Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی با بیان‌اینکه سیره رضوی به ویژه در موضوع رضامندی، جامعه را به کرامت و کمالی که باید، می‌رساند، گفت: طرح ملی «ایران قوی» با اهدافی همچون افزایش کرامت انسانی بچه‌های مسجد اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آخرین روز از ماه صفر و عزاداری های دو ماهه شیعه در مصائب آل‌الله علیهم‌السلام، داغدار سالروز شهادت امام رضا(ع) است که وجود بارگاه مطهر و نورانی شان در ایران برای قرن ها پناه و ملجاء ایرانیان در خوشی و ناخوشی ها بوده و است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی آموزه های سیره امام رئوف(ع) برای سبک زندگی، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهمانگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی درباره نیازهای امروز جامعه به سیره و آموزه های رضوی برای سبک زندگی، اظهار کرد: سبک زندگی رضوی در واقع همان سبک زندگی اسلامی است، در تحقق منویات مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی اسلامی ایرانی، نزدیک ترین سبک برای الگوگیری و پیاده سازی آن، سبک زندگی رضوی(ع) است.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چرایی ضرورت الگوگیری از سیره و سبک زندگی حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع)، افزود: نخست آنکه اسلام ناب از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) نشات گرفته و سبک زندگی امام رضا(ع) به عنوان یکی از معصومان(ع)، منطبق با قرآن و سنت است. دوم آنکه وجود مقدس امام رضا(ع) در ایران برای این الگوگیری بسیار کمک کننده است، چون حضرت(ع) به دلیل حضور در ایران با پدیده هایی مواجهه داشته اند که مربوط به جامعه ایرانی است و این باعث می شود تاسی بیشتری به سیره ایشان داشته باشیم.

 

ضعف ایسم‌ها و نحله‌ها در رساندن بشر به سعادت و کمال

 

رئیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تشریح دیگر ضرورت های الگوگیری و تمسک به سیره رضوی(ع) و دیگر معصومان(ع)، گفت: امروز با ایسم ها، ایده ها، نحله ها و مکتب های مختلف مواجه هستیم که هر کدام داعیه فلاح و رستگاری و ایجاد مدینه فاضله را برای بشر دارند، اما سوال اینجا است که کدامیک از آنها هم به همه ابعاد بشری و زندگی دنیایی انسان توجه دارد و هم با نگاه به عالم مرگ و آخرت به انسان برنامه می دهد، پاسخ این است که غیر از سنت و سیره الهی که اهل بیت(ع) مبین و مروج آن هستند، هیچ مدل و الگویی ما را به سر منزل مقصود نمی رساند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی تصریح کرد: در برنامه ریزی، زمانی مدیر و برنامه ریز خوب عمل می کند که اشراف کامل به مبدا و مقصد داشته باشد، اما اگر بخشی از راه را بداند و با بخشی دیگر ناآشنا باشد، چگونه می تواند راهبری کند مثل کسی که می خواهد به اصفهان برود اما فقط مسیر تهران تا قم را می داند و از آنجه به بعد راه‌بلد نیست، پس نمی تواند به مقصد برسد.

 

وی تاکید کرد: سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) به دلیل ارتباط با عالم بالا، برگرفته از قرآن است و ما را به سرمنزل مقصود می رساند، از این رو، توسل و تمسک به وجود مقدس ائمه(ع) و امام رضا(ع) نه اینکه بگوییم یکی از بهترین ها است، نه! بلکه تنها و بهترین راه رسیدن به کمال و سعادت است.

 

کرامت راه رسیدن به کمال

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نیاز امروز جامعه به کرامت های رضوی، بیان کرد: بحث تکریم انسان و عنایت و تذکر این جایگاه به او از طریق ارائه الگوهای الهی، کمک می کند انسان سریع تر به مقصد الهی خویش برسد. در سوره مبارکه «زخرف» به فرعون و کسانی که برای او کار می کردند، اشاره شده و در آیات شریفه می فرماید: آنها بدون تفکر و تامل سخنان فرعون را پذیرفتند و اینچنین خود را خوار ساختند، سپس قرآن از این قوم به فاسق یاد می کند و می فرماید: به دلیل این فسق هم از فرعون و هم از قومش  انتقام گرفتیم و آنها را در دریا غرق ساختیم!

 

وی اضافه کرد: اینکه انسان خود را تکریم نکند و اجازه دهد دیگران او را ذلیل کنند، باعث می شود از جایگاه الهی خود دور شود در حالی که انسان جلوه خدا روی زمین است. از این رو، یگانه مدل رسیدن انسان به کمال و سعادت، مدل تکریم است. وقتی می خواهیم اسلام و قرآن را معرفی کنیم، می گوییم پرستش خدا و اجتناب از طاغوت ها، چون طواغیت کرامت انسان را ذلیل می کنند و وقتی کرامت انسان زیر سوال رفت و پروتکل های انسانی او شکسته شد، قطعا به هر فساد و فسقی تن می دهد اما اگر انسان برای خود دژ کرامت قائل باشد و بداند حق ندارد به عنوان انسان دروغ بگوید و حق دیگران را زیر پا بگذارد و ... آنگاه به تقوا و خویشتنداری مزین می شود.

 

نیاز امروز جامعه به فرهنگ رضامندی

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی درباره دیگر آموزه های کاربردی سیره امام رضا(ع) برای جامعه امروز، ابراز کرد: یکی از مهمترین و راهبردی ترین این آموزه ها، رضامندی و تن دادن به قضا است، گاهی تلاش حداکثری می کنیم (این وظیفه انسان است) اما به نتیجه ای که باید، نمی رسیم اینجا باید تن به قضای الهی داد.

