین بار است که فدراسیون تکواندو ایران یک داور زن را در بین ۳۰ داور نهایی قضاوت کننده در بازی‌های پارالمپیک دارد.

مرجان تیموری قضاوت در معتبرترین تورنمنت‌ها از جمله قهرمانی جهان، آسیا، گرندپری‌ها و.. را در کارنامه دارد. وی بهمن ۱۴۰۲ از سوی فدراسیون جهانی به کمپ تمرینی، انتخابی پارالمپیک دعوت شد و پس از قضاوت‌های کم اشتباه در رقابت‌های مورد نظر WT در فهرست نهایی داوران این بازی‌ها قرار گرفت.

از دست ندهید ????????????????????????

لیست تیم ملی بسکتبال آمریکا برای المپیک 2024 خشم سرمربی چلسی: این مسخره‌بازی تکرار نمی‌شود تقابل ستاره رئال مادرید با بدترین داور جهان بیرانوند جدید از خرم‌آباد ظهور کرد

دیگر خبرها

  • کامیون نفتکش سقوط‌کرده در سیلاب
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط با عملیات«وعده صادق» تحریم کرد
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط عملیات «وعده صادق» تحریم کرد
  • محصولات فناورانه ایران در نمایشگاه روسیه
  • حضور اولین داور زن تکواندوی ایران در المپیک
  • باقری اولین بانوی داور ایرانی تکواندو در المپیک
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا
  • آب‌رسانی سیار به ۲۸۵ روستای استان مرکزی
  • برای اولین‌بار در تاریخ؛ داور تکواندوی ایرانی به پارالمپیک دعوت شد
  • جزییات اولین حراج سکه در سال جدید / فروش ۷۲۱۸ قطعه سکه در دهمین حراج مرکز مبادله ایران