Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ماهواره «سینا» را بیشتر بشناسید / از سفارش وزارت علوم تا ساخت روسیه

سینا ۱ نخستین ماهواره و کاوشگر فضایی ایران است که در مدار قرار گرفت و توسط روسیه در ۲۰۰۵ ساخته شد. این ماهواره در روز پنجشنبه ۶ آبان ماه سال ۱۳۸۴، روی یک موشک ماهواره‌بر کازموس-۳ روسی به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار اختصاصی ایران قرار داده شد. محل پرتاب آن پایگاه فضایی پلستسک در روسیه بود. سینا ۱ به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شرکت پالیوت در شهر اُمسک روسیه طراحی و ساخته شده بود.   نوشت افزار آنتی‌باکتریال ۹۹ درصد باکتری‌ها را از بین می‌برد اطلس آکسیلیا (Atlas Axillia) مفتخر است اولین نوشت‌افزار آنتی‌باکتریال سری‌لانکا را معرفی کند. با بازگشایی مدارس، مادران در سراسر کشور نگران سلامت و ایمنی فرزندانشان هستند. این محصولات جدید توسط اطلس با همکاری موسسه فناوری نانو سریلانکا (SLINTEC) ساخته شده است و دارای فناوری آنتی‌باکتریال پیشرفته‌ای است که در سری‌لانکا توسعه یافته است و ۹۹٫۹ درصد باکتری‌های موجود در سطوح این کتاب‌ها و قلم‌های ویژه را از بین می‌برد.     ۲۰ سال آینده زندگی بدون فناوری‌های فضایی ممکن نیست / ایران در جایگاه سیزدهم حوزه هوافضای دنیا
رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اینکه امروزه زباله‌های فضایی برای اکثر کشور‌ها دردسرساز شده است، گفت: اکنون ۱۷۰ میلیون قطعه زباله در فضا رها شده که ۲۰ هزار قطعه آن‌ها بزرگتر از توپ تنیس و ۵۰۰ هزار قطعه بزرگتر از توپ پینگ پونگ است که با سرعت ۸/۷ کیلومتر بر ساعت در مدار زمین می‌چرخند که باید حتما برای این زباله‌ها کاری انجام داد. ما باید به دنبال سوخت‌های "بیو" و "بایو" که دوستدار طبیعت هستند، باشیم وگرنه طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۶۰۰ میلادی زمین به گلوله آتش تبدیل خواهد شد.   سیاره‌ای غول‌پیکر که می‌تواند روی آب شناور شود / زحل جایی برای زندگی بشر دارد؟ زحل، مانند مشتری، بیشتر از هیدروژن و هلیوم ساخته شده است. در مرکز زحل یک هسته متراکم از فلزات مانند آهن و نیکل وجود دارد که توسط مواد سنگی و سایر ترکیبات که در اثر فشار و گرما جامد شده اند، احاطه شده است. تصور آن دشوار است، اما زحل تنها سیاره در منظومه شمسی است که چگالی متوسط آن کمتر از آب است یعنی این سیاره گازی غول‌پیکر می‌تواند روی آب شناور شود!   صفر تا صد دستاورد‌های یکساله ناسا / از پایان اجاره‌نشینی در روسیه تا یافتن فرازمینی‌ها و اعزم فضانورد به ماه جالب است بدانید که این آژانس فضایی به تازگی گزارشی منتشر کرده که در آن نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ موفق به تولید بیش از ۶۴.۳ میلیارد دلار درآمد از کل اقتصاد آمریکا شده است. ناسا در این مدت از فعالیت بالغ بر ۳۱۲ هزار موقعیت شغلی حمایت کرده که نتیجه آن پرداخت رقمی در حدود ۷ میلیارد دلار مالیات است. به گفته جیم برایدنستاین، مدیر ناسا، این بازدهی اقتصادی با سرمایه‌گذاری فقط نیم درصد بودجه دولت آمریکا حاصل شده است.   سلول‌های سرطانی با استفاده از چارچوب‌های آلی فلزی نابود می‌شوند مطالعه جدیدی که در نشریه Science Advances به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که با استفاده از چارچوب‌های آلی فلزی در مقیاس نانومتری می‌توان رادیکال آزاد ایجاد کرد. این رادیکال آزاد شده توسط تابش اشعه ایکس می‌تواند به صورت مستقیم سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد.     چگونه با آموزش نوع نوشتن، فرزندانی باهوش داشته باشیم؟ / ثمره دیجیتالی شدن مدارس و نگارش‌ها تحقیقی جدید بر روی مغز نشان می‌دهد که نوشتن با دست به کودکان کمک می‌کند تا بیشتر یاد بگیرند و مطالب را بهتر به خاطر آورند. پروفسور آدری ون درمیر، از دانشگاه علوم و فناوری نروژ معتقد است که باید راهبرد‌های ملی مناسب وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که کودکان حداقل آموزش نوشتاری را دریافت می‌کنند. نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که هم کودکان و هم بزرگسالان هنگامی که می‌نویسند مطالب را بهتر یاد گرفته و بخاطر می‌آورند. اکنون مطالعه دیگری نیز همین موضوع را تأیید می‌کند. انتخاب نوشتن با دست به جای استفاده از صفحه کلید، بهترین یادگیری و ماندگاری مطالب را به همراه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو معاونت علمی و فناوری سلول های سرطانی سیاره زحل ماهواره ایرانی آنتی باکتریال نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۵۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد 28 درصدی واحدهای صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی صمت، رئیس اداره آموزش پژوهش و فناوری صمت چهارمحال و بختیاری گفت در یک سال اخیر ۹ واحد صنعتی به جمع شرکتهای دانش بنیان‌های کشور اضافه شده‌اند

 

محمد حسن قنبری افزود: این واحدها در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته؛ برق و الکترونیک؛ مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری شیمیایی؛ فناوری زیستی و صنایع غذایی هستند.

 

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند از ۱۱۰ امتیاز پیش بینی شده معاونت علمی؛ فناوری ریاست جمهوری بهره مند شوند.

 

قنبری گفت:شرکت‌های دانش‌بنیان مطابق با سطح فناوری محصول به سه گروه واحدهای فناور؛ نوآور و نوپا تقسیم می‌شوند

 

 

دیگر خبرها

  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی+ فیلم/پیش بینی رسانه آمریکایی از نزدیک بودن شکست اوکراین در برابر روسیه
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی
  • رشد 28 درصدی واحدهای صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی فضا در یک قدمی واقعیت
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • بایدن ورود کشتی‌های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • گفت‌وگوی خدمه روسی شناور توقیف شده اسرائیلی با خانواده‌اش
  • دراگون فایر؛ آیا این سلاح لیزری به شکار پهپادهای روسیه در آسمان اوکراین می رود؟(+فیلم و عکس)