Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نطنز ضمن اشاره به افزایش ۶۰ درصدی برداشت گردو از باغات نطنز گفت: ۹۰۰ تن گردو از باغات شهرستان نطنز برداشت می‌شود. - اخبار استانها -

سعید زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز، ضمن اشاره به آغاز فصل برداشت گردو در شهرستان نطنز اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال به میزان 900 تن گردو از باغات نطنز  برداشت و روانه بازار مصرف شود؛ در حال حاضر حدود 400 هکتار از باغات شهرستان نطنز به درختان گردو اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه گردوی این منطقه بیشتر از ارقام پوست کاغذی، بومی و سوزنی است، افزود: عمده محصول گردو در بخش مرکزی نطنز شامل دهستان های برز رود، کرکس و شهرهای طرقرود و نطنز تولید می شود و حدود 40 هکتار از زمین‌های کشاورزی نیز به کشت نهال گردو اختصاص دارد که در سال‌های آینده به باردهی خواهند نشست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نطنز افزود: به دلیل افزایش بارندگی‌های بهاری و هوای مطلوب در زمان گل دهی درختان گردو امسال علاوه بر کیفیت بسیار مطلوب این محصول و استفاده باغداران از نهال‌های اصلاح شده و مرغوب محصول گردو موجب افزایش 60 درصدی برداشت گردو در شهرستان نطنز شد.

مطالعات احداث باغ گردوی 13 هکتاری در تکیه حضرت ابوالفضل(ع) چایپاره انجام شد«معجزه آبخیزداری»|افزایش 10 برابری روزهای گردوغباری در ایران؛ راه حل چیست؟بازار تخصصی گردو برند جهانی گردوی تویسرکان را تثبیت می‌کند

وی افزود: شهرستان نطنز بدلیل موقعیت آب و هوایی بخصوص در منطقه کوهستانی برای کاشت انواع درختان گردو از جمله گردوی پوست سفید و پوست کاغذی مستعد است و به منظور تسهیل در روند فرآوری گردو تعداد 9 دستگاه گردو پوست‌کن در سنوات قبل توسط جهاد کشاورزی شهرستان تهیه و در اختیار تعدادی از باغداران قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم؛ شهرستان نطنز از نظر سطح زیر کشت گردو رتبه چهارم استان اصفهان را دارا است.

مغز گردو دارای پروتئین، قند، آب و چند اسید آلی، مقدار کمی اسانس و ویتامین‌های A، B، C، D و E است؛ این میوه حاوی اسیدهای چرب مفید و املاح معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فسفر است تا جایی که در برخی منابع، میزان فسفر آن را در رده منابع غنی ذکر می‌کنند.

گردو از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از روغن آن برای پختن غذا استفاده می‌شود که البته به سادگی اکسید می‌شود؛ گردو درمان‌کننده بیماری‌های ریوی است و مصرف آن برای پایین آوردن کلسترول خون نافع است؛ مصرف گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/804/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردو از باغات شهرستان نطنز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرشاخه کاری راهی برای جوان سازی درختان گردو


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، جلسه سرشاخه کاری درختان گردو با حضور شطرنجی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، محسنی الحسینی سرپرست و کارشناسان تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهریز برگزار شد. 


شطرنجی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با تأکید بر اهمیت پیوند درختان گردو، بر لزوم آموزش و حمایت از باغداران در این زمینه تأکید کرد و به ارائه راهکار‌های فنی و تخصصی برای انجام پیوند مؤثر و افزایش میزان موفقیت آن پرداخت. 


محسنی الحسینی سرپرست و کارشناسان تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهریز عملکرد و کیفیت پایین و به تبع آن بازار پسند نبودن گردوی تولیدی شهرستان را از مشکلات اصلی باغداران شهرستان دانست و ابراز امیدواری کرد بتوان با سرشاخه کاری و جایگزینی درختان بذری با پیوندک‌های با عملکرد و کیفیت بالا به جوانسازی و اصلاح باغات گردو پرداخت.

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • برداشت گندم و جو در گناوه/ وضعیت محصول در دیم‌زارها مطلوب نیست
  • سرشاخه‌کاری درختان گردو در خلخال
  • سرشاخه کاری راهی برای جوان سازی درختان گردو