Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سمبوسه یکی از غذا‌های خوشمزه مخصوص جنوب ایران است که در حال حاضر در سراسر کشور به عنوان یک غذای محبوب و پر طرفدار شناخته می‌شود. عطر و طعم این غذای خوشمزه بیشتر به خاطر ادویه‌ها و چاشنی‌هایی است که در طبخ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سمبوسه معمولا در مهمانی‌ها و تولد‌ها هم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، چون خیلی سریع آماده می‌شود و نسبتا غذای کم هزینه‌ای است لذا معمولا پای ثابت مهمانی‌های عصرانه و تولد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

آموزش آشپزی؛ از کتلت نخود و سینه مرغ شکم پر تا ترشی تخم مرغ + تصاویر

سمبوسه انواع مختلفی دارد مثل سمبوسه سیب زمینی، سمبوسه گوشت، سمبوسه مرغ، سمبوسه پیتزایی و سمبوسه هندی که در این مطلب طرز تهیه سمبوسه مرغ را برای شما در نظر گرفته ایم. برای تهیه سمبوسه مرغ از نان لواش، مرغ، سبزیجات معطر، فلفل سیاه و قرمز و برخی مواد دیگر استفاده می‌شود.

مواد اولیه سمبوسه مرغ و قارچ
سینه مرغ ۲ عدد
هویج کوچک ۱ عدد
ساقه کرفس ۱ ساقه
قرص استاک مرغ ۱ عدد
پیاز بزرگ ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
قارچ ورقه‌ای شده ۱۵۰ گرم
گشنیز تازه ۱۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه به میزان لازم
فلفل قرمز به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم
نان لواش به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه
۱- نکات مربوط به مرغ
برای اینکه مرغ خوش طعم‌تر شود به جای آب آن را با استاک، ساقه کرفس، پیاز و هویج بپزید. استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ، سس و بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

۲- نکات مربوط به پیاز
خیلی از اوقات که برای خریدن پیاز به بازار‌های میوه و تره‌بار می‌رویم در مغازه رنگ‌های مختلفی از پیاز‌ها را می‌بینیم بدون توجه به اینکه هر کدام از این پیاز‌ها مصارف مشخصی دارند آن را می‌خریم در واقع دم دست‌ترین پیاز را انتخاب می‌کنیم غافل از اینکه ممکن است پیاز انتخاب شده برای مصرفی که در نظر داریم مناسب نباشد.

اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز توضیح دهیم باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیاز‌ها است شروع کنیم این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم تری دارد از نظر کاربرد تقریبا مثل پیاز قرمز هست، می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه هست.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد، فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند بنابراین معمولا برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۳- نکات مربوط به فلفل دلمه‌ای
همان طور که می‌دانید فلفل دلمه‌ای سبزی پر خاصیتی است که مصرف آن به تمامی افراد به ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز می‌باشد که رنگ سبز آن طعم قوی تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی از جمله ویتامینی که دارد منشا درمان سرما خوردگی محسوب شده و همچنین برای درمان کم خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و نیز رفع یبوست بسیار مفید است.

ته فلفل دلمه برجستگی‌هایی وجود دارد فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند ماده هستند فلفل دلمه ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد لذا برای تهیه انواع سالاد و خام خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد نر است تخم کمتری دارد و تند‌تر است برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است و بر عکس فلفل دلمه ماده بعد از تفت و پختن اصلا تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

طرز تهیه سمبوسه مرغ و قارچ
۱- سینه مرغ را شسته با کمی نمک، فلفل، زردچوبه و مقدار کمی آب + قرص استاک + ۱ عدد پیاز نگینی خرد شده + هویج + کرفس بپزید. حرارت دادن را آن‌قدر ادامه دهید تا آب مرغ به خوردش رفته و تقریبا بی‌آب شود. حال، ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا گوشت مرغ خنک شود، سپس آن‌ها را ریش ریش کنید برای ریش ریش کردن سینه مرغ می‌توانید از همزن کمک بگیرید.

۲- پیاز را به صورت خلالی خرد کنید در روغن تفت دهید سپس فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی ریز خرد کنید گشنیز را هم تمیز بشویید، ریز خرد کنید و به همراه فلفل دلمه‌ای و پیاز به مرغی که تفت خورده اضافه کنید بعد هم زنجبیل و فلفل قرمز را اضافه کنید و حدود ۳ دقیقه بعد از روی حرارت بردارید در صورت تمایل می‌توانید ۱ قاشق رب را هم تفت دهید و به مواد اضافه کنید. در مرحله بعد قارچ را به صورت ورقه‌ای خرد کنید در تابه‌ای جدا با حرارت بالا تفت دهید تا آب نیندازد بعد از سرخ شدن به مواد اضافه کنید.

