Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه هدف پروازی در نبرد نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان عصر روز جمعه در مناطق ساحلی رود ارس در نزدیکی مرزهای ایران ساقط شد.

به گزارش مشرق، خبرها از محل درگیری امروز در مناطق ساحلی رود ارس در نزدیکی مرزهای ایران حاکی از آن است که این هدف‌های پروازی شامل یک فروند هواپیمای جنگی و دو فروند پهپاد بود که توسط نیروهای جنگده در نزدیکی مرز ایران توسط سامانه های ضد هوایی هدف قرار گرفته و ساقط شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به این گزارش، علاوه بر ساقط شدن این سه هدف پروازی که تعلق آنها به دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان نامشخص است، طرفین درگیر امروز نبرد سنگینی در نزدیکی مرزهای ایران داشتند.

نبرد نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان امروز با شدت در روستای مرزی سلطانلی در آنسوی ارس ادامه یافت و جمعیت زیادی از ایرانیان در این سوی ارس به تماشای زنده درگیری دو همسایه شمالی ایران پرداختند.

نیروهای ارمنستان از نزدیکی شهر اصلاندوز تا نزدیکی سد خداآفرین در مرزها عقب رانده شده‌اند و امروز نقاط دیگری از اراضی مرز ایران در آنسوی ارس از جمله روستای استراتژیک سلطانلی به دست ارتش آذربایجان افتاد.

باتوجه به گزارش‌ها از منطقه عمومی درگیری، در ساعات شب به علت عقب نشینی نیروهای ارمنستان به مواضع جدید به سمت شهر فضولی و زنگیلان، درگیری دو طرف کمی فروکش کرد.

بنا به اعلام منابع محلی، شدت گلوله باران مواضع طرفین در شب گذشته شدیدتر بود.

بر اساس مشاهدات، از صبح امروز گلوله باران و درگیری در نقاط مرزی که از سمت ایران نیز به راحتی قابل مشاهده بود، با شدت آغاز شده و تا غروب آفتاب ادامه یافت.

بنا به این گزارش، در جریان ساعات درگیری در آنسوی ارس، به رغم تلاش نیروهای مرزبانی ایران مبنی بر دور کردن شهروندان ایرانی از تپه های مشرف بر مرز که برای تماشای جنگ در محل حاضر شده بودند، جمعیت کثیری از ایرانیان در ارتفاعات اطراف روستای اسکانلو ایران حاضر شده و به تماشای جنگ در حوالی روستای سلطانلی جمهوری آذربایجان پرداختند.

به گزارش میدانی و عینی، نیروهای ارمنستان به رغم عقب نشینی از مناطق مرزی، در ارتفاعات آن سوی مرز پناه گرفته‌اند و به گلوله باران مواضع ارتش آذربایجان ادامه می‌دهند و نیروهای دو طرف با استفاده از توپ و کاتیوشا به بمباران مواضع همدیگر  می‌پردازند.

تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این درگیری نظامی هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشت.

درگیری نظامی بین دو طرف آذری و ارمنی از ۱۸ روز پیش آغاز شده و بر اساس اعلام مقام‌های جمهوری آذربایجان این کشور توانسته است ۴۹ روستا و سه منطقه شهری از مناطق اشغالی خود را از تصرف ارامنه آزاد سازد.

وزرای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان اوایل این هفته پیش با میانجیگری روسیه درباره برقراری آتش بس به توافق رسیدند ولی ادامه درگیری نشان می‌دهد که این توافق چندان پایدار و جدی نبوده است.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ استان اردبیل جمهوری آذربایجان اصلاندوز ارمنستان قره باغ مرز ایران اردبیل اروپا روسیه ایران مشرق آذربایجان و ارمنستان نیروهای ارمنستان جمهوری آذربایجان نزدیکی مرز ساقط شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی اف: صلح با ارمنستان از همیشه نزدیکتر است

رئیس‌جمهور آذربایجان گفت کشورش «بیش از هر زمان دیگری» به صلح با ارمنستان نزدیک شده است.

به گزارش ایسنا،  الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان پس از دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در باکو گفت: امروز ما در مرحله فعال مذاکرات صلح با ارمنستان هستیم. ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به صلح نزدیک شده‌ایم.

استولتنبرگ گفت که از حرکت به سوی صلح بین دو کشور استقبال می‌کند.

براساس گزارش رویترز، دبیرکل ناتو تصریح کرد: از اینکه بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک هستید، قدردانی می‌کنم. من فقط می‌توانم شما را تشویق کنم که از این فرصت برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار با ارمنستان استفاده کنید.

در ماه دسامبر، همسایگان قفقاز جنوبی بیانیه مشترکی صادر کردند و گفتند که می‌خواهند به یک توافق صلح دست یابند و از آن زمان مذاکرات متعددی از جمله مذاکرات دو روزه در برلین در ماه فوریه انجام داده‌اند.

دفتر مطبوعاتی نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر درباره اظهارات علی‌اف پاسخ نداد. ارمنستان و آذربایجان برای اولین بار بر سر منطقه جدا شده قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ وارد جنگ شدند. آذربایجان در ماه سپتامبر قره‌باغ را که از دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل اکثریت ارمنی آن بود، بازپس گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار پاشینیان در مورد جنگی قریب الوقوع میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان
  • باکو سفارت خود را در تهران بازگشایی می‌کند
  • پاشینیان: برای جلوگیری از جنگ باید مرز دقیق‌تری با آذربایجان ترسیم شود
  • پیام نوروزی «الهام علی‌اف» با چاشنی کری‌خوانی برای ارمنستان
  • ارمنستان: نهایت تلاش خود را برای عادی‌سازی روابط با باکو انجام می‌دهیم
  • استقبال ناتو از مشارکت دیرینه با جمهوری آذربایجان/ وضعیت در اوکراین بسیار دشوار است
  • علی اف: صلح با ارمنستان از همیشه نزدیکتر است
  • پیام «جو بایدن» به «الهام علی‌اف»
  • ماجرای یک درگیری با پلیس مقابل نهاد ریاست‌جمهوری
  • وزیر دفاع یمن: قواعد جدید درگیری با آمریکا و انگلیس را وضع کرده‌ایم