Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه تلویزیونی «چهل تیکه» به تهیه کنندگی و کارگردانی الهام حاتمی و با اجرای محمدرضا علیمردانی به مرور خاطرات و نوستالژی‌های گذشته با حضور هنرمندان و افراد شاخص می‌پردازد.

در نشستی که به میزبانی باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، با عوامل این برنامه پربیننده به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایده برنامه چهل تیکه چگونه شکل گرفت؟

خانم حاتمی:ایده اولیه برنامه از طرف شبکه نسیم به من داده شد. قرار بود با بخش‌هایی از آرشیو میان برنامه‌هایی برای شبکه ساخته شود. اما طراحی مجدد روی ایده اولیه داشتیم که تبدیل به یک کار متفاوت شد. البته در دو فصلی ابتدایی که روی آنتن رفت برای هر برنامه یک موضوع را تعیین می‌کردیم. اگر کار برای آدم جدی باشد نتیجه بهتری هم می‌گیریم.

 

چرا نام چهل تیکه را انتخاب کردید؟

آقای علیمردانی: این نام از چهل تیکه‌هایی که مادر بزرگ‌ها از تیکه‌های لباس‌ها درست می‌کردند و همیشه برای ما هر تیکه خاطره‌هایی را یادآور می‌کرد گرفته شده است. تصاویری که شما می‌بینید، خانم حاتمی در دو سالی که در اقیانوس آرشیو، زمان گذاشتند به دست آورده است. به طور مثال زمانی که به دنبال تصاویر یک هنرمند بودند همزمان کار‌های هنرمندان دیگر را هم در حافظه خود نگه داشتند و بخش زیادی از این تصاویر را از حافظه بهره بردند تا تصاویر دیگر عزیزان هم در ذهنشان ماندگار شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

از سختی‌های تولید برنامه بفرمایید؟

خانم حاتمی: اوایل که کار را شروع کرده بودم خیلی سخت بود، جستجو کردن در آرشیو یک کار تخصصی و حاصل تجربه است. من در این مدت با عشق، با حوصله کار را انجام دادم. یادم است برای برنامه آقای کشاورز یک مقاله‌ای خواندم که ایشان به اجرای برنامه‌ای اشاره کرده بودند و با جستجو آن را پیدا کردیم. البته در تیم ما دکتر معاونی و آقای نعمت الهی هستند که در تیم پژوهش اطلاعاتی را جمع آوری می‌کنند. در واقع آرشیو هدایت کننده مسیر گفت وگوی ماست. از طرفی در برنامه هم خود مهمان به موضوعی اشاره می‌کند و ما بعدا اضافه می‌کنیم.

آقای حاتمی: ایده برنامه چهل تیکه کاملا ناب است، البته کپی کردن شاید بد نباشد و در فضایی که خیلی از برنامه‌ها کپی نمونه‌های خارجی است، چهل تیکه کپی برنامه دیگری نیست. برای تولید برنامه ما از یک برنامه ۲۰ دقیقه‌ای شروع کردیم و بعد از دو سال به یک برنامه با بخش‌های مختلف تبدیل شد. مجری برنامه تغییر کرد و آیتم‌های متنوعی پخش شد. از طرفی مهمان به برنامه دعوت کردیم و تماشاگر در استودیو حضور پیدا کرد. چالش‌ها برای تولید برنامه زیاد بود، برای حضور برنامه با مشکلاتی مواجه بودیم ، اما با پخش برنامه اعتماد برای مهمان بیشتر شد. چالش و مهمترین مشکل ما در سری جدید برنامه، ویروس کرونا بود که ما تماشاگر راحذف کردیم و ساختار استند آپ کمدی را تغییر دادیم.

خانم حاتمی: مهمان را به خاطر گذشته و رزومه اش دعوت می‌کنیم و برای ما بسیار مهم و ارزشمند است. بار‌ها اتفاق افتاده که آقای علیمردانی به مهمان گفتند که اگر مایل هستید سوال را پاسخ بدهید. قصد برنامه ما سوال‌های زرد نیست.

