Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان این‌که بخش زیادی از تغییر کاربری‌های انجام شده در کرمان به دلیل تفاوت فاحش قیمت اراضی کشاورزی با مسکونی و قرار گرفتن این اراضی در مناطق گردشگری، تفریحی و خوش آب و هوا بوده است، گفت: «به‌منظور قلع و قمع مستحدثات واقع در اراضی باغی و زراعی تغییر کاربری داده شده، شورای تامین شهرستان‌ها باید پوشش امنیتی مناسب ارائه کنند تا بتوان نسبت به این کار اقدام کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدالله موحد در نشست هم‌اندیشی بررسی چالش‌ها و راهکارهای پیشگیری از تغییرات غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغی با حضور معاون اداره‌کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: «موضوع تغییر کاربری اراضی مختص به استان کرمان نیست و در سایر استان‌ها نیز نظایر آن وجود دارد و از این رو باید در سطح ملی و براساس یک برنامه‌ی جامع کشوری مورد رسیدگی و تعیین تکلیف قرار گیرند».

وی افزود: «در استان کرمان طی سنوات گذشته و در مجموعه‌ی عملکرد شورای حفظ حقوق بیت‌المال با ایجاد تعامل بین اعضای شورای تامین و دستگاه قضایی موفقیت‌های بسیار خوبی حاصل شده و به میزان قابل توجهی از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در مرکز استان و حوزه‌های قضایی شهرستان‌های استان جلوگیری شده است».

موحد با اشاره به وجود اراده‌ی جمعی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زراعی در استان کرمان، اظهار کرد: «در رابطه با اجرای قانون جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی دو تفسیر در کشور وجود داشت که آیا قلع و قمع مستحدثات ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیازمند حکم دادگاه است و یا این‌که مراجع مربوطه می‌توانند راسا با حضور نماینده‌ی دادستان قلع و قمع را انجام دهند که در استان کرمان از ابتدا موافق بخشنامه‌ی اخیر دادستان کل کشور در اجرای تبصره‌ی 2 ماده‌ی 10 قانون مذکور عمل شده است».

وی با اشاره به این‌که در استان کرمان در راستای اجرای تبصره‌ی 2 ماده‌ی 10 قانون جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی حمایت‌های خوبی انجام شد و نتایج خوبی نیز حاصل شد، ادامه داد: «استان کرمان با وجود کویری بودن یک‌پنجم باغات کشور را در خود جای داده است و باغات مرکبات، خرما و پسته در این استان گسترده است یکی از مشکلات اصلی این حوزه مشکلات کم‌آبی و بحران‌های ناشی از خشکسالی به شمار می‌رود».

وی یادآور شد: «در گذشته اشخاصی که مسئولیتی درباره‌ی اراضی نداشته‌اند برای توسعه‌ی کشاورزی ورود کرده و بخشی از اراضی را به منظور توسعه‌ی کشاورزی و با اسناد دستی به افراد واگذار کرده‌اند و این اقدام در حالی بوده که این اراضی از سوی سازمان‌های مربوطه واگذار نشده است و افراد نیز پس از دریافت این اراضی به میزان واگذار شده اکتفا نکرده‌اند و از این مسیر اراضی دولتی به افراد واگذار شده که سند مالکیت ندارند اما در آن‌ها باغ‌های 30 ساله ایجاد و منبع امرار معاش خانواده‌های زیادی است و در اجرای ماده‌ی 34 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مشکل تمامی این اراضی به‌لحاظ محدودیت زمانی حل نشده و مجددا باید تکلیف این قبیل اراضی کشاورزان و باغداران معلوم شود».

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: «افرادی که این اراضی را دریافت کرده‌اند نیز قصد تصرف عدوانی و غصب آن‌ها را نداشته‌اند و براساس حرف مسئولان وقت، اراضی را کاشته و باغات را ایجاد کرده‌اند».

وی ادامه داد: «در مواردی پرونده‌ی قضایی برای خلع ید از اراضی دولتی که مورد تغییر کاربری قرار گرفته‌اند نیزتشکیل شده و دستگاه قضایی نیز خلع ید از این اراضی را صادر کرده اما دستگاه‌های متولی که محکوم له واقع شده‌اند، بایستی زمینه‌ی اجرای این حکم را فراهم سازند».

موحد گفت: «پس از تصویب قانون حفظ کاربری اراضی باغی و کشاورزی از تصرف و تغییر کاربری این اراضی جلوگیری شده و بخش وسیعی از این اراضی نیز اعاده به وضع سابق شده اما به‌لحاظ این‌که در استان کرمان بیش از یک میلیون هکتار اراضی باغی و زراعی وجود دارد، صیانت از آن‌ها کار دشواری است و نیازمند امکانات و نیروی انسانی بیشتری است».

وی اضافه کرد: «بخش زیادی از تغییر کاربری‌های انجام شده به دلیل تفاوت فاحش قیمت اراضی کشاورزی با مسکونی و قرار گرفتن این اراضی در  مناطق گردشگری، تفریحی و خوش آب و هوا بوده است».

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: «به‌منظور قلع و قمع مستحدثات واقع در اراضی باغی و زراعی تغییر کاربری داده شده، شورای تامین شهرستان‌ها باید پوشش امنیتی مناسب ارائه کنند تا بتوان نسبت به این کار اقدام کرد».

وی افزود: «به‌منظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در سطح ملی باید به‌دلیل اهمیت خاص موضوع و شرایط کشور، شوراهای تامین درگیر این قضیه شده و فعال شوند و در غیر این‌صورت امکان توفیق وجود ندارد».

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان تغییر کاربری اراضی شوراهای تامین جلوگیری از تغییر کاربری اراضی استان کرمان اراضی کشاورزی اراضی باغی ی کشاورزی قلع و قمع ی اراضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۹۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام مخالفت شورای اسلامی شهر نیشابور با تغییر کاربری اراضی مجموعه ورزشی انقلاب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، سخنگوی شورای اسلامی شهر نیشابور گفت: بر اساس تصمیمات جلسه مشترک مسؤولان نیشابور با مدیر کل ورزش و جوانان استان و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی در بهمن  ۱۴۰۲ مقرر شده است فهرست طرح های پیشنهادی اداره کل ورزش و جوانان استان در شهر نیشابور برای اجرای طرح مولد سازی اعلام تا این موضوع در جلسه بعدی در شهرستان بررسی و تصمیم گیری شود که تا کنون فهرست پیشنهادی آن اداره کل ارائه نشده است.

احمد همت آبادی افزود: شورای اسلامی نیشابور مخالفت جدی خود را با مصوبه کمیسیون ماده ۵ برای چندمین بار به صورت رسمی اعلام کرده و مصرانه پیگیر حذف ورزشگاه انقلاب نیشابور از فهرست اموال دولتی مشمول طرح مولد سازی است.

دیگر خبرها

  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر
  • شناسایی ۵مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد
  • بازگشت ۶هزارمترمربع از اراضی کشاورزی لرستان به چرخه تولید
  • اعلام مخالفت شورای اسلامی شهر نیشابور با تغییر کاربری اراضی مجموعه ورزشی انقلاب
  • ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز قلع و قمع شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۱۳ هزار هکتار از اراضی دولتی در البرز
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار اراضی کشاورزی البرز
  • بازگشت ۶هزار مترمربع از اراضی لرستان به چرخۀ تولید