Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حسن عبدلی، مدیر بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای  قم درباره شکل‌گیری و ویژگی‌های بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه عمومی آیت‌الله‌ خامنه‌ای گفت: بخش نابینایان این کتابخانه  سال ۸۵  به همت اعضای نابینا و با حمایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم شروع به فعالیت کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: کتابخانه با بیش از ۵ هزار نسخه و حدود ۲ هزار و ۹۰۰ عنوان کتاب بریل در خدمت نابینایان و کم بینایان است، کتاب‌های بریل، برچسب بینایی و بریل دارند عنوان آن‌ها بر روی کتاب به‌صورت بریل، حک شده‌است.


عبدلی در ادامه با اشاره به خدمات غیر حضوری کتابخانه نابینایان عنوان کرد: نابینایان از طریق نرم‌افزار سامان  می‌توانند کتاب مورد نظر خود را در منزل جستجو کنند؛ البته با کمک افراد بینا، چون نرم‌افزار سامان از طریق نرم‌افزار‌های ما پشتیبانی نمی‌شود، علاوه ‌بر این اعضا می‌توانند، از طریق فایل اکسل شامل فهرست کتاب‌هایی که در اختیارشان قرار داده‌ایم، کتاب موردنظرشان را انتخاب کنند. بعد از این مرحله یا خودشان برای دریافت اقدام می کنند و یا درخواست ارسال می دهند.

او با بیان این که برای تجهیز بخش کودک سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام شده‌است،ادامه داد:در بخش کودک و نوجوان، دو پایگاه در کتابخانه وجود دارد؛ یک پایگاه داخل مدرسه امید، مدرسه نابینایان استان و  در کتابخانه آیت الله خامنه ای نزدیک به ۵۰۰ عنوان کتاب گویا داریم که کودکان و نوجوانان از آن استفاده می‌کنند.

بیش از ۷۰ درصد نابینایان استان قم بی‌سواد هستند



مدیر بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای  قم  گفت: باتوجه به این‌که بیش از ۷۰ درصد نابینایان استان قم بی‌سواد هستند، تصمیم بر این شد تا برای بخش کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری ویژه و موثری انجام شود. 


عبدلی ادامه داد: امروز نزدیک به ۵۵۰ عضو داریم که تعداد زیادی از اعضای نابینا در مقاطع مختلف علمی در حال تحصیل هستند. ازجمله ۱۰ نفر، در مقطع دکتری مشغولند و از مجموعه استفاده می‌کنند. استقبال خوب است، اما با توجه به نیاز مراجعه‌کننده کتاب‌های ما محدود و ناچیز است.

او عنوان کرد: در بحث تولید کتاب گویا، جدیداً یک سری از ناشران تولید این نوع کتاب‌ها را آغاز و مراکز مربوط به نابینایان چند عنوان کتاب را گویا کرده‌اند، اما یک پراکندگی در این حوزه وجود دارد علاوه‌ بر این تا جمع آوری و رساندن آن‌ها به کتابخانه‌های کشور یک فرآیند طولانی باید طی شود.


مدیر بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای  قم  گفت :یک استودیوی ضبط کتاب در مجموعه وجود دارد. تاکنون بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب از طریق همکاران افتخاری، نیمه‌افتخاری و همکاران اداره کل کتابخانه‌های استان قم گویا شده است که بعد از ادیت، به دست عزیزان نابینا می‌رسانیم.

او ادامه داد:کتابخانه گویا و الکترونیک، بیش از ۶ هزار عنوان کتاب گویا و نزدیک به ۲ هزار عنوان کتاب الکترونیک دارد و دستگاه درشت‌نمایی الکترونیکی یا «به‌دید» برای دوستان کم‌بینا در این بخش تدارک دیده‌ایم که با مراجعه به کتابخانه می‌توانند از این دستگاه، استفاده کنند؛ این دستگاه، نوشته را صد برابر درشت می‌کند.

معضل نبود کاغذ بریل 



مدیر بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای  قم  گفت: چاپخانه بریل یا واحد تولید کتاب بریل بیش از ۲ میلیون صفحه بریل تولید کرده است و به‌دست بخش نابینایان کتابخانه‌های سراسر کشور رسانده‌است؛متاسفانه  در طول یک‌سال گذشته یک کتاب بریل در مجموعه نداشته‌ایم و تولید را تعطیل کردیم. چراکه نه کاغذ بریل موجود بود و نه بودجه به این کار اختصاص داده شد‌ه‌است.

عبدلی ادامه داد:با توجه به کسری بودجه مجموعه کتابخانه‌های استان و توقف موقتی حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که البته قابل درک است، امیدوارم سازمان بهزیستی کشور، مجتمع رودکی، به‌عنوان بخش مادر تولید کتاب بریل است مورد حمایت قرار بگیرد تا این مجتمع، تولید کتاب بریل را شروع کند؛ امیدوارم این مشکل، با همکاری سازمان بهزیستی کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راس آن‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی بحث کتاب است حل و فصل شود و ما را جزء فراموش‌شدگان جامعه قرار ندهند.



او افزود:سازمان بهزیستی استان قم، حمایت خیلی خوبی در سال‌های گذشته در بحث تولید کتاب بریل داشت و کاغذ بریل تامین می‌کرد اما در این سال‌ها به خاطر مشکلات اقتصادی این حمایت صورت نگرفت.

مدیر بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای  قم اضافه کرد: ازجمله این کمبود‌ها تامین نشدن کتاب‌های روز است؛ هرچند سالانه تعداد قابل‌توجهی کتاب به بازار می‌آید، اما جریان مناسب‌سازی کتاب برای استفاده افراد نابینا و کم‌بینا خیلی کُند انجام می‌شود.

منبع :ایبنا

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نابینایان و کم بینایان کتاب و کتابخوانی کتابخانه های عمومی تولید کتاب بریل عنوان کتاب استان قم کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۷۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکات مهم گزینش برای پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار

مدیرکل هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش‌وپرورش، فرآیند مراحلی که پذیرفته‌شدگان مرحله نخست آزمون استخدام آموزگار باید طی کنند را اعلام کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ داودالموسوی گفت: متقاضیان پس از دریافت نتیجه آزمون استخدام آموزگار، در صورتی که براساس نتیجه مندرج در کارنامه جزو معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت قرار گرفته باشند، نسبت به تکمیل برگه‌های مورد درخواست اقدام کنند.

وی افزود: هریک از داوطلبان معرفی شده چندبرابر ظرفیت، موظف هستند طبق مفاد اطلاعیه سازمان سنجش و براساس تقویم زمان بندی در فرایند بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش و سایر مراحل حضور یابند.

داودالموسوی در ادامه  بررسی صلاحیت‌های عمومی افراد واجد شرایط را منوط به تأیید مدارک و مستندات داوطلبان دانست و گفت: با توجه به اینکه مقرر است تکمیل برگه‌های اطلاعات فردی داوطلبان جهت بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش از طریق سامانه my.medu.ir انجام شود، ضروری است پس از انتشار اسامی در سایت سازمان سنجش در مهلت تعیین شده با مراجعه به این سامانه با استفاده از گزینه ورود از طریق درگاه دولت و استفاده از شماره همراه با مالکیت شخص داوطلب نسبت به تکمیل دقیق فرم اطلاعات فردی و بارگذاری مدارک مورد نیاز مندرج در اطلاعیه سازمان سنجش، اقدام کنند.

گزینش پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار با 3000 نیرو

مدیرکل هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: عواقب ناشی از عدم تکمیل یا ارسال ناقص فرم مذکور و همچنین عدم ارسال مدارک موردنیاز در زمان مقرر متوجه داوطلب است.

داودالموسوی خطاب به پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون استخدامی گفت: داوطلبان می‌توانند برای پیگیری اخبار و دریافت اطلاعات مورد نیاز مربوط به گزینش به درگاه اینترنتی https://gozinesh.medu.gov.ir مراجعه یا با نصب پیام رسان شاد، در کانال گزینش آموزش و پرورش به نشانی(  gozinesh_medu ) عضو شوند.

شایان ذکر است مدارک مورد نیاز جهت بارگذاری در بخش اطلاعات فردی گزینش در سامانه و انجام بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش به شرح زیر اعلام شده است:

یک قطعه عکس پرسنلی( فایل عکس در کاربرگ اطلاعات فردی بارگذاری شده و اصل عکس به پرینت کاربرگ اطلاعات فردی الصاق می شود)

تصویر تمامی صفحات شناسنامه

تصویر کارت ملی

تصویر آخرین مدرک تحصیلی

تصویر مدارک مربوط به کسب مقام یا رتبه‌های علمی، فرهنگی و هنری، ورزشی، قرآنی و...

تصویر گواهی معتبر اشتغال در آموزش و پرورش

تصویر سوابق ایثارگری داوطلب و خانواده درجه یک

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • اگر بچه‌هایتان را دوست دارید به آن‌ها نودالیت ندهید
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • نکات مهم گزینش برای پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار