Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که قرار بود سهام عدالت به صورت بلوکی خرید و فروش شود، اما شواهد نشان می‌دهد برخی کارگزاری‌ها و بانک‌ها با دور زدن قوانین سهام عدالت را به صورت خرد در تابلوی اصلی می‌فروشند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با توجه به ریزش اخیر بازار سرمایه و افت ۶۰۰ هزار واحدی شاخص کل در کمتر از ۲ ماه تصمیمات درست و غلط متعددی از سوی شورای عالی و سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این تصمیمات ممنوعیت معاملات سهام عدالت در تابلوی معاملاتی بازار بود. در واقع به علت اینکه درخواست فروش ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی سهام عدالت پس از آزادسازی ۶۰ درصدی علتی بر فشار به سمت طرف عرضه بازار بورس شد و سهم های سبد سهام عدالت که عمدتا شاخص ساز و تاثییرگذار بر شاخص کل هستند صف فروش تشکیل دادند، همین موضوع باعث شد تا فروش سهام عدالت به صورت خرد و در تابلوی اصلی ممنوع شده و تنها خرید و فروش سهام عدالت به صورت بلوکی که عمدتا مشتری آن بانک ها و کارگزاری ها هستند انجام می شود.

 

در ادامه اما در دو ماه گذشته عمده ی سهامداران عدالت که درخواست فروش داده بودند به پول خود نرسیدند و بانک ها و کارگزاری ها و مسئولین علت آن را خرابی بازار و پایین بودن قیمت و یا نبودن مشتری عنوان کردند و تا کنون هم عمده درخواست های فروش سهام عدالت به نتیجه نرسیده و برای مردم پولی واریز نمی شود. در واقع با ریزش اخیر بورس و وضعیت نامشخص بازار تمایل چندانی از سوی حقوقی ها برای خرید بلوک های سهام عدالت وجود ندارد و این ها درحالی است که عموم جامعه چاره ای برای پیگیری این مشکلات ندارند و دستشان به جایی نمی رسد و تنها به صبر کردن برای واریز پول یا نفروختن و حفظ سهام عدالت تشویق می شوند.

 

اخیرا هم اعلام شد که از هفته آینده سازوکار دسترسی دارندگان سهام عدالت به لغو درخواست فروش فراهم شده و سهامداران می توانند از فروش سهام عدالت صرف نظر کنند.

 

از طرفی برای تشویق نگهداری سهام عدالت مقرر شد تا سود مجامع شرکت های بورسی ذیل سهام عدالت به صورت مستقیم به حساب سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند واریز شود و آنها برای دریافت سود مجبور به مراجعه ی حضوری به شعب بانکی نباشند.

 

اما مسئله جالبی که در ماجرای بلوکی معامله شدن سهام عدالت این روزها صدای بسیاری از فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی را درآورده است اینکه برخی کارگزاری ها با دور زدن قانون برای اینکه درخواست فروش سهام عدالت مشتریان خود را اجابت کنند اقدام به فروش تک سهم های زیرمجموعه سهام عدالت در تابلوی معاملات بورس می کنند، به عبارت دیگر سهم های زیر مجموعه ی سهام عدالت را به صورت خرد در بازار عرضه می کنند و با این کار علاوه بر دریافت کارمزد معاملات، با ارزان خریدن سهام عدالت به صورت بلوکی و به قیمت روز فروختن همان سهم ها به صورت خرد نوسان گیری کرده و سود خوبی به جیب می زنند.

 

بدتر اینکه با فشار فروش در شرایط کنونی نابسامان بازار سرمایه که شاخص در یک محدوده مشخص درجا می زند و بسیاری از سهم ها هنوز در حال اصلاح بوده و ترس و نگرانی سهامداران و تازه واردان نسبت به بورس هنوز پابرجا است با این کار به شرایط سخت بازار و هیجان و ترس سهامداران آسیب می زنند.

 

بعد از آزادسازی سهام عدالت یکی از  سامانه‌های فروش سهام عدالت توسط  یکی از کارگزاری ها راه‌اندازی شد و سهامداران زیادی برای فروش سهامشان از طریق این سامانه اقدام کرده‌اند و به این ترتیب درخواست فروش سهام عدالت ازاین  سامانه در رتبه اول قرار گرفت.

 

مدیرعامل این کارگزاری سه روز پیش در مصاحبه ای نکته ی جالبی پیرامون فروش سهام عدالت مطرح می کند: «فروش سهام عدالت در روش بلوکی سخت است اما ما هم سعی می‌کنیم تا با روش‌هایی بتوانیم این سهام را به صورت خرد بفروشیم، طبیعتا در برابر حجم تقاضا این میزان فروش عدد قابل توجهی نیست.»

 

در واقع مدیرعامل این  کارگزاری در این مصاحبه با بیان اینکه سعی میکنیم با روش هایی سهام عدالت را به صورت خرد بفروشیم به روشنی عنوان می کند که به قانون خرید و فروش بلوکی سهام عدالت پایبند نبوده و برای اینکه از کارمزد و نوسان گیری این معاملات سود کسب کند حاضر است علاوه بر دور زدن مقررات به بی اعتمادی و جو منفی بازار هم دامن بزند. البته واضح است که این احتمال برای سایر کارگزاری ها و حقوقی های خریدار و فروشنده سهام عدالت وجود دارد.

 

این شائبه به قوت خود وجود دارد و بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقدند عرضه های آبشاری سهام و تشکیل صف های سنگین فروش که در هفته های اخیر در سهم های زیرمجموعه سهام عدالت صورت گرفته و حمایت های بعضی حقوقی ها را هم بی اثر کرده ناشی از تخلف امثال این کارگزاری یا بانک هایی است که سهام عدالت را در تابلوی اصلی معاملات عرضه می کنند.

 

از طرفی هیچ سازوکار شفافی وجود ندارد که مشخص نماید اگر کارگزاری یا بانک انتخاب شده سهام عدالت کسی را فروخته، بلافاصله به حساب وی واریز کند، ممکن است بانک یا کارگزاری سهام را فروخته باشد اما بعد از مدت ها یا به صورت تدریجی و قطره چکانی برای سهامدار فروشنده واریز نماید.

 

بنابراین سازمان بورس به ویژه نهاد ناظر بایستی هر چه سریع تر به این تخلفات ورود کرده و از بهم ریختن بازار و افزایش فشار فروش در این شرایط به نفع تعادل و ثبات بازار و عموم سهامداران جلوگیری نماید و عملکرد بانک ها و کارگزاری ها در پروسه ی خرید و فروش بلوکی تا واریز سهام عدالت به حساب مشتریان را شفاف کند.

 

از سوی دیگر سازمان بورس موظف است برای فروش مناسب سهام عدالت هر چه زودتر چاره ای بیاندیشد تا بیش از این مشکلات مذکور ادامه نداشته باشد. باید توجه داشت که در اواسط زمستان یعنی ایم دهه فجر که در راه است و مقرر شده تا ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت در این دوره آزادسازی شود اگر همین مسائل وجود داشته باشد بدون شک مشکلات و اثرات منفی در بازار سهام و نارضایتی سهامداران عدالت بیشتر شده و تبعات بیشتری برای بازار و سیاستگذار به دنبال خواهد داشت.

 

البته محسن خدابخش؛ مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در یک مصاحبه اعلام کرد که فروش سهام عدالت از ابتدای مهرماه تا کنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم تنها ۳۰۰ میلیارد تومان در بازار اصلی بورس معامله شده است.

 

وی همچنین در خصوص شائبه فروش سهام عدالت از سوی کارگزاری ها در بازار گفته است: تا کنون مشکلی نداشتیم و فروش ها در صف های خرید انجام شده اما اگر تخلفی مشاهده شود حتما برخورد می کنیم.

 

صحبت های مدیر نظارت بر بورس علاوه بر اینکه شائبه ی تخلف برخی کارگزاری ها را تایید می کند نشان می دهد نهاد ناظر عزمی برای برخورد با این موضوع ندارد و صرفا به دنبال توجیه اتفاق پیش آمده است.

 

از طرفی به نظر می رسد ارقامی که محسن خدا بخش مطرح می کند دور از واقعیت باشد بنابراین نهاد ناظر و سازمان بورس بهتر است برای رفع این شبهه نیز معاملات و آمار فروش سهام عدالت (سهم های زیر مجموعه) را از ابتدای مهر به طور کلی و از شنبه به صورت روزانه شفاف سازی و اطلاع رسانی کند.

 

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه کارگزاری های بورس سهام عدالت سهام عدالت به صورت فروش سهام عدالت صورت خرد سهام عدالت سهام عدالت درخواست فروش بازار سرمایه ی سهام عدالت کارگزاری ها سازمان بورس خرید و فروش بانک ها دور زدن سهم ها ی خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۳۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی به رئیسی در مورد پرونده فساد چای دبش طعنه زد.

این روزنامه نوشت: در جامعه‌ای که حتی با مفسدان اقتصادی برخورد یکسان نمی‌شود بطوری که یکی را به دلایل خاص از زیر سنگ هم که شده پیدا می‌کنند و به صُلابه می‌کشند، ولی دیگری را که فساد بزرگ‌تری مرتکب شده تکریم می‌کنند و در بهترین جایگاه قرارش می‌دهند، چگونه می‌توان باور کرد که عدالت حاکم است؟

هیچکس، چه در سطح کارگزاران نظام و چه در سطح عموم مردم، تردید ندارد که ما هنوز نتوانسته‌ایم عدالت را در جامعه برقرار کنیم.

قضاوتی است که از کارگزاران ارشد نظام هم بار‌ها شنیده شده و نمود‌های عینی آن نیز در جامعه کاملاً قابل لمس است.

ثروت کشور به صورت عادلانه میان مردم تقسیم نمی‌شود، در ادارات با ارباب رجوع برخورد یکسان صورت نمی‌گیرد، پارتی‌بازی در اکثر دستگاه‌ها بشدت رواج دارد، حقوق‌ها، مزایا و امکانات رفاهی به تناسب شایستگی‌ها و نیاز‌های واقعی پرداخت نمی‌شوند. بر بخش‌های بکارگیری افراد در پست‌ها و تفویض جایگاه‌ها شایسته‌سالاری رعایت نمی‌شود، به افراد بله‌قربان‌گو امتیاز داده می‌شود و افراد منتقد منصف و دلسوز طرد می‌شوند و...

این‌ها و بسیاری موارد دیگر نشانه‌های بارز تبعیض هستند، چیزی که با روح اسلام و نظامی که قرار است با «جمهوریت» و «اسلامیت» اداره شود در تضاد کامل هستند.

در جامعه‌ای که حتی با مفسدان اقتصادی برخورد یکسان نمی‌شود بطوری که یکی را به دلایل خاص از زیر سنگ هم که شده پیدا می‌کنند و به صُلابه می‌کشند، ولی دیگری را که فساد بزرگ‌تری مرتکب شده تکریم می‌کنند و در بهترین جایگاه قرارش می‌دهند، چگونه می‌توان باور کرد که عدالت حاکم است؟

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود که به نظر می‌رسد به رئیسی و پرونده چای دبش کنایه می‌زند نوشته است:در جامعه‌ای که پرونده بزرگ‌ترین فساد اقتصادی را به جای آنکه با اولویت بررسی کنند به محاق می‌برند و آن را فسادنمائی جلوه می‌دهند، چگونه می‌توان پذیرفت عدالت در حال اجرا شدن است؟

همچنین روزنامه جمهوری اسلامی با طعنه به علیرضا پناهیان ادامه داد:

در جامعه‌ای که اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند، چگونه می‌توان به مردم گفت در حال ساختن بنای رفیع حکومت عدل علی هستیم؟

مردم با مشاهده این بی‌عدالتی‌ها اگر به این نتیجه برسند که ما کاری غیر از تغییر اسم انجام نداده‌ایم و هدفمان این بود که محمدرضا پهلوی را کنار بزنیم و خودمان جای او را بگیریم، نمی‌توان قضاوتشان را رد کرد. قرار نبود آنهمه شهید بدهیم و آنهمه فداکاری صورت بگیرد و بعد از ۴۵ سال هنوز در پیچ و خم‌های تبعیض و بی‌عدالتی سرگردان باشیم و در عین حال به عده‌ای اجازه بدهیم چنین وضعیتی را متن عدالت جلوه دهند!

دیگر خبرها

  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS  توسط کارگزاری مفید
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS توسط کارگزاری مفید
  • در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی
  • نماینده کارگزاری عرضه سهام استقلال: از جزئیات واگذاری سهام استقلال اطلاع ندارم
  • دولت سرخابی‌ها را به صورت قطعی واگذار کرد؛ پرسپولیسِ بانکی، استقلال پتروشیمی
  • مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت) برگزار خواهد شد
  • رونق بازار ارومیه با فروش سبزی های کوهی