چرا در انتخاب مجری سراغ آقای علیمرانی رفتید؟

خانم حاتمی: برای انتخاب مجری گزینه‌های مختلفی داشتیم و به این فکر کردیم فردی را انتخاب کنیم که توانایی‌های چندگانه داشته باشد. زمانی که به آقای علیمردانی پیشنهاد دادیم انتظار نداشتم قبول کنند. اولین بار که دفتر آمدند تصاویر قدیمی به ایشان نشان دادم و باورشان نمی‌شد. از ابتدا هم صحبت ما این بود که مهمانی که در برنامه حضور پیدا می‌کند احترامشان واجب است، چراکه بیشتر آن‌ها پیشکسوت بودند. به من انتقاد می‌شود که چرا آقای علیمردانی را انتخاب کردم، چرا مجری ندارید که سوال‌های بیشتری بپرسد؟ دوستان مطبوعاتی درباره این موضوع می‌نویسند فکر کنم سوژه دیگری در برنامه ما جای کار ندارد. من نمی‌گویم آقای علیمردانی کامل بودند ایشان حتما ایراد‌هایی داشتند همان طور که من دارم هیچ انسانی کامل نیست، اما شما این را تست کنید که چهار دقیقه روبه روی یک آدم برای گفت وگو بنشینید با وجود اینکه اطلاعات خوبی دارید، اما چیزی نگویید کار سختی است و آقای علیمردانی صبورانه به حرف‌های مهمانان گوش میکنند. اگر غیر از اقای علیمردانی مجری دیگری بود شاید در بخش‌هایی موفق بودیم، اما آدم‌ها اینقدر به ما اعتماد نمی‌کردند.


شما پیشنهادات مختلف برای اجرا داشتید چرا برنامه چهل تیکه را برای اجرا انتخاب کردید؟

آقای علیمردانی:از خانم حاتمی برای اینکه این برنامه را به من پیشنهاد دادند تشکر می‌کنم، همه ما کامل نیستیم و کنار هم تیم خوب و کاملی شدیم، برای همدیگر ادعایی نداریم. یکی از خوش احوال‌ترین پروژه‌هایی بود که کار کردم. من از اجرا، داوری، استند آپ کمدی فراری هستم و در برنامه چهل تیکه خانم حاتمی موفق شدند من را قانع کنند که این کار را انجام دهم. (خنده)

قبل از چهل تیکه برنامه دورهمی و کودک شو هم به من پیشنهاد شد، اما قبول نکردم. امروز هم پشیمان نیستم چراکه آقای مدیری انتخاب مناسبی برای برنامه هستند. همیشه هدف من بازیگری بود و یکبار که در جشن حافظ استند آپ اجرا کردم همه فکر کردند می‌خواهم در این عرصه فعالیت کنم. در صورتی که خودم مطمئن بودم که اجرا و استندآپ هدف من نیست، اما در چهل تیکه این کار را انجام دادم و از خانم حاتمی تشکر می‌کنم که یک وجه دیگری از خودم را به من نشان داد. خوشحالم از اینکه قانع شدم و انتخاب خوبی داشتم.

بین صداپیشگی، بازیگری استندآپ کدام حوزه را بیشتر دوست دارید؟

آقای علیمردانی :من بازیگری را دوست دارم وبقیه درس‌های بازیگری بود، معلمان بازیگری به ما گفتند که خواندن، نقاشی، مجسمه سازی، ساز، صداپیشگی، اجرا، استند آپ یاد بگیرید. برخی از بازیگران می‌گویند که چه کاره‌ای ؟ درصورتی که همه این‌ها از ویژگی یک بازیگر است. من با نیما رییسی، هومن عبدالهی، امیرحسین مدرس که صحبت می‌کردم آن‌ها همین حرف را دارند که ما درس‌های خودمان را خواندیم.

نظرتان درباره حضور بازیگران به عنوان مجری چیست؟ آیا مخالف این موضوع هستید؟

آقای علیمردانی: چرامخالف باشم؛ کسی که بازیگر است باید اینها را یاد بگیرد. وقتی مردم او را دوست دارند چرا نمی‌تواند توانایی‌های دیگر خود را هم نشان بدهد!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

آیا در خارج از کشور هم چنین برنامه‌هایی تولید می‌شود و اینکه مخاطب از خارج هم داشتید؟

خانم حاتمی: کسانی که مهمان برنامه ما بودند و اقوام آن‌ها خارج از کشور هستند،پیغام می‌دهند که بیننده برنامه بوده اند. یک شبکه ایتالیایی در شب کریسمس بازیگرهای قدیمی شان را دعوت  و از آنها تقدیر می‌کند. اما مثل ما با جزئیات کار‌های هنرمند را مرور نمی‌کند. بیشتر گفت و گو‌های ما بالاتر از ۲ ساعت است و ما باید بخش‌هایی را کم کنیم که خیلی سخت است.

مثلا در برنامه آقای عبدی  یک استراحت کوتاه بین گفت وگو داشتیم. به نظرم اگر پشت صحنه‌ها پخش شود جذابیت‌های خاص خود را دارد. صحبت‌هایی در زمان گفت وگو داشتند که بعد از برنامه از آقای عبدی سوال کردیم که همه صحبت‌ها مورد تایید شماست؟ ایشان  گفتند دوست داشتم این صحبت‌ها را اینجا مطرح کنم.

با توجه به اینکه برنامه شما حامی مادی نداشت مهمانان هزینه‌ای دریافت می‌کردند؟

خانم حاتمی :برای حضور در برنامه هدیه‌ای می‌گیرند، اما به دلیل اینکه هنرمندان اعتبار هستند. حضور آقای عبدی در برنامه چهل تیکه برای من تا پایان عمرم یک افتخار است. اگر هدیه‌ای می‌دهم با افتخار این کار را انجام می‌دهم. حتی من در برنامه برای چند مهمان فقط هدیه را بابت اجاره خانه دادم. آبروی مهمان است و من نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم. برنامه ما جمع و جور با بودجه محدود است و مهمانان هم این را می‌دانند. برنامه ما یادآور این است که هنرمندان ما چه مسیری را طی کردند تا به اینجا رسیدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مهمانانی بودند که برای برنامه دعوت کنید و حضور پیدا نکردند؟

خانم حاتمی: خیلی از هنرمندان را می‌خواستیم دعوت کنیم که نشد؛ حتی عزیزانی هم قبول کردند اما به خاطر کرونا افتخار حضورشان را از دست دادیم. یکی از حسرت‌های من آقای گرجستانی بود که دعوت ما را قبول نکردند و من کار‌های خیلی خوبی از ایشان جمع آوری کردم و به این فکر می‌کنم که شاید یک مستند یا کاری درباره این هنرمند تولید کنم.

البته در زمان ضبط برنامه و شیوع کرونا سختی‌هایی داشتیم. مثلا آقای گرگین بعد از چهار ماه قرار بود از قرنطینه خانگی بیرون بیاید و حتی اجازه نداد که او را گریم کنیم و خودشان اینکار را انجام دادند. صندلی را الکل زدند و دقیقا با فاصله یک و نیم متر آن را قرار دادند.

درباره بوستان چهل تیکه هم صحبت کنید.

خانم حاتمی: بوستان ساحلی لواسان یک را برای برنامه چهل تیکه در نظر گرفته ایم، فکر کردم اگر به هر هنرمند یک تندیس بدهم در نهایت یک گوشه‌ای از خانه می‌گذارند، بنابراین چه خوب است که یک نفس به زمین هدیه بدهیم. برخی از مهمانان فصل قبل هم به من زنگ زدند و گلایه کردند که ما را دوست نداشتید و  درخت هدیه ندادید؛ برای آن‌ها هم کنار گذاشته ایم.از طرف شهرداری چند منطقه هم با من تماس گرفته و خواستند که در آن مناطق هم‌بوستان داشته باشیم. شاید این کار را انجام بدهیم و چند بوستان چهل تیکه داشته باشیم.

گفت وگو از الهام قبادی

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنامه تلویزیونی شبکه نسیم کار را انجام برنامه چهل تیکه آقای علیمردانی برای برنامه خانم حاتمی برنامه ما استند آپ گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افسوس بازیگران سینما در سن سیروس (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملوان در روزی مقابل سپاهان شکست خورد که در نیمه اول از این تیم پیش افتاد و فرصت خوبی داشت تا با غلبه بر تیم ژوزه مورایس، به رتبه چهارم صعود کند.

نکته جالب در این بازی حضور پرشور هواداران ملوان بود که تمام صندلی‌های ورزشگاه را پر کرده بودند و در این بین دو بازیگر تلویزیون هم در جایگاه ویژه برای هواداری از ملوان آمده بودند.

سپند امیرسلیمانی و امیرعلی نبویان دو هنرمندی بودند که امروز بازی را از نزدیک دیدند و شور و حال خاصی نیز در حین تماشای بازی داشتند. در پایان بازی نیز امیرسلیمانی با تمجید از هواداران ملوان گفت که این جو ورزشگاه را جای دیگری در ایران ندیده است.

دیگر خبرها

  • "همه ما مدیون توییم" شعار هفته معلم ۱۴۰۳
  • دکتر جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • تدارک رادیو فرهنگ برای هشتاد و چهارسالگی رادیو
  • یک گرجستانی دیگر در لیگ برتر درخشید
  • تدارک شبکه خاوران برای گرامیداشت سالروز ۵ اردیبهشت
  • صدای اردیبهشت رادیو در ۸۴ سالگی
  • دشواری ساخت مستند‌های رادیویی | ضرورت آموزش و مهارت در تولید مستند‌های رادیویی
  • افسوس بازیگران سینما در سن سیروس (عکس)
  • پژواک سوم به گوش می‌رسد