۳- نان‌های لواش را در ابعاد ۷ در ۳۰ سانتی متری برش بزنید سپس مقداری از مخلوط آماده شده را روی لبه نان قرار دهید و گوشه نان را روی مواد برگردانید به طوری که یک مثلث درست شود. مثلث را مجددا روی نان برگردانید این کار را تا جایی ادامه دهید که قسمت کوچکی از نان باقی بماند این قسمت را کاملا به داخل مثلث‌ها برگردانید تا هنگام سرخ شدن مواد به بیرون نریزد.

۴- وقتی که همه سمبوسه‌ها را به روش گفته شده آماده کردید تابه‌ای ترجیحا کوچک با عمق زیاد را انتخاب کنید تابه را روی حرارت قرار دهید حدود ۲ تا ۳ دقیقه بعد که جسم تابه گرم شد ۴ تا ۵ قاشق روغن مایع داخل آن بریزید وقتی روغن داغ شد سمبوسه‌ها را داخل تابه بچینید اجازه دهید سمبوسه‌ها کاملا طلایی شوند بعد با کمک کفگیر سوراخ دار آن‌ها را از تابه خارج کنید و داخل آبکش فلزی قرار دهید تا روغن اضافه آن خارج شود فقط حواستان باشد سمبوسه‌ها را روی هم نگذارید تا خمیر نشوند.

۵- موقع سرو سمبوسه، آن‌ها را داخل آبکش فلزی پایه دار قرار دهید زیر آبکش یک سینی بگذارید و سینی را داخل فری که از قبل روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار داده اید قرار دهید حدود ۵ دقیقه که بماند هم روغن اضافه آن کشیده می‌شود هم اینکه گرم می‌شود توجه کنید نباید سمبوسه‌ها روی هم قرار بگیرند. می‌توانید سمبوسه را بعد از پیچیدن سرخ نکنید بلکه بسته بندی کنید داخل فریزر قرار دهید و موقع مصرف سرخ کنید.

۶- برای تهیه سمبوسه مرغ رژیمی می‌توانید پس از پیچیدن سمبوسه‌ها آن‌ها را در سینی فر بچینید و روی آن‌ها کمی روغن مایع بزنید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا برشته شود می‌توانید گریل فر را در پنج دقیقه آخر روشن کنید تا سمبوسه‌ها برشته‌تر شوند.

منبع: فرارو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادویه ها آموزش آشپزی آشپزی ایرانی آشپزی خانگی نکات مربوط فلفل دلمه ای اضافه کنید سمبوسه ها قرار دهید خرد کنید پیاز ها غذا ها ۱ قاشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۰۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی از آبادان

ایسنا/خوزستان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبادان از صادرات بیش از ۱۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از این شهرستان خبر داد.

حسن دشتی نژاد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در سال جاری برای بیش از ۱۳ هزار تن محصولات کشاورزی شامل پیاز، سیب زمینی، خرما، هندوانه، بامیه، پوست نخود، کاه، حبوبات، زعفران و کدو توسط کارشناسان قرنطینه این مدیریت، پس از بازدید و بررسی محموله گواهی فیتوسنیتری صادر شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ میزان صادرات تره‌بار ۱۰۱۳ تن بوده است، صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری در آبادان افزایش چشمگیری داشته است.

دشتی نژاد اظهار کرد: سیب زمینی و پیاز بخش عمده حجم صادرات تره‌بار را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۲۱۴ تن پیاز و سیب زمینی از مبدا ازبکستان و روسیه از طریق بندر آبادان به کشور کویت ترانزیت شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سوغاتی‌های خوشمزه خوزستان؛ کلوچه دزفول و موچی ایرانی در بهبهان
  • فرآیند پخت یک غذای محلی با قارچ کوهی و گوجه توسط یک بانوی عشایر افغان (فیلم)
  • خواص بی نظیر و معجزه های برگ سیر!
  • این پنیر خامه‌ای خوشمزه آلمانی را در خانه فقط در ۵ دقیقه درست کنید (فیلم)
  • پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت‌گردی‌های نوروزی
  • طرز تهیه ۴ مدل سوپ خوشمزه و مقوی برای افطار
  • تولید بذر هیبرید انواع فلفل گلخانه‌ای در جیرفت
  • دستور پخت آش آبکش قوچانی، خوشمزه و دلچسب
  • قارچ‌های روییده در مراتع و جنگل‌ها را نخورید
  • افزایش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی از آبادان