«نشان رضا» تلفیق ابزار مدرن با باور قلبی
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۲۵۷۲
خبرگزاری فارس- فرشید باغشمال: «رباب احمدیان» گرافیست تبریزی، پاییز سال گذشته نمایشگاه متفاوتی در نگارخانه استاد یاسمی تبریز برپا کرد با عنوان «نشان رضا(ع)». نمایشگاهی شامل 27 قطعه از القاب و اسامی حضرت امام رضا (ع) در قالب طرحهای گرافیکی و نشانهای. گفتگویی با این هنرمند داشتیم تا در مورد ایده خلاقانه او بیشتر بدانیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خانم احمدیان، گرافیک یک هنر مدرن است که تاکنون به صورت مستقل در تبریز، کمتر در یک نمایشگاه، به مذهب پرداخته است. شما شاید از این حیث، پیشتاز باشید.
ما در زمانهای زندگی میکنیم که مدرنیسم، زندگی و هنر را در بر گرفتهاست. اما در هر حال، یک طرف قضیه، خود هنرمند است. کسی نمیتواند به من بگوید این کاری بکن یا نکن. هنرمند واقعی و انسان قوی، کسی است که بتواند ابزار مدرن را با باورهای قلبی و سنتهای پیشین تلفیق کند. امام رضا(ع) یا امام حسین(ع) فقط مختص زمان خودشان نیستند و در بینهایت زندگی حضور دارند. هنر میتواند به خوبی با این جریان بیکران، همراه باشد. یک عده ممکن است کارهای مرا رد کند، اما من به مخاطبانی فکر میکنم که این آثار، قدری نظر آنها را در مورد هنر تغییر دهد.
در مورد نمایشگاهی که سال گذشته داشتید، کمی توضیح بفرمائید. چه شوقی برای این کارها داشتید و فضای تکنیکیتان چطور بود.
من یک انگیزه معنوی و یک خاطره ویژه از امام رضا(ع) دارم که سال گذشته در فضای برگزاری نمایشگاه و در بعضی سایتها مثل تبریزآرت مطرح شد. «نشان رضا» یادوارهای است از الطاف امام مهربان ها که به اتفاق سال 80 مربوط میشود. از نظر تکنیک کارم نیز باید بگویم، ما سه نوع لوگو داریم: نوشتاری، تصویری و تلفیقی. من در آثار خود، بیشتر تابع تایپوگرافی نام امام بودم و کمتر به تصویر پرداختم. البته در دیتِیل دو قطعه، از اِلمان آهو یا کبوتر استفاده کردم اما بیشتر آثار نمایشگاه در مورد برداشتهای تصویری از نام امام بود.
در بیشتر این نشانها، آثاری از خطوط عربی و اسلامی، به چشم میخورد. چه پسزمینهای از این خطوط داشتید؟
از خطوط پایه یا خطوط قبل از اسلام که ریشه کوفی دارد، بیشتر بهره گرفتم. خط کوفی در بیشتر بناهای مذهبی، بقعهها، گنبد و گلدستهها و در خود مجموعه رضوی، بسیار چشمگیر است. سایر خطوط اسلامی نظر مُحَقَّق، ریحان، ثُلث، نسخ، رِقاع و توقیع که به آنها «اقلام سته» میگوییم، از کوفی گرفته شدهاند. آنچه در نمایشگاه «نشان رضا» دیدید، بیشتر، به این خطوط اشاره داشت و البته از فرمهای ایرانی نظیر خطوط نستعلیق و شکستهنستعلیق نیز استفاده کردم.
ایدهای که در نمایشگاه «نشان رضا» داشتید، ادامه خواهد داشت؟
به فکر نمایشگاه «نشان رضا(2)» هستم، که تکمیلکننده نمایشگاه اول است. فعلاً که کرونا این اجازه را نمیدهد. انشاءالله با رفع مشکلات و محدودیتها، در آن نمایشگاه منتظر مخاطبان خواهم بود.
ممنون از فرصتی که برایمان مهیا کردید.
من هم سپاسگزارم. در مورد امام رضا(ع) و سایر ائمه، تا جایی که میدانم کار گرافیکی مستقلی در تبریز صورت نگرفته بود. شروع این کار با من بود، امیدوارم سایر دوستان هنرمند در استمرار این ایده نقش داشته باشند.
انتهای پیام/60032
منبع: فارس
کلیدواژه: کرونا تبریز امام حسین نمایشگاه امام رضا خبرگزاری فارس فارس تبریز امام رضا ع گرافیست گرافیک مدرنیسم هنر آستان قدس نشان رضا تایپوگرافی ریحان محقق ثلث نسخ توقیع بقعه گنبد گلدسته خط کوفی نستعلیق فرم های ایرانی ویروس مشهد ترک آذربایجان نشان رضا امام رضا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۲۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجربه ها ؛ ابزار تحقق شعار سال
به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3070583 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر آپارات سروش آیگپ گپ بله روبیکا ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.