Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه پیامبر(ص) فقط برای حضرت فاطمه(س) و امام رضا(ع) کلمه بضعه به معنای سرمایه را استفاده کردند، گفت: زیرا این دو بزرگوار در حفظ دین و جلوگیری از انحراف اسلام نقش مهمی دارند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امروز در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه امروز توجه همه شیعیان و دلدادگان به حرم مطهر رضوی است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند، بضعه من در خراسان دفن می‌شود، ایشان این کلمه را فقط برای حضرت فاطمه(س) و امام رضا(ع) استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بضعه را به معنای سرمایه از کلمه بضاعت دانست و افزود: وجود اقدس سیدالشهدا خیلی مورد توجه پیامبر(ص) بودند؛ اما از ایشان به عنوان بضعه یاد نکردند، زیرا این دو بزرگوار در حفظ دین و جلوگیری از انحراف اسلام نقش مهمی دارند. وی با تاکید بر اینکه شاید فجیع‌ترین شهادت مربوط به امام هشتم(ع) بود، اضافه کرد: خود امام رضا(ع) نیز اصرار دارند که شهادت‌شان غریب‌ترین نوع بود، این چه ویژگی دارد که ایشان را غریب الغربا توصیف می‌کنیم، زیرا اصل شهادت غریبانه بود، بقیه ائمه اطهار (ع) نیز در غربت به شهادت رسیدند، اما مامون وقتی امام رضا(ع) را به شهادت رساند، کسی متوجه نشد و تا مدتی مردم نمی‌دانستند ایشان به شهادت رسیدند یا رحلت کردند. آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: امام رضا(ع) قبل از آمدن به خراسان به محل قبر پیامبر(ص) رفتند، ایشان در حال گریه بودند و در پاسخ به سئوال امام جواد(ع) که پرسیدند چرا گریه می‌کنید؟، فرمودند، من از پیامبر(ص) دور می‌شوم و در خراسان به شهادت می‌رسم و در کنار هارون، قبر مرا قرار می‌دهند، امام هشتم(ع) در این لحظه به تعدادی از همراهیان خود فرمودند، امام جواد(ع) پس از من این مسیر را ادامه می‌دهد. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: امام رضا(ع) خانواده خود را قبل از رفتن به خراسان به مکه برای اعمال حج بردند، ایشان بعد از طواف حج در مکه به سمت خراسان حرکت کردند، مامون به مسوول خود گفته بود، مسیری را برای رسیدن امام رضا(ع) به خراسان انتخاب کنند که کویر باشد، هیچ شهر و آبادانی نباشد، تا مردم در این مسیر با امام رضا(ع) برخورد نکنند، اما مردم بصره متوجه حضور امام هشتم(ع) شدند و به سوی مسیر ایشان رفتند. وی با اشاره به اینکه ماموران مامون امام رضا(ع) را تا نیشابور به گونه‌ای بردند که در مسیر هیچ شهر و آبادانی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: ایشان بدون اینکه مردم متوجه شوند، وارد نیشابور شدند و وقتی مردم متوجه حضور ایشان شدند که امام رضا(ع) از شهر رفته بودند، اما مردم در جاده توانستند ایشان را پیدا کنند و دور امام هشتم(ع) ایستادند، وقتی چهره امام را دیدند، مردم شروع به گریه و شیون کردند. آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه بیان شهادت نامه امام رضا(ع) متذکر شد: وقتی ایشان به خراسان رسیدند، مامون همه بزرگان را دعوت کردند و در حضور جمعیت به امام هشتم(ع) گفت، می خواهد ایشان را جانشین خلافت خود کند، امام رضا(ع) فرمودند، مامون اگر این خلافت حق خدایی است نمی‌توانید به دیگری بدهید، اگر حق خدا نیست چطور می‌خواهید به دیگری بدهید؟، این جملات نقشه مامون را خراب کرد و او عصبانی شد، امام رضا(ع) فرمودند، پدرم از امیرالمومنین نقل کردند که من زودتر از تو می‌میرم، در حالی که مرا می‌کشند و در سرزمین غربت مرا دفن می‌کنند. نماینده ولی فقیه بیان کرد: بعد از اینکه امام رضا(ع) خلافت را نپذیرفتند، مامون گفت، باید ولایت عهدی را قبول کنید، این موضوع گذشت، جریانات دیگری مانند خشکسالی رخ داد. وی بیان کرد: بعد از اقامه نماز باران توسط امام رضا(ع)، دیگر مامون نمی‌توانست حضور مقدس ایشان را بپذیرد، امام رضا(ع) را کم‌کم حبس خانگی کردند تا مردم با امام رضا(ع) ارتباطی نداشته باشند. منبع: فارس انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آیت الله علم الهدی امام رضا ع پیامبر ص نماینده ولی فقیه امام هشتم ع امام رضا ع پیامبر ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۳۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علیرغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتاً ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار داشت: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد. همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملاً به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود. بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آنها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود. منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

کد خبر 6088248

دیگر خبرها

  • ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند
  • رئیسی: این سفر پیام مهمی داشت
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند
  • (ویدئو) درخواست کمک امام جماعت از طریق بلندگوی مسجد