Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@14:27:02 GMT

مصباحی مقدم و اف ای تی اف و پولشویی

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۲۷۸۴

ساعت 24 -عدم پذیرش دو کنوانسیون ناظر بر مبارزه با پول‌شویی و مقابله با تامین مالی تروریسم باعث سقوط ایران به لیست سیاه شده است. یک عضو شورای تشخیص مصلحت نظام می‌گوید پیوستن به FATF با دورزدن تحریم‌ها و فعالیت‌های پوششی نمی‌خواند.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی در توضیح عدم تصویب پیوستن ایران به دو کنوانسیون "گروه ویژه اقدام مالی" گفته است که "ایران در FATF یک جایگاهی دارد که نماینده اش وزارت اقتصاد و دارایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها سالانه دعوت می‌شوند به شورای FATF و در آن شورا باید پاسخگو باشند که معاملاتی که انجام داده ایم با کجا بوده و اگر معلوم شد پولشویی صورت گرفته مجددا ما را تحریم خواهند کرد."او در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم به تحریم‌های مالی ایران از سوی آمریکا اشاره کرده و مدعی شده است که هرگاه ایران کنوانسیون پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته) و  CFT (کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) را نیز می‌پذیرفت، تاثیری بر تعامل مالی این کشور با جهان نمی‌داشت.

مصباحی مقدم گفته است که بخش اعظم دادوستد مالی ایران "جنبه پوششی" دارد و ایران تنها از این طریق می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند. به باور او شفافیت بخشیدن به فعالیت‌های مالی عملا مانع از دادوستد ایران در شرایط تحریمی می‌شود.

او افزوده است: «در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و بالای ۴۱ میلیارد دلار صادرات، همه این واردات و صادرات و نقل و انتقالات مالی پوششی انجام گرفته است.» مصباحی مقدم با اشاره به دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران، پذیرش تعهدات FATF را زمینه‌سازی تعهدایران به پاسخگویی به شورای اجرایی این نهاد می‌کند. او می‌گوید آن‌ها خواهند پرسید که «این واردات از کجا آمده و این صادرات به کجا رفته و باید ریز عملیات مالی را ارائه دهیم.»

به‌رغم اصرار دولت روحانی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه او و شماری از نمایندگان مجلس، مجمع تشخیص مصلحت از تایید و تصویب آن سر باز زده است. امتناعی که باعث قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF گشت. سال گذشته لایحه پوستن ایران به کنوانسیون CFT که از لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است، به‌دلیل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و چندین جلسه‌ی مجمع به بررسی این لوایح و صحبت‌های موافقان و مخالفان گذشت.

 ایران از ۴۱ توصیه FATF حدود ۳۹ توصیه را پذیرفته، ولی از پیوستن به دو کنوانسیون یادشده امتناع کرده است.

"کابوس اقتصاد ایران"

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی "ایرنا" به تاثیرات ناشی از عدم پذیرش کنوانسیون پالرمو و تعهدات FATF اشاره کرده است. در اسفند سال ۱۳۹۸، در واکنش به عدم تصویب این کنوانسیون، "گروه ویژه اقدام مالی" ایران را به لیست سیاه خود افزود.

در گزارش منتشر شده از سوی این خبرگزاری به پیامدهای قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اشاره شده است. گزارشگر مقاله "بازی لیست سیاه FATF با اقتصاد ایران" نوشته است که اوضاع کنونی اقتصاد ایران همانی است که اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در دی و بهمن ۹۸ نسبت به آن هشدار داده بودند.در این گزارش آمده است: «با پیوستن به FATF اقتصاد ایران گلستان نمی‌شود، اما این اقدام حداقلی‌ترین روابط تجاری و بانکی با برخی کشورها را حفظ می‌کند.»گزارشگر به سخنان سهراب شرفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اشاره کرده که پیش بینی کرده بود، قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در لیست سیاه باعث کاهش ارزش پول ایران می‌شود و بهای ارزهای خارجی بار دیگر افزایش می‌یابد.حتی گفته می‌شود که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF عملا تراکنش‌های مالی با کشورهای چین و روسیه را نیز دشوار می‌کند.عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده است که «چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آن‌ها خواهد داشت.» حتی گفته می‌شود که چینی‌ها اجرای قرارداد ۲۵ ساله همکاری با ایران را مشروط به خروج ایران از لیست سیاه کرده‌اند.به‌رغم هشدارهای اقتصاددانان و نمایندگان مجلس، مصباحی مقدم، آشکارا گفته است که پذیرش بندهای تعیین شده در کنوانسیون‌های یاد شده، عملا دادوستد مالی ایران را ناممکن خواهد ساخت.اکنون پرسش این است که آیا سخنان مصباحی مقدم را باید به معنای اتمام حجب مجمع تشخیص مصلحت با درخواست نمایندگان و دولت در زمینه پیوستن ایران به FATF ارزیابی کرد؟

دویچه وله

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ایران در لیست سیاه جمهوری اسلامی اقتصاد ایران لیست سیاه FATF مصباحی مقدم تشخیص مصلحت قرار گرفتن تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی آثار بخش پویانمایی و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تولیداتی از شهر‌ها و استان‌های مختلف ازجمله اصفهان، تبریز، زنجان، تهران، یزد، گیلان، ایلام، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مازندران، خوزستان و ... برای حضور در ۲ بخش انیمیشن و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برگزیده شدند.

اسامی ۱۳ فیلم پویانمایی:

«بلوط» (حامد بهلول)، «چرخ» (اسماعیل عباسی)، «درون یک چارچوب» (جعفر صیادی)، «خورشید آسمان» (زیبا ارژنگ)، «ده بر آفتاب» (زیبا ارژنگ)، «محراب آرامش» (زیبا ارژنگ)، «شیرو» (فرشید یحیوی)، «قالی» (مهسا زینی، حمید نخعی امرودی)، «ندیده زخم آفتاب» (مهسا زینی، حمید نخعی امرودی)، «دهه‌ها» (وحید جدایی، ندا تنهایی مقدم)، «نظرگاه» (وحید جدایی، ندا تنهایی مقدم)، «تبریز ۲۰۱۸» (وحید جدایی، ندا تنهایی مقدم) و «راهی» (بهروز سلیمانی).

اسامی ۱۲ نماهنگ:

«ننا» (علیرضا صبوری)، «سرزمین آسمانی» (جمال اسکویی)، «فرزندان ایران» (امیر فتحعلی زاده)، «عقیق ایرانی» (روح‌اله اکبری)، «دو دو» (فرحناز آسوده‌ناو)، «بایراق» (بهناز عابدی)، «عید بهاری» (بهناز عابدی)، «آغ چادرلار» (سپهر شعبانی‌راد)، «قرینه غریب» (سجاد دهنوی)، «کریم آباد» (محمدصادق رمضانی مقدم)، «ترحیف الضیف» (امید مدحج)، «من هم ایران را دوست دارم» (امیرحسین کشمیری).

موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، نخستین دوره این رویداد را با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین» ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌کنند.

بخش اصلی شامل فیلم‌های داستانی (بلند و کوتاه)، مستند، انیمیشن و نماهنگ منطبق با موضوع جشنواره است که گستره زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری را در برمی‌گیرد.


دیگر خبرها

  • سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه (فیلم)
  • مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است
  • پشت هر کشتی ایرانی در آب‌های فرا سرزمینی ارتشی مقتدر ایستاده است
  • غرش پهپادها در اسرائیل نتیجه درایت امامین انقلاب بود
  • فرزند شهید طهرانی مقدم: آرزوی پدرم و شهدا محقق شد
  • ناصر هادیان: اسرائیل در حمله به کنسولگری ما کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض کرد/ با فرستادن پهپاد و موشک نشان دادیم هم توان و هم اراده پاسخگویی داریم/ این عملیات به لحاظ استراتژیک موفقیت‌آمیز بوده است
  • معرفی آثار بخش پویانمایی و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام
  • در کره شمالی دانشگاه رفتن هم عجیب و غریب است!
  • سرنوشت پدر موشکی ایران چه شد؟
  • بازیگر نقش شهید طهرانی مقدم مشخص شد