رئیس ستاد فهما تاکید کرد: چنان که امام رضا(ع) به ولایتعهدی و هجرت از مدینه به ایران رضایت نداشتند اما برای اهداف الهی به آن تن دادند و رضا شدند؛ یا امام حسین(ع) برای شهادت به کربلا نیامدند بلکه هدف شان هدایت مردم بود اما وقتی مردم مقابل ایشان ایستاددند بدخُلقی نکرده و رضا به رضای الهی شدند: «».

 

آرامش؛ رهاورد روحیه رضامندی

 

وی در ادامه گفت: در الگوی کرامت ما به رضامندی نیاز داریم البته برخی به اشتباه تفسیر می کنند که بدون تلاش به آنچه پیش آمده و می آید، رضا باشیم اما این روحیه و نگاه با مدل اسلامی هماهنگ نیست بلکه باید تلاش کنیم و اگر به نتیجه مدنظر نرسیدیم آنگاه رضایت دهیم. باید توجه داشت جامعه با رضامندی در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و ... به آرامش دست می یابد و این روحیه در ابعاد فردی واجتماعی برای ما برکات دارد.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی درباره برنامه های ستاد فهما برای انس بچه های مسجد با سیره و کرامت رضوی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایش اخیرشان بر مسئله ایران قوی تاکید کردند، ایران قوی یعنی ایران تکریم شده و ایستاده در جایگاه اصلی خود؛ از این رو، با توجه به فرمایش معظم له از 19 مهرماه طرح ملی ایران قوی را رسما با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی کردیم.

 

وی ادامه داد: این طرح در 12 عرصه فعال است که بسیاری از آنها به تکریم و افزایش کرامت انسانی بچه های مسجد کمک می کند همچون افزایش آموزش و مهارت، ارتباط با قرآن، افزایش سرانه مطالعه، فعالیت در رواق دانش، ارتقای فعالیت های هنری چراکه هنر ظرافت ها و لطافت های روحی انسان را پرورش می دهد هر چه روح انسان با هنر اصیل پرورش یابد کرامت بیشتری می یابد چنان که هنرمندان مانوس با هنر اسلامی هم نزد مردم جایگاه دارند هم نزد خدای متعال.

 

دکتر ارزانی در پایان خاطرنشان کرد: از این رو در کانون ها تلاش داریم با این مدل تربیتی مبتنی بر بُن‌مایه کرامت و تکریم فعالیت کنیم چنان که در طرح ملی ایران قوی اصل بر کرامت انسان، کانون های فرهنگی هنری، مسجد و ایران اسلامی است. در کنار آن، ویژه برنامه های دهه کرامت را هم داریم که به ترویج سیره رضوی کمک می کند.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بچه های مسجد سیره رضوی امام رضا ع کرامت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت الاسلام والمسلمین بچه های مسجد کرامت انسان دکتر ارزانی امام رضا ع سبک زندگی سیره رضوی ایران قوی کانون ها آموزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۲۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: عشایر درون کوچ استان از مناطق قشلاقی استان در پساکوه کلات، سرخس، میامی در مشهد، سبزوار، بردسکن، درگز و خواف به سمت ییلاقات استان در ارتفاعات هزار مسجد، کلیدر، عمارت و محمدبیک کوچ می‌کنند.

محمدحسین جعفری افزود: عشایر برون کوچ استان نیز از مراتع قشلاقی مراوه تپه در استان گلستان از ابتدای اردیبهشت ماه حرکت خود را به سمت ارتفاعات شهرستان قوچان شروع خواهند کرد و در مسیر کوچ از استان گلستان و خراسان شمالی، عبور می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در طول مسیر کوچ، امنیت کوچ و ناوگان آب‌رسان اداره کل امور عشایر خراسان رضوی تامین آب مورد نیاز و شبکه‌های تعاونی عشایری نیز علوفه مورد نیاز، سوخت و دیگر مایحتاج ضروری مورد نیاز خانوار‌های عشایر را تامین خواهند کرد.

جعفری افزود: عشایر کوچ‌ رو به سمت مراتع ییلاقی حدود ۳۰ تا ۴۵ روز را در مسیر کوچ سپری می‌کنند و از اوایل خرداد ماه در مناطق ییلاقی مستقر خواهند شد و به مدت حداکثر سه ماه در مناطق ییلاقی حضور دارند و سپس به طرف میان‌بند‌ها و ته چَر مزارع حرکت می‌کنند.

عشایر خراسان رضوی با هشت هزار و ۲۰۰ خانوار و دارا بودن ۹۹۵ هزار واحد دامی، سالانه ۲۶هزار تن مواد پروتئینی (گوشت قرمز) و محصولات دامی را تولید و به بازار‌های مصرف عرضه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان
  • ۱۰ نکته برای کاهش استرس
  • ۱۰ نکته برای مدیریت استرس
  • فیلم| سیره قرآنی عملیات «وعده صادق»
  • استرسی دارید؟ این ده نکته کمک‌تان می‌کتد
  • حس آرامش و امنیت با آیه‌های قرآنی
  • برگزاری نخستین کرسی تلاوت مسجد کرامت مشهد در سال ۱۴۰۳
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان رضوی
  • تلاش دوباه بایدن برای دلگرمی و افزایش روحیه رژیم اسرائیل در برابر حمله ایران
  • تلاش بایدن برای افزایش روحیه رژیم اسرائیل و نخستین واکنش به حمله ایران به تل